فروش انواع مواد شیمیایی با بهترین کیفیت

دسته بندی مقالات

درخت سیب

علت میوه ندادن درخت سیب

تاکنون پیش آمده است درخت سیب بکارد اما در زمان برداشت محصولی به شما ندهد؟ این مسئله برای بسیاری از کشاورزان یا کسانی که اقدام به کاشت درخت سیب می‌کنند پیش آمده است. جالب است بدانید علت میوه ندادن درخت سیب به موارد مختلفی برمی‌گردد که در ادامه به بررسی آنها و ارائه راهکارهای موثری برای حل این مشکل می‌‌پردازیم.

دلیل اول: درخت شما نیتروژن زیادی در اختیار دارد!

بدون شک، یک علت میوه ندادن درخت سیب این است که مواد مغذی بیش از اندازه‌ای در اختیارش قرار گرفتند. درختان سرزنده و شاداب مواد مغذی و انرژی خود را صرف رشد چوب می‌کنند و دیگر انرژی برای تولید جوانه نمی‌ماند.

جالب است بدانید این اتفاق به دو دلیل رخ می‌دهد:

  • کوددهی بیش از اندازه درخت
  • هرس بیش از حد

اگر شما برای درخت یا چمن‌های اطراف آن از نیتروژن استفاده کنید، رشد گیاه افزایش پیدا می‌کند و درخت سیب دیگر تمایلی برای جوانه زدن و میوه دادن ندارد.

راه حل چیست؟

در فاصله 1.5 متری از گسترش شاخه‌های درخت کود اضافی به چمن یا درختان ندهید. شما باید بر اساس نیازهای گیاه و نتایج آزمایش خاک از مناسب‌ترین کود استفاده کنید.

توجه داشته باشید که رویش شاخه درختان میوه دار باید در طول سال 30 تا 45 سانتی متر باشد. رشد شاخه درختان جوان و غیر بارور نیز 45 تا 76 سانتی متر است. اگر رشد درختان شما از این مقدار کمتر است، پیشنهاد می‌کنیم در بهار آینده مقدار نیتروژن را 25 درصد افزایش دهید. یکی از کودهایی که برای تامین نیتروژن مورد نیاز درختان سیب مورد استفاده قرار می‌گیرد، کود اوره است.

کود برای درخت سیب

همچنین، اگر رشد سالانه تنه درخت بیشتر از شاخه باشد نشان می‌دهد که کوددهی زیاد یا هرش بیس از اندازه انجام شده است. هرس سنگین درختان در زمستان باعث رشد بیش از حد آنها می‌شود. درست است که درختان میوه باید هر سال در زمستان هرس شوند اما هرس بیش از اندازه آنها نیز تاثیر در گلدهی و باردهی را به دنبال دارد.

دلیل دوم: سرمازدگی

دومین علت میوه ندادن درخت سیب سرمازدگی است. معمولا‌ گل‌های درختان میوه نسبت به سرماهای بهاره حساس هستند. از زمانیکه جوانه‌ها شروع به رشد می‌کنند، خطر سرمازدگی وجود دارد. گاهی اوقات، این سرما در ظاهر به جوانه ها آسیب نمی‌زند اما ممکن است مانع تبدیل آنها به میوه شود.

اگر درختان میوه شما در معرض سرمای شدید بودند تا روز بعد صبر کرده و سپس جوانه‌ها را بررسی کنید. احتمالا جوانه‌هایی که مرکز آنها تیره یا سیاه رنگ است در آن سال میوه ندهند.

بهترین راه حل برای سرمازدگی چیست؟

سعی کنید درختان میوه خود را در مناطقی از زمین یا باغچه بکارید که از سرما در امان باشد. سعی کنید تا حد امکان از کاشت درخت در مناطق کم ارتفاع خودداری کنید. توجه داشته باشید که شما باید درختان میوه‌ای را انتخاب کنید که با محیط زندگیتان سازگار هستند. به عنوان مثال، معمولا زردآلو در باغچه های خانگی میوه نمی‌دهد زیرا زود جوانه می‌زند و جوانه ها در اثر سرما از بین می‌روند.

در این قیمت به شرح یک ترتیب کلی از مقاومت میوه درختان در برابر سرما می‌پردازیم:

گلابی > سیب > زردآلو > گیلاس > زردآلو > هلو > شلیل

دلیل سوم: گرده افشانی ضعیف

سومین علت میوه ندادن درخت سیب، گرده افشانی ضعیف است. برای تشکیل میوه باید گرده افشانی انجام شود. در واقع، هر چه گرده افشانی در درختانی مانند سیب و گلابی بیشتر باشد، میوه بزرگتری می‌دهند. یکی از مهم‌ترین عوامل انتقال گرده بین گیاهان زنبورها هستند. هر چه در فعالیت زنبورها اختلال ایجاد کند، مانند حشره کش‌ها، باران، هوای سرد و باد در گرده افشانی نیز موثر است.

جوانه سیب

سایر دلایل

علت میوه ندادن درخت سیب می‌تواند به سن درخت نیز بستگی داشته باشد. در واقع، شما نمی‌توانید انتظار داشته باشید درخت سیب از 3 تا 5 سال بعد از کاشت میوه های خوبی به شما بدهد زیرا در آن زمان درخت در تلاش است تا انرژی خود را صرف تولید شاخه هایی کند که در آینده برای نگهداری محصولات بیشتر مناسب باشند و سن باردهی درخت سیب از سه سال شروع می‌شود.

گاهی اوقات علت رشد نکردن درخت سیب کمبود نیتروژن است. بنابراین شما می‌توانید پس از انجام آزمایش خاک و متوجه شدن این موضوع که دلیل اصلی رشد نکردن درخت سیب شما کمبود نیتروژن است می‌توانید از کود اوره یا سایر کودهای حاوی نیتروژن برای تامین این ماده مغذی استفاده کنید.شما باید در زمان رشد و میوه دهی در مورد نحوه مصرف بهترین کود برای درختان میوه در فصل بهار اطلاع داشته باشید تا با توجه به نوع درخت از بهترین و مناسب ترین کود برای آن استفاده کنید.

همچنین، اگر شما از حشره کش کارباریل هنگام شکوفه دادن یا یک ماه بعد از آن زمان استفاده کنید، درخت شما دچار ریزش میوه می‌شود. بهترین راه حل برای این مسئله این است که تمامی ترکیبات روی برچسب را بخوانید و از مصرف کارباریل در این دوره خودداری کنید.

سخن آخر

ممکن است درخت سیب به دلایل مختلفی میوه ندهد. برخی از این دلایل عبارتند از سرمازدگی، استفاده بیش از حد از کود نیتروژن، گرده افشانی ضعیف و هرس بیش از حد. همچنین، شما باید تا سه سالگی درخت صبر کنید و سپس انتظار میوه دهی داشته باشید زیرا تا قبل از سه سالگی درخت در حال رشد ساخه های مناسب برای نگهداشتن جوانه و میوه است.

منابع:

https://www.uvm.edu/~orchard/fruit/treefruit/tf_horticulture/AppleHortBasics/Readings/fertilizing_apple_trees.pdf

https://extension.psu.edu/home-orchards-why-is-there-no-fruit-on-my-tree#:~:text=Undoubtedly%20in%20the%20backyard%20situation,%2Dfertilization%20and%20over%2Dpruning.

 

نظرات:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *