فروش انواع مواد شیمیایی با بهترین کیفیت

سدیم بنزوات چیست؟ | خرید فروش سدیم بنزوات

ارائه بهترین قیمت ها

کیفیت تضمین شده

ارسال به تمام نقاط ایران

توضیحات

سدیم بنزوات (Sodium benzoate) ماده نگهدارنده ای است که به طور گسترده در صنایع غذایی، دارویی و آرایشی بهداشتی مورد استفاده قرار میگیرد. این ماده به صورت کریستال های بدون بو یافت می شود و باعث افزایش ماندگاری محصولات مختلف است. امروزه، نگرانی‌های زیادی در مورد مضرات سدیم بنزوات و سرطان زا بودن این ماده وجود دارد اما جالب است بدانید اگر از  مقدار درستی از این ماده مصرف کنید مشکلی برای سلامت شما ایجاد نمی کند. شما می‌توانید برای خرید سدیم بنزوات با بیشترین کیفیت با ما در مبتکران شیمی تماس بگیرید. 

خرید سدیم بنزوات

خرید سدیم بنزوات و انواع نگهدارنده ها را به ما بسپارید. جهت کسب اطلاعات بیشتر از طریق راه های ارتباطی درج شده در سایت با ما در تماس باشید.

فروش بنزوات سدیم:

تهیه ی مواد شیمیایی با کیفیت همراه با قیمتی مناسب را با ما تجربه نمایید. 

قیمت بنزوات سدیم:

برای آگاهی از قیمت با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

خواص و ویژگی ها :

این ماده نمک سدیم بنزوئیک اسید است که از آن به عنوان نگهدارنده ضد قارچ در مواد غذایی و دارویی استفاده فراوان می شود.  همچنین در آزمایش هایی که برای سنجش عملکرد کبد انجام می شود، این ماده مورد استفاده قرار می گیرد.ترکیب شیمیایی فوق نمک ارگانیک سدیم است که از جایگزینی پروتون گروه کربوکسیل موجود در بنزوئیک اسید توسط یون سدیم تشکیل می شود.

مشخصات

مشخصات این محصول را می توانید در جدول زیر مشاهده نمایید:

فرمول شیمیایی C7H5O2Na
نام های دیگر نمک سدیم بنزوئیک اسید، آنتیمول، موبنات و …
جرم مولی 144.105 gr/mol
شکل ظاهری پودر کریستالی سفید و یا گرانوله (جاذب رطوبت)
حلالیت در آب بسیار قابل حل است اما در الکل به سختی حل می شود
بو معمولا بدون بو است
نقطه ی جوش بین 450 تا 475 درجه سانتیگراد

 

 .تولید 

تولید صنعتی سدیم بنزوات عموما از ترکیب بنزوئیک اسید همراه با محلول NaOH انجام می شود. دو روش مختلف برای انجام این فرآیند وجود دارد که عموما تفاوت آنها در نحوه تولید بنزوئیک اسید است.

  1. در این فرآیند تولوئن توسط نیتریک اسید، اکسید شده و در نهایت اسید بنزوئیک تولید خواهد شد.
  2. روش دیگر برای تولید این اسید عبارت است از، هیدرولیز بنزوتری کلرید و سپس افزودن یک اسید معدنی به آن.

معمولترین راه برای تبدیل اسید بنزوئیک به محصول فوق، اضافه کردن این اسید به محلول سدیم هیدروکسید است. محلول حاصل از این فرآیند شامل Sodium Benzoate و آب است که از طریق تبخیر می توان کریستال های نمک مورد نظر را بدست آورد.

. کاربرد ها:

بنزوئیک اسید به عنوان یک ماده نگهدارنده خوب در صنایع غذایی شناخته می شود، اما فرم نمک سدیم آن قابلیت حل شدن این ماده را بهبود می بخشد.

این ترکیب شیمیایی به صورت طبیعی وجود ندارد اما بنزوئیک اسید را در گوجه فرنگی، سیب، انواع توت، آلو و خربزه می توان یافت. علاوه بر کاربردهایی که این ماده در تولید غذاها و نوشیدنی ها دارد، آن را به برخی داروها، لوازم آرایشی، محصولات مراقبت شخصی و محصولات صنعتی نیز اضافه می کنند.

مصرف بنزوات سدیم در صنایع غذایی

سدیم بنزوات شیمیایی اولین نگهدارنده ای است که که سازمان FDA اجازه استفاده از آن را در محصولات غذایی صادر کرد و هنوز هم به صورت گسترده ای به عنوان نگهدارنده مواد غذایی مورد استفاده قرار می گیرد.

این ماده از رشد احتمالی باکتری، کپک قارچی و سایر میکروبها در غذا جلوگیری کرده و باعث می شود مواد فاسد نشوند. استفاده از این ماده در نوشابه، سس، ترشی، سس سالاد، سس سویا و بسیاری دیگر از مواد غذایی به دلیل عملکرد مناسب این نمک در محیط های اسیدی، امری عمومی و رایج است.

 

بنزوات سدیم در صنایع غذایی

محصولات آرایشی و بهداشتی

چرا در محصولات آرایشی از نگهدارنده ها استفاده می شود؟

محصولات آرایشی تمام فاکتور های موجود برای رشد باکتری ها از جمله آب و مواد مغذی را دارا می باشند. و در pH  و دمای مناسب همه ی امکانات موجود برای رشد میکروارگانیسم ها فراهم می نمایند.در نتیجه به طور کلی محصولات آرایشی حاوی نگهدارنده بسیار ایمن تر و سالم تر از مواد آرایشی ای هستند که از نگهدارنده استفاده نمی کنند. زیرا محصولاتی که نگهدارنده ندارند به راحتی در معرض رشد میکروارگانیسم ها قرار می گیرند و می توانند سبب ایجاد بیماری های خطرناکی برای انسان شوند.

دلیل دیگر استفاده از نگهدارنده ها در محصولات آرایشی این است که رشد میکروارگانیسم ها در این محصولات می تواند سبب ایجاد بو و رنگ نامطلوب شود. همین عوامل باعث شده است که نگهدارنده های گوناگونی برای مواد آرایشی و بهداشتی وجود داشته باشد که طیف خاصی از میکروارگانیسم ها را نابود می سازد و باید با توجه به فرمولاسیون و مواد تشکیل دهنده ی آن نوع نگهدارنده را تعیین نمود.

دلیل وجود انواع مختلفی از نگهدارنده ها چیست؟

نگهدارنده های زیادی برای حفظ ترکیبات در برابر باکتری ها، کپک ها و قارچ ها وجود دارد. برخی از این نگهدارنده ها مانند الکل، پارابن، فرمالدئیدو…  قادر به کشتن طیف وسیعی از میکروب ها هستند و در فرمولاسیون مواد ارایشی به وفور دیده می شوند. اما نگهدارنده های دیگری مانند سدیم بنزوات و پتاسیم سوربات فقط در برابر انواع خاصی از میکروب ها موثر هستند. این مواد فعالیت بالایی در مقابله با رشد قارچ ها و مخمر ها از خود نشان میدهند اما فعالیت کمی در مقابل باکتری ها دارند. با ترکیب چندین ماده ی نگهدارنده می توان طیف وسیعی از انواع میکروب ها را از بین برد.

سدیم بنزوات به عنوان نگهدارنده چه نقشی دارد؟

این ماده یکی از نگهدارنده های شناخته شده می باشد که در انواع مختلفی از لوازم آرایشی و بهداشتی و محصولات مراقبت شخصی مورد استفاده قرار می گیرد. همانطور که در بالا نیز گفته شد این ماده به عنوان نگهدارنده مانع از تولید و رشد باکتری ها و کپک ها در محصولات آرایشی می شود. مکانیسم عمل این ماده به گونه ای است که اسید بنزوئیک جذب سلول میکروارگانیسم ها می شود با این عمل اگر pH درون سلول به 5 و یا کمتر برسد ، تخمیر بی هوازی گلوکز توسط آنزیم فسفوفروکتوکیناز به شدت کاهش می یابد و مانع از رشد میکروارگانیسم هایی می گردد که می تواند محصول مورد نظر را خراب کند.

بنزوات سدیم را نیز در این صنعت به عنوان مهار کننده ی خوردگی نیز به کار می برند. استفاده از این ماده در بسته بندی لوازم آرایشی و بهداشتی مانع از خوردگی و زنگ زدگی مواد فلزی موجود در بسته بندی این محصولات می گردد.

میزان سلامت استفاده از این ماده توسط انجمن بازنگری ایمنی مواد اولیه ی آرایشی (CIR) تایید شده است.

آیا استفاده از این ماده به عنوان نگهدارنده برای سلامت انسان خطری ندارد؟

یکی از مشکلاتی که سدیم بنزوات دارد استفاده از آن در فرمولاسیون مواد آرایشی و یا خوراکی ای است که حاوی ویتامین C می باشد. هنگامی که سدیم بنزوات همراه با ویتامین C در فرمولاسیون یک محصول وجود داشته باشد ، واکنش شیمیایی ای رخ می دهد که در طی آن بنزن تولید می گردد. بنزن یک آروماتیک حلقوی است که اثرات آن در خصوص افزایش احتمال ایجاد سرطان در انسان به اثبات رسیده است. خطرناک بودن این ماده در هنگام واکنش آن با ویتامین C در سال 1990 کشف گردید و در واقع نگرانی اصلی آن در هنگام حضور در نوشیدنی ها توجه های بیشتر را به خود جلب نمود. در طی تحقیقات انجام گرفته توسط FDA در همان سال 2.5 درصد از 200 نوشیدنی مورد بررسی دارای مقدار غیر مجاز از بنزن در فرمولاسیون خود به دلیل وجود همزمان ویتامین C و Sodium Benzoate بودند.

کاربرد سدیم بنزوات در تولید نوشیدنی ها

اما آیا استفاده از ترکیب فوق الذکر همراه با ویتامین C در فرمولاسیون مواد آرایشی نیز ، همیشه می تواند خطرناک باشد؟

همانطور که می دانید ویتامین C ماده ای است که برای سلامت پوست لازم و ضروری است. این ماده به سنتز و بازسازی کلاژن که در اثر مجاورت با نور ماواربنفش خورشید آسیب دیده است کمک می کند. در واقع این ماده یکی از مواد اساسی ضد پیری پوست به حساب می آید.

اما باید بگوییم که پاسخ صحیحی برای سوال بالا وجود ندارد!! زیرا روش های گوناگونی برای فرمولاسیون مواد آرایشی وجود دارد که می تواند مانع از واکنش بین این دو ماده شود. به عنوان مثال بر طبق تحقیقاتی که FutureDerm انجام داده است بنزن در محصولات زیبایی و آرایشی مورد استفاده به هیچ وجه در هنگامی که از غلظت های بالایی از ویتامین C و غلظت پایینی از ترکیب فوق الذکر در فرمولاسیون این محصولات استفاده شود تشکیل نمی گردد و نمی تواند خطرناک باشد. وجود غلظت بالای ویتامین C موجب می شود تا این ماده به جای واکنش با Sodium Benzoate به صورت رادیکال آزاد عمل کند.

همچنین محصولاتی که با pH =3 و یا بالاتر فرمول بندی شده اند نسبت به محصولاتی که با pH= 2  و یا پایین تر فرمول بندی شده اند از ایمنی بالاتری برخوردار می باشند. در pH های بالاتر از 7 نیز به هیچ وجه بنزن تشکیل نمی گردد. همچنین محافظت از محصولات در مقابل گرما و یا نور می تواند احتمال تشکیل بنزن را کم نماید. در نتیجه تولید کنندگانی که از این ماده در محصولات خود استفاده می نمایند حتما باید نکات ایمنی لازم را جهت جلوگیری از تولید بنزن در محصولات خود انجام دهند

مقادیر مجاز

سازمان غذا و داروی آمریکا مقدار مجاز استفاده از این ماده را به عنوان نگهدارنده 0.1 درصد از وزن محصول تعیین نموده است. همچنین مقدار وجود این ماده در آب های آشامیدنی مجاز کمتر از 5ppm تعیین شده است.

مصارف پزشکی

در برخی داروهای بدون نیاز به نسخه و تجویز پزشک خصوصا داروهای مایع همانند شربت سرفه، از این ماده به عنوان نگهدارنده استفاده می شود. به علاوه از آنتیمول به عنوان روان کننده در ساخت قرص استفاده می شود که باعث می گردد قرص ها صاف شوند و بلافاصله پس از قورت دادن شکسته شوند. در نهایت این ترکیب را در مواردی که آمونیاک خون بالا رفته باشد، تجویز می کنند. آمونیاک یک محصول جانبی از شکستن پروتئین است و مقادیر بالای آن در خون می تواند باعث بوجود آمدن مشکلاتی شود.

بنزوات سدیم و کافئین

کاربردهای دیگر

 از کاربردهای صنعتی سدیم بنزوات می توان به استفاده در خنک کننده های موتور ماشین به عنوان عامل ضد خوردگی نام برد. علاوه بر این، میتوان از آن برای تثبیت در فرآیند عکاسی و یا بهبود دهنده قوام در برخی پلاستیک ها بهره برد.

اثرات جانبی بر روی انسان

نوشیدنی ها به عنوان یکی از موادی که هم Sodium Benzoate و هم ویتامین  C (دارای اسید آسکوربیک) را در ترکیب خود دارند یکی از مواد غذایی پرمناقشه در این زمینه هستند. نوشیدنی های رژیمی که فاقد شکر هستند از احتمال بالاتری برای تولید بنزن برخوردار هستند زیرا وجود شکر باعث کند شدن تولید بنزن می گردد. بر اساس تحقیقات صورت گرفته میزان استاندارد بنزن موجود در نوشیدنی ها 5 قسمت در میلیارد (bbp) است که توسط سازمان EPA اعلام شده است. مقادیر کمتر از میزان استاندارد بر روی سلامتی انسان خصوصا افزایش احتمال ابتلا به سرطان، اثر قابل ملاحظه ای ندارند.

منابع

(n.d.). Retrieved February 23, 2019, from https://pubchem.ncbi.nlm.nih.gov/compound/sodium_…#section=Top

 Uses, Dangers, and Safety. (n.d.). Retrieved February 23, 2019, from https://www.healthline.com/nutrition/sodium-…#bottom-line

Markgraf, B. (2019, January 10). What is….? Retrieved February 23, 2019, from https://sciencing.com/what-is-sodium-benzoate-13712163.html

برگه آنالیز محصول

آنالیز محصول

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “سدیم بنزوات چیست؟ | خرید فروش سدیم بنزوات”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین محصولات