محاسبه کود مورد نیاز

مقدار کود مورد نیاز در هر هکتار یا در یک زمین بستگی به مقدار مواد مغذی مورد نیاز و نوع و گرید کود در دسترس دارد . معمولا کودهای معدنی به صورت کیسه های 25 یا 50 کیلویی به مشتریان عرضه می شود. بنابراین کشاورز باید از  مقدار مواد مغذی  و درصد عناصرموجود را در هر کیسه کود اگاهی داشته باشد. ساده ترین راه برای محاسبه مقدار مواد و عناصر موجود دریک کیسه 50 کیلویی تقسیم عدد چاپ شده به عدد 2 می باشد.

برای مثال :چند کیسه کود سولفات امونیوم (AS) (با 21 % نیتروژن ،و 24 % گوگرد) برای تامین 60 kg/ha مورد نیاز می باشد؟

21 تقسیم بر 2 می شود عدد 10.5 بنابراین تقریبا 6 کیسه 50 کیلویی سولفات آمونیوم برای تامین این مقدار نیتروژن( یک مقدار بیشتر ) مورد نیاز می باشد. علاوه براین ،با  این 6 کیسه سولفات امونیوم 72 kg/ha سولفور نیز تامین می شود.

در زمینی به مساحت 500 متر مربع مقدار کود مورد نیاز یک بیستم آن)وزن کود محاسبه شده)  برای یک هکتار می باشد. 

یک هکتار معادل 10/000  متر مربع تقسیم بر 500 متر مربع = 20

برای یک زمین با مساحت 500 متر مربع ، 300/20=15 Kg)   ( سولفات آمونیوم برای تامین 60 kg /ha نیتروژن نیاز است.

هرگاه مقدار عناصراصلی(NPK ( برای زمین به صورت 60 60 60  باشد ،بهترین گزینه برای کشاورز خرید کود با ترکیب چند ریز مغذی  با گرید 15-15-15  می باشد. یک کیسه 50  کیلوگرمی حاوی عناصر اصلی نیتروژن ،فسفر،پتاسیم  با نسبت های  7.5-7.5-7.5 می باشد. 60 تقسیم بر 7.5 می شود عدد 8 بنابراین هشت کیسه 50 کیلوگرمی با نسبت   15-15-15 برای تامین60 kg/ha N (نیتروژن (،60 kg/ha P2O و60 kg/ha K2O نیاز می باشد.

کامیون حامل کود شیمیایی

وقتی نیاز  عناصر اصلی (N، P، K ) خاک برای یک هکتارزمین به صورت 60-30-30 باشد،با هشت کیسه 50  کیلوگرمی کود با گرید 15-15-15 دو برابر مقدار نیاز فسفات ،پتاسیم را تامین می شود. در این مورد باید چهار کیسه مونو امونیوم فسفات در یک هکتار استفاده شود در این صورت نصف مقدار نیتروژن و و تمام مقدار فسفات وپتاسیم موردنیاز تامین می شود،30 kg/ha N باقی مانده باید به صورت کود نیتروژنی  به خاک اضافه شود.

اگر نیاز خاک برای این سه عمصر به صورت 60 کیلوگرم نیتروژن ،30 کیلوگرم فسفات و 50 کیلوگرم پتاس باشد در این صورت هیچ کودی با نسبت 2:1:1.7  موجود نیست (یا به صورت 1:1:1.7  به همراه مقدار اضافی نیتروژن ).در این شرایط کشاورز سه گزینه پیش رو دارد:

  1. او باید تلاش کند و کودهای موجود را با هم ترکیب کند (برای مثال کودهای با چند زیر مغذی را با کودهای حاوی نیتروژن  ترکیب کند) .

  2. او باید کود را برای  پوشش کامل چرخه محصول استفاده کند ،نیتروژن  را هر ساله دقیقا به اندازه مقدار توصیه شده  و فسفات و پتاسیم را بسته به محصول خاص به کارببرد.به هر حال P2O5 و K2O میبایستی در مقداری اعمال شود که در نهایت مقدار کل توصیه شده برای تمام محصولات در چرخش محصول داده می شود  

  3. کشاورز می تواند کودهای اولیه و اصلی را  به صورت اسپری استفاده کند یا  این کودها را برای تولید کود های ترکیبی براساس مقدارمورد نیازبا هم مخلوط کند.

مقدار توصیه شده60-30-50رامی توان با مخلوط کردن آمونیوم سولفات  (با 21%N) ،یا اوره (45%N) یا تریپل سوپر فسفات (46%P2O5) یا دی آمونیوم فسفات (18%N و46%P2O5) و پتاس (60%K2O5)

برای بدست آوردن مقدار دقیق مخلوط مربوطه براساس مواد مورد نیاز کود مورد نیاز است:

  • اوره
    .

  • تریپل سوپر فسفات
    .

  • پتاس
    .

مخلوط اوره ،تریپل سوپرفسفات و پتاس به محض مخلوط شدن باید در زمین پخش شود و مورد استفاده قرار گیرد.

زمانیکه آمونیوم سولفات به جای اوره اضافه شود ، مقدار کود سولفات امونیوم  موردنیاز 286 kg/ha خواهد بود:
.

علاوه بر60 kg N، 30 kg P2O5  و50 kg K2O این کود 69 kg S(سولفور) دارد.

اگر دی آمونیوم فسفات به جای تریپل سوپر فسفات استفاده شود مقدار دی امونیوم فسفات مورد نیاز برای مقدار فسفات توصیه شده 65 kg /ha  خواهد بود :
.

این کود ترکیبی حدودا 12 kg/ha N  را تامین می کند ،48 kg/ha  N  باقی مانده با اضافه کردن  کود های نیتروژنی به مخلوط  تامین می شود.

با این حال همه کود ها را نمی توان با هم مخلوط کرد ، کودهایی که با هم مخلوط می شوند باید از نظر شیمیایی و فیزیکی با هم سازگاری  داشته باشند .

کودها باید از نظر شیمیایی با هم سازگار باشند تا از هدر رفتن گاز آمونیاک جلوگیری شود. کودهای فسفات داری که در آب حل می شوند(مانند  امونیوم فسفات و نیترو –فسفات ها) نباید با کودهایی که کلسیم دارند (مانند  کلسیم نیترات ) مخلوط شوند ،زیرا  کلسیم،فسفات محلول در آب را  به فرم نامحلول تبدیل می کند .همچنین باید از مخلوط کردن اوره با سوپر فسفات ها یا امونیوم فسفات با سوپر فسفات ها اجتناب کنید.

برای جلوگیری از افزایش هیدروسکوپی (رطوبت پذیری  یا نم گیری) کودها،به عنوان یک قانون کلی کودی که از مخلوط کردن کودهای دیگر به دست می اید همیشه بخ محض مخلوط شدن و تهیه به سرعت استفاده شود .

کودهایی که با هم مخلوط می شوند باید از لحاظ خواص فیزیکی  از جمله اندازه و سایز ، همچنین تا حد ممکن دانسیته برای جلوگیری از جداشدن درزمان جابجایی، نگهداری و پخش شدن با هم سازگاری داشته باشند.این قضیه زمانی مهم است که  برای پخش کود در زمین از تجهیزات گریز از مرکز استفاده می شود. به هر حال جداسازی درات کود زمانیکه با دست عمل پخش شدن کود انجام می شود ممکن است اتفاق بیافتد.

بعد از محاسبه مقدار کود مورد نیاز ، باید بدانیم چگونه و  کودها باید استفاده کنیم
در مقالات بعدی روش های مصرف کود شیمیایی  و بهترین زمان مصرف کود را توضیح داده ایم. 

23 نظر برای «نحوه محاسبه میزان کود مورد نیاز»

  • مهندس صمیمی می‌گوید:

    سلام
    طبق تفسیر آزمایش آب و خاک مزرعه ، برای هر هکتار از مزرعه مقدار ۲۰۰کیلوگرم کود سوپرفسفات تریپل و ۱۵۰ کیلوگرم پتاسم تجویز شده بصورت گرانوله )محصول یونجه(

    چه مقدار باید کود npk بدم؟

    و اگر قرار باشه بجای کود گرانوله از کود مایع فسفر بالا ۸۵درصد و کود مایع پتاسیم بالا ۸۵درصد مصرف کنم ، چند لیتر در هکتار بصورت آبیاری با سیستم آبیاری بارانی مصرف بشه ؟

    • مبتکران می‌گوید:

      سلام، در این مورد با کارشناس کشاورزی مشورت نمایید.

  • سیدمحمدموسوی می‌گوید:

    باسلام برای باغی یک هکتاری که درختان زردآلو، بادام، گردو،آلبالو و سیب کاشته شده چه مقدار کود مورد نیاز است؟ خاک کشاورزی است ولی مدت هاست که کشت و زرع نمی شددرضمن مجهز به سیستم قطره ای هم نموده ام
    اگر بصورت سنتی کود دهی و سمپاشی کنم چقدر کود وسم لازمست؟

    • مبتکران می‌گوید:

      سلام، خاک زمین شما ابتدا باید بررسی و آزمایش شود، تا مقدار کمبود عناصر در آن ارزیابی شود؛ سپس بسته به نوع کود، می توان مقدار آن را تعیین کرد.

  • Ar می‌گوید:

    سلام من یک هکتارزمین جو دارم ویک هکتار گندم،برای باردهی بهتروکیفیت محصول میتونم چندبار از کود اوره استفاده کنم،ایا کود اوره تاثیری بر بازدهی بهترداره؟

    • مبتکران می‌گوید:

      سلام، بعد از نیتروژن، فسفر و پتاسیم دو عنصر مهم و غنی برای گندم و جو به حساب می آیند و کودهای حاوی این عناصر به افزایش بهره وری از این محصولات کمک می کنند. کود اوره منبع غنی برای نیتروژن و کود NPK حاوی سه عنصر نیتروژن، فسفر و پتاسیم با درص های متفاوت است. معمولا کودهای حاوی این عناصر را یکبار و در زمان کاشت محصول به خاک اضافه می کنند.

  • رحمان دزگی می‌گوید:

    سلام ازکودسفیدهم میشه برای محصولات زمینی مانندخیارگوجه استفاده کردمثلابرای یک باغچه ۱۲متری چقدرنیازه؟

    • مبتکران می‌گوید:

      سلام
      به طور کلی استفاده از کودهای نیتروژنه یا همان کود سفید می تواند به افزایش محصولاتی مانند خیار و گوجه کمک می کند.

  • محی می‌گوید:

    سلام من یه زمین دارم ۶ هکتاره چند کیلو کود سیاه احتیاج داره که استفاده کنم گپشن رو خوندم ولی متاسفانه متوجه نشدم

    • مبتکران می‌گوید:

      با سلام.
      برای چه نوع گیاهی می خواهید کود دهی انجام دهید؟

  • رامین می‌گوید:

    با سلام
    میخواستم بدونم برای درخت هایی مثل سیب انگور گیلاس البالو زردالو الو انجیر هلو هم میشه از این کود استفاده کرد؟
    اگه میشه به چه صورت باید استفاده شه و چه مقدار نیاز هست برای هر درخت
    با تشکر

  • دهقان می‌گوید:

    برا 2هکتار زمین مرغوب گندم چقدر کود دی فسفات امونیوم استفاده کنم

    • مبتکران شیمی می‌گوید:

      با سلام میزان توصیه کود به طور دقیق برای گندم بستگی به شرایطی از جمله نوع اقلیم، عملکرد مورد انتظار، دیم یا آبی بودن زمین و میزان فسفر قابل دسترس خاک که از طریق ازمایش خاک مشخص می شود، بستگی دارد
      کودهای فسفره در بیشتر مواقع باید قبل از کشت و یا همراه با کشت استفاده شوند . در غیر این صورت باید ازکودهای فسفره محلول در آب آبیاری استفاده کرد.
      در غیر این صورت به طور معمول میزان 150 تا 200 کیلو در هکتار قبل یا همراه با کشت استفاده میشود.

  • سید محمد می‌گوید:

    سلام بنده دو هکتار زمین آبی دارم تناژ هر هکتار بسیار پایینه خواستم راهنمایی کنید از چه کود هایی استفاده کنم که بهتر بشه ممنون

    • مبتکران شیمی می‌گوید:

      سلام، تجویز کود مورد نیاز زمین شما به چندین عامل مهم بستگی دارد:
      در اول نام محصول کاشته شده مهم است.
      سپس خاک زمین شما باید مورد آزمایش های خاکشناسی قرار بگیرد و با توجه به نوع محصول و کمبود های خاک، کود مورد نیاز اعمال گردد.

  • بازخورد: کود شیمیایی | خرید فروش کود شیمیایی - موسسه مبتکران شیمی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *