بی کربنات سدیم خوراکی

بی کربنات سدیم یا جوش شیرین، ترکیبی با فرمول شیمیایی NaHCO3 و نمکی است که انحلال آن سبب آزاد شدن کاتیون سدیم (Na +) و آنیون بیکربنات (HCO3) می گردد.شکل ظاهری این ماده به صورت بلورهای ریز سفید رنگ می باشد.چشمه های معدنی نیز به طور طبیعی می توانند حاوی این ماده باشند.دامنه کاربردهای نمک مذکور بسیار گسترده بوده که همین موضوع سبب افزایش فروش آن جهت کاربردهای صنعتی، پزشکی، و حتی مصارف خانگی گردیده است.شما نیز بسته به زمینه فعالیت خود می توانید جهت خرید بی کربنات سدیم آلمانی با بهترین قیمت با شماره های موجود در سایت، تماس حاصل فرمایید.

خرید بی کربنات سدیم:

خرید مطمئن مواد شیمیایی مورد نیاز خود را با ما تجربه کنید.مبتکران شیمی با تجریه طولانی در تولید،تامین انواع مواد اولیه شیمیایی با بهترین کیفیت و مناسبترین قیمت در کنار شماست.برای ثبت سفارش و استعلام موجودی تنها کافیست از روش های گفته شده بالا با کارشناسان ما تماس بگیرید و سفارش خرید خود را ثبت نمایید.

اطلاعات محصول

تولید کننده: چین / ایران/آلمان با خلوص 99%

بسته بندی: کیسه 25 کیلویی

CAS NO: 144-55-8

آنالیز محصول آنالیز بی کربنات سدیم

بی کربنات سدیم چیست ؟

محصول فوق یک ترکیب پودری شکل، سفید رنگ و بدون بو و غیر سمی است و مزه ای قلیایی و تقریبا تلخ دارد. محلول 0.1 مولار آن دارای pH=8.3 بوده و در حالت اشباع pH آن 8-9 می باشد که نشان دهنده خاصیت بازی این ترکیب است. در آب محلول و در اتانول نامحلول است. حلالیت آن در آب در دمای اتاق 3/10 گرم در 100 گرم آب است. برخی از سایر خواص فیزیکی و شیمیایی آن را در جدول زیر مشاهده می نمایید.

فرمول شیمیایی NaHCO3
جرم مولی 84.007 g/mol
چگالی 2/20 گرم بر مترمکعب
نقطه جوش شروع به تخریب به سدیم کربنات در دمای 50 درجه سانتیگراد

 

ساختار شیمیایی این ماده قلیایی نیز به شکل زیر است : 

 

فرمول بی کربنات سدیم

روش تولید :

به طور کلی دو روش برای تولید این ترکیب نمکی وجود دارد که شامل :

تولید شیمیایی:

ماده مذکور به صورت صنعتی از کربنات سدیم تولید می شود.

 

Na2CO3 + CO2 + H2O → 2 NaHCO3

 

با یک روش تجاری جوش شیرین نیز با شیوه مشابه تولید می شود به این صورت که خاکستر سودا  (استخراج شده به شکل سنگ ترونا)، در آب حل شده و با دی اکسید کربن تصفیه می شود. سدیم هیدروژن کربنات به صورت جامد از این محلول رسوب می کند.

در مورد فرآیند Solvay ، این ماده واسطه ای در واکنش کلرید سدیم ، آمونیاک و دی اکسید کربن است که البته خلوص محصول حاصل از این روش کم است.

 

NaCl + CO2 + NH3 + H2O → NaHCO3 + NH4Cl

استخراج از معدن:

کانسارهای طبیعی ناکولیت (NaHCO3) در دوره تشکیل رودخانه سبز ائوسن ، حوضه Piceance در کلرادو یافت می شود. بدین ترتیب می توان این جامد سفید رنگ را از طریق استخراج ناکولیت از معدن و خالص سازی آن به طور طبیعی نیز تهیه کرد.

 

شیمی و واکنش های بی کربنات سدیم

  • نمک فوق یک ترکیب آمفوتریک است. محلول های آبی آن به دلیل تشکیل اسید کربنیک و یون هیدروکسید ملایم قلیایی هستند:

HCO3 + H2O → H2CO3 + OH

  • این ترکیب می تواند به عنوان شستشو برای از بین بردن هرگونه ناخالصی های اسیدی از مایع “خام” و تولید نمونه خالص تری استفاده شود. واکنش محصول مذکور و یک اسید، نمک و اسید کربنیک تولید می کند که به راحتی به دی اکسید کربن و آب تجزیه می شود:

NaHCO3 + HCl → NaCl + H2CO3

(H2CO3 → H2O + CO2 (g

  • این محصول با استیک اسید واکنش می دهد و سدیم استات، آب و دی اکسید کربن تولید می کند:

(NaHCO3 + CH3COOH → CH3COONa + CO2 (g

  • همچنین این ماده با بازهایی مثل سدیم هیدروکسید واکنش داده و کربنات ها را تشکیل می دهند:

NaHCO3 + NaOH → Na2CO3 + H2O

  • در دمای 80-100 درجه سانتیگراد سدیم هیدروژن کربنات به سدیم کربنات، آب و دی اکسید کربن طی واکنش تخریب حرارتی تجزیه می شود. سرعت تجزیه در دمای 200 درجه سانتیگراد بالاتر است.

2NaHCO3 → Na2CO3 + H2O + CO2

  • اکثر بیکربنات ها تحت واکنش دهیدراسیون قرار می گیرند و هرچه دما افزایش یابد واکنش بیشتر به سمت اکسید شدن کربنات پیش می رود (دمای بالای 850 درجه سانتیگراد).

Na2CO3 → Na2O + CO2

این تبدیل ها مربوط به استفاده از NaHCO3 به عنوان یک عامل مهار آتش (“پودر BC”) در برخی از خاموش کننده های پودر خشک است.

 

کاربردهای بی کربنات سدیم :

از جمله کاربردهای مهم این ماده استفاده در صنایع غذایی به عنوان حجم دهنده ، بافر ، نگهدارنده و غیره است. علاوه بر این از این محصول می توان در کاربردهای شخصی و خانگی نیز بهره فراوانی برد که به چند مورد از آن ها اشاره خواهیم نمود.

جوش شیرین:

بیکینگ پودر، که برای پخت و پز نیز فروخته می شود ، حاوی حدود 30٪ از نمک مذکور و مواد مختلف اسیدی است که با افزودن آب بدون نیاز به اسیدهای اضافی در محیط پخت فعال می شوند. بسیاری از اشکال بیکینگ پودر حاوی این ماده بوده که با فسفات کلسیم اسید ، فسفات آلومینیوم سدیم یا خامه تارتار ترکیب شده است.

 

فروش بی کربنات سدیم ساخت آلمان با بهترین کیفیت در مبتکران شیمی

درمان رفلاکس معده :

رفلاکس معده هنگامی پدید می آید که بخشی از اسید معده وارد مری شود و باعث سوزش در این ناحیه می شود. از آنجا که این ماده توانایی بالایی در خنثی سازی اسیدها دارد برای درمان این عارضه مورد استفاده قرار می گیرد. با حل نمودن یک قاشق از این ماده در یک لیوان آب سرد و نوشیدن ارام آن می توان از این ناراحتی خلاص شد. لطفا دقت نمایید در رابطه با مسائل سلامتی قبل از مصرف هرگونه درمانی با پزشک مشورت نمایید.

بی کربنات سدیم یک خوشبو کننده بی ضرر هوا :

بی کربنات سدیم به جای خوشبو کننده هوا

خوشبو کننده های رایج هوا که امروزه مورد استفاده قرار می گیرند عمدتا حاوی ترکیبات شیمیایی حساسیت زا هستند از طرفی ذرات حاوی بوی بد را از بین نمی برند، بلکه با آزاد سازی مولکول های خوشبو تنها به صورت موقتی اثر این ذرات را می پوشانند. اما بی کربنات سدیم آلمانی یک ترکیب بی ضرر بوده که از طریق ارتباط با ذرات حاوی بوی بد آنها را خنثی می کند و به راحتی می توان آن را پس از ترکیب با آب در هوا اسپری نمود.

استفاده به عنوان دهانشویه:

دهانشویه یک محصول مهم در بهداشت دهان و دندان است زیرا می تواند به جاهایی که مسواک دسترسی ندارد راه پیدا کند. بسیاری از افراد از این ماده به عنوان دهانشویه استفاده می کنند. تحقیقات نشان می دهند که این کار می تواند موثر بوده و خواص ضد میکروبی و ضد باکتریایی دارد. 

 

کاربرد سدیم بی کربنات در سفید کردن دندان ها

 

خوش بو کننده بدن:

در کمال تعجب عرق انسان هیچگونه بویی ندارد و بوی بد آن ناشی از تجزیه توسط باکتری های موجود بر روی پوست و تبدیل آنها به ترکیبات اسیدی بد بوست. استفاده از جوش شیرین در این نواحی مانند زیر بغل می تواند باعث خنثی شدن اسید و کاهش بوی بد شود.

رفع خارش و آفتاب سوختگی پوست:

حمام ساخته شده از این محصول را می توانید برای رفع گزگز و خارش ناشی از گزش حشرات و زنبور عسل و تسکین علائم آفتاب سوختگی  استفاده نمایید.

از بین بردن بوی بد یخچال:

گاهی اوقات پیش می آید که برخی مواد غذایی بیش از حد در یخچال مانده و فاسد شوند. این بوهای بد می توانند حتی پس از دور ریختن مواد فاسد و تمیز کردن یخچال نیز باقی بمانند . یک راه ساده برای خلاص شدن از شر این بوها استفاده از این ماده است. کافی است تا یک فنجان را از جوش شیرین  پر نموده و آن را داخل یخچال قرار دهید تا بوها را خنثی نماید.

 

کاربرد بی کربنات سدیم در رفع بوی بد یخچال

علاوه بر موارد گفته شده این ماده را می توان برای کاربردهای دیگری مانند تمیز نمودن ماشین لباسشویی ، پاک کردن آشپزخانه ، از بین بردن بوی زباله ، پاک کردن لکه های سرسخت فرش ، پاک نمودن چند منظوره حمام و از بین بردن علف های هرز استفاده نمود.

کاربرد در پزشکی:

همانگونه که گفته شد این ماده شیمیایی توانایی خنثی نمودن اسیدها را دارد. از این رو در درمان اسیدی بودن خون و ادرار همچنین درمان رفلاکس معده مورد استفاده قرار می گیرد. این دارو را می توان به صورت تزریقی و یا از طریق دهان مصرف نمود. این دارو حتما باید توسط پزشک مصرف شود و برخی از عوارض جانبی آن عبارتند از :

  • سفت شدن عضلات
  • ضعف
  • استفراغ
  • افزایش تشنگی
  • کم شدن اشتها
  • عصبی بودن

کاربرد در ورزش:

این نمک یک مکمل محبوب در بین ورزشکاران است. هنگام ورزش خصوصا در ورزش هایی که شدت بالایی دارند ، سلول های عضلانی اسید لاکتیک ترشح می کنند که باعث سوزش ، درد و خستگی عضلات می شود. برای خنثی نمودن این اسید و جلوگیری از خستگی و گرفتگی عضلات ، ورزشکاران معمولا مقدار توصیه شده 300 میلی گرم جوش شیرین در 1 لیتر آب را 1-2 ساعت قبل از ورزش مصرف می نمایند.

استفاده در قارچ کش ها و کنترل آفت:

جوش شیرین می تواند یک روش موثر برای کنترل رشد قارچ باشد، در ایالات متحده توسط سازمان حفاظت از محیط زیست به عنوان یک سم زیستی ثبت شده است.

 

محصولات مشابه :

خرید بی کربنات آمونیوم

 

افزایش خاصیت قلیایی/تنظیم pH:

برای افزایش خاصیت قلیایی در یک ترکیب و یا در محیط های آشنایی مثل استخرهای شنا نیز از جوش شیرین استفاده می شود.

 

نکات ایمنی در استفاده از بی کربنات سدیم

محصول فوق همانطور که پیشتر اشاره شد یک ترکیب غیر سمی، و غیر قابل احتراق است و در واکنش با اسیدها دی اکسید کربن تولید می کند. 

  • در صورت استشمام غلظت زیاد می تواند منجر به تحریک بینی و سوزش شود.
  • اگر مقادیر زیادی بلعیده شده باشد ، تحریک دستگاه گوارش می تواند رخ دهد.
  • سوزش خفیف ، مانند قرمزی و درد جزئی ، ممکن است در اثر تماس چشمی ایجاد شود.
  • به صورت خشک ، به طور معمول برای پوست سالم تحریک کننده نیست. اما در صورت وجود رطوبت می تواند باعث تحریک پوست آسیب دیده شود.

توجه داشته باشید که این ترکیب به طور کلی بی خطر بوده و جزء مواد شیمیایی مضر محسوب نمی شود اما در معرض مقدار زیاد آن می تواند مشکلاتی را ایجاد کند.

رشد بازار خرید و فروش بی کربنات سدیم

با توجه به استفاده از این نمک به طور گسترده در چندین کاربرد خانگی و صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد. این ترکیب از نظر ماهیت بسیار اساسی است و می تواند هر اسیدی را خنثی کند. از این رو توسط شرکت های دارویی برای تولید داروهای ضد اسید برای بیماران خریداری می شود. با توجه به موارد ذکر شده و سایر کاربردهای این ماده که پیشتر ذکر شد همچنین هزینه تولید پایین و سهولت در تولید (تولیدکنندگان می توانند این ترکیب را از طریق یک واکنش ساده تحت دما و فشار کنترل شده آماده کنند) می توان رشد چشمگیری در ارزش بازار فروش بی کربنات سدیم آلمانی تا سال 2027 پیش بینی نمود.

5/5 (1 Review)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *