فروش انواع مواد شیمیایی با بهترین کیفیت

دسته بندی مقالات

جمع آوری آب تمیز از مه با استفاده از تیتانیوم دی اکسید

بسیاری از افراد در کشورهایی با آب و هوای مه‌آلود زندگی می‌کنند. بنابراین، یکی از دغدغه‌های این روزها جمع آوری قطرات آب از مه است. معمولا مردم ساکن در کشورهایی نظیر عمان، پرو، شیلی و مراکش از توری هایی استفاده می‌کنند تا قطرات آب موجود در مه را به دام بیاندازند و از آن برای نوشیدن، پختن غذا و شستن لباس استفاده کنند. جالب است بدانید مقدار آبی که می‌توان روزانه توسط این توری ها از مه برداشت کرد به چند صد لیتر می‌رسد. با توجه به نتیجه مطالعات اخیر، جمع آوری آب تمیز از مه با استفاده از تیتانیوم دی اکسید می‌تواند آلاینده های آب را تصفیه کند.

روش جدید مه برداری

یکی از مشکلات این روش وجود آلودگی هوا است، زیرا آلاینده های موجود در هوا به آب نیز راه پیدا می‌کنند و همراه با قطرات آب در این توری‌ها به دام می‌افتند. در بسیاری از کشورها، به دلیل مقدار بالای آلاینده ها نمی توان از آب جمع آوری شده برای نوشیدن و پختن غذا استفاده کرد.

محققان دانشگاه صنعتی زودیخ، پس از تحقیقات فراوان به روشی دست پیدا کردند که همزمان با جمع آوری آب از مه بتوان آن را تصفیه کرد. در این روش، از شبکه مشبک ساخته شده با سیم فلزی استفاده می‌شود که با پلیمرهای مخصوص و تیتانیوم دی اکسید پوشانده شده است. وجود پوشش پلیمری باعث می‌شود ذرات آب بیشتری روی توری جمع شوند و تیتانیوم دی اکساید به عنوان یک کاتالیزور عمل کرده و مولکول های بسیاری از آلاینده های موجود در آب را تجزیه می‌کند تا به ترکیباتی بی ضرر تبدیل شوند.

احیا کاتالیست

همانطور که می دانید کاتالیزور موجود در این سیتسم باید احیا شود. برای احیای تیتانیوم دی اکساید تنها به مقدار کمی اشعه UV نیاز داریم که آن هم با نیم ساعت نور مستقیم خورشید تامین می‌شود و کاتالیست را برای 24 ساعت احیا می‌کند. در آزمایشی که محققان برای جمع آوری آب از مه انجام دادند، موفق شدند 8 درصد آب موجود در مه مصنوعی را جمع آوری کنند و 94 درصد از ترکیبات آلی موجود در آن را تجزیه کنند. این روش می تواند در سیستم های خنک کننده نیز مورد استفاده قرار بگیرد.

منبع: https://www.sciencedaily.com/releases/2023/08/230816114231.htm

نظرات:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *