تری کلرو اتیلن

تری کلرو اتیلن یک ماده شیمیایی آلی است که منشا طبیعی ندارد، اما به علت تولید مواد شیمیایی و استفاده و دفع آن ها، در آب های زیرزمینی و آب های سطحی وجود دارد. عمده این ترکیب به صورت مصنوعی و با روش سنتزی به دست می آید و نام آیوپاک آن تری کلرو اتان است. جهت خرید تری کلرو اتیلن می توانید از جدول زیر آنالیز و شماره های تماس را دریافت نمایید. 

خرید تری کلرو اتیلن :

برای خرید این محصول کافیست از طریق شماره های تماس بالا با واحد فروش ما در ارتباط باشید. کارشناسان ما شما را تا تحویل محصول همراهی می نمایند تا خریدی مطمئن را در مواد شیمیایی تجربه نمایید.

اطلاعات محصول

تولید کننده: ژاپن

بسته بندی: بشکه 300 کیلویی

CAS NO: 79-01-6

آنالیز محصول آنالیز سدیم کربنات

بهترین قیمت فروش تری کلرو اتیلن :

مبتکران شیمی در کنار ارائه مواد شیمیایی با بهترین کیفیت و مطابق با آنالیز، مناسبترین قیمت را در خرید این محصولات را به مصرف کنندگان آنها در حوزه های مختلف ارائه می دهد.

تری کلرو اتیلن چیست ؟ 

این ماده یک هالو کربن است و به عنوان حلال صنعتی شناخته می شود. تری کلرو اتیلن به طور عمده به عنوان حلال برای از بین بردن چربی از قطعات فلزی استفاده می شود، اما همچنین ماده سازنده چسب، مواد پاک کننده رنگ، مایع تصحیح ماشین تحریر و پاک کننده های لکه ای نیز هست. این ترکیب ناسازگار با محیط زیست است و باعث سمی شدن خاک می شود و همچنین پس از مدت کوتاهی به علت فراریت بالایی که دارد بخار شده و بخارات سمی تولید می کند.

ساختار این حلال صنعتی به شکل زیر است :

ساختار تری کلرو اتیلن

فرمول شیمیایی و خواص فیزیکی :

فرمول شیمیایی C2HCl3
جرم مولکولی 131.4 g/mol
نقطه ی جوش 87.2 درجه ی سانتی گراد
دانسیته 1.46 g/cm³

ترکیب فوق در بسیاری از مایعات آلی حل می شود. در ترکیب با آب ، یک سیستم دو فازی تشکیل می‌دهد و از آنجایی که نسبت به آب سنگین تر است در لایه پایینی این سیستم دوفازی قرار می گیرد. چگالی بالای آن ناشی از اتمهای کلر می‌باشد زیرا هیدروکربنهای غیر استخلافی از آب سبکتر هستند.

انحلال پذیری ترکیبات آلی در آب با افزایش تعداد اتم های کربن کاهش می‌یابد. انحلال پذیری همچنین با افزایش نسبت کلر به هیدروژن کاهش می‌یابد. ترکیب فوق مولکولی کوچک است و با وجود بالا بودن نسبت Cl/H ، انحلال پذیری متوسطی در آب دارد. 1/1 گرم آن در یک لیتر آب حل می‌شود. 

تری کلرو اتیلن صنعتی

روش تولید

دو روش کلی برای تولید این ترکیب وجود داردروش اول که یک روش قدیمی بوده و مربوط به اوایل دهه 1970 است و امروزه کمتر از آن استفاده می شود و بجای آن از روش دوم استفاده می شود که بازده تولید بالاتری دارد و همچنین به لحاظ هزینه مصرفی، به صرفه تر است.

روش اول:

قبل از اوایل دهه 1970، این ماده طی یک واکنش دو مرحله ای از استیلن تولید می شد. در این روش ابتدا، استیلن با کلرین در حضور کاتالیزور آهن(lll)کلرید در دمای 90 درجه سانتیگراد تحت واکنش قرار می گیرد تا محصول 1و1و2و2-تتراکلرواتان طبق معادله زیر تولید شود:

HC≡CH + 2 Cl2 → Cl2CHCHCl2

سپس 1و1و2و2-تتراكلرواتان را با استفاده از محلول هیدروکسید کلسیم، یا در فاز بخار با گرم کردن آن تا 300-500 درجه سانتیگراد روی یک کاتالیزور کلرید باریم یا کلرید کلسیم، دهیدروكلره شده و در نهایت محصول تری كلرواتیلن تولید می شود.

2 Cl2CHCHCl2 + Ca(OH)2 → 2 ClCH=CCl2 + CaCl2 + 2 H2O

Cl2CHCHCl2 → ClCH=CCl2 + HCl

روش دوم:

همانطور که قبلا نیز گفته شد، امروزه بیشترین میزان این ماده را از طریق کلره کردن اتیلن تولید می کنند. مراحل انجام آن به این صورت است که ابتدا اتیلن از طریق کاتالیزور آهن(lll) کلرید، کلره می شود تا محصول 1و2-دی کلرو اتان تولید شود.

CH2=CH2 + Cl2 → ClCH2CH2Cl

محصول حاصل از این واکنش تا 400 درجه سانتی گراد با کلرین حرارت می بیند و در نهایت  تری کلرو اتیلن تشکیل می شود

واکنش تولید تری کلرو اتیلن

این واکنش با انواع مختلفی از مواد می تواند کاتالیز شود. در این میان مخلوطی از پتاسیم کلرید و آلومینیوم کلرید یک کاتالیزور مناسب است. با این حال، می توان از انواع مختلفی از کرین ها به عنوان کاتالیزور استفاده کرد. در واکنش تولید این ماده، ترکیب تترا کلرو اتیلن نیز به عنوان محصول جانبی تولید می شود که اگر مقدار کلرین آن زیاد باشد می تواند به محصول اصلی تبدیل شود. در نهایت دو ترکیب تری کلرو اتیلن و تترا کلرو اتیلن با تقطیر از هم جدا می شوند.

 کاربرد تری کلرو اتیلن :

بیشترین کاربرد (TCE) به عنوان یک حلال صنعتی برای زدودن گریس از سطح فلزات می‌باشد. برای تمیز سازی فلز آهن اغلب از این ماده و یا سایر حلال های کلر دار استفاده می نمایند. باید توجه نمود که عملیات کاهش با کمک این ماده نباید بر روی پارچه ، لاستیک یا سایر مواد غیر فلزی انجام شود ، مگر اینکه شخص اطمینان داشته باشد که هیچ آسیبی به سطح وارد نمی شود.

TCE کاربرد های زیادی به عنوان حلال دارد که در ادامه به آن ها می پردازیم:

چربی زدایی از فلزات 

عمده کاربرد این محصول به منظور حذف چربی ها ، روغن ها و سایر آلاینده ها از سطوح فلزی پیش از فرایند های آبکاری، آنودایز کردن ، پوشش دهی و… می باشد.

این چربی زدایی به صورت سرد و با بخار صورت می پذیرد. در نوع سرد ماده ی فوق در دمای اتاق به سطوح فلزی اعمال می شود. با این حال برای استفاده به صورت بخار، بخارات این ترکیب به صورت متراکم به سطح اعمال می گردند.

عملیات سرد عموما به صورت غوطه ور نمودن سطوح فلزی، اسپری کردن، پاشش و… اعمال می گردد.

حلال خشکشویی:

اثر بخشی این ماده در از بین بردن لکه از روی لباس ها سبب استفاده از آن به عنوان حلال خشکشویی گردید، اما با گذر زمان به دلیل بروز عوارض سلامتی با تترا جایگزین شد

حد واسط شیمیایی:

در تولید پلی وینیل کلراید این ماده به منظور کنترل وزن مولکولی استفاده می شود.  حدود 10 میلیون پوند (4500 تن) از محصول فوق هر ساله در ایالات متحده آمریکا در ساخت پلی وینیل کلرید استفاده می شود. با این حال همچنان بیشترین استفاده از این ماده به عنوان حد واسط در ساخت دو ماده ی کلروفلوروکربن ها و هیدروفلوروکربن ها است

کاربرد در نساجی:

محصول فوق در نساجی به عنوان حامل حلال یا حلال در رنگرزی مورد استفاده قرار می گیرد. عمده ترین کاربرد این ماده در صنعت نساجی برای تمیز کردن پنبه ، پشم و سایر پارچه ها است.

سایر کاربردها:

سایر کاربردهای این ماده را می توان به شرح زیر دانست:

  • پاک کننده رنگ
  • ضدعفونی کننده
  • به عنوان عامل بیهوش کننده
  • در صنایع غذایی جهت کافئین زدایی قهوه و تهیه عصاره‌های طعم دهنده و استخراج روغن از گیاهاتی مانند سویا، نارگیل و … استفاده می شود.

محصولات مشابه :

خرید پر کلرواتیلن

بررسی گزارش بازار جهانی خرید تری کلرو اتیلن:

از نظر جغرافیایی ، این گزارش به چندین منطقه اصلی با فروش، درآمد، سهم بازار و نرخ رشد تری کلرواتیلن از سال 2015-2026 در این مناطق تقسیم شده است. این مناطق شامل آمریکای شمالی (ایالات متحده، کانادا و مکزیک)، اروپا (آلمان، انگلستان، فرانسه، ایتالیا، روسیه و ترکیه)، آسیا (چین، ژاپن، کره، هند، استرالیا، اندونزی، تایلند، فیلیپین، مالزی و ویتنام)، آمریکای جنوبی (برزیل، آرژانتین و کلمبیا)، خاورمیانه و آفریقا (عربستان سعودی، امارات متحده، مصر، نیجریه و آفریقا) است.

گزارش ها نشان می دهند که بیشترین میزان مصرف این ترکیب در سال 2018 به عنوان حلال و در حدود 71% از کل ظرفیت تولید بوده است. کاربردهای دیگر این ترکیب در پاکسازی چربی از روی فلزات و بخش های الکترونیکی، تولید مواد شیمیایی خام و پاک کردن رنگ است که پیش بینی ها نشان می دهد افزایش درخواست تا سال 2026 برای آن منجر به افزایش تولید این ماده شیمیایی و به طبع افزایش حجم خرید آن شود.

گروه Befar  با سهم 13.1% از بازار خرید تری کلرو اتیلن  و پس از آن Solvchem، Westlake Chemical ، 2M Holdings ، Olin ، Dongxing ، Dakang ، Shinlon ، Solvay ، AGC بیشترین سهم را از بازار مذکور دارا می باشند. با وجود سمی بودن و عوارضی که این ترکیب دارد، بررسی ها نشان می دهد که بازار جهانی این حلال صنعتی در سال 2020، رقمی در حدود 8/374 میلیون دلار بوده که تا سال 2026، به 8/467 میلیون دلار خواهد رسید

MSDS و عوارض تری کلرو اتیلن :

افرادی که برای مدت طولانی در معرض تری کلرواتیلن قرار دارند ممکن است دچار سردرد ، سرگیجه و خواب آلودگی شوند. همچنین تنفس طولانی مدت این حلال می تواند سبب آسیب به اعصاب، مجاری تنفسی و حتی مرگ شود.تماس با چشم، پوست و بلعیدن نیز باعث ایجاد سوختگی پوستی می شود بنابراین لازم است در هنگام کار با آن برای جلوگیری از بروز حوادث احتمالی موارد ایمنی ذکر شده در برگه اطلاعات و ایمنی محصول را به درستی رعایت نمایید.

عوارض و msds تری کلرو اتیلن

مقدار مجاز استفاده 

طبق مطالعات NIOSH مقدار مجاز استفاده از این ماده به عنوان ماده ی بی حسی  2ppm در هر 60 دقیقه می باشد (توجه نمایید که این ماده دیگر به عنوان ماده ی بی حسی مورد استفاده قرار نمی گیرد و با مواد کم خطرتر تری جایگزین گردیده است) برای سایر کاربرد ها غلظت مجاز استفاده از تری کلرو اتیلن حدود 25 پی پی ام در هر 10 ساعت کاری گزارش شده است.

سازمان متخصصان بهداشت صنعتی امریکا (ACGIH) نیز مقدار مجاز استفاده از این ماده را برای هر 8 ساعت کاری 50 پی پی ام و برای تماس های کوتاه مدت 100 پی پی ام گزارش نموده است.

شرایط نگهداری :

می‌تواند از آبهای سطحی تبخیر شده و در هوا پخش شود. بنابراین لازم است در ظروف در بسته و در مکانی با تهویه مناسب، خشک، خنک و به دور از تابش مستقیم نور خورشید و منابع حرارتی باشد دمای ایمن برای نگهداری بین 2 تا 30 درجه سانتی گراد تعیین شده است.

4/5 (1 Review)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *