اسید اگزالیک

اکسید آهن موسوم به زنگ آهن موجب افت خواص آهن و افزایش هزینه های مربوطه می شود. بسته به درجه زنگ زدگی، زنگ آهن از چندین لایه تشکیل می شود. لایه قهوه ای رنگ سطحی بیشتر شامل هیدروکسید آهن سه ظرفیتی  [FeO(OH), Fe(OH)3] می باشد درحالی که آخرین لایه سیاه در عمق شامل اکسید آهن  (Fe2O3.nH2O)می باشد. عوامل حذف زنگ آهن عمدتا شامل کمپلکس یونی فریک با اسیدهای آلی و معدنی مانند اسید اگزالیک، اسید سیتریک و اسید فسفریک می باشد. از میان این مواد، اسید اگزالیک در طول چندین دهه گذشته برای از بین بردن زنگ آهن به طور گسترده استفاده شده و یکی از شناخته شده ترین مواد برای از بین بردن زنگ زدگی می باشد.

 

{
“@context”: “https://schema.org”,
“@type”: “VideoObject”,
“name”: “کاربرد باورنکردنی اسید اگزالیک در از بین بردن زنگ زدگی فلزات”,
“description”: “زنگ زدن فلزات خصوصا آهن می تواند مشکلاتی را به وجود بیاورد. در این ویدئو نحوه زدودن این زنگ ها با استفاده از اسید اگزالیک شرح داده شده است.”,
“thumbnailUrl”: [
“https://www.mbkchemical.com/wp-content/uploads/2018/10/Oxalic.jpg”
],
“uploadDate”: “2018-09-10”,
“duration”: “PT0M45S”,
“contentUrl”: “https://www.mbkchemical.com/wp-content/uploads/2018/10/oxalic-acid.mp4”,
“embedUrl”: “https://www.mbkchemical.com/embed/oxalic-acid”,
“author”: {
“@type”: “Organization”,
“name”: “مبتکران شیمی”
}
}

اسید اگزالیک (C2H2O4) برای از بین بردن و زدایش زنگ زدگی از لوله ها و اتصالات صنعتی و سطوح خانگی مانند سینک آشپزخانه استفاده می شود و یک جز اصلی در ترکیب پاک کننده های سینک و زنگ زدگی سطوح فلزی می باشد.

زنگ آهن با اسید اگزالیک واکنش داده و یک کمپلکس یونی محلول در آب بی رنگ به صورت [Fe(C2O4)3]3- تولید می کند که شامل لیگاندهای دوتایی یون اگزالات می باشد. درواقع طی این واکنش، اسید اگزالیک اکثر ترکیبات آهنی غیرمحلول را به کمپلکس های یونی محلول تبدیل می کند. چون این کمپلکس یونی محلول در آب است به سادگی شسته شده و حذف می شود. همین قابلیت حل شدن اگزالیک اسید در آب، شرایط کاربرد گسترده آن را فراهم می سازد.

معمولا بسته به شدت زنگ زدگی بین 1 تا 3 قاشق برای هر گالون آب اضافه می شود. مدت زمان غوطه ور کردن اقلام زنگ زده نیز از چند ساعت تا چند روز متغیر خواهد بود. پس از آنکه زنگ زدگی از میان رفت، اقلام را با آب به طور کامل شست و شو دهید. برای اطمینان از خنثی شدن اسید اگزالیک، می توان از محلول سدیم بی کربنات (جوش شیرین) در آب نیز استفاده کرد. اسید اگزالیک حتی برای از بین بردن زنگ زدگی های قدیمی مربوط به چندین سال نیز موثر است.

مانند هر ماده شیمیایی دیگری، هنگام استفاده از اسید اگزالیک دقت کنید و از تماس مستقیم آن با چشم و پوست جلوگیری کنید.

جهت خرید و فروش اگزالیک اسید باما در مبتکران شیمی در تماس باشید.

2 نظر برای «کاربرد باورنکردنی اسید اگزالیک در از بین بردن زنگ زدگی فلزات»

  • پیمان صابری می‌گوید:

    با سلام و عرض ادب
    احتراماٌ ، آیا شرکت شما موادی برای از بین بردن زنگ آهن که به صورت پاششی بر روی آهن ریخته شود تولید نموده ضمناٌ صدمه ای به آهن نرسد ؟ در صورت تایید آیا پس از از بین بردن رنگ زرد ( زنگ زدگی به علت باران ) آهن مورد نظر را تغییر رنگ نیز خواهد داد ؟
    ایمیل :

    • مبتکران شیمی می‌گوید:

      با سلام
      متاسفانه در حال حاضر شرکت ما محصولی آماده با این مشخصات را ندارد. ضد زنگ های پاششی عموما مخلوطی از یک اسید (سولفوریک اسید، هیدروکلریک اسید،اگزالیک اسید و..) و یک بازدارنده خوردگی (تیواوره، هگزامتیل تترامین) هستند که فقط زنگ را پاک کرده و بر روی خود آهن تغییری ایجاد نخواهند کرد . شما اگر در مقیاس بزرگ و صنعتی فعالیت می کنید می توانید مواد لازم را به صورت جداگانه تولید کرده و بر اساس دستورالعمل های لازم باهم ترکیب و استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *