مونو سدیم گلوتامات

مونو سدیم گلوتامات خوراکی (E621) که با MSG نشان داده می‌شود، افزودنی مواد غذایی است که نمک اسید گلوتامیک به شمار می آید و به عنوان طعم دهنده مورد استفاده قرار می گیرد. این ماده در کشورهای آسیایی به ویژه چین و ژاپن کاربرد دارد و باعث بهبود طعم و کاهش میزان نمک مصرفی در غذا می‌شود. غذاهای حاوی این ماده شامل انواع اسنک و کنسرو و گوشت است. سازمان غذا و دارو مصرف دوز مشخصی از این ماده در تولید غذا را ایمن تلقی کرده است. جهت ثبت سفارش و اطلاع از قیمت این ماده با مشاوران ما در موسسه مبتکران شیمی در ارتباط باشید. 

خرید مونو سدیم گلوتامات

در حال حاضر این ماده با بهترین کیفیت و قیمت به خریداران محترم عرضه می شود، برای اطلاع از شرایط خرید MSG لطفا با کارشناسان فروش ما تماس حاصل فرمایید.

اطلاعات محصول

کشور تولید کننده: چین

بسته بندی: کیسه 25 کیلویی

درصد خلوص : 99%

CAS NO: 142-47-2

آنالیز محصول برگه آنالیز

مونو سدیم گلوتامات چیست؟

Monosodium glutamate نمک