فروش انواع مواد شیمیایی با بهترین کیفیت

دسته بندی مقالات

healthy_home-300x300

تصفیه هوای خانه | چگونه هوای خانه را تصفیه کنیم ؟

چگونه هوای خانه را تصفیه کنیم ؟ وقتی به هوای آلوده فکر می کنیم ، اولین تصاویری که به ذهنمان خطور می کند محیطی با کارخانه های بزرگ و یا اتومبیل های فراوان می باشد که دود و آلاینده های زیادی را به فضای آزاد منتشر می کنند. اما جالب است بدانید که وجود آلودگی ها در خانه حتی می تواند بسیار خطر ناک تر از فضای بیرون باشد. در این متن قصد داریم تا شما را با آلودگی های موجود در منزل و بهترین روش های تصفیه هوای خانه ( آب و سرکه، سنتی، گیاهان و… ) بیشتر آشنا کنیم. پس با ما همراه باشید.

آلودگی هوای داخل منزل

با وجود اینکه همیشه نگرانی هایی در مورد کیفیت هوای خارج از منزل از زمان انقلاب صنعتی تا کنون وجود داشته است ولی وجود دود و مواد زائد صنعتی برای کیفیت هوای داخل ساختمان یک تهدید جدی به شمار می آید. مطالعه ای که توسط دانشگاه جان هاپکینز انجام شده است نشان می دهد که آلودگی مناطق داخلی در واقع ، دو برابر زیان بارتر از آلودگی خارج خانه است و باعث ایجاد آسم در کودکان می شود. شاید مهمترین مشکل در این رابطه عدم وجود یک معیار کلی برای سنجش آلودگی خانگی باشد.

راه های مقابله با آلودگی هوا در منزل

1- تصفیه هوای خانه با جوشاندن آب و سرکه :

سرکه بعنوان یک اسید طبیعی که خواص ضدعفونی کننده و جرم گیر دارد شناخته می شود. می توان با ریختن چند قطره از این ماده در آب و جوشاندن آن سبب تمیز سازی هوای منزل و ضد عفونی نمودن آن شد. سرکه که با نام علمی اسید استیک شناخته می شود می تواند بو های قلیایی موجود در منزل را از بین ببرد.

همچنین با رقیق سازی سرکه (حل نمودن یک قاشق غذا خوری ، در یک فنجان آب) می توانید آن را در اطراف اتاقتان اسپری نمایید.

توجه ! گزارشاتی از خطرناک بودن این روش سنتی ، برای افراد مبتلا به آسم و بیماری های تنفسی وجود دارد.

2- تصفیه هوا با گیاهان خانگی:

ناسا در سال 1989 یک تحقیق میدانی درباره اینکه آیا گیاهان خانگی و آپارتمانی می توانند هوای درون خانه را تصفیه کنند و ترکیباتی مانند آمونیاک، فرمالدئید و بنزن را از هوا حذف کنند انجام دادد. دانشمندان در طی این مطالعات دریافتند که این گیاهان هر کدام با شیوه ای منحصر بفرد کار تصفیه هوای خانه را انجام می دهند.

  •  نخل ققنوس (Dwarf date palm) :

این گیاه در برابر خشکی بسیار مقاوم می باشد و می تواند در حدود 2.5 الی 3 متر رشد نماید. با این حال این گیاه در انواع خانگی و کوتاه تر نیز موجود می باشد و می تواند زایلن و فرمالدهید را به خوبی جذب نماید. ناسا پیشنهاد می کند که برای فیلتر نمودن و جلوگیری از آلودگی هوا در هر 9 متر مربع یک گیاه در خانه و یا دفتر کار خود قرار دهید.

درخت نخل و تصفیه ی هوای خانه

  • سرخس بوستون (Boston fern) :

این گیاه در جنگل های مناطق گرمسیری و مناطق باتلاقی، به خوبی رشد می کند ، بنابراین نور کم و رطوبت زیاد برای این گیاه مناسب می باشد. در نتیجه وجود این گیاهان در حمام می تواند ایده آل باشد. رطوبت موجود در حمام سبب رشد بیشتر سرخس بوستون می گردد. علاوه بر کاربرد های تزئینی آن، سرخس بوستون می تواند منجر به فیلتر نمودن زایلن و فرمالدهید موجود در منزل شود.

سرخس بوستون و تصفیه ی هوای خانه

  • سرخس ملکه کیمبرلین (Kimberly Queen fern):

یکی دیگر از سرخس های موجود در لیست گیاهان تصفیه هوا، سرخس ملکه کیمبرلین می باشد. این گیاه برخلاف سرخس بوستون که افقی رشد می کند، عمودی رشد می یابد و ظاهری مرتب تر نسبت به سرخس بوستون دارد. این گیاه نیاز به حرارت و گرمای بیشتری نسبت به سرخس بوستون دارد. بنابراین آبیاری آن باید به موقه انجام شود. استفاده از این سرخس در پارکینگ منازل می تواند بسیار مفید باشد و زایلن منتشر شده از اگزوز خودرو ها را جذب نماید. برای حذف فرمالدهید نیز می توان از این گیاه استفاده نمود.

سرخس کیمبرلی کویین و تصفیه ی هوای خانه

  • گیاه عنکبوتی (Spider plant):

این گیاه ناخالصی های زیادی از جمله فرمالدهید ، زایلن و مونوکسید کربن را جذب می نماید. مطالعات ناسا نشان می دهد که گیاه عنکبوتی می تواند تا  95 درصد فرمالدئید را از یك محفظه پلکسی گلاس بسته شده در طی 24 ساعت حذف نماید. این گیاه بعد از مدتی گل های کوچکی می دهد که با مراقبت از آن ها و ریشه دهی می توانید آن ها را بکارید و سبب انتشار گیاه عنکبوتی خود شوید.

گیاه عنکبوتی و تصفیه ی هوای خانه

  • آگلونما (Chinese evergreen) :

این گیاه بسیار مقاوم است و در صورت مراقبت، می تواند تا ده ها سال زنده بماند. آگلونما دارای برگ های سبز، خاکستری و نقره ای است و به آهستگی رشد می نماید. برای رشد و نموی این گیاه نیاز به نور ملایم و کم می باشد. گیاه آگلونما می تواند موجب فیلتر نمودن بنزن و فرمالدهید شود. باید توجه نمود که این گیاه در صورت بلعیده شدن می تواند برای حیوانات خانگی نظیر گربه و سگ، مضر و سمی باشد. توصیه می شود در صورتی که سگ و گربه در خانه ی خود نگهداری می نمایید قبل از خرید گیاه مورد نظرتان ، گیاهان سمی منتشر شده در ASPCA را مشاهده نمایید.

آگلونما و تصفیه ی هوای خانه

  • نخل بامبو (Bamboo palm) :

این گیاه علاوه بر ظاهر زیبایی که دارد عناصر سمی ای مانند زایلن و فرمالدهید را حذف می کند. بامبو می تواند به فراهم نمودن رطوبت موجود در هوا نیز کمک نماید. در نتیجه در فصول خشک این گیاه کمک زیادی به تهویه ی هوای منزل و یا دفتر کارتان می کند. این گیاه عاشق نور است (نه نور مستقیم) و برای نگهداری از آن نیاز به کود دهی ماهانه می باشد. معمولا بعد از 2 الی 3 سال این گیاه بزرگ می شود و نیاز به تعویض گلدان دارد.

بامبو و تصفیه ی هوای خانه

  •  گیاه فیکوس بنجامین (Weeping fig):

طبق مطالعات صورت پذیرفته این گیاه می تواند زایلن، تولوئن و فرمالدهید هوا را جذب نماید.زایلن و فرمالدهید در محصولات خانگی، شوینده ها و… به وفور یافت می شوند. این گیاه بسیار مقاوم بوده و تنها لازم است از قرار دادن آن در معرض نور مستقیم خورشید جلوگیری نمایید. در صورت مراقبت مداوم از گیاه بنجامین می توانید تا ده ها سال این گیاه را همراه خود داشته باشید.

گیاه فیکوس بنجامی و تصفیه ی هوای خانه

  • پتوس (Devil’s ivy):

این گیاه می تواند تا 2.5 متر طول و در جهات مختلف رشد کند. پتوس آلاینده هایی مانند بنزن ، فرمالدئید و زایلن را حذف می نماید.

گیاه پتوس و تصفیه ی هوای خانه

  • لیریوپ (Lilyturf):

این گیاه دارای گل های آبی و سفید می باشد.با اینکه لیریوپ معمولا در بیرون از خانه رشد پیدا می کند اما در صورت نگهداری آن درمنزل می تواند موجب حذف تری کلرو اتیلن (در جوهر چاپگر و مواد شیمیایی تمیز کننده ) ، زایلن (رنگ، کارتریج های چاپی) و آمونیاک (ذرات معلق در هوا) شود.

گیاه لیریوپ و تصفیه ی هوای خانه

  • نخل راپیس (Broadleaf lady palm):

به دلیل نور کمی که این گیاه نیاز دارد احتمالا آن را در مراکز خرید ، دفاتر و لابی های هتل مشاهده کرده اید.  این گیاه تا ارتفاع حداکثر 1.8 متر رشد می کند و گزینه ی مناسبی برای خانه های کم نور به حساب می آید. با این حال نخل راپیس برای رشد نیاز به خاکی مرطوب دارد. در نتیجه توصیه می شود تا مرتب خاک آن را مرطوب نگهدارید. این گیاه می تواند فرمالدئید ، آمونیاک ، زایلن و تولوئن را حذف نماید.

نخل راپیس و تصفیه ی هوای خانه

  • ژربرا (Gerbera):

ژربرا معمولا در فضای بیرون از خانه کاشته می شود. با این حال با نگهداری از این گیاه در خانه توانید در هر زمان از سال شاهد گل هایی به رنگ های سفید ، قرمز ، نارنجی ، صورتی و بنفش از آن باشید. این گلها معمولاً حدود چهار تا شش هفته دوام می آورند ، اما حتی بدون گل نیز ژربرا، دارای برگهای سرسبز و تیره ای خواهد بود که در فیلتر کردن فرمالدئید ، زایلن و تری کلرو اتیلن مؤثر می باشد.

ژربرا و تصفیه ی هوای خانه

  • دراصنایع بلالی (Cornstalk dracaena):

این گیاه برگ هایی مانند برگ های ذرت دارد بنابراین با همین نام نیز شناخته می شود.

فرمالدئید ، تری کلرو اتیلن و بنزن توسط این گیاه جذب می شوند.

  • پاپیتال (English ivy):

اگر در محلی کار می کنید که با رنگ مو، لاک ناخن، صاف کننده های مو و… سر و کار دارید لازم است تا از گیاه پاپیتال در محل کار خود استفاده نمایید.

این گیاه نیاز به آب مداوم و نور کم دارد و می تواند تری کلر اتیلن ، فرمالدئید ، بنزن و زایلن را از محیط حذف نماید.

پاپیال و تصفیه هوای خانه

  • گیاه ماری و یا زبان مادر شوهر (Variegated snake plant):

از آنجایی که این گیاه برای نگهداری نیاز به رطوبت دارد در نتیجه بهترین مکان خانه برای آن، حمام می باشد. در حمام این گیاه می تواند فرمالدهید منتشر شده از دستمال کاغذی، رنگ مو و… را جذب نماید و منجر به تصفیه ی هوای موجود شود. نگهداری این گیاه در اتاق خواب می تواند منجر به فراهم نمودن اکسیژن کافی و خوابی راحت شود. گیاه ماری می تواند آلاینده هایی نظیر زابلن، تری کلرواتیلن، بنزن و فرمالدهید را جذب نماید.

گیاه ماری و تصفیه ی هوای خانه

  • دراسینا حاشیه قرمز (Red-edged dracaena):

اگر می خواهید هوای منزل و یا دفتر کار خود را تصفیه نمایید بهتر است با گیاه دراسپینا حاشیه قرمز شروع کنید. این گیاه می تواند تری کلرو اتیلن موجود در مواد شوینده، لاک ها، چسب و… را حذف نماید. دراسینا حاشیه قرمز می تواند از عرض به 1 متر و از طول به 3 متر برسد. در صورت مراقبت مناسب، این گیاه می تواند تا ده ها سال زنده بماند.

دراسینا حاشیه قرمز و تصفیه ی هوای خانه

  • درفش گیاه یا فلامینگو لی لی

این گیاه همیشه سبز، دارای گل هایی به رنگ قرمز می باشد . طبق گفته ناسا ، این ماده فرمالدئید ، آمونیاک ، تولوئن و زایلن موجود در هوا را از بین می برد. درفش گیاه برای حیوانات خانگی سمی می باشد.

درفش گیاه و تصفیه ی هوای خانه

  • گیاه اسپاتی فیلوم (لی لی صلح  Peace lily):

در تحقیقاتی که توسط ناسا درباره گیاهان آپارتمانی صورت پذیرفت، این نتیجه به دست آمد که لیلی صلح در حذف ترکیبات آلاینده هوا از جمله زایلن، فرمالدئید، آمونیاک، تری کلرو اتیلن و بنزن، کارآیی بالایی دارد. این گیاه بعلت مقاومت بالا و نیاز به نور کم توجه های فراوانی را به خود جلب نمود. متاسفانه گیاه اسپاتی فلوم در صورت بلعیده شدن هم برای انسان و هم برای حیوانات سمی است.

گل اسپاتی فیلوم و تصفیه ی هوای خانه

  • گیاه گل داوودی (Florist’s chrysanthemum) :

این گل آپارتمانی جاذب تری کلرو اتیلن،بنزن،تولوئن،آمونیاک و زایلن موجود در هوا می باشد.این گل دارای ویژگی های سمی برای حیوانات است اما می تواند تصفیه هوای خانه را منجر شود.

گل داوودی و تصفیه ی هوای خانه

3- کشیدن سیگار را متوقف کنید :

وقتی درون اتاق سیگار می کشید این دود در الیاف و تار و پود لباس ها، فرش ها، موکت ها و پرده ها ته نشین می شود.این مواد خطرناک می توانند باعث بروز آسم برای کودکان شوند.

4- هنگام استفاده ازمحصولات تمیز کننده، پنجره خود را باز کنید :

وقتی که از خوشبو کننده های هوا، شوینده های دارای گاز کلر، روشن کردن شمع و عود، تهویه نامناسب در اشپزخانه در هنگام استفاده از اجاق گاز وشومینه های خانگی استفاده می کنیم ریسک حضور مواد آسیب رسان شیمیایی مانند دی اکسید نیتروژن را در خانه افزایش می دهیم.با اجازه دادن به عبور جریان هوای آزاد درون منزل از ابتلا اعضای منزل به مشکلات تنفسی و آسم جلوگیری می کنیم.

5- کفش های خود را به داخل منزل نیاورید :

اگر خانه شما دارای بالکن یا ایوان مناسب است و یا اگر امکان نگهداری کفش ها در بیرون از ساختمان وجود داشته باشد بهتر است که آن ها را آنجا نگهداری کنیم و اگر چاره ای جز آوردن آن ها به داخل منزل ندارید تمامی مواد زائد و آلودگی را از کفش ها دور کنید.

6- آئروسل ها (Aerosol) یا هواپخش را با شرایط ایمن استفاده کنید :

معنی واژه آئروسل در واقع سوسپانسیون یا ذرات محلق در گاز هستند که بصورت اسپری،دئودورانت و … در اطراف ما یافت می شوند. چند که حذف این دسته از مواد که در همه جای زندگی ما قرار گرفته اند غیر ممکن است و استفاده از آنها اجتناب ناپذیر می باشد اما لطفا در فضای باز از آن ها استفاده کنید.

7- وسائل گرمایشی خود را بطور هفتگی بررسی کنید :

آلودگی با مونوکسید کربن وقتی رخ می دهد که وسایل تهویه دچار نشتی و یا جداشدگی شده باشند. این گاز خطرناک هرساله جان هزاران هموطن ما را می گیرد و خفگی با آن به مرگ خاموش در بین افراد شهرت یافته است.با راه های معمولی و ساده مانند تست کردن اتصالات با کف برای اطمینان از عدم نشتی می توان از ورود این آلاینده خطرناک به منزل جلوگیری کرد.

8- استفاده از عطرها و معجون های دارویی :

در کشور ما از دیرباز استفاده از بخارهای جوشانده گیاهانی مثل آویشن،اکالیپتوس، دارچین و… برای ضد عفونی کردن و تصفیه هوای خانه از مواد مضر،قارچ ها و باکتری ها بسیار رایج بوده است.

9- مراقب حیوانات خانگی باشید :

مو و پوسته حیواناتی مانند سگ و گربه می تواند عامل بیماری زا و تحریک کننده دستگاه های تنفسی باشد. برای جلوگیری از این کار عمل تمیز کردن حیوان را در بیرون از منزل انجام دهید.

10- از شمع های مومی استفاده کنید:

این شمع ها بر عکس شمع های پارافینی که با سوزاندن خود در هوا ترکیبات بنزن و تولوئن آزاد می کنند شمع های مومی هوا را یونیزه کرده و به حذف گرد و غبار کمک می کنند.

11- لامپ نمک برای تصفیه هوای خانه :

لامپ نمک یکی دیگر از تصفیه کننده های طبیعی هوا می باشد. محصولات حاوی کریستال نمک باعث کاهش آلودگی هوا، پاتوژن ها و آلرژن ها می شوند. نمک صورتی هیمالیا یک دستگاه تصفیه هوای یونی طبیعی است که آلاینده ها را از محیط بیرون جذب و آنها را خنثی می کند.

12- از زغال چوب استفاده کنید :

زغال چوب یا کربن فعال بدلیل داشتن تخلخل و خلل و فرج هایی که در ساختار خود به طور طبیعی دارا می باشد می تواند یک جاذب خوب و طبیعی در محیط منزل برای جذب بو ، رطوبت و سموم باشد.

انواع آلودگی ها

امکان دارد در خانه ی همه ی ما آلاینده های زیادی وجود داشته باشد که متوجه ی وجود آن ها نشویم : موادی مانند زایلن (در رنگ و لاک) ، بنزن (در مبلمان ، حشره کش ها) ، تری کلرو اتیلن (پاک کننده ها ، چسب ها) ، و فرمالدئید (لوازم منزل ، مواد خوشبو کننده هوا)  از جمله موادی هستند که می توانند به آلوده تر شدن هوای منزل منجر شوند. این مواد می توانند علائمی مانند سردرد ، گلو درد یا مشکلات تنفسی مانند آلرژی ایجاد نمایند.

آلاینده های موجود در هوا

از جمله آلاینده هایی که به وفور در منازل موجود می باشند می توان به موارد زیر اشاره نمود:

تری کلرو اتیلن:

تری کلرو اتیلن در جوهر ها، رنگ، لاک ، وارنیش، چسب، پاک کننده های رنگ یافت می شود و می تواند منجر به سردرد، حالت تهوع، سرگیجه و حتی در غلظت های بالا منجر به کما شود.

فرمالدهید:

فرمالدهید در کیسه های کاغذی، دستمال های کاغذی،دستمال سفره،چوب و… یافت می شود. این ماده می تواند منجر به تحریک بینی ،گلو، دهان شود و ریه های را تحت تاثیر قرار دهد.

بنزن:

این ماده در تولید پلاستیک ها، رزین، فیبر های سنتزی،رنگ ها، شوینده ها، دارو ها، سیگار، تنباکو، چسب و… یافت می شود. این ماده می تواند منجر به تحریک چشم ها، سردرد، سرگیجه، سردرد، تپش قلب و…می شود.

زایلن:

 این ماده در اگزوز خودرو ها، رنگ ها، چرم، لاستیک و… یافت می شود. زایلن می تواند منجر به تحریک دهان و گلو، سردرد ، سرگیجه، مشکلات قلبی، کلیوی و… شود.

آمونیاک:

آمونیاک در شیشه شور ها، کود ها، واکس ها و… یافت می شود. این ماده می تواند منجر به تحریک گلو، چشم و درد گلو شود.

در شکل زیر می توانید گیاهانی که جاذب این آلاینده ها هستند را مشاهده نمایید:

تصفیه ی هوای منزل با گیاهان

سایر آلاینده ها

  • مونوکسید کربن (CO):
مونوکسید کربن یک گاز بی بو و نامرئی است. این گاز با احتراق ناقص سوخت های فسیلی تولید می شود.

خطرات

این گاز می تواند مانع رسیدن اکسیژن مورد نیاز بدن به سلول ها شود. در صورتی که با این گاز دچار مسمومیت شوید امکان دارد دچار خستگی ، سردرد ، سرگیجه ، حالت تهوع ، گیجی و ضربان سریع قلب شوید. اگر غلظت مونوکسید کربن زیاد باشد ، امکان مرگ نیز گزارش شده است.

راه های مقابله با انتشار این گاز

کارشناسان توصیه می کنند تا وسایل گرمایشی منازل خود را سالانه مورد بررسی قرار دهید تا از انتشار این گاز به فضای خانه جلوگیری نمایید. از وسایل احتراق بدون دریچه های داخل استفاده نکنید و هرگز از اجاق گاز برای گرم کردن خانه خود استفاده ننمایید
  • رادون:

رادون گازی بی بو و بی رنگ است که در همه جا در مقادیر کم یافت می شود. این ماده به طور طبیعی با تجزیه اورانیوم در زمین ساخته می شود.

خطرات

قرار گرفتن در معرض سطح زیاد رادون خطر ابتلا به سرطان ریه را افزایش می دهد.

راه های مقابله

سطح رادون موجود در خانه را می توان با کیت های مخصوص مورد اندازه گیری قرار داد.اگر خانه شما از سطح رادون بالایی برخوردار است ، برای حذف آن باید از متخصصان کمک بگیرید.

  • دی اکسید نیتروژن:

دی اکسید نیتروژن (NO2) یک اکسید متداول نیتروژن به حساب می آید. این گاز سمی و خورنده است. توجه داشته باشید که دی اکسید نیتروژن (NO2) با اکسید نیتروژن (N2O) متفاوت است ، اکسید نیتروژن توسط دندان پزشکان مورد استفاده قرار می گیرد و می تواند اثرات دارویی مفیدی داشته باشد.

خطرات

دی اکسید نیتروژن (NO2) گلو ، چشم ، بینی و مجاری تنفسی را تحریک می کند.
قرار گرفتن در معرض دوزهای بسیار زیاد NO2 ، مانند محل های آتش سوزی ، می تواند منجر به ورم ریوی (ایجاد مایعات کشنده در ریه ها) یا آسیب دیدگی ریه شود. قرار گرفتن در معرض متوسط می تواند منجر به برونشیت حاد یا مزمن شود. قرار گرفتن در معرض سطح پایین از این ماده باعث اختلال در عملکرد ریه در افراد با زمینه ی بیماری های ریوی مانند آسم ، افراد مبتلا به بیماری انسداد مزمن ریه و کودکان می شود.

راه های مقابله

از اتصال وسایل گرمایشی مانند بخاری ها اطمینان خاطر حاصل نمایید. ماشین خود را در گاراژ برای مدت طولانی روشن نگذارید. اطمینان حاصل کنید که هوای این وسایل می تواند به فضای بیرون جریان یابد.
  • دود دسته دوم:

دود دسته دوم که به آن دود تنباکوی محیطی نیز گفته می شود از سوختن ناقص محصولات دارای تنباکو حاصل می شود. جالب است بدانید دود دست دوم حاوی 4700 ماده ی شیمیایی مختلف می باشد.

خطرات

در کوتاه مدت ، قرار گرفتن در معرض دود دست دوم می تواند باعث سوزش چشم ، بینی و گلو شود. در طولانی مدت ، این دود می تواند بسیاری از مشکلات سلامتی مشابه سیگار کشیدن ، مانند خس خس سینه ، ذات الریه ، برونشیت و سرطان ریه  را ایجاد کند. ممکن است حملات آسم ناشی از قرار گرفتن در معرض دود دست دوم نیز رخ دهد.

راه های مقابله

هرگز سیگار و محصولات حاوی تنباکو را در داخل خانه استفاده نکنید. همچنین اطمینان خاطر حاصل نمایید که فضای خانه از تهویه ی مناسبی برخوردار باشد.
  • سرب:

سرب یک فلز طبیعی و نرم است که در صورت مصرف بسیار سمی است. سرب به طور گسترده ای تا سال 1978 در رنگ آمیزی منزل مورد استفاده قرار می گرفت.اما امروزه به دلیل اثبات سمی بودن این ماده استفاده از آن در این صنعت محدود و در بسیاری از کشور ها ممنوع اعلام گشته است. ذرات سرب موجود می توانند به راحتی توسط هوا انتقال یابند و منجر به آلودگی هوای داخل منزل شوند.
خطرات
قرار گرفتن در معرض سرب می تواند به مغز ، سیستم عصبی ، کلیه ها و گلبول های قرمز آسیب برساند. اگر کودکان در معرض این ماده قرار بگیرند ، ممکن است دچار مشکلات یادگیری ، مشکلات رفتاری ، سطح ضریب هوشی پایین و تاخیر در رشد شوند.
راه های مقابله
کارشناسان توصیه می کنند اگر در خانه ای زندگی می کنید که قبل از سال 1978 رنگ شده است، به طور مرتب کف منزل و زمین را تمیز نمایید. کودکان را از مناطقی که رنگ دچار پوسته پوسته و ریزش شده است دور نگه دارید و حتما دست های خود را قبل از غذا خوردن با آب و صابون شست و شو دهید.
  • آزبست:

آژانس حفاظت از محیط زیست ایالات متحده ی آمریکا در سال 1971 آزبست را ماده ای نا ایمن و یک آلاینده هوای خطرناک معرفی نمود. اگرچه تا زمانی که به محیط آلوده به آزبست خراشی وارد نشود این ماده نمی تواند خطرات سلامتی عمده ای پدید آورد، اما آزاد سازی الیاف این ماده در هوا در نتیجه ی فرایند های بازسازی باعث می شود که آزبست به هوا منتقل شود و به راحتی وارد ریه ها گردد.

خطرات

در طولانی مدت قرار گرفتن در معرض آزبست می تواند منجر به اختلالات مختلف ریه از جمله سرطان ریه و آزبستوز شود. آزبستوز یک بیماری التهابی ریه است که باعث سرفه ، مشکل در تنفس و آسیب دائمی به ریه ها می شود.

راه های مقابله

کارشناسان توصیه می کنند که اگر خانه ی شما و یا وسایل موجود در آن از آزبست ساخته شده است لازم است تا این لوازم را در شرایط مناسب قرار دهید تا آسیبی به آن ها وارد نشود. اگر منزل شما نیاز به بازسازی دارد در ابتدا باید از نظر میزان آزبست موجود مورد بررسی قرار بگیرد.
  • کپک ها:

کپک ها و قارچ ها نوعی دیگر از آلودگی ها می باشند که می توانند در خانه رشد نمایند. برخی از این کپک ها می توانند خطرناک باشند و برخی دیگر خیر.

خطرات

کپک می تواند در برخی از افراد بیماری و واکنش های آلرژیک ایجاد نماید. علائم ایجاد بیماری توسط کپک ها می تواند شامل خستگی ، تحریک چشم یا گلو ، تورم ، سرفه یا خس خس سینه ، سردرد یا سوزش پوستی شود. واکنش های شدید می تواند منجر به تب، تنگی نفس و یا حملات آسمی گردد.

راه های مقابله

کپک ها در نتیجه ی رطوبت حاصل می شوند. در نتیجه میزان رطوبت در منزل باید همواره مورد بررسی قرار بگیرد. در حمام ها استفاده از فن و تهویه ی مناسب لازم و ضروری می باشد.

نظرات:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *