پتاسیم هیدروکسید

پتاس در تعریف کلی به نمک های حاوی پتاسیم گفته می شود، اما در بین عموم به پتاسیم هیدروکسید اطلاق می شود که ما نیز از آن پیروی می کنیم. برای خرید پتاس و همچنین جهت اطلاع از قیمت و آنالیز و ثبت سفارش با مشاوران ما در موسسه مبتکران شیمی در ارتباط باشید.

خرید پتاس (خرید پتاسیم هیدروکسید):

خرید این ماده با بهترین کیفیت را به ما بسپارید و خریدی مطمئن را تجربه نمایید.

اطلاعات محصول

کشور تولید کننده: کره جنوبی / ایران

 بسته بندی: کیسه 25 کیلوگرمی

 درصد خلوص : 90%

CAS NO: 1310-58-3

آنالیز محصول برگه آنالیز پتاس
قیمت پتاسیم هیدروکسید (هر کیلو) 78000 تومان (25 کیلویی برند کمکس)
تاریخ به روزرسانی قیمت 1402/8/9

فروش پتاس (فروش پتاسیم هیدروکسید):

این ترکیب یک کود مهم به حساب می آید. شما می توانید برای تهیه ی این ماده ی شیمیایی و یا سایر مواد شیمیایی مورد نظرتان با ما در مبتکران شیمی تماس حاصل فرمایید.

پتاس چیست؟

پتاس (potash) یا پتاسیم هیدروکسید با فرمول شیمیایی KOH، به نمک های حاوی پتاسیم می گویند. به شکل پودر سفید رنگی است که می تواند رطوبت و کربن دی اکسید را از هوا جذب کند. به عنوان کود شیمیایی باعث افزایش عمر میوه ها و سبزی ها پس از برداشت می شود. پتاسیم هیدروکسید تنها در 12 کشور جهان تولید می شود که روسیه و کانادا به عنوان مهم ترین تولید کنندگان بیش از 60 درصد تولید جهانی را از آن خود کنند.

.خواص و ویژگی ها

فرمول شیمیایی: KOH

نکته: ترکیبات حاوی پتاسیم را معمولا با نام پتاس می شناسند.

شکل ظاهری: پودر سفید رنگ

پتاسیم هیدروکسید یکی از گونه های پتاس از نظر ترمودینامیکی بسیار پایدار است به طوری که در دماهای بالا نیز تجزیه نمی شود. انحلال پذیری این ماده در آب و الکل گرمازا می باشد و می تواند گرما تولید نماید. این ترکیب می تواند موجب جذب رطوبت و دی اکسید کربن از هوا گردد. خصوصیات این ماده را در جدول زیر می توانید مشاهده نمایید:

نام ماده پتاسیم هیدروکسید
نقطه ی جوش 380 درجه ی سانتی گراد
انحلال پذیری در 0.9 قسمت آب، 0.6 قسمت آب جوش، 3 قسمت الکل و 2.5 قسمت گلیسیرین حل می شود
pH محلول  13.5

سایر ویژگی ها:

محصول فوق به صورت پودر جامد سفید رنگ در بازار موجود می باشد. این ماده یکی از ترکیباتی است که مردم عام به آن خاکستر می گویند. محلول پتاس مانند سود (NaOH) به شدت قلیایی است این محصول می تواند با اسید های متفاوت واکنش دهد و نمک های متفاوتی از پتاسیم به وجود آورد.

تولید هیدروکسید پتاسیم نیز به روش کلرالکالی انجام می شود با این تفاوت که ماده ی اولیه ی مورد الکترولیز به جای سدیم کلرید، KCl است. با الکترولیز محلول پتاسیم کلرید طبق واکنش زیر می توان به تولید صنعتی پتاس پرداخت:

پتاس

یکی از مهم ترین کاربرد های این ترکیب، استفاده از آن به عنوان کود شیمیایی می باشد. گیاهان برای سالم بودن نیاز به 3 ماده ی مغذی از جمله پتاس، نیتروژن و فسفر دارند، این 3 ماده در خاک نسبت به دیگر عناصر ضروری جهت رشد گیاه بسیار کم وجود دارند در نتیجه به صورت کودهایی به عنوان تغذیه کننده ی خاک برای رشد گیاه به صورت تنها و یا هر سه با هم (کود مکمل یا NPK) مورد استفاده قرار می گیرند.

 

تولید پتاس

تولید صنعتی ماده مذکور شبیه تولید سود (سدیم هیدروکسید) است. این ماده با الکترولیز محلول KCl همراه با تولید گاز کلر به دست می آید.

پودر پتاس یا پتاسیم هیدروکسید

واکنش های پتاس :

واکنش محصول فوق با مواد مختلف منجر به تشکیل محصولات شیمیایی مختلف می گردد. به طور کلی این واکنش ها به شرح زیر دسته بندی می شوند:

واکنش با مواد آلی:

KOH مانند NaOH به عنوان یک منبع –OH  عمل میکند که به پیوند های قطبی هم در مواد معدنی و هم در مواد آلی حمله میکند که استرهای آبی KOH صابون تولید میکند؛

KOH + RCOOR’ → RCOOK + R’OH

R یک زنجیره بلند است که این محصول را صابون پتاسیم می نامند، این واکنش در تماس با چربی، سریعا به صابون و گلیسرول تبدیل می شود

واکنش با مواد غیر الی:

KOH برای تکمیل واکنش درمقابل اسیدها، به اکسیدها حمله می کنند. به طور مثال KOH برای تولید بی کربنات با کربن دی اکسید واکنش می دهد.

کاربردها و موارد استفاده :

این محصول در صنایع غذایی به طور مستقیم و به جهت حفظ کیفیت و کنترل PH استفاده می شود،در صنایع آزایشی و بهداشتی از غلظت مناسب آن برای لایه برداری و از بین بردن موهای زائد استفاده می شود.در جانور شناسی برای تجزیه و از بین بردن بافت های نرم نمونه های جانوری استفاده می شود

کاربرد در کود شیمیایی:

نمک های پتاسیم به صورت نیترات ، منیزیم ، سولفات و کلرور هستند که به عنوان کود شیمیایی برای گیاهانی که نیازمند خاک قلیایی اند مورد استفاده قرار می گیرند . هیدروکسید پتاسیم به صورت پودر سفید رنگ در بازار موجود است اما بسته به نوع ترکیب K با هر یک از عناصر منیزیم، سولفور ،کلر و نیترات رنگ کود پتاس متنوع خواهد بود مانند کود سولفات پتاسیم که سفید رنگ و کلرور پتاسیم (KCl) که قرمز رنگ است.

K هفتمین عنصر از نظر فراوانی است که به صورت جامد در خاک ذخیره می شود و به عنوان نمک برداشت می شود. از مزایای پتاسیم می توان به تجذیه پذیر بودن و فراوانی آن اشاره کرد.

پتاس برای گیاه:

این محصول در بسیاری از مواردی که NaOH استفاده می شود به کار می رود. علاوه بر آن محلول K به عنوان الکترولیت در باتری های الکانی (قلیایی) به کار می رود. این ماده همچنین در تولید صابون مایع و جامد و سایر شوینده ها استفاده می شود.  سایر کاربردهای این محصول در تولید مواد شیمیایی ، تولید کود و تصفیه نفت و در تشخیص پزشکی  و … است.

جهت اطلاع از چگونگی تهیه پتاس ایران با مشاوران ما در تماس باشید.

مشاوران ما در استعلام قیمت پتاس و خرید پتاسیم هیدروکسید با بهترین قیمت و کیفیت در کنار شما هستند

مزایای پتاس یا پتاسیم هیدروکسید برای گیاه

علاوه بر آن که پتاس برای گیاهان مفید است, در انسان ها نیز با تنظیم آب بدن موجب مرتب سازی ضربان قلب می گردد، همچنین اکسیژن رسانی به مغز را بهبود می بخشد و موجب کاهش فشار های روحی ، قند خون و… می گردد. با مصرف موز، اسفناج، تخمه آفتاب گردان و مرکبات می توان تا حدود زیادی نیاز به پتاسیم در بدن را تامین نمود.

نحوه استفاده:

بررسی  PH  یکی از کار های مهمی است که باید قبل از تزریق هر نوع کودی برای گیاه از آن اطلاع پیدا کرد. برای گیاهانی که نیازمند خاک اسیدی هستند مانند بلوبری،گل خرزهره ی هندی(گل آزالیا) کود پتاسیم هیدروکسید مورد استفاده قرار نمی گیرد زیرا نه تنها موجب رشد و بهبود سلامتی گیاه نمی شود، بلکه به ریشه ی گیاه نیز آسیب جدی وارد می کند و ممکن است موجب نابودی گیاه نیز شود. 

K در خاک معمولا بیشتر از چند اینچ نفوذ نمی کند پس لازم است افزودن پتاس به خاک در نزدیکی ریشه ی گیاهان صورت پذیرد ، به طور میانگین مقدار تقریبا 300 گرم از KCl و یا سولفات پتاسیم در هر 3000 لیتر از آب باید حل شود مصرف بیش از اندازه ی Potas می تواند خسارات جبران ناپذیری را به ریشه ی گیاهان وارد کند. این ماده خواص بی شماری برای گیاهان دارد که از آن جمله می توان به بهبود کیفیت گیاهان، میوه ها، چمنزار ها ،اندازه و ظاهر میوه ها و سبزیجات ، بالا بردن مقاومت ریشه به خشکی  و افزایش رشد ریشه و همچنین مقاومت در برابر سرما و حشرات اشاره کرد.

نقش پتاسیم برای گیاهان

استفاده از K به مقدار مناسب باعث افزایش طول عمر میوه ها و سبزی ها پس از برداشت نیز می شود. کمبود پتاس می تواند در گیاهان موجب کاهش تنفس گیاه، تجمع هیدروکربن ها،کمبود پروتیین و در موارد حاد به سمت تجذیه ی پروتیین ها در اثر فعل و انفعالات سوق داده شود.

نقش پتاسیم در گیاه

کمبود پتاسیم در خاک های سبک و شن مانند بسیار شایع تر است زیرا در این نوع خاک ها K که بسیار محلول است به راحتی از خاک بدون کلویید عبور میکند بنابراین لازم است که افزودن پتاس مایع در این نوع خاک ها به مراتب بیشتر از خاک های دیگر انجام شود.نکات زیر در هنگام استفاده باید در نظر گرفته شوند:

  • زمان مصرف کود این محصول از اهمیت بالایی برخوردار است.
  • افزودن سالانه ی K به خاک گیاهان دارای PH قلیایی طبق دستورالعمل لازم و ضروری است.
  • در صورتی که خاک سبک و شن مانند باشد بهتر است افزودن پتاس را حداقل دوبار در سال انجام داد.

همچنین بادام از جمله موادی است که در ساختار خود مقدار بالایی K دارد که بخش زیادی از آن را از طریق زمین جذب می کند. بر اساس مطالعات صورت گرفته میزان مطلوب این ماده در خاک 300mg/kg است. 

طرز تهیه کود پتاس با خاکستر چوب

راهی آسان برای ساخت این کود در منزل در صورت عدم خریدن کود های ذکر شده، استفاده از خاکستر چوب است با این کار نه تنها گیاهان می توانند از مواد مغذی موجود در خاکستر چوب استفاده کنند بلکه تبادلات هوا در خاک نیز بهبود می یابد. معمولا خاکستر چوب را در اوایل بهار مورد استفاده قرار می دهند. این کود بسته به میزان پتاس موجود در آن اصطلاحا با گریدهای  پتاس بالا و پتاس پایین شناخته می شود. 

باید به این نکته توجه کرد که خاکستر مورد استفاده حتما باید خاکستر چوب باشد، زیرا کاغذ و مقوا و دیگر محصولات چوب در صورت سوزانده شدن خاکستری حاوی مواد شیمیایی تولید می کنند که می تواند برای گیاه مضر باشد. در هنگام استفاده از کود های پتاس و خاکستر چوب رعایت نکات ایمنی اهمیت خاصی دارد.

به دلیل خاصیت قلیایی کود های ذکر شده آسیب های جدی ای می تواند به پوست، چشم و اندام های تنفسی در هنگام استفاده با آن  به بدن انسان وارد شود. در هنگام استفاده از کود این ماده، پوشیدن دستکش و عینک ضروری است و در صورت تماس با چشم  حتما باید با آب مورد شست و شو قرار بگیرد و اقدامات اولیه ی پزشکی انجام شود. در صورت آتش گرفتن کود لازم است که آن را با اسپری آب و یا کپسول های حاوی دی اکسید کربن خاموش کنید.

بازار جهانی پتاس:

تولید این ماده در سطح جهان تنها در 12 کشور صورت می گیرد . اروپای شرقی (روسیه و بلاروس) و کانادا از مهم ترین تولید کنندگان این مواد در سطح دنیا به حساب می آیند و توانستند در سال 2017 بیش از 60 درصد تولید جهانی را به خود اختصاص دهند. در این بین پتاسیم کلرید در حدود 90 الی 95 درصد تولید این ماده را به خود اختصاص می دهد.

از بزرگترین کشور های مصرف کننده ی این ماده می توان به چین، آمریکای لاتین و  ایالت متحده اشاره نمود. تجارت جهانی پتاس بسیار مهم است و بیش از 70 درصد از تولید جهانی را در طی 5 سال گذشته به خود اختصاص داده است.

بازار پتاس

 

جهت خرید پتاسیم هیدروکسید (KOH) و اطلاع از قیمت آن تنها کافیست با ما تماس بگیرید، مناسبترین قیمت را از ما بخواهید 

عوارض پتاسیم هیدروکسید :

  • بعد از تماس با چشم، پوست با مقدار کافی شسته شود
  • در صورت بلعیدن این ماده به فرد مسموم به مقدار کافی (حداقل 2 لیوان) خورانده شود.
  • ممکن است باعث نابینایی شود در صورت استنشاق این ماده تحریک و خوردگی، سرفه و تنگی نفس ایجاد می شود
  • در صورت نشت این ماده محل مورد نظر را  خشک کرده و در نهایت منطقه آسیب دیده را تمیز کنید، از  ایجاد گرد و غبار جلوگیری کنید.
  • مقدار کمی از نشت این ماده به صورت مایع با اسید رقیق، خنثی می شود؛ محصول خنثی شده را با آب فراوان بشویید و سطح آلوده را با مقدار آب فراوان تمیز کنید.

پرسش و پاسخ :

در ادامه به بررسی چند سوال متداول پیرامون پتاس می پردازیم:

صابون پتاسیم هیدروکسید

تفاوت صابون سدیم هیدروکسید و صابون پتاسیم هیدروکسید در چیست؟

هر دو به طور گسترده در ساخت صابون ها و مواد شوینده و سفید کننده استفاده می شوند اما به طور کلی صابون های KOH نرم تر بوده و  راحت تر و سریعتر در آب حل می شوند ، از آنجایی که سدیم نسبت به پتاسیم الکترونگاتیو تر است بنابراین توانایی بیشتری در اتصال به ذرات چربی داشته و میزان قدرت صابونی آن نیز بیشتر است.

چه نکاتی را هنگام کار با این ماده شیمیایی باید رعایت نمود؟

پیش از شروع کار حتما لازم است MSDS پتاسیم هیدروکسید را مطالعه نموده تا آمادگی لازم در صورت بروز هرگونه پیشامد را داشته باشید.

به طور کلی تماس این ماده شیمیایی با چشم و پوست هنگام کار باعث بروز قرمزی ، سوزش ، ورم . خارش می شود بنابراین لازم است در صورت تماس تا رسیدن کمک پزشکی چشم و پوست را 15 دقیقه با آب زیاد شستشو دهید ، در صورت بلعیده شدن نیز اگر مصدوم هوشیار است لازم است 2 تا 4 پیمانه شیر یا آب به او بنوشانید.در صورت عدم هوشیاری از خوراندن هرگونه مایعات به مصدوم خودداری نموده و منتظر کمک پزشکی بمانید

تفاوت سود و پتاس چیست؟

پتاسیم هیدروکسید
پتاسیم هیدروکسید
سدیم هیدروکسید
سدیم هیدروکسید

سدیم هیدروکسید (NaOH) معمولا با نام سود و پتاسیم هیدروکسید با نام پتاس شناخته می شود، این دو ماده شیمیایی کاربرد های مشترکی دارند، به طور مثال هر دو در ساخت صابون و مواد شوینده استفاده می شوند و در واقع عامل انحلال چربی ها هستند،استفاده از هر دو این مواد در ساخت صابون و مواد شوینده بهترین تاثیر را دارد اما در مواردی که بخواهیم به صورت انتخابی از یکی از این مواد استفاده کنیم سدیم هیدروکسید قدرت شستشوی بالاتری دارد، همچنین هزینه تولید NaOH به مراتب پایین تر بوده به طوریکه برای تولید مقدار مشابه پتاس نسبت به سود باید 3 برابر هزینه بیشتری پرداخت.

 

چرا در رژیم غذایی خود به پتاسیم نیاز داریم ؟

 

پتاس در مواد غذایی

 

همانطور که پیشتر نیز بیان شد، این ماده نقش مهمی در متابولیسم بدن، بهبود بافت ماهیچه، بهبود فعالیت قلب دارد،میزان توصیه شده از این ماده 4.7 گرم در روز است که از مواد غذایی مختلف، همچون گوشت و مرغ، شیر، مرکبات، آب میوه های طبیعی، سویا و میوه هایی مانند موز تامین می شود، میزان دریافت این ماده می تواند بنا به به تشخیص پزشک و بر اساس شرایط فرد تغییر کند

پتاسیم هیدروکسید در محصولات آرایشی

آیا این ماده شیمیایی در مواد آرایشی هم استفاده می شود؟

به طور کلی با توجه به این که این ماده یک باز قوی به حساب می آید در کنار سدیم هیدروکسید ، کلسیم هیدروکسید و… در محصولات آرایشی و بهداشتی برای تنظیم PH پوست استفاده می شود، پوست انسان اندکی اسیدی است (PH بین 4 تا 6) و علت آن را می توان محافظت از پوست در برابر باکتری ها و عوامل محیطی دانست،اما از طرفی افزایش میزان PH پوست باعث ایجاد چین و چروک و پیری زودرس پوست می شود، بنابراین استفاده از این ماده علاوه بر افزایش زمان ماندگاری محصولات آرایشی باعث کنترل این مقدار اسیدیته می شود.

خرید پتاسیم هیدروکسید:

برای تهیه این ماده شیمیایی کافیست با ما تماس بگیرید

منابع:

. (n.d.). Retrieved December 1, 2018, from https://pubchem.ncbi.nlm.nih.gov/compound/potassium_hydroxide#section=Top

Potassium. (n.d.). Retrieved December 1, 2018, from https://www.cropnutrition.com/efu-potassium

دانلود آموزش کولتيواتورها (ميان رديف، علف… (n.d.). Retrieved December 1, 2018, from http://www.sjk.ir/blog/33-انواع-کودهای-پتاسه.html

فروشانی, م ن. (n.d.). استفاده از خاکستر چوب بعنوان کود. Retrieved December 1, 2018, from http://zeraatyar.com/fertilizers/6825-استفاده-از-خاکستر-چوب-بعنوان-کود

What Is …: Using … In The Garden. (n.d.). Retrieved December 1, 2018, from https://www.gardeningknowhow.com/garden-how-to/soil-fertilizers/using-potash-in-garden.htm

Miles, A. (2017, November 21). What Are the Functions of … in Plant Growth? Retrieved December 1, 2018, from https://homeguides.sfgate.com/functions-potash-plant-growth-77430.html

5/5 (1 Review)

3 نظر برای «پتاس چیست؟ | پتاسیم هیدروکسید | خرید پتاس»

  • علی می‌گوید:

    احتراما با تشکر از ارائه مطالب اما اینقدر توصیف و توضیحات داشتید که بسیار خوشحال شدم تا این که به کیسه ارائه گود K رسیدم که زیر نوشته شده بود تولید کشور چین که بسیار متاثر شدم زیرا اینجانب اگر تمامی گیاهانم صیفیجاتم بخاطر کودی که بایستی از چین تهیه کنم هم بمیرند حاضرم تمامی آنها خشک شوند و بمیرند تا این که بخواهم محصولی را که رویش نوشته تولید چین بخرم اگر چه میدانم با کمال تاسف بسیاری از محصولات از کشور چین است اما حداق تا حد ممکن حقیر از خرید آنها خودداری میکنم کشوری بدون استثناء آدم کش مستبد و بدون هیچگونه تصور انسانی

    • مبتکران می‌گوید:

      ممنون که نظرتون را با ما به اشتراک گذاشتید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *