فروش انواع مواد شیمیایی با بهترین کیفیت

دسته بندی مقالات

میوه-و-سبزیجات-300x300

مونو پتاسیم فسفات | کود MKP چیست؟

مونو پتاسیم فسفات چیست ؟ این ماده یک نمک قابل حل به K و یون دی هیدروژن فسفات بوده که در کود های مورد استفاده در صنعت کشاورزی، افزودنی های خوراکی و قارچ کش ها کاربرد دارد. مونو پتاسیم فسفات به عنوان یک منبع P و K و همچنین بک عامل بافر نیز مورد استفاده قرار می گیرد. در ادامه با خواص این ماده بیشتر آشنا خواهید شد:

پودر مونو پتاسیم فسفات شامل 52% P2O5 و 34% K2O بوده که اغلب به عنوان منبع مغذی در رشد و نمو و تقویت گیاهان سهیم بوده، یک منبع موثر پتاسیم و فسفر برای گیاهان می باشد. کاربرد این ماده در مراحل تولید محصولاتی نظیر میوه جات غنی از قند، به افزایش قند و شیرینی و بهبود کیفیت آن کمک می کند.

این ماده در ترکیب با کود های دیگر می تواند پاسخگوی نیازهای تغدیه ای و غذایی محصول در طول دوره رشد باشد، همچنین به دلیل خلوص بالا و حلالیت بالای آن در آب، باعث شده به عنوان یک کود ایده آل مورد توجه قرار گیرد. علاوه بر این ترکیب فوق برای آماده سازی و تولید کود های مایع مناسب است.

مونو پتاسیم فسفات

کریستال این ماده به دلیل ویژگی های نوری غیرخطی آن، در تلفیق کننده های نوری مورد توجه قرار می گیرد.

مزایای این کود (MKP)

  • 100% ماده مغذی گیاه
  • بدون کلرید و حلالیت بالا در آب
  • حاوی سدیم و سایر عناصر مضر برای گیاهان
  • ایمن برای گیاهان و انسان ها
  • دارای pH نسبتا کم و  شاخص نمک پایین
  • مناسب برای تولید ترکیبات کود و محلول های مغذی

آنالیز محصول

آنالیز این ماده به شرح زیر می باشد:

مقدار ماده مغذی
52% P2O5
22.7% p
34% K2O
28.7% K

توصیه ها:

زمانی که مصرف کود نیتروژن باید پایین نگه داشته شود، محصول فوق به عنوان یک منبع فسفر و K توصیه می شود. با توجه به ویژگی های منحصر به فرد این محصول، از این ماده می توان از طریق هر سیستم آبیاری و در هر محیط رشدی استفاده نمود. بر خلاف فسفریک اسید، این ماده به مقدار کمی اسیدی بوده، بنابراین سبب خوردگی پمپ های کود و تجهیزات آبیاری نمی شود.

سازگاری با سایر کودها

محصول فوق با اکثر کودهای محلول در آب سازگار بوده به جز برای کودهای حاوی کلسیم و منیزیم.

برای استفاده از این ماده در ترکیب با کود های کلسیم و یا منیزیم، از دو مخزن استفاده کنید. اگر سیستم شامل تنها یک مخزن باشد، کود را در زمان های مختلف اعمال کنید.

مواد مغذی (تغذیه) MKP

هر کیلوگرم از محصول فوق در مخزن، 520 گرم  P2O5 (230g P) و340 گرم K2O (280g K) فراهم می آورد.

تناسب مواد مغذی(تغذیه)

غلظت فسفر و K در آب آبیاری به مقدار مورد استفاده از این ماده در مخلوط مخزن و به میزان تزریق بستگی دارد.

جدول زیر، مقدار این ماده و میزان تزریق مورد نیاز برای رسیدن به غلظت مورد نظر خود در آب آبیاری را نشان می دهد:

غلظت ماده غذایی

(ppm, g/1000 liter)

گرم مونو پتاسیم فسفات/1000لیتر آب
K K2O P P2O5
28 34 22 52 100
31 37 25 58 110
38 46 30 70 135
51 61 40 93 180
63 76 50 116 225

 

چرا گیاهان نیاز به فسفر دارند؟

فسفر به سنتز پروتئین ها کمک می کند که موجب رشد سلول و تقسیم سلولی سالم می شود. این عنصر موجب تشکیل بافت های جدیدی در گیاه می شود. همچنین با تزریق این ماده به خاک رشد ریشه ی گیاه بهتر می شود و در برابر تغییرات آب و هوایی مقاوم تر می گردد.

کمبود فسفر در گیاهان در صورت عدم درمان می تواند منجر به فاجعه شود و گیاهان را از بین ببرد. در نتیجه پیشگیری از فقدان این عنصر با تزریق به موقع کود به خاک امری ضرری است. تشخیص کمبود این عنصر در گیاه نسبت به تشخیص عناصر مهم دیگر مانند K و نیتروژن سخت تر است زیرا گیاه در طی رشد علائم قابل مشاهده ای از خود به نمایش نمی گذارد.

علائم کمبود فسفر در گیاه ذرت

البته در بعضی گیاهان مانند ذرت ، علائم تغییر رنگ غیر طبیعی در آن ها در اثر کمبود P دیده می شود. این علائم شامل پدیدار شدن رنگ سبز و یا آبی تیره در برگ ها و تغییر رنگ ساقه ها به ارغوانی می باشد. همچنین لبه ی برگ ها می تواند به ارغوانی متمایل گردد.

تاثیرات مثبت بر طرف نمودن کمبود p در گیاه را می توان با کود های MKP مشاهده نمود

چرا گیاهان نیاز به پتاسیم دارند؟

دومین عنصری که در مونو پتاسیم فسفات وجود دارد پتاسیم است. گیاهان K  را به صورت عمده جذب می کنند بنابراین تزریق کود حاوی این عنصر لازم است تا سطح پتاسیم موجود در خاک را ثابت نگه دارد و مواد مغذی در دسترس گیاه قرار بگیرد. لازمه ی وجود این عنصر برای گیاه بنا بر دلایل مختلفی می باشد. یکی از این دلایل این است که K می تواند سبب فعال سازی آنزیم های زیادی شود. همچنین این عنصر می تواند جذب مواد مغذی دیگر را نیز افزایش دهد. K می تواند به رشد بهتر ریشه ی گیاه کمک کند و سبب توقف سازی و یا پیشگیری از بیماری های گیاه شود

استفاده از این ماده برای گیاهان چگونه است؟

اعمال هر نوع کودی قبل از استفاده نیاز به مطالعات دقیق خاک شناسی دارد اما به طور تقریبی این ماده را برای درختان و محصولات زراعی به صورت زیر استفاده می نمایند:

سیب، هلو، گیلاس، آلو، زرد آلو:

( 2.26 – 4.53 کیلوگرم) در هر هکتار مورد نیاز است

گلابی:

(3.62 کیلوگرم) در هر هکتار اعمال شود

مونو پتاسیم فسفات برای گلابی

شبدر و یونجه:

(حدود 1 تا 3.5 کیلوگرم ) در هر هکتار به گیاه اعمال شود

بادام:

برای بادام عملیات کود دهی با کود مونو پتاسیم فسفات را معمولا 3 تا 4 بار در هر فصل انجام می دهند. برای هر برنامه ی کود دهی مقدار مورد استفاده ( 2.26  تا 4.5 کیلوگرم ) در هر هکتار می باشد.

حبوبات:

( 2.26  تا 4.5 کیلوگرم ) در هر هکتار می باشد.

انگور:

( 1.36 تا 2.26 کیلوگرم) کود در هر هکتار استفاده شود.

کاربرد مونو پتاسیم فسفات در انگور

پیاز:

( 2.26  تا 4.5 کیلوگرم ) در هر هکتار از  MKP برای پیاز مورد نیاز می باشد

توت فرنگی:

(1.36 تا 4.5 کیلوگرم) در هر هکتار از این ماده برای توت فرنگی مورد استفاده قرار می گیرد.

بازار جهانی:

از جمله کاربرد های مونو پتاسیم فسفات که توانسته است بازار این ماده را تحت تاثیر قرار دهد می توان به استفاده از آن در خوراک حیوانات و گیاهان اشاره نمود. همچنین این ماده می تواند به عنوان بافری مناسب در صنعت مورد استفاده قرار بگیرد. در گیاهان این ماده به عنوان منبع خوبی برای آمونیوم فسفات می باشد که معمولا با اوره مخلوط می گردد تا اثر پذیری بیشتری داشته باشدو بتواند pH خاک را حفظ نماید.انتظار می رود بازار MKP با توجه به کاربرد همه جانبه آن در صنایع در حال رشد مانند کشاورزی هیدروپونیک (بدون نیاز به خاک) ، داروسازی و لوازم آرایشی و محصولات مراقبت شخصی  و… رشدی صعودی در طول دوره پیش بینی شده داشته باشد. آمریکای شمالی یکی از مناطقی است که به دلیل تقاضای بالای این محصول توانسته است بازار آن را تحت تاثیر قرار دهد.

این محصول به صورت پودر، مایع و کریستال موجود می باشد. انتظار می رود فرم پودری این ترکیب به دلیل مخلوط پذیری راحت آن با سایر مواد مغذی و انحلال پذیری بالای آن نسبت به سایر اشکال دیگر این ترکیب ، بتواند تقاضای بیشتری داشته باشد و بر بازار این محصول تاثیر بیشتری بگذارد

منبع:

 0-52-34. (n.d.). Retrieved July 15, 2019, from https://www.greenwaybiotech.com/products/monopotassium-phosphate

جهت دریافت اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما در مبتکران شیمی تماس بگیرید.

نظرات:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *