هیدروفلوئوریک اسید

 هیدرو فلوئوریک اسید در کجاها کاربرد دارد؟
اسید فلوئوریک اسیدی سوزنده و سمی است که در بسیاری از محیط های صنعتی و خانگی کاربرد دارد و بعنوان یک ماده اولویه یا مواد اولویه در صنایع شیمیایی مانند: صیقل دادن شیشه ،از بین برنده رنگ در برخی از مواد شوینده ، در صنعت پلاستیک سازی ، کنترل روند تخمیر ، تاثیر کاتالیزور ، صنعت نفت و در آزمایشگاه بعنوان مواد معدنی ، ترکیبات فلوراید و تولید تراشه سیلیکون کاربرد دارد.

کاربردهای گسترده تر اسیدفلوئوریدریک:

1- پالایش نفت  با هیدرو فلوئوریک اسید
2- در تولید ترکیبات ارگانوفلوئورین 
و تولید فلوراید

3- اسیدشویی سطوح فلزات
4-
 حکاکی بر روی شیشه
5- 
از فلوئور تک اتمی در تولید نیمه هادی به‌منظور Plasma ashing استفاده می‌گردد.
6- فلوئور به همراه ترکیباتش در تولید اورانیوم ( از هگزا فلوراید) و بیش از صد نوع ماده شیمیایی فلورین‌دار تجاری از جمله تعداد زیادی از پلاستیکهای مقاوم در برابر حرارتهای زیاد ، کاربرد دارد.
7- فلوئورو کلرو هیدروکربنها Fluoro chloro hydrocarbons ، در تهویه هوا و در سرد سازی کاربرد وسیعی دارند. استفاده از فلوئورو کلرو کربنها Chloro fluoro carbons در این موارد ممنوع شده است، چون آنها مشکوک به بزرگ کردن سوراخ اوزون می‌باشند. هگزا فلوراید گوگرد Sulfur hexafluoride ، گازی بسیار راکد و غیر سمی است. این گروه از ترکیبات گازهای گلخانه ای قوی هستند.

8- آلومینیات هگزافلورید پتاسیم ، که – اصطلاحا” Cryolite یا یخ‌سنگ نامیده می‌شود، در الکترولیز آلومینیوم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

9- از سدیم فلوراید بعنوان یک حشره کش بخصوص علیه سوسکها استفاده می‌شود.

10- بعضی دیگر از فلوئوریدها برای جلوگیری از پوسیدگی دندان به خمیر دندان و به منابع آب شهری افزوده می‌شوند.

11- بعضی از محققین ، امکان استفاده از گاز فلورین خالص را بعنوان سوخت موشک بررسی کرده‌اند، چون این گاز ، دارای ضربه مخصوص بالائی می‌باشد.

 

یک نظر برای «کاربرد های اسید فلوئوریدریک»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *