فروش انواع مواد شیمیایی با بهترین کیفیت

دسته بندی مقالات

انواع کود تقویتی

انواع کود تقویتی برای گندم

گندم نیز مانند تمامی گیاهان به عناصر و ترکیبات مغذی نیاز دارد تا رشد کند و محصول خوبی به کشاورزان بدهد. عناصر مورد نیاز گیاهان شامل نیتروژن، پتاسیم و فسفر است که برای گیاهانی مانند گندم، نیتروژن مهم‌ترین عنصر به شمار می‌آید. در این مقاله، به بررسی انواع کود تقویتی برای گندم می‌پردازیم که می‌توانید از آنها برای بهبود محصولات مزارع خود استفاده کنید.

اوره

معمولا کود اوره با نفوذ آب در خاک به نزدیکی ریشه می‌رسد و پس از استفاده به CO2 و آمونیاک هیدرولیز می‌شود. وقتی از کود اوره برای تقویت بذر گیاه استفاده کنید، احتمال جوانه زنی آن کاهش پیدا می‌کند. بنابراین، بهتر است هنگام استفاده از کود اوره، بذر را به فاصله پنج سانتی متر از آن بکارید. بسیاری از کشاورزان کود اوره را با مونو آمونیوم فسفات (MAP) و دی آمونیوم فسفات (DAP) ترکیب می‌کنند، اما توجه داشته باشید که کود اوره به هیچ عنوان نباید با کود سوپر فسفات ترکیب شود زیرا با آن واکنش شیمیایی می‌دهد.

نیترات آمونیوم

نیترات آمونیوم به دلیل خاصیت اشتعال پذیری که دارد جزو ترکیبات خطرناک طبقه بندی می‌شود. این ماده به هیچ عنوان نباید در کنار ترکیباتی مانند نفت، سوخت دیزل، علف کش ها، آفت کش ها یا فلزات پودری قرار بگیرد. به طور کلی، برخی کشاورزان از این کود به عنوان منبع نیتروژن استفاده می‌کنند تا نیتروژن مورد نیاز گندم را تامین کرده و محصول بهتری داشته باشند. هر چند، با توجه به شرایط نگهداری پیچیده این کود، استفاده از آن چندان توصیه نمی‌شود.

آمونیاک بدون آب

آمونیاک بدون آب جزو ارزان ترین کودهایی است که می‌توان برای مصارف کشاورزی و تامین نیتروژن مورد نیاز گیاه از آن بهره برد. لازم به ذکر است که حین استفاده از این کود باید نهایت دقت را داشته باشید، زیرا آمونیاک نیز قابل اشتعال و سمی است.

کودهای آهسته رهش

یکی از انواع کود تقویتی برای گندم، کودهای آهسته رهش هستند که با استفاده از آن مواد مغذی به صورت آهسته و در زمان طولانی تری در دسترس گیاه قرار می‌گیرند.

انواع کود تقویتی برای گندم

کودهای مناسب برای تامین فسفر مورد نیاز گندم

مونو آمونیوم فسفات و دی آمونیوم فسفات دو کود مفید برای گندم به شمار می‌آیند زیرا آنها می‌توانند نیتروژن و فسفر مورد نیاز گندم را تامین کنند. یکی دیگر از انواع کود تقویتی برای گندم 0-34-10 است که می‌تواند فسفر و نیتروژن مورد نیاز را در اختیار گیاه قرار دهد. این کود باید در دمای بالا تر از -18 درجه سانتی گراد بگیرد.

بهترین روش برای پیدا کردن کود مناسب چیست؟

جهت اینکه مناسب ترین کود را برای مزارع گندم خود انتخاب کنید باید تست خاک انجام دهید و متوجه شوید خاکی که گندم در آن رشد می‌کند چه عناصری را کم دارد و چگونه می‌توانید آن را به محیطی مناسب‌تر برای رشد گیاه تبدیل کنید. بهترین کود برای افزایش تناژ گندم کودی است که علاوه بر تامین مواد مغذی اصلی، سایر عناصر مانند روی، منگنز، آهن و منیزیم را هم در اختیار گیاه قرار دهد.

جالب است بدانید در صورتیکه خاک مزارع کمبود شدید مواد مغذی نداشته باشند، می‌توان از NPK نیز به عنوان بهترین کود برای افزایش تناژ گندم استفاده کرد.

فواید کود سفید برای گندم چیست؟

معمولا کود نیتروژن را تحت عنوان کود سفید نیز می‌شناسند. یکی از مهم‌ترین اثرات نیتروژن بر گندم، بهبود فتوسنتز و تشکی کلروفیل در برگ‌ها است. همچنین، اگر گیاه نیتروژن مورد نیاز خود را در دسترس داشته باشد تراکم و طول گندم افزایش پیدا می‌کند. به این ترتیب، کشاورزان می‌توانند محصولاتی باکیفیت تر داشته باشند و سود بیشتری از فروش آن کسب کنند.

وقتی کشاورزان از کود مناسبی استفاده کنند که نیتروژن مورد نیاز گیاه را تامین کند، درصد پروتئین موجود در دانه‌های گندم نیز افزایش پیدا می‌کند. از دیگر تاثیرات کود سفید (کود نیتروژن) می‌توان به افزایش وزن دانه های گندم نیز اشاره کرد. معمولا بهترین زمان کود سفید برای گندم دیم اوایط فروردین ماه است تا پیش از رشد گندم تمامی مواد مغذی مورد نیاز در دسترس ریشه قرار بگیرند.

جمع بندی

گندم یکی از قدیمی ترین محصولات زراعی است که کشاورزان همواره به دنبال راهی برای بهبود کیفیت آن بودند و می‌خواستند محصولاتی با کیفیت تر و بیشتر داشته باشند تا سود بالاتری از طریق مزارع گندم خود بدست بیاورند. یکی از رازهای داشتن مزارع گندم با کیفیت و سالم این است که نیتروژن مورد نیاز این گیاه تامین شود. برخی از مهم ترین کودهایی که می‌توان برای تامین نیتروژن از آنها استفاده کرد عبارتند از اوره و مونو آمونیوم فسفات.

منبع

 

نظرات:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *