تری سدیم فسفات

تری سدیم فسفات را از کجا تهیه کنیم؟ مبتکران شیمی به عنوان یکی از برترین عرضه کنندگان مواد شیمیایی به صورت عمده، تضمین کننده ارائه بهترین کیفیت و قیمت خرید تری سدیم فسفات (TSP) می باشد.مصرف کنندگان این ماده می توانند برای خرید و اطلاع از قیمت فروش آن با ما از روش های زیر تماس بگیرند.این ماده که به صورت پودر سفید رنگ (خشک و آبدار) عرضه می شود دارای کاربردهای صنعتی و خوراکی زیادی است.جایگاه این محصول به عنوان یک افزودنی غذایی بی خطر به تثبیت رسیده است و در انواع کیک، نان ها و سس ها مورد استفاده قرار می گیرد.در ادامه ضمن آشنایی بیشتر با این ماده دلیل حجم بالای خرید و فروش آن را خواهید شناخت.

خرید تری سدیم فسفات خشک و 12 آبه :

ما در مبتکران شیمی انواع ترکیبات و مواد اولیه شیمیایی را با بهترین قیمت در اختیار شما عزیزان قرار می دهیم . تمامی محصولات مطابق با آنالیز بوده و در سریعترین زمان ممکن به دست شما خواهد رسید. جهت ثبت سفارش با شماره های موجود در بخش تماس با ما تماس بگیرید. 

اطلاعات محصول

تولید کننده: چین با خلوص 98.5%

بسته بندی: کیسه 25 کیلویی

CAS NO:7601-54-9

آنالیز محصول برگه آنالیز تری سدیم فسفات

قیمت تری سدیم فسفات :

به دلیل تغییرات روزانه قیمت ها و برای جلوگیری از ایجاد تداخل ، قیمت ها به صورت روزانه و توسط کارشناسان فروش ما به شما ارائه خواهند شد. 

تری سدیم فسفات چیست؟

تری سدیم فسفات یک ترکیب معدنی با فرمول شیمیایی Na3PO4 است که به صورت جامد کریستالی یا گرانول های سفید رنگ وجود دارد. در دو گرید صنعتی و خوراکی موجود بوده و در صنایع غذایی به عنوان نگهدارنده و تنظیم کننده pH مورد استفاده قرار می گیرد.

خواص فیزیکی و شیمیایی :

در جدول زیر برخی از مشخصات فیزیکی و شیمیایی TSP آورده شده اند : 

این ترکیب فسفاته یک نمک معدنی است که عموما از طریق واکنش فسفریک اسید با سودا اش تولید می شود. عموما به صورت گرانول سفید و یا در فرم کریستال (خشک) موجود بوده و به شدت در آب محلول است،انحلال این ماده در آب سبب به وجود آمدن محلول قلیایی با  پی اچ 12 خواهد شد.

 

ساختار تری سدیم فسفات

 

فرم تجاری آن معمولا به صورت جزئی هیدراته است و 12 آبه موجود می باشد.با حرارت دادن تا 76 درجه سانتی گراد می توان فرم خشک  این محصول را به دست آورد.در گذشته از این ترکیب به صورت گسترده در تولید مواد شوینده همانند صابون و شامپو استفاده می شد، اما امروزه به دلیل ملاحظات زیست محیطی کاربرد پاک کنندگی آن محدود شده است .

 

فرمول شیمیایی Na3PO4
جرم مولی 163.94 g/mol
شکل ظاهری جامد پودری و یا گرانول سفید
سایر نام ها TSP ، E339 ، تری سدیم اورتوفسفات ، سدیم فسفات
دانسیته 1.620 g/cm3
حلالیت در آب 1.5 گرم در 100 میلی لیتر  (در 0 °C)

8.8 گرم در 100 میلی لیتر (در 25 °C)

لوزی خطر لوزی خطر TSP

طرز تهیه تری سدیم فسفات:

فرآیند تولید دی سدیم مونو هیدروژن فسفات ، مونو سدیم دی هیدروژن فسفات و TSP به یکدیگر شبیه هستند به این صورت که نمک های فسفات سدیم به وسیله یک واکنش با پایه اسیدی بین اسید فسفریک و سدیم هیدروکسید و یا سدیم کربنات (سودا اش) در یک راکتور تولید می شوند.

در این فرآیند میزان مشخصی از اسید فسفریک در واکنش با کربنات سدیم قرار می گیرد.در این واکنش ابتدا دی سدیم هیدروژن فسفات تولید و سپس در طی واکنش با هیدروکسید سدیم محصول نهایی آب و TSP تولید می شود.

پتاسیم هیدروکسید برای تثبیت کریستالیزاسیون و سدیم کلرات نیز به عنوان سفید کننده به واکنش ها اضافه می شوند.

تنها تفاوت در روند تولید این محصولات را می توان به نسبت اسید فسفریک و سودا اش در راکتور و نوع آن ، سایز و تجهیزات کریستالیزاسیون و خشک کن دانست . واکنش های تولید نیز به شرح زیر است :

 

2H3PO4 + 3Na2CO3 → 2Na3PO4 + 3H2CO3

H3PO4 +3NaOH → Na3PO4 + 3H2O

 

اگر هدف تولید TSP در گرید خوراکی باشد باید فسفریک اسید مصرفی نیز در گرید خوراکی با مقدار آرسنیک کمتر از 1 ppm باشد . برای تولید TSP خوراک مایع با مقدار کافی از سدیم هیدروکسید برای دست یابی به مقدار مورد نیاز نسبت سدیم / فسفات مخلوط می شود.

لازم به ذکر است که به دلیل پایین تر بودن قدرت قلیایی سودا اش، برای تولید TSP از NaOH استفاده می شود. 

کاربرد تری سدیم فسفات

همانطور که پیشتر گفته شد بسته به گرید مورد استفاده (خوراکی یا صنعتی ) کاربردهای متعددی را می توان برای TSP بر شمرد که مهمترین آنها به شرح زیر است:

  • به عنوان پاک کننده رنگ
  • سختی زدا از آب در بویلرها: حذف یون های کلسیم و منیزیم و جلوگیری از ایجاد رسوب.
  • به عنوان نگهدارنده آب و تنظیم کننده pH در صنایع غذایی
  • به عنوان نمک حمام : میزان مصرف این ماده نسبت به سدیم کلرید برای این کاربری کمتر است.

 

کاربرد تری سدیم فسفات

فسفات ها در صنایع غذایی:

یکی از افزودنی های متداول در صنایع غذایی که می توان آن را در هزاران محصول غذایی مشاهده نمود فسفات ها می باشند. این مواد معمولا در نوشیدنی ها، گوشت های بسته بندی شده، پنیر، مرغ و… یافت می گردد. فسفات ها اغلب خاصیت امولسیفایری، آنتی کیکینگ، پایدار کنندگی و… دارند و می توانند سبب تنظیم اسیدیته ی محصول شوند.  طبق مطالعات صورت پذیرفته فسفر به دو صورت ارگانیک و غیر ارگانیک وجود دارد که فسفر آلی به صورت طبیعی در غذاهایی مانند گوشت ، ماهی و آجیل یافت می شود.

فسفر معدنی نیز به طور معمول در مواد افزودنی غذایی (فسفات دار) مانند TSP یافت می شوند. در تن های ماهی استفاده از این ماده می تواند سبب جلوگیری از تشکیل بلور (استروویت) شود . در ادامه به کاربرد های بیشتر این محصول در صنایع غذایی می پردازیم. استفاده از آن در غلظت های مجاز توسط سازمان غذا و داروی آمریکا ایمن شناخته شده است.

کاربرد تری سدیم فسفات در صنایع غذایی

شاید بتوان گفت در اکثر محصولات غذایی رد پایی از تری سدیم فسفات یافت می شود.عمده اثرات استفاده از این ترکیب فسفاته در این محصولات شامل موارد زیر می باشد:

  • کاهش اسیدیته و بهبود بافت در غذاهایی مانند گوشت و محصولات پخته شده (نان ، کیک و …)
  • به عنوان عامل تخمیر در محصولات پخته شده ، یعنی باعث افزایش رشد خمیر و تثبیت شکل آن می شود. به عنوان مثال TSP از ترکیبات محبوب استفاده شده در نان ، کیک ، کلوچه و مخلوط کیک هاست .
  • غالبا این ماده به محصولا گوشتی و دریایی مانند بیکن ، سس ، گوشت و تن ماهی افزوده می شود تا به حفظ رطوبت ، افزایش عمر مفید و جلوگیری از  فساد آن کمک کند .
  • جلوگیری از زیادی اسیدی و یا قلیایی شدن مواد غذایی ، جلوگیری از سیاه شدن رنگ نوشابه و جلوگیری از جدا شدن آب و روغن در فرآیند پردازش محصولات پنیری اشاره کرد (مقدار مورد استفاده از این ترکیب که توسط سازمان غذا و داروی آمریکا مورد تایید قرار گرفته است < 3% وزن پنیر می باشد)
  • به عنوان امولسیفایر در سس های پنیری
  • همراه با سایر فسفات ها در حبوبات بسیار استفاده می شود که می تواند باعث تغییر رنگ ، جریان یافتن حبوبات در اکسترودر و تثبیت فسفر شود.
  • برای اسموتی تر شدن نوشیدنی ها این ترکیب را به انواع نوشیدنی ها اضافه می نمایند

با وجود اینکه کاربرد این محصول با شناسه E339 در صنایع غذایی مورد تایید واقع شده اما مطالعات اخیر بروز عوارض مختلفی بر سلامتی در اثر استفاده از آن نشان می دهند.امروزه این ترکیب فسفاته حتی در مکمل های ورزشی نیز به وفور مورد استفاده قرار می گیرد.

 

برای خرید تری سدیم فسفات کافیست با کارشناسان ما در ارتباط باشید

 

کاربرد تری سدیم فسفات در صنایع غذایی

سایر کاربردها:

برخی دیگر از موارد استفاده از این محصول به شرح زیر می باشند:

تری سدیم فسفات در بویلر

کیفیت آب بویلر بر روی عملکرد و هزینه عملیاتی دستگاه تاثیر بسزایی دارد. به وجود آمدن رسوبات ناشی از سختی آب یکی از مشکلات معمولی است که موجب کاهش بازده و آسیب رسیدن به تجهیزات می گردد . برای حل این مشکل افزودنی هایی شیمیایی را آب بویلرها اضافه می کنند.

ترکیبات فسفات معمول ترین ترکیبات شیمیایی برای تصفیه آب بویلر هستند . ترکیبات فسفات با تمامی باقی مانده های آب سخت واکنش داده و لجن نرمی را تشکیل می دهند که از طریق تخلیه حذف می شوند . این ماده معمولترین انتخاب برای بویلرهای فشار پایین است.

ترکیب مذکور همچنین تمامی اکسیژن باقی مانده را حذف کرده و یک بافر ایجاد می کند که باعث کاهش پتانسیل خوردگی می شود.

کاربرد تری سدیم فسفات در بویلر

کاربرد TSP در شوینده ها و پاک کننده ها

TSP در پاک کنندگی بسیار ماده مفیدی است که در آب رقیق سازی شده و برای تمیز کردن انواع لکه ها و همینطور از بین بردن رشد کپک و باکتری روی سطوح مختلف در خانه و خارج خانه استفاده می شود زیرا محلول آن به اندازه کافی قلیایی بوده و توانایی صابونی کردن چربی و روغن را دارد (pH محلول 1% آن برابر با 12 است). TSP در ترکیب با سورفکتانت ها یک عامل عالی برای پاک کنندگی به شمار می آید و از آن می توان برای تمیز کردن لباس تا پیاده رو هم استفاده کرد. این تطبیق پذیری و قیمت پایین تولید ، باعث شده بود که در اواسط قرن بیستم این ترکیب فسفاته به یکی از اصلی ترین اجزای مواد پاک کننده بدل شود .

نکته: این ترکیب شیمیایی به دلیل آسیب و خوردگی در فلزات مناسب جهت شست و شوی سطوح فلزی و سطوح از جنس کروم نمی باشد. در استفاده مدوام و طولانی بر روی کاشی و سرامیک ایجاد لکه و یا سیاه شدن آن می شود و به مرور لعاب آن را از بین می برد.

جایگزین های TSP:

با وجود اینکه استفاده از این ماده شیمیایی در دوزهای مجاز خطری برای سلامتی انسان ندارد اما در اواخر دهه 1960 میلادی استفاده بیش از حد باعث به وجود آمدن برخی مشکلات زیست محیطی شد که موجب محدود شدن استفاده از آن و کاهش تقاضا برای خرید این ترکیب شیمیایی گردید . با پایان یافتن قرن بیستم ، در تعداد زیادی از محصولات، TSP جای خود را به مواد دیگری داد که عموما شامل سدیم کربنات همراه با مخلوطی از سورفکتانت های غیر یونی و درصد کمی از سدیم فسفات هستند.

محصولاتی که به عنوان جایگزین فروخته می شوند، شامل سودا اش و زئولیت هستند. زئولیت ها به پودرهای شوینده لباس به عنوان عامل توده ای اضافه می شوند که سریعا در آب شکسته شده و هیچ گونه آلودگی محیط زیستی ایجاد نمی کنند. اما نمی توان این حقیقت را انکارکرد که مواد شوینده و پاک کننده حاوی این محصول در تمیز کردن سطوح و از بین بردن لکه های سخت بسیار بهتر از مواد شیمیایی جایگزین عمل می کنند.

