فروش انواع مواد شیمیایی با بهترین کیفیت

سولفات مس | قیمت سولفات مس | خرید سولفات مس

ارائه بهترین قیمت ها

کیفیت تضمین شده

ارسال به تمام نقاط ایران

توضیحات

سولفات مس یک ترکیب کووالانسی است که به صورت خشک و هیدراته موجود است. تعداد مولکول های آب در این ترکیب از صفر تا پنج مولکول متغیر است. این ترکیب به علت رنگ آبی که دارد با نام کات کبود نیز معروف بوده و دارای ساختار کریستالی می باشد. در ادامه به بررسی خواص و ویژگی ها و همچنین مهمترین کاربردهای این ترکیب سولفاته خواهیم پرداخت.برای خرید سولفات مس و اطلاع از قیمت فروش آن با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

خرید سولفات مس

مبتکران شیمی به عنوان یکی از تامین کنندگان این محصول آماده ارائه انواع مواد اولیه شیمیایی با بهترین کیفیت به مشتریان عزیز می باشد.

قیمت فروش سولفات مس

برای استعلام قیمت فروش انواع مواد شیمیایی کافیست با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

سولفات مس چیست؟

سولفات مس (Copper sulfate) یک ترکیب کووالانسی با فرمول شیمیایی CuSO4 است. به دو رنگ سفید (بی آب) و آبی (پنج آبه) وجود دارد و دارای بوی مطبوع و ساختار کریستالی است. کات کبود در آب حل می شود و یک واکنش گرمازا ایجاد می کند. این ماده در صنایع کشاورزی، شیمیایی، دارویی، صنایع معدنی، صنایع فلزی و الکترونیکی، رنگ و نقاشی کاربرد دارد.

خواص فیزیکی و شیمیایی

یک ترکیب با ساختار کریستالی است که به دو رنگ سفید (بدون آب) و آبی (پنج آبه) موجود است و دارای بوی مطبوع بوده و انحلال آن در آب گرمازا است و همچنین به شدت جاذب آب است و می تواند رطوبت هوا را نیز جذب کند و بنابراین برای نگهداری آن باید از روش گاززدایی استفاده کرد یا در محیط خشک آن را ذخیره نمود.نکته جالب این است که در این محصول در انواع آبدار دارای  خاصیت مغناطیسی است.کات کبود به صورت پنج آبه در دمای 110 درجه سانتیگراد و نوع بدون آب آن در دماهای بالای 560 درجه تخریب می شود. همانند دیگر ترکیبات حاوی یون مس در تست شعله رنگ شعله را به سبز-آبی تغییر می دهد. این ماده خورنده است و آزاد شدن آن در محیط زیست نیز اثرات مخربی دارد.

فرمول مولکولی CuSO4
جرم مولکولی بدون آب (60/159 گرم بر مول)

پنج آبه (685/249 گرم بر مول)

چگالی بدون آب (60/3 گرم بر لیتر)

پنج آبه (286/2 گرم بر لیتر)

نقطه ذوب بدون آب (560 درجه سانتیگراد)

پنج آبه (110 درجه سانتیگراد)

نقطه جوش قبل از رسیدن به نقطه جوش تخریب می شود.
حلالیت در آب 055/1 مولال (10 درجه سانتیگراد)

26/1 مولال (20 درجه سانتیگراد)

502/1 مولال (30 درجه سانتیگراد)

انحلال پذیری بدون آب (نامحلول در اتانول)

پنج آبه (محلول در متانول 4/10 گرم بر لیتر)

پنج آبه (نامحلول در اتانول و استون)

در ادامه ساختار مولکولی این ماده را مشاهده می نمایید:

ساختار سولفات مس

ساختار سه بعدی سولفات مس

سولفات مس 5 آبه و خشک

همانطور که در شکل زیر نیز مشهود است نوع بدون آب این محصول سفید رنگ و نوع آبدار آن (5آبه) به رنگ آبی موجود می باشد:

تفاوت رتگ سولفات مس خشک و 5 آبه
نوع بدون آب این ماده معمولا حاوی 39.81% Cu و 60.91% so4 می باشد.
اما نوع آبدار این ماده حاوی 25.47% Cu  و 38.47% SO4 است.
تفاوت های این ماده در نوع بدون آب و آبدار را در زیر می توانید مشاهده نمایید:

بدون آب آبدار
شکل ظاهری: پودری و سفید رنگ شکل ظاهری: پودری و آبی رنگ
جرم مولکولی: 159.609 g/mol جرم مولکولی: 249.685 g/mol
دانسیته: 3.60 g/cm3 دانسیته: 2.286 g/cm3

روش تولید سولفات مس

در آزمایشگاه ها معمولا این محصول تهیه نمی شود چرا که خرید آن آسان تر است. به طور کلی دو روش عمده برای تولید آن وجود دارد که شامل:

  • روش الکترولیز:

یکی از روش های تولید این محصول روش الکترولیز است. در این روش، محلول سولفوریک اسید با الکترودهای مس الکترولیز می شود. در این روش هیدروژن و محلول سولفات مس تهیه می شود.

Cu + H2SO4 → CuSO4 + H2

  • واکنش با سولفوریک اسید:

در این روش اکسید مس(ll) با اسید سولفوریک واکنش می دهد و محصول مورد نظر تولید می شود. در این روش می توان از هیدروکسید مس(ll) و یا کربنات مس(ll) نیز به عنوان ماده اولیه استفاده کرد. همچنین اگر مس را به سولفوریک اسید غلیظ و داغ اضافه شود هم می تواند منجر به تولید این ترکیب شود.

CuO + H2SO4 → H2O + CuSO4

Cu(OH)2 + H2SO4 → 2 H2O + CuSO4

CuCO3 + H2SO4 → H2O + CuSO4 + CO2

Cu + 2H2SO4 → CuSO4 + H2O + SO2

همچنین می توان این ماده را در مقیاس پایین از روش های زیر نیز تولید نمود اما استفاده از آنها چندان مرسوم نیست.

  • از برهمکنش مس با مخلوطی از سولفوریک اسید و نیتریک اسید نیز می توان کات کبود را تولید کرد.
  • همچنین می توان با شستشوی آرام سنگ معدن مس با درجه کم در هوا این ماده را تولید کنیم. برای سرعت بخشیدن به روند ممکن است از باکتری استفاده شود.

این ترکیب در گرید های مختلف تولید می شود. در گرید صنعتی میزان خلوص آن 98 درصد بوده و ناخالصی آن مربوط ب وجود آب در آن است. در نوع خشک و دهیدراته آن نیز حدود 39.81 درصد مس در ترکیب وجود دارد و باقی آن مربوط به سولفات است. همچنین در نوع آبدار آن میزان 25.47 درصد مس بوده و میزان درصد جرمی آب در آن 36.06 درصد می باشد.

 کاربرد های سولفات مس

این ترکیب سولفاته در کشاورزی، صنایع شیمیایی، دارویی، صنایع معدنی، صنایع فلزی و الکترونیکی، رنگ و نقاشی و بسیاری دیگر از صنایع کاربرد دارد. عمده مصرف این ماده توسط کشاورزان صورت می گیرد که در ادامه به آن می پردازیم.

کود کشاورزی

این ترکیب به علت خواص آنتی میکروبی که دارد اغلب از آن به عنوان آفت کش در از بین بردن میکروب ها و آفات و علف های هرزاستفاده می شود. همچنین به عنوان ماده ای برای تامین مس خاک از آن استفاده می شود. هر دو عنصر مس و سولفات از عناصر ضروری برای گیاهان است. کشاورزان و باغداران از این ترکیب می ­توان به عنوان یک کود یا قارچ کش استفاده کنند. تاثیر این کود بر گیاهان را وضعیت کوپر موجود در خاک و مقدار استفاده از این کود مشخص می­ کند.

یکی از منابع پیشنهادی کودهای کوپر دار کود سولفات مس است که بدلیل قیمت پایین ­تر آن نسبت به کلاته ­ها می باشد.

در حدود ¾ Copper Sulfate تولیدی را کشاورزان مصرف می کنند. در زیر به اصلی ترین موارد اشاره شده است:

  • استفاده برای تهیه محلول های ضد قارچ
  • تولید مواد حشره کش
  • کنترل بیماری های قارچی
  • رفع کمبود کوپر در خاک
  • محرک رشد برای خوک و جوجه های گوشتی

نقش  این عنصر در گیاهان

مس عنصری کاربردی است که نقش مهمی در فعالیت آنزیم های موجود در گیاهان (هیدروژناز و اکسیداز) دارد. همچنین نقش مهمی در عمل فتونستز گیاهان و همچنین رنگ سبز برگ ها دارد. کمبود این عنصر در گیاه با علائمی مانند زردی برگ، پیچ خوردگی و چروکیده شدن رگبرگ گیاهان مشاهده می شود. استفاده از کود سولفات روی می تواند به کمبود این ماده در گیاهان کمک کند. اما در هنگام استفاده از آن باید مراقب بود که بیش از اندازه از آن مصرف نشود چرا مقدار زیاد آن نیز می تواند همین علائم را در گیاه ایجاد کند.

سمیت در گیاهان

همانطور که گفته شد استفاده نامناسب از کود این ماده در خاک گیاهان باعث افزایش سطح مس در خاک و سمیت آن می شود. وجود مقدار زیاد آن در خاک باعث پژمرده شدن گیاه و تیره تر شدن رنگ برگ ها می شود. در صورت ادامه دار شدن وجود مازاد آن در خاک می تواند منجر به مرگ گیاه گردد.

برای خرید سولفات مس با بهترین کیفیت با شماره های موجود در سایت تماس بگیرید

این ماده به عنوان قارچ کش نیز مورد استفاده قرار می گیرد. برای این منظور نوع هیدراته ی آن را با کلسیم هیدروکسید ترکیب می نمایند و برای درمان بیماری های گیاهی ناشی از قارچ ها (مانند بیماری سفیدک پودری، کپک و..) و باکتری ها  استفاده می نمایند. همچنین با ترکیب این ماده با کربنات آمونیوم می توان محلولی برای جلوگیری از خشک شدن جوانه ها و نهال ها ساخت و از آن در باغبانی استفاده نمود.

توصیه های مصرف کود

کاربرد خاکی آن در زمان قبل کشت معمول می باشد. این کود را می­ توان  به همراه کودهای حاوی (N،P،K)، استفاده کرد. جهت راندمان بالا می­ توان این کود را بصورت محلول در آب و در صورت مصرف خاک با  اندازه های کوچک استفاده نمود.
از این کود به صورت محلول پاشی برای گوجه فرنگی در اویل فصل رشد جهت رفع و جلوگیری از رشد قارچ ها یا باکتری های بیماری زا استفاده می ­شود. استفاده به صورت محلول پاشی برای رفع علائم کمبود در غلات و سبزیجات می­ تواند راهی مناسب باشد.

نحوه استفاده از سولفات مس به عنوان قارچ کش :

همانطور که گفته شد از این ترکیب به عنوان محلول قارچ کش همراه با آهک (جهت خنثی شدن خاصیت اسیدی) برای درختان مرکبات جهت جلوگیری یا رفع بیماری های قارچ از جمله زخم مرکبات، بیماری لکه قهوه ای استفاده می­ شود.
در صورت انجام آنالیزهای خاک و آب می ­توان به میزان 30 کیلو گرم از کود ماده ی فوق برای گندم آبی در زمان قبل از کشت و یا به صورت محلول پاشی با غلظت 5 در هزار در مرحله پنجه­ زنی و شروع ساقه رفتن می­ توان استفاده نمود.
میزان 30 کیلوگرم در هکتار برای ذرت قبل از کشت و با دیسک زیر خاک برده شود و یا در صورت نیاز می ­توان در مرحله 6 تا 7 برگی به صورت محلول پاشی با غلظت 2 -1 در هزار استفاده کرد.

محصولات مشابه :

سولفات منگنز

آبکاری مس :

در شکل زیر کاربرد این ماده را در صنایع آبکاری مشاهده می نمایید:

سولفات مس در آبکاری

در این نوع آبکاری با کمک جریان الکتریکی، Cu موجود در کاتد طی فرایند الکترولیز به کاتد (فلز مورد آبکاری) انتقال داده می شود. برای این انتقال نیازمند یک محلول الکترولیت می باشد که این محلول معمولا CuSO4 و یا NaCl است. در صورت استفاده از آب نمک به عنوان الکترولیت لازم است تا فرایند آبکاری تحت تهویه ی مناسب انجام پذیرد.زیرا گاز های سمی و کلر می تواند موجب پدید آمدن خطراتی برای سلامتی شود.
استفاده از این ترکیب معمولا برای آزمایشگاه هایی که بیش از یک نوع آبکاری را انجام می دهند بسیار مناسب می باشد زیرا تعویض محلول الکترولیت بسیار آسان تر از تعویض آند خواهد بود.در واقع Cu موجود به صورت پوشش روی آند می نشیند و سولفور در محلول باقی می ماند.

تولید رنگدانه:

یکی از معروف ترین و قدیمی ترین رنگدانه هایی که با کمک این ترکیب ساخته می شود مس کرینات و یا رنگدانه ی مالاکیت می باشد. این نوع رنگدانه رنگی ما بین سبز _ آبی دارد. به اسید و گرما حساس می باشد و در نقاشی های درج شده بر روی مقبره های مصر باستان و اروپا در قرون 15 و 16 میلادی به وفور مورد استفاده قرار می گرفت. این محصول در قرون وسطا با اضافه کردن، آهک، آمونیاک و پتاس به یک نمک مس قابل حل (کوپر سولفات و یا سولفیت) به دست می آمد.

کات کبود به عنوان معرف:

از این ماده در بسیاری از واکنش های شیمیایی به عنوان معرف استفاده می شود. این ماده در محلول فهلینگ و محلول بندیکت برای آزمایش کاهش قندها، که منجر به کاهش مس(ll)سولفات آبی به محلول به اکسید مس(l) قرمز می شود، استفاده می شود. همچنین از این ترکیب به عنوان معرف Biuret برای آزمایش پروتئین ها استفاده می شود.

تعیین کم خونی:

برای تعیین میزان کم خونی کاربرد دارد. این آزمایش با ریختن قطره خون در محلولی از مس(ll)سولفات با وزن مخصوص ریخته می شود. اگر خون هموگلوبین به اندازه کافی داشته باشد به علت چگالی آن، خیلی سریع در محلول ته نشین می شود در صورتیکه اگر میزان هموگلوبین کافی نباشد خون روی سطح مایع می ماند و یا خیلی آهسته ته نشین می شود.

کاربرد در سنتز مواد آلی:

کات کبود در سطح محدودی در سنتز آلی استفاده می شود. از نمک بدون آب آن به عنوان عامل دهیدراسیون برای تشکیل و تغییر گروه های استال استفاده می شود. همچنین نمک آبدار آن می تواند با پرمنگنات پتاسیم ترکیب شده و یک اکسسیدان مناسب برای اکسایش الکل های نوع اول ایجاد کند.

تولید ریون:

واکنش با هیدروکسی آمونیوم منجر به تولید تتراآمین مس(ll)سولفات یا همان معرف شوایزر می شود که از معرف برای حل سلولز در تولید صنعتی ریون استفاده می شود.

مضرات

استفاده از این ماده در انسان مشکلات تهوع، آسیب به سلول های خونی، مشکلات کلیه و کبد می شود. وجود کات کبود در استخر ماهی ها باعث موجب مسمومیت و مرگ ماهی های کپور می شود. همچنین مقدار زیاد آن در خاک نیز می تواند باعث سمی شدن خاک بشود.

بازار جهانی خرید سولفات مس

بر اساس این گزارش ، بازار جهانی سولفات مس در حال حاضر توسط جمعیت جهانی که به طور مداوم در حال افزایش است و تقاضای روزافزون برای غذا ، هدایت می شود. بازار در سال 2020 به 406.8 کیلو تن رسید و انتظار می رود در دوره پیش بینی (2026-2021) رشد متوسطی در حدود 5 درصد را نشان دهد.

روسیه را می توان بزرگترین صادر کننده این ماده شیمیایی در جهان دانست به طوریکه یک پنجم از صادرات کل این ماده در جهان توسط این کشور انجام می شود. در مقابل آمریکا، استرالیا، کانادا و اندونزی به ترتیب اصلی ترین وارد کنندگان آن می باشند .

سوالات متداول

کاربرد سولفات مس چیست؟

شکل بی آب آن به عنوان یک عامل خشک کننده استفاده می شود. این ماده به عنوان افزودنی برای کودها و غذاها و در صنایع چوب، باتری، چرم و رنگ و غیره کاربرد دارد.

سولفات مس چگونه موجب مرگ آفت ها می شود؟

مس موجود در ماده ی فوق به پروتئین های قارچ ها و جلبک ها متصل می شود و  به سلول ها آسیب می رساند . در نتیجه ی این عمل شاهد مرگ این آفات خواهیم بود. در حلزونه ها ، این ترکیب عملکرد طبیعی سلول ها و آنزیم های پوست را مختل و مرگ آن ها را رقم می زند.

آیا سولفات مس برای انسان ها مضر است؟

این ترکیب یک عالم اکسید کننده بسیار قوی است و بسته به میزان دوز مصرفی می تواند عوارض متفاوتی را به دنبال داشته باشد. به عنوان ترکیبی مضر می تواند گلبول های قرمز خون، کلیه ها و دستگاه گوارش آسیب وارد کند.

برگه آنالیز محصول

دریافت آنالیز محصول

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “سولفات مس | قیمت سولفات مس | خرید سولفات مس”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین محصولات