سیکلوهگزانون

سیکلوهگزانون یکی از مواد شیمیایی پر کاربرد است که در تولید نایلون و کاپرولاکتام کاربرد عمده ای دارد. شما می توانید برای فروش و خرید سیکلوهگزانون و اطلاع از قیمت این محصول از طریق راه های ارتباطی موجود با ما در ارتباط باشید. در ادامه با خواص این حلال، کاربرد ها ، مضرات، روش تولید و… آن آشنا خواهید شد.

خرید سیکلوهگزانون :

در حال حاضر موسسه ی مبتکران شیمی به عنوان یکی از تامین کنندگان محصولات شیمیایی کشور, طیف گسترده ای از مواد شیمیایی صنعتی را از برندهای معتبر در اختیار تولید کنندگان قرار می دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید با همکاران ما در ارتباط باشید.

اطلاعات محصول کشور تولید کننده: تایوان

  بسته بندی: بشکه 190 کیلویی

  درصد خلوص: 99%

CAS NO: 108-94-1

آنالیز محصول برگه آنالیز سیکلوهگزانون

فروش سیکلوهگزانون :

جهت اطلاع از نحوه ی ثبت سفارش این محصول با همکاران ما در ارتباط باشید. 

خواص و ویژگی ها

محصول فوق مایع و حلالی روغنی با بویی شبیه به استون و نعناع و دارای رنگی زرد و یا بی رنگ  است. فرمول شیمیایی آن C6H10O ، جرم مولی آن 98.15 g/mol و چگالی آن 0.94 g/ml می باشد. این ماده دانسیته ای کمتر از آب دارد ولی بخارات آن بسیار سنگین تر از هوا می باشد. عمده کاربرد این ماده در ساخت نایلون می باشد. برای تهیه و ساخت نایلون از این ماده به عنوان واسطه ی شیمیایی و حلال استفاده می نمایند. ساختار مولکولی این ماده به صورت زیر می باشد:

ساختار شیمیایی سیکلوهگزانون

لازم به ذکر است که این ماده در آب حل نمی گردد اما در استون، اتر و بنزن قابلیت انحلال پذیری خوبی از خود نشان می دهد. این ماده از نظر ساختاری می تواند به دو حالت قایقی و صندلی موجود باشد. فرم صندلی آن در دمای اتاق موجود می باشد. این ماده در مقادیر اندک جز اصلی تمام محصولات نفتی می باشد. اما به دلیل کم بودن مقدار آن، این ماده را به صورت صنعتی از هیدروژناسیون کاتالیستی بنزن تولید می گردد.

همانطور که از ساختار این ماده مشخص است این ترکیب جز کتون ها می باشد.

مشخصات فیزیکی و شیمیایی این ماده در جدول زیر نشان داده شده است:

فرمول شیمیایی C6H10O
جرم مولکولی  g/mol 98.15
شکل ظاهری مایع بی رنگ
بو بویی شبیه بوی نعنا و یا استون

این ماده یک واسطه ی شیمیایی ، تثبیت کننده و یک همگن ساز برای صابون ها و امولسیون های انواع شوینده ها به حساب می آید.علاوه بر این به عنوان حلالی مهم برای وارنیش ها و لاک ها نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

سنتز سیکلوهگزانون

تولید تجاری محصول فوق می تواند از طریق چندین روش انجام شود. در فرآیند اول، از طریق هیدروژناسیون فنل (در یک سیستم بسته) و در فرآیند دوم توسط اکسیداسیون این ماده در هوا و به طور معمول در حضور بلورهای کبالت تولید می شود.

فرایند تولید سیکلوهگزانون

در دهه 1940، تولید صنعتی این ماده عمدتا از طریق هیدروژناسیون فنل برای تولید آن به کار برده می شد. و به دنبال آن، برای کاهش و زدایش هیدروژن به این محصول تبدیل شد. در دهه 1960، با توسعه صنعت پتروشیمی، روش تولید بوسیله اکسیداسیون به تدریج غالب شد. در سال 1967، روش یک مرحله ای هیدروژن دار کردن فنول، که توسط شرکت معدنکاری هلندی (DSM) توسعه یافت، تنها روش صنعتی به شمار می رفت.

این روش دارای فرآیند تولید کوتاه، کیفیت محصول خوب و عملکرد بالا بود، اما مواد اولیه مانند فنل و کاتالیزور مورد استفاده گران هستند، بنابراین اکثریت صنایع هنوز روش اکسیداسیون را استفاده می کنند.

در هنگام تولید این ترکیب خالص سازی این ماده باید از نظر سیکلوهگزانول و مقداری ناخالصی هایی مانند 2-cyclohexen-1-one انجام پذیرد. غلظت وجود این ناخالصی ها باید برای بهبود کیفیت فیبر های نایلونی تولید شده با کمک کاپرولاکتام انجام پذیرد. در ساخت نایلون این ماده یکی مهم ترین مواد خام اولیه در تهیه ی کاپرولاکتام می باشد. در این صنعت کاپرولاکتام یک مونومر برای نایلون به حساب می آید

کاربرد ها

این ماده یک حلال مهم است که در صنایع گوناگونی به خصوص صنعت رنگ و چاپ به وفور مورد استفاده قرار می گیرد. این ترکیب همچنین ماده اصلی تولید علف کش ها ، آنتی هیستامین ها و یک کاتالیزور اصلی برای تولید پلی استر و رزین های مصنوعی است . محصول فوق یک افزودنی در رنگ ها و لاک ها نیز به حساب می آید و حلالی مهم برای جوهر های چاپی PVC است.

در ادامه با کاربرد های این ترکیب بیشتر آشنا خواهید شد:

  • از مهمترین کاربردهای ماده ی فوق می توان به نقش آن برای تولید نایلون 6.6 و نایلون 6 اشاره کرد.
  • در سنتز مواد آلی، به ویژه در تولید اسید آدیپیک و کاپرولاکتام، پلی وینیل کلرید و کوپلیمرهای آن و پلیمرهای استری متاکریلات استفاده می شود. بیش از 70 درصد کاپرولاکتام موجود با کمک محصول فوق ساخته می شود. (کاپرولاکتام یک سیکلو آمید حلقوی با دمای 70 درجه ی سانتی گراد می باشد . این ماده در آب قابل حل است. پلیمر کاپرولاکتام با نام پلی کاپرولاکتام امروزه با نام نایلون 6 شناخته می شود. این ماده را می توان به الیاف و فیلم هایی با مقاومت و استحکام بالا تبدیل کرد و از آن در تولید لباس ها، قطعات خودرو، و… استفاده نمود.)
  • برای سنتز داروها، رنگ ها، علف کش ها، آفت کش ها، پلاستیک ها و مواد شیمیایی لاستیک استفاده می شود.
  • چسب و مواد شیمایی پرکننده از دیگر کاربرد های این ماده است.
  • بعنوان حلال برای تمیز کردن و چربی زدایی مورد استفاده قرار می گیرد.
  • روان کننده ها و مواد افزودنی روغن، حلال برای علف کش ها، استات سلولز، نیتروسلولز، رزین های طبیعی و مصنوعی، واکس ها، چربی ها، و … در دامنه مصرف این ماده قرار دارند.
  • عامل سطح بندی ودرجه بندی برای صنعت رنگرزی و تمیز کردن ابریشم است.
  • این ماده در ترکیب با سیانواستیک اسید، سیکلوهگزاندین استیک اسید را تشکیل می دهد و سپس در طی فرایند دکربوکسیلازیسیون به سیکلوهگزن استونیتریل تبدیل می گردد و در نهایت در طی فرایند هیدروژناسیون سیکلوهگزنیل اتیل آمین تشکیل می شود. سیکلوهگزنیل اتیل آمین نوعی داروی ضد سرفه به حساب می آید.

سیکلوهگزانون اکسیم

فرمول شیمیایی: C6H11NO

جرم مولکولی: 113.16 g/mol

شکل ظاهری: جامد سفید رنگ

دومین کاربرد عمده ی این محصول بعد از تولید نایلون صرف تولید cyclohexanone oxime می گردد. فرایند تولید این ماده و سپس تبدیل آن به کاپرولاکتام در اثر افزودن کاتالیست سولفوریک اسید به صورت زیر می باشد. این واکنش به واکنش بکمن معروف است:

فرایند تولید سیکلوهگزانون اکسیم

این ماده به صورت حد واسط برای تولید کاپرولاکتام مورد استفاده قرار می گیرد. اکسیم سیکلوهگزانون ، یک جامد کریستالی سفید ، دارای وزن مولکولی 113.16 و نقطه ذوب 90 درجه سانتیگراد است و در آب و اتانول محلول است این ماده با تغلیظ سیکلوهگزانون با هیدروکسیل امین سولفات یا هیدروکسیل امین فسفات تولید می شود .تخمین زده می شود 100,000 تا 500,000 تن از این ماده توسط ایالات متحده در سال 1977 تولید و در سال 1976 ، 15.4 تن از آن به ایالات متحده وارد شده باشد. آمار دقیق صادرات و واردات برای این ماده در سال های اخیر در دسترس نیست.

علاوه بر تولید کاپرولاکتام که در ساخت نایلون 6 به وفور استفاده می شود این ماده کاربرد های زیادی نیز در صنعت دارد.

تولید سالانه کاپرولاکتام ایالات متحده بیش از 500,000 تن است.

بازار خرید و فروش جهانی 

اندازه بازار سیکلوهگزانون جهانی در سال 2019 7.5 میلیارد دلار تخمین زده شد و انتظار می رود با CAGR مبتنی بر درآمد 3.3٪ از سال 2020 تا 2027 گسترش یابد. بازار به طور عمده توسط مصرف آن برای تولید کاپرولاکتام و به دنبال آن اسید آدیپیک هدایت می شود. کاپرولاکتام بیشتر در تولید نایلون استفاده می شود که در صنایع مختلف از جمله خودرو، ساخت و ساز، کالاهای مصرفی و الکترونیک مورد استفاده قرار می گیرد.

آمریکای شمالی به دلیل افزایش تقاضا برای کپرولاکتام و اسید آدیپیک در ایالات متحده و کانادا یکی از بازارهای عمده سیکلوهگزانون است. طبق آژانس حفاظت از محیط زیست ایالات متحده (EPA) ، ایالات متحده تقریباً 30 تا 35 درصد از مصرف جهانی اسید آدیپیک را در سال 2018 به خود اختصاص داده است.

تولید فرش عمدتا حدود 30٪ از تقاضای اسید آدیپیک در کشور را تشکیل می دهد. کاپرولاکتام بزرگترین کاربرد سیکلوهگزانون در سال 2019 با سهم بازار 67.6٪ بود و پیش بینی می شود به دلیل تولید زیاد نایلون، سلطه خود را در دوره پیش بینی شده ادامه دهد. به دلیل خاصیت غیرخورنده ای که دارد پیش بینی می شود تا سال 2027 کاربرد آن به عنوان حلال حدود 3.7% رشد داشته باشد.

پیش بینی می شود که آسیا و اقیانوسیه بزرگترین و سریعترین منطقه در سطح جهان باشد که از نظر حجم ، در دوره پیش بینی شده رشد می کند. پیش بینی می شود که بخش صنعتی با رشد سریع در منطقه همراه با افزایش استانداردهای اقتصادی کشورهای آسیایی ، مهمترین مناطق شناسایی شده در مصرف سیکلوهگزانون با CAGR 3.4٪ از نظر درآمد از سال 2020 تا 2027 باشد.

بازار خرید و فروش جهانی سکلوهگزانون

مضرات :

خطرات سلامتی این ماده از کم تا متوسط تقسیم بندی می شود. بخارات آن سبب آسیب به گلو و چشم می شود. برخورد این ماده با چشم می تواند سبب آسیب به قرنیه ی چشم شود. تحریک ترکیب فوق برای گلو معمولا زمانی رخ می دهد که فرد به مدت 3 الی 5 دقیقه در مجاورت 50ppm (در هوا) از این ترکیب قرار بگیرد. طبق مطالعات صورت گرفته بر روی حیوانات علاوم مسمومیت در آن ها مشکلات کبدی،کلیوی و کاهش وزن گزارش گردید.

  • اثر بر روی تنفس
  • در دوز های بالا این ماده می تواند موجب سرگیجه، تهوع و سردرد شود
  • تحریک و سوزش چشم و پوست
  • اثر گذاری بر کبد و کلیه ها

مقدار دوز قابل مجاز برای کارگرانی که با این ماده سر و کار دارند توسط سه سازمان زیر به صورت زیر گزارش شده است:

OSHA: حد مجاز قرار گرفتن در برابر این ماده را 50 ppm برای هر فرد در 8 ساعت کاری تعیین نموده است.

NIOSH: حد مجاز قرار گرفتن در برابر این ماده را 50ppm  برای هر فرد در 10 ساعت کاری تعیین نموده است.

ACGIH: مقدار مجاز برای هر فرد در هر 8 ساعت کاری توسط این سازمان 50 ppm  گزارش شده است.

خطرات:

ماده ی فوق در دسته بندی مواد شیمیایی خطرناک دسته بندی شده است و به خوبی از طریق پوست، دستگاه تنفسی و دستگاه گوارش جذب می شود.

همچنین بسیار قابل اشتعال، سمی برای تنفس و همینطور برای تماس با پوست،محرک پوست،تخریب کننده بافت چشم و حتی باعث سقط جنین می تواند شود.

لازم به ذکر است که بخارات این ماده نیز می تواند موجب آسیب رسیدن به غشای مخاطی، پوست و چشم ها شود. از استنشاق بخارات حاصله از این ترکیب به طور جد خودداری نمایید و در هنگام کار با آن از ماسک، دستکش و سایر لوازم ایمنی استفاده کنید.

از قرار دادن سیکلوهگزانون در کنار اکسید کننده های قوی جلوگیری نمایید. اشتعال پذیری مایع و بخارات این ترکیب را نیز نباید نادیده گرفت

لطفا پیش از تماس با این محصول MSDS آن را مطالعه فرمایید.

خرید و فروش مواد شیمیایی را به ما در مبتکران شیمی بسپارید.

5/5 (1 Review)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *