فروش انواع مواد شیمیایی با بهترین کیفیت

کربوکسی متیل سلولز | خرید فروش کربوکسی متیل سلولز

ارائه بهترین قیمت ها

کیفیت تضمین شده

ارسال به تمام نقاط ایران

توضیحات

کربوکسی متیل سلولز یکی از مشتق های سلولز است و دارای وزن مولکولی 240.208 g/mol می باشد. این ماده به عنوان ملین در صنایع دارویی،تنظیم کننده ی ویسکوزیته و ضخامت دهنده در صنایع غذایی( ساخت بستنی و…)، امولوسیون کننده و تثبیت کننده در لوازم آرایشی و بهداشتی کاربرد فراوان دارد. فروش و یا خرید کربوکسی متیل سلولز : جهت تهیه این محصول و اطلاع از قیمت آن با مشاوران ما در موسسه مبتکران شیمی در ارتباط باشید.  این مقاله راجع به تهیه و تولید این محصول، کاربرد ها و ویژگی های آن می باشد.

خرید کربوکسی متیل سلولز :

در حال حاضر موسسه ی مبتکران شیمی به عنوان یکی از تامین کنندگان محصولات شیمیایی کشور, طیف گسترده ای از مواد شیمیایی آزمایشگاهی و صنعتی را از برندهای معتبر در اختیار تولید کنندگان قرار می دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید با همکاران ما در ارتباط باشید.

فروش کربوکسی متیل سلولز:

جهت اطلاع از نحوه ی فروش این محصول و ثبت سفارش شما می توانید با همکاران ما در واحد فروش موسسه مبتکران شیمی در در ارتباط باشید.

قیمت کربوکسی متیل سلولز:

برای آگاهی از قیمت با کارشناسان فروش ما در ارتباط باشید.

.خصوصیات و ویژگی ها

محصول فوق با نام دیگر cmc یک پلیمر است که از سلولز طبیعی بدست می آید ، و سال هاست که در صنایع غذایی و تولید محصولاتی مانند بستنی و گوشت جهت دادن سلامت به آنها مورد استفاده قرار می گیرد . این ماده یک کلوئید آبدوست با خاصیت غلظت دهندگی قابل ملاحظه ای می باشد.  ساختار مولکولی این پلیمر به صورت زیر است.

ساختار مولکولی کربوکسی متیل سلولز

خواص این ماده در جدول زیر نشان داده شده است:

فرمول شیمیایی

C8H16O8

رنگ ماده سفید رنگ
حالت فیزیکی پودر جامد و یا گرانوله
وزن مولکولی 240.208 g/mol

از نام های دیگر این محصول می توان به کربوکسی متیل اتر،کالر رزین،آکواسل و… اشاره نمود. CMC به راحتی در آب سرد و گرم حل می گردد و در حلال های حاوی آب مانند الکل و استون نیز محلول می باشد اما در حلال های آلی و غیر قطبی نامحلول است. pH این ماده بین 7 الی 11 است و خاصیت بازی دارد.

. تولید:

این ماده به وفور در صنایع کاغذ سازی، منسوجات، بستنی سازی، دارو و مواد دارویی استفاده می گردد. این ماده بازار خوبی در هند و کشور های دیگر دارد

CMC به روش واکنش سلولز قلیا با سدیم کلرو استات به دست می آید.

این روش شامل مراحل زیر می باشد:

1-تهیه ی خمیر چوب (مخصوص کاغذ سازی)

2- تهیه این ماده از خمیر چوب

چوبی که از جنگل ها تهیه می شود ابتدا در مخازن مخصوص ، پوست آن ها کنده می شود. سپس چوب پوست کنده شده را در داخل ماشین های مخصوص خورد و ریز می کنند.

این ماشین ها دارای یک دیسک دوار می باشند که در شکاف های سطح دیسک تیغه هایی وجود دارند که به آسانی بالا و پایین می شوند و با حرکت خود چوب را به راحتی خورد می نمایند.

به طور کلی سه روش برای تهیه خمیر کاغذ وجود دارد.

1-روش سولفیت

2-روش سولفات

3- روش قلیایی

در ادامه به توضیح بیشتر روش سولفات می پردازیم.

روش سولفات

شرایط تهیه ی خمیر کاغذ به روش سولفات به قرار زیر می باشد

1-فشار  100-110 پوند اینچ مربع

2- درجه حرارت 170-175 درجه ی سانتی گراد

3- زمان 2-3 ساعت

4- شارژ قلیا 15-25 درصد وزن چوب (برای این منظور از اکسید سدیم Na2O  استفاده می گردد.)

5- نسبت مایع 4 به 1 درصد وزنی

این روش در یک دیگ زودپز مخصوص انجام می گیرد که در آنجا چوب پخته شده و تبدیل به خمیر می گردد. سپس خمیر کاغذ، شست و شو و تغلیظ می گردد. خمیر کاغذ به دست آمده به وسیله ی مراحل زیر به این ماده تبدیل می گردد.

  • خیساندن: برای به دست آوردن سلولز قلیا، خمیر کاغذ را می خیسانند.
  • ریز کردن: تا خرده های ریز سلولز قلیا به دست آید
  • واکنش با سدیم کلرو استات برای به دست آوردن این ماده
  • مرحله ی نهایی و خشک کردن ( این مرحله توسط خشک کن های سینی مانند انجام می شود)
  • پودر کردن
  • بسته بندی

. کاربرد ها

  •  صنایع نساجی: این ماده به عنوان آهار استفاده می گردد.
  • از این ماده در مواقع نیاز به عنوان بالا بردن غلظت در سیستم های آبی استفاده می گردد
  • ساخت کاغذ: این ماده به عنوان یک افزودنی جهت بهبود خاصیت کاغذ مورد استفاده قرار می گیرد
  • صنایع بستنی سازی: این محصول برای حفظ شکل و قوام بستنی کاربرد فراوانی دارد.
  • در امولوسیون کننده ها به عنوان عامل تثبیت کننده استفاده می گردد
  •  در تهیه ی مواد دارویی مانند اشک مصنوعی کاربرد دارد.

 کاربرد در صنایع غذایی

انواع مختلفی از کربوکسی متیل سلولز وجود دارند که بر اساس درجه خلوص دسته بندی می شوند . CMC خام ، نیمه خالص و خالص شده نمونه هایی از انواع این ماده اند . از بین تمامی این گریدها فقط نوع کاملا خالص آن برای مصارف خوراکی مفید است .

CMC به عنوان تثبیت کننده در محصولات لبنی مانند بستنی ، ماست ، و شیر استفاده می شود . همچنین در ترکیب بسیاری از نوشیدنی ها ، شربت های محبوب ، غذاهای پخته شده و غذای حیوانات استفاده می شود .

تولید سرامیک

از این ماده در بدنه ی سرامیک ها به عنوان پلاستی سایزر، تقویت کننده و… استفاده می کنند. این ماده می تواند شکل دهی و قالب زنی را بهتر نماید. استفاده از این ترکیب در خمیر لعاب، ضخیم شدن ، اتصال و پراکندگی خمیر را بهبود خواهد بخشید. از جمله مزایای این ترکیب می توان به موارد زیر استفاده نمود:

  • افزایش کشش سطحی خمیر لعاب
  • بهبود خواص فیزیکی و شیمیایی فرمولاسیون لعاب
  • استحکام خمشی و صاف و یکدست نمودن لعاب

باتری ها:

محصول فوق در باتری ها به عنوان بایندر، دیسپرس کننده و ضخیم کننده در این صنعت مورد استفاده قرار می گیرد.  این ماده موجب تثبیت قطب ها می شود و از رسوب مواد فعال جلوگیری کرده و عملکرد شارژ و تخلیه را بهبود می بخشد.

رنگ و نساجی

این ماده خاصیت ضد اسیدی و ضد نمکی بالایی دارد و به دلیل ویژگی های منحصر به فرد در صنعت نساجی می تواند جایگزین مناسبی برای آلژینات باشد. از مزایای استفاده از این ماده در صنعت نساجی می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • بهبود خواص چاپ
  • حلالیت بالا ، شفافیت زیاد و تصفیه پذیری مناسب
  • نفوذ پذیری بالا

خمیر دندان

امروزه با پیشرفت جوامع استفاده از وسایل مراقبت شخصی اهمیت بیشتری پیدا کرده استا. خمیر دندان نیز یکی از موادی است که برای بهداشت دندان از آن استفاده می نمایند.

CMC یکی از مهمترین مواد اولیه در خمیر دندان است و در مخلوط کردن مایع و مواد اولیه جامد نقش دارد و باعث می شود خمیردندان ضخامت و نرمی خود را حفظ نماید

علاوه بر صنایع فوق این ماده در صنایع دیگری نیز کاربرد دارد که عبارتند از :

  • خمیر دندان
  • محصولات مو شامل شامل ، نرم کننده ها و ژل ها
  • سایر محصولات آرایشی بهداشتی مانند لوسیون های بدن
  • داروسازی
  • رنگ های پایه آبی
  • در صنعت نفت به عنوان تصحیح کننده ویسکوزیته گل حفاری
  • در تولید پودرهای شوینده لباس
  • تولید کاغذ و سرامیک

کاربرد کربوکسی دی متیل سلولز

ایمنی:

تماس با پوست: در هنگام تماس با پوست، محل آلوده شده را با آب گرم شست و شو دهید.

چشم: در صورت تماس با چشم، آن را با آب به خوبی مورد شست و شو قرار دهید تا محل آلوده شده پاک گردد

استنشاق: در صورت استنشاق فرد را به هوای آزاد برده تا هوای تازه استنشاق نماید. در صورتی که فرد احساس تنگی نفس داشت با پزشک مشورت نمایید

بلعیدن: در صورت مصرف این ماده فورا با پزشک مشورت نمایید تا در صورت لزوم شست و شوی معده انجام پذیرد.

این ماده در دمای بالاتر از 350 درجه ی سانتی گراد مشتعل می گردد.

قبل از کار کردن با این محصول msds ان را به دقت مطالعه نمایید و از دستکش، عینک ایمنی و ماسک استفاده نمایید.

خرید مواد شیمیایی

سی ام سی خوراکی (CMC) یا همان کربوکسی متیل سلولز خوراکی با گریدهای E466  و یا E469 در بازار موجود می باشد. از این ماده در تولید بستنی ها، انواع دسر ها ، ژلاتین، آبنبات و … استفاده می نمایند. فروش و خرید سی ام سی صنعتی و خوراکی را به ما در مبتکران شیمی بسپارید. لطفا جهت ثبت سفارش و اطلاع از قیمت خرید و فروش این محصول با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید.

خرید سی ام سی

برای تهیه ی این ماده کافیست با شماره های موجود در واحد فروش تماس حاصل فرمایید.

CMC چیست؟

این ماده که صمغ سلولز نیز نامیده می شود نوعی اتر سلولزی است که به راحتی در آب حل می گردد. ماده ی اولیه ی تولید این محصول پالپ چوب و پنبه ی تصفیه شده است. محصول فوق در صنایع غذایی با دوز های 0.2 و 0.5 درصد استفاده می شود.

در مقایسه با سایر هیدروکلوئید ها در برابر اسید ها و نمک ها مقاوم می باشد و به راحتی حل می گردد. این ماده به عنوان یک افزودنی غذایی مورد استفاده قرار می گیرد. عملکرد اصلی آن در صنایع غذایی به عنوان ضخیم کننده ، تثبیت کننده ،امولسیفایر ، سوسپانسیون کننده ، ماده تشکیل دهنده فیلم و … است. محصول فوق در محصولات غذایی مانند بستنی ، آب میوه ، مربای میوه ، لبنیات ، آبجو ، نوشیدنی های اسید لاکتیک ، ماست ، شربت ، فرآورده های نانوایی ، شراب ، سس ، چاشنی ، محصولات گوشتی و غیره مورد استفاده قرار می گیرد.

کاربردها

از آنجایی که گریدهای خوراکی سی ام سی اهمیت بالایی دارند، در ادامه به کاربردهای این ماده در مواد غذایی پرداخته شده است.

1-حجم دهنده و پایدار کننده

محصول فوق در نقش پایدار کننده ی امولوسیونی در نوشیدنی های حاوی چربی و پروتئین مورد استفاده قرار می گیرد. نوشیدنی هایی مانند شیر سویا، شیر کاکائو، شیر بادام زمینی، شیر نارگیل و… دارای مقادیر مختلف چربی و مقدار مشخصی از پروتئین می باشند که تمایل به امتزاج پذیری با یکدیگر را ندارند و در هنگام ساخت و یا حتی بسته بندی در محلول شناور می گردند. در نتیجه محصولات از این قبیل در صورت نبود سی ام سی در آن ها شکل ظاهری بدی به خود می گیرند و حتما نیاز به یک امولوسیون کننده دارند تا پروتئین را در pH های پایین محصور نماید.

این محصول گزینه ی مناسبی برای افزودن به این نوشیدنی ها به حساب می آید زیرا به راحتی در آب حل می شود و به یک کلوئید شفاف و پایدار برای محصور کردن پروتئین ها تبدیل می گردد و پروتئین ها را در حالت پایداری نگه می دارد. همچنین این ماده ی امولوسیون کننده موجب کاهش کشش سطحی ما بین آب و چربی ها می گردد. در نتیجه این محصول موجب یکنواخت سازی طعم، غذا و بافت مواد غذایی می گردد.

2-اثر بر پروتئین ها

هنگامی که مقدار pH از نقطه ی ایزوالکتریک پروتئین بیشتر و یا کمتر باشد این محصول می تواند یک ساختار ترکیبی با پروتئین ها ایجاد نماید که موجب بهبود خواص امولسیونی و حفظ شکل ظاهری محصولاتی مانند بستنی می شود. این کار موجب می گردد تا انحلالیت پروتئین به رنج خاصی از pH محدود شود. علاوه بر این با مخلوط کردن این محصول با پروتئین موجود در پنیر می توان ماده ای به دست آورد که جایگزین پروتئین تخم مرغ و شیر خشک موجود در کیک ها شود. با افزودن این ماده به کیک حجم آن افزایش می یابد و شاهد بهبود یافتن خواص آن خواهیم بود. همچنین می تواند جایگزین پروتئین تخم مرغ در محصولاتی مانند سس ها، سوپ ها، انواع کیک ها و پودینگ ها باشد.

3-هیدروفیل بودن و آبرسان

به دلیل وجود داشتن گروه های هیدروفیلی فراوان در این ترکیب قابلیت حفظ آب در آن بالا می باشد. در نتیجه استفاده از آن در آرد بسکوییت و کیک می تواند از تبخیر آب جلوگیری و به حفظ شکل آن ها کمک نماید.

کاربرد سی ام سی

4-اثر سوسپانسیون کنندگی

محصول فوق خاصیت سوسپانسیون کنندگی قوی ای دارد و در مقدار مناسب در نوشیدنی های مایع، انواع خمیر ها، و یا سایر مواد سوسپانسیونی برای یکنواخت سازی و حفظ طعم محصول، مورد استقاده قرار می گیرد. اثر بخشی این محصول در هنگام استفاده ی همزمان آن با دیگر پکتین ها در نسبت مناسب افزایش می یابد. بنابراین در انواع چای های میوه ای، انواع نوشیدنی های میوه ای مانند آب پرتقال، آب نارگیل، آب انواع سبزیجات به عنوان افزودنی مورد استفاده قرار می گیرد. مقدار مناسب استفاده از این محصول در محصولات ذکر شده بین 0.1 تا 0.4 درصد وزنی می باشد.

فروش و خرید سی ام سی با بهترین کیفیت در مبتکران شیمی

5-اثر بخشی بر ظاهر

این ماده می تواند سرعت تخمیر مواد را افزایش دهد. بنابراین استفاده از آن در محصولاتی مانند نودل موجب کاهش زمان ورز آمدن خمیر ، یکسان سازی ظاهر، کاهش میزان آب و فشار در هنگام پردازش آن می شود. نودل دارای cmc این محصول بافتی یکنواخت، مقاوم و چسبنده خواهد داشت. از آنجایی که ویسکوزیته ی بالایی دارد در هنگام سرخ کردن نودل میزان روغن مصرفی آن به میزان 3 الی 5 درصد کاهش می یابد.

6-خاصیت ژلی

خاصیت ژلاتینی خوبی به مواد می بخشد و می تواند ویسکوزیته ی محصولات را زیاد کند . بنابراین ، در ساخت انواع دسر ها مانند پاناکوتا، مربا،ژله ها ، بستنی (به جای ثعلب) سایر مواد غذایی کاربرد دارد.

7-بهبود خواص فیزیکی

این ماده به عنوان نوعی نگهدارنده برای میوه ها، سبزیجات و یا تخم مرغ مورد استفاده قرار می گیرد.

2 الی 3 درصد از محلول سی ام سی همراه با کربوکسی بنزوات را می توان به عنوان پوششی برای محصولات ذکر شده استفاده نمود. این ماده موجب حفظ طعم و عطر مواد و جلوگیری از رشد کپک بر روی آن ها می گردد.

  • هضم آن آسان نیست، بنابراین در ساخت محصولات رژیمی مانند بسکوییت های رژیمی استفاده می شود
  • به دلیل خاصیت تثبیت کنندگی فوم در ساخت دلستر کاربرد فراوان دارد.
  • حفظ رطوبت و شکل دهی به بستنی

سلامت استفاده از این ماده در صنایع غذایی توسط دو سازمان غذایی FAO و WHO  تایید شده است (به طور روزانه 30 میلی گرم در ازای هر کیلوگرم از وزن بدن).

کاربردهای سی ام سی صنعتی

علاوه بر موراد ذکر شده این ترکیب کاربردهای صنعتی مختلفی دارد. در این موارد خلوص بالا احتیاج نیست (حداکثر تا 90 درصد) و در ویسکوزیته پایین (کمتر از 1000 سانتی پواز) سنتز می شوند. در میان صنایع مختلف نساجی ، کاشی ، کاغذسازی ، مواد شوینده ، معدن کاری ، گل حفاری و صنعت رنگ بیشترین تقاضا را برای این ماده به خود اختصاص می دهند.

صنعت نفت و گاز

گل حفاری که در چاه های نفت و گاز مورد استفاده قرار می گیرد باید علاوه بر توانایی بیرون آوردن ضایعات ، توانایی جلوگیری از نفوذ آب از طریق دیواره به داخل چاه و همچنین جلوگیری از ریختن دیواره را داشته باشد. برای تامین چنین خاصیتی در گل حفاری از سی ام سی بهره می برند. گل حاوی این ماده لایه ای نفوذناپذیر را بر روی دیواره چاه ایجاد می کند که از نفوذ آب و فرو ریختن دیواره جلوگیری می کند. از دیگر فواید استفاده از CMC در گل های حفاری می توان به موراد زیر اشاره کرد :

  • کاهش از دست رفتن گل حفاری
  • افزایش دمای عملکردی گل
  • سازگاری با دیگر افزودنی های موجود

سرامیک سازی

CMC گرید سرامیک به عنوان پلاستی سایزر ، افزایش دهنده سیالیت و عامل چسپندگی مورد استفاده قرار می گیرد. استفاده از این ماده در تولید سرامیک باعث افزایش سیالیت دوغاب ، کاهش مصرف انرژی تولید و … نیز شود.

دخانیات

مخلوط کردن برگ های توتون با سی ام سی باعث اتصال ورقه های تنباکو به یکدیگر می شود که آن را برای رول کردن مناسب می سازد. دوز مورد استفاده برای این کار 2-6 درصد است که بسته به مواد اولیه استفاده شده تغییر می کند.

پوشش های امولسیونی محلول در آب

در این پوشش ها CMC به عنوان حجم دهنده و عامل پراکنده کننده استفاده می شود.

صنایع آرایشی بهداشتی

این ترکیب به دلیل توانایی که در حجم دهندگی ، اتصال ، پراکنده سازی، معلق سازی، امولسیون سازی و پایدار کنندگی که دارد ، تقریبا در تمام محصولات آرایشی بهداشتی مانند کرم سفیدکننده پوست ، پودر صورت ، کرم ضد آفتاب ، شامپو و … به کار برده می شود.

 

منبع:

CMC Functional Properties in Food Applications. (n.d.). Retrieved February 19, 2019, from http://celluloseether.com…-functional-properties-food-applications/

برگه آنالیز محصول

آنالیز محصول

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “کربوکسی متیل سلولز | خرید فروش کربوکسی متیل سلولز”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین محصولات