MSDS تری سدیم فسفات

msds تری سدیم فسفات

همانطور که گفته شد پیش از شروع کار با هر ماده شیمیایی نخست لازم است MSDS آن را به دقت مطالعه کنیم تا در صورت بروز مشکل آمادگی لازم را داشته باشید، در ادامه خطرات اختمالی هنگام کار با آن را ذکر می کنیم.

استنشاق : این ماده می تواند در صورت استنشاق باعث  سوزش در در بینی و گلو ، سرفه ممتد و همینطور خس خس سینه گردد همچنین تنگی نفس و در موارد حاد باعث ورم ریوی می گردد.

تماس با چشم : تماس این ماده شیمیایی با چشم می تواند سبب سوزش شدید، درد در چشم و حتی بروز آسیب چشمی به قرنیه چشم شود.

تماس با پوست : در اثر تماس با پوست، قرمزی، خارش و تحریک شدید، سوزش و در نهایت می تواند سوختگی پوستی را به همراه خواهد داشت. بنابراین لازم است در صورت تماس، پوست را به مدت 15 دقیقه به خوبی بشویید و درخواست کمک پزشکی نمایید.

بلع : بلع این محصول می تواند باعث آسیب جدی به دستگاه گوارش، حالت تهوع و استفراغ گردد. لازم است در صورت بلع سهوی 2 لیوان شیر به مصدوم بنوشانید.

خطرات سلامتی استفاده از TSP:

با توجه به نکاتی که ذکر شد مصرف این محصول در مقادیر کم خطر جدی برای سلامتی ایجاد نمی کند با این حال در موارد زیر احتیاط بیشتری لازم است :

  • نارسایی کلیوی : برای افرادی که به این عارضه مبتلا هستند توصیه می شود محصولات حاوی فسفات کمتری مصرف نمایند، ازدیاد مصرف ترکیب مذکور در این افراد می تواند سبب آسیب به رگ های خونی و بروز پدیده کلسیفیکاسیون شود 
  • پوکی استخوان : استفاده از ترکیبات حاوی فسفات می تواند پوکی استخوان را تشدید نماید، البته نباید فراموش کرد میزان مشخصی از این ماده برای رشد استخوان ها ضروری است. بررسی ها نشان می دهد رژیم های غذایی که حاوی مقادیر بالای فسفات هستند رشد فیبروبلاست را تا 23 درصد افزایش می دهند

خطرات تری سدیم فسفات

  • سابقه بیماری قلبی : افزایش بیش از اندازه فسفر در افرادی با سابقه بیماری های قلبی می تواند خطر کلسیفیکاسیون و گرفتگی عروق را افزایش دهد
  • مشکلات روده : تحقیقات روی بیماران نشان می دهد دریافت فسفر در مقادیر بالا می تواند سبب تشدید التهاب و کولیت اولسروز شود

در نهایت می توان نتیجه گرفت کاهش مصرف محصولات حاوی فسفات و محصولات غذایی نظیر فست فود ها و غذاهای فرآوری شده نظیر سوسیس و کالباس، بیکن، کنسروها و…می تواند نقش چشمگیر در کنترل خطرات و عوارض احتمالی ترکیبات فسفاته داشته باشد.

 

محصولات مرتبط:

خرید سدیم تری پلی فسفات

4.5/5 (2 Reviews)

6 نظر برای «تری سدیم فسفات | خرید تری سدیم فسفات»

  • محمد می‌گوید:

    باسلام واحترام
    مشهدهم نماینده فروش دارید؟چطورمیشه درمشهدتهیه کنیم؟ باتشکر

    • مبتکران می‌گوید:

      سلام، لطفا برای استعلام موجودی و خرید با کارشناسان ما در بخش فروش تماس بگیرید.

  • الهیاری می‌گوید:

    با سلام،میخواستم بدونم که سدیم تری فسفات در گرید خوراکی موجود است یا خیر؟

    • مبتکران شیمی می‌گوید:

      برای اطلاع از موجودی و قیمت این محصول و همچنین خرید و فروش سدیم تری فسفات با دفاتر فروش ما در تماس باشید 02177641136

  • خرید تری سدیم فسفات می‌گوید:

    مطلب جامعی بود، ممنون ، لطفا قیمت فروش تری سدیم فسفات رو هم میشه یگین؟

    • مبتکران شیمی می‌گوید:

      سلام ممنون ، لطفا با شماره های موجود تماس بگیرید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *