امولسیفایر خوراکی

امولسیفایر خوراکی چیست؟ این امولسیفایر های خوراکی چه نقشی دارند؟ در این مقاله با این مواد آشنا خواهید شد پس با ما همراه باشید.

فرآیند تولید محصولات غذایی فرآیندی پیچیده و حساس است. تولیدکنندگان از یک سو باید بتوانند سلایق مختلف مصرف ­کنندگان را مد نظر قرار دهند و از سوی دیگر به این نکته توجه داشته باشند که حداکثر میزان ماندگاری و کیفیت را برای محصولاتشان قائل شوند. امولسیفایر یکی از موادی است که نقشی اساسی را در مواد غذایی مختلف بازی می کند. امولسیفایرهای طبیعی و یا غیر طبیعی عموما دارای یک قسمت آبدوست و یک قسمت آبگریز هستند، این خاصیت باعث می شود که امولسیفایر همانند یک واسطه بین آب و روغن عمل کرده و پایداری سیستم را تامین کند. 

بررسی بیشتر

محصولات لبنی به دلیل تامین نیاز کلسیم و ویتامین در بدن انسان نسبت به سایر محصولات غذایی از اهمیت بالایی برخوردار است. پنیر، ماست، دوغ و خامه در سفره ایرانی همواره جایگاه به خصوصی داشته اگر چه واضح است. که محصولاتی مانند دسرها و بستنی جز محبوب ترین محصولات لبنی به خصوص در قشر جوان است.

اما سوالی که می­خواهیم در این مقاله پاسخگوی آن باشیم این است که با توجه به اینکه هر کدام از محصولات فوق بافت خاص و مدت زمان استفاده منحصر به فردی دارند، چگونه امولسیون ها به کمک می ­آیند و نقش خود را به چه نحو در این صنعت ایفا میکنند.

در این مقاله سعی داریم به بررسی مختصری در مورد محصولات لبنی پرداخته و پس از آن امولسیفایرهای مناسب را معرفی کرده و نقششان را مورد بررسی قرار دهیم.

پنیر

به منظور ازایش عمر قفسه ای (shelf life) پنیرهای طبیعی، فرایند پاستوریزه شدن انجام می­گیرد، به این پنیر، پنیر فرآوری شده نیز می­گویند که در ساختار آن ذرات چربی در شبکه ای از پروتئین­های ژل مانند پراکنده شده اند.

نقش امولسیفایر خوراکی در پنیر

پایداری این امولسیون ذارت چربی در درجه اول توسط کازئین (پروتئین شیر) کنترل می­شود و در درجات بعدی امولسیفایر ها به کمک می آیند تا بافت نرمی در پنیر ایجاد شود و هم چنین رشد میکروب ها کاهش یابد.

به منظور حفاظت در برابر فعالیت های میکروبی و کاهش دهیدراسیون و کاهش آب پنیر، این محصول با پوشش مومی یا پلاستیکی پوشانده میشود.

امولسیون های متداولی که در ساخت و فرآوری پنیر به کار میروند شامل شامل اسیدهای چرب مونو و دی گلیسیرید برای ایجاد پوشش مومی و همچنین استیک اسید میباشد.

خامه

محصولات کرم مانند مثل خامه قهوه و خامه معمولی امولسیون های پیچیده ای از پروتئین های لبنی، قند و چربی و امولسیفایرهای مختلف است. خامه های قهوه در سه شکل فیزیکی پودری، مایع منجمد و مایع وجود دارد. خامه به هرشکلی که باشد همواره باید در طی انبارداری و هم چنین در زمان مصرف در قهوه داغ با اسیدیته پائین، امولسیون پایداری داشته باشد.

نقش امولسیفایر خوراکی در خامه

امولسیفایر خوراکی پراکندگی ذرات خامه و همچنین سفید کنندگی در نوشیدنی قهوه را تسهیل می کند. امولسیفایر های مورد استفاده در خامه، اسیدهای چرب مونو و دی گلیسیرید، تارتاریک اسید، سدیم استئاروویل لاکتیتات و پلی سوربات(توئین 80) هستند.

نوشیدنی های لبنی

در نوشیدنی هایی مثل شیر، شیرکاکائو، دوغ و شیرهای ترکیبی(شامل پودر شیر و آب)، امولسیفایرها موجب ثبات امولسیون موجود گشته و مزه و حالت تعلیق مواد را حفظ می کنند. این مواد هم چنین با جلوگیری از دو فازه شدن امولسیون، باعث پایداری بیشتر شیر می گردند.

دسرها

دسرها میتوانند در دو گروه هوادهی شده مثل موس ها و دسرهای غیرهوادهی شده مثل کاستاردها قرار بگیرند. امولسیفایرهای دسته اول برای یکی کردن حباب های هوا و عدم فروپاشی ساختار آنها افزوده می شوند و طعم خامه ا ایجاد میکنند. اما در دسرهای نوع دوم صمغ ها و نشاسته منجر به کنترل ضخامت دسر، خاصیت ژله ای و طعم مناسب می­شوند. امولسیفایرهای دسته اول استیک اسید، لاکتیک اسید و پروپیلن گلایکول (پروپان 1و2 دیول) هستند.

بستنی

بستنی یکی از پیچیده ترین محصولات لبنی است. امولسیون چربی به همراه ذرات هوا، پروتئین، قند، صمغ و امولسیفایرهای حاوی کریستال های یخ همگی از اجزای امولسیون بستنی هستند. امولسیفایر در این محصول باید حالت خامه ای، بافت نرم و همین طور قابلیت دیر تر ذوب شدن را به بستنی بدهد. امولسیفایرهای این گروه اسیدهای چرب مونو و دی گلیسیرید، پلی سوربات(پلی اکسی اتیلن سوربیتان مونو اولئات) و ساکارز هستند.

ماست

ماست از طریق تخمیر باکتریایی شیر حاصل میشود. تخمیر لاکتوز(قند شیر)به اسید لاکتیک ماست را تولید میکند که بافت و طعم ژل مانند دارد. امولسیفایر های خوراکی به منظور بهبود طعم، بهبود حالت سرشیری(چربی) و کمک به پراکندگی چربی به ماست اضافه میشوند و در عین حال مانع از فعالیت و رشدمیکروب ها میگردند. اوملسیفایرهای این دسته استرهای اسید چرب و ساکارز هستند.

مبتکران شیمی ، خرید و فروش مواد شیمیایی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *