فروش انواع مواد شیمیایی با بهترین کیفیت

دسته بندی مقالات

بهترین کود برای بوته گوجه فرنگی

بهترین کود برای افزایش باردهی گوجه فرنگی

شما برای رشد گیاهان سالم و پربار، به تعادل مواد مغذی در خاک نیاز دارید که این به معنای انتخاب کود مناسب است. اکثر کودها سه ماده‌ی اصلی حیاتی برای گیاهان یعنی نیتروژن، فسفر و پتاسیم را که عناصر درشت مغذی نام دارند، فراهم می‌کنند. اما برای رشد بهتر و پیشگیری از بروز بیماری و آفت ، وجود ریزمغذی هایی مانند کلسیم و منیزیم در کود الزامی است. در این مقاله قصد داریم در مورد بهترین کود برای افزایش باردهی گوجه فرنگی صحبت کنیم.

بهترین کود برای افزایش باردهی گوجه فرنگی

گوجه فرنگی محصولی است که در دسته ی صیفی جات قرار می گیرد و شامل آنتی اکسیدانی هایی مانند ویتامین سی است؛ از این رو در مبارزه با سرطان نقش مهمی دارد. همچنی غنی از لیکوپن است و به سلامت چشم ها کمک می کند. این صیفی حاوی پتاسیم نیز است و به بهبود سلامت قلب و هضم بهتر غذا کمک می کند. از این رو لازم است برای افزایش باردهی این محصول و بهبود عملکرد آن، از کودهای غنی از عناصر مغذی استفاده نمایید. در ادامه به بررسی بهترین انواع این کودها آشنا می شوید.

یکی از کودهای مفید برای رشد گوجه کود کامل 20-20-20 است که برای خرید آن به صورت آنلاین می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

کود اسید هیومیک

کود اسید هیومیک تاثیر زیادی در حاصلخیزی خاک دارد، در نتیجه دسترسی گیاهان به مواد مغذی بهتر شده و رشد آنها را بهبود می بخشد. این کود برای گوجه فرنگی بسیار مفید است و به جذب بهتر و بیشتر مواد مغذی مانند نیتروژن، فسفر، آهن و مس کمک می کند.

کود اسید هیومیک برای گوجه

نتیجه استفاده از این محصول افزایش مقاومت گیاه در برابر بیماری ها و آفات و افزایش بازدهی گیاهان است.

کود نیتروژن

نیتروژن یک ماده ی کلیدی است که گیاهان برای رشد به آن احتیاج دارند. کود نیتروژن به منظور کمک به شکوفایی و رشد گوجه فرنگی نیز استفاده می‌شود و در تشکیل برگ، ساقه و شاخه نقش مهمی دارد. استفاده‌ی بیش از حد آن باعث کاهش باردهی می‌شود.

 

کود فسفر

این کود برای رشد ریشه و تشکیل میوه ی سالم ضروری است.

کود پتاس

این محصول تاب آوری گیاه در برابر خشکی را بالا برده و از پژمردگی آن پیشگیری می‌کند؛ همچنین در فتوسنتز، رشد ریشه و تقویت باردهی گوجه فرنگی نیز نقش اساسی ایفا می‌کند.

 کود کلسیم

کلسیم یک ماده مغذی برای گیاه است و در تولید بافت گیاهی و بهبود رشد آن نقش دارد. این محصول برای غشای سلولی و ساختار سلول‌ها ضروری بوده و به عقیده‎ی کشاورزان بهترین کود برای افزایش باردهی گوجه فرنگی است. انجام تست خاک پیش از کود دهی برای مشخص کردن میزان دقیق نیازآن به هر عنصر ضروری است.

 کود برای گوجه فرنگی

بهترین زمان کود دهی گوجه فرنگی

در زمان کاشت گوجه فرنگی، از کودهای  غنی از فسفر و پس از مشاهده‎ی اولین سری میوه‌ها از کود کامل 5-10-5 استفاده کنید. آخرین کود دهی نیز باید پس از برداشت اولین میوه صورت گیرد.

نحوه‌ی کود دهی گوجه فرنگی

پرورش گوجه فرنگی با کیفیت بالا و طعم مناسب، مستلزم استفاده از  کودهایی است که دارای نیتروژن، پتاسیم و سایر ریز مغذی ها هستند. اما چگونگی استفاده از آن هم مهم است. در این بخش با بهترین روش کود دهی آشنا می‎شوید.

کودهای مایع

کود مایع یا محلول در آب یک گزینه عالی برای گوجه فرنگی است. این کود را پیش از استفاده باید رقیق و سپس بر روی برگ‌ها اسپری کنید. از این محلول به طور مستقیم بر روی ساقه‎ها و ریشه استفاده نکنید چرا که سوختن آنها را به دنبال دارد.

کودهای خشک

قبل از استفاده از کود خشک، گیاهان گوجه فرنگی را آبیاری کنید. این کار مانع از جذب بیش از حد کود توسط ریشه می‌شود. همچنین دقت کنید که کود دهی بدون تماس با ساقه انجام گیرد زیرا می‌تواند آن را بسوزاند.

چند نکته برای پرورش گوجه فرنگی با کیفیت

در این بخش از مقاله به معرفی نکاتی می پردازیم که در رشد بهتر گوجه فرنگی و بهبود کیفی آن تاثیر مستقیم دارند.

انتخاب خاک مناسب برای بوته های گوجه فرنگی

خاک اسیدی برای گوجه فرنگی مناسب است، بنابراین آنها در pH بین 2/6 الی 6.8  رشد سریع تری دارند. انتخاب خاک مناسب اولین مرحله از فرایند کاشت است.

گوجه فرنگی

گرم کردن خاک قبل از کاشت

اگر دمای خاک  70 الی 80 درجه فارنهایت باشد، گوجه فرنگی در عرض یک هفته جوانه می‌زنند، اما سرد بودن خاک پروسه‌‌ی جوانه زدن را طولانی‌تر می‌کند.

اختصاص دادن فضای کافی به نهال گوجه فرنگی

فاصله‎ی کافی بین نهال ها امکان رسیدن نور به قسمت‌های پایینی را امکان پذیر می‌کند؛ در نتیجه گیاه رشد بهتری داشته و کیفیت محصول نهایی نیز بیشتر می‌شود.

قرار دادن نهال گوجه فرنگی در معرض آفتاب فراوان

گوجه فرنگی به حداقل هشت ساعت آفتاب در روز نیاز دارد. البته در صورت ضرورت از نور مصنوعی استفاده می‌شود.

کاشت بوته های گوجه فرنگی در عمق خاک

ریشه های عمیق به این معناست که گیاه دسترسی بیشتر و آسان‎تری به آب و مواد مغذی دارد و در نهایت محصول بهتری حاصل می‌شود.

هرس کردن بوته های گوجه فرنگی

هرس کردن باعث می‌شود تمرکز گیاه بیشتر بر روی تولید میوه باشد تا برگ. همچنین به جریان یافتن بهترهوا کمک کرده و از این طریق مانع از ایجاد مشکلات قارچی در برگ های پایینی می‌شود.

خرید بهترین کود برای گوجه فرنگی

در قسمت های قبل با ضرورت به کارگیری کود برای گیاه گوجه فرنگی آشنا شدید. انتخاب یک کود با کیفیت از نکات مهمی است که باید به آن دقت کنید. سایت مبتکران شیمی ارائه دهنده‌ی انواع کودهایی است که برای کشت و پرورش گوجه فرنگی الزامی هستند.

سخن پایانی

از اهمیت انتخاب یک کود ایده آل برای خاک و گیاه غافل نشوید. اسید هیومیک، کود پتاس و کمپوست بهترین کود برای افزایش باردهی گوجه فرنگی هستند. بررسی کمبود خاک و توجه به دستورالعمل های موجود بر روی بسته بندی برای حصول بهترین نتیجه الزامی است.

سوالات متداول

زمان مصرف کود اوره برای گوجه فرنگی چگونه است؟

معمولا یکی از زمان های استفاده از کود اوره هنگامی است که میوه گوجه فرنگی روی بوته نمایان می‌شود. در این بازه زمانی اگر از کود مناسب استفاده کنیم، گیاه مواد مغذی مورد نیاز برای رشد میوه با کیفیت را خواهد داشت.

بهترین کود افزایش گلدهی گوجه فرنگی چیست؟

یکی از بهترین کودها برای گوجه فرنگی اسید هیومیک است؛ زیرا این ماده به گیاه کمک می‌کند تا مواد مغذی مورد نیاز خود را از خاک بگیرد و در برابر تنش های محیطی و آفات مقاومت بیشتری داشته باشد.

کود سه بیست برای گوجه فرنگی چه تاثیری دارد؟

کود 20 20 20 می‌تواند عناصر اصلی گیاه را تامین کند و تاثیر مستقیمی بر رشد و باردهی آن داشته باشد.

برای رشد گوجه فرنگی چه باید کرد؟

گیاه گوجه فرنگی برای رشد به مواد مغذی احتیاج دارد. گاهی اوقات، این مواد مغذی در خاک یافت نمی‌شوند و باید برای تامین آنها از کودهای شیمیایی استفاده کرد.

نظرات:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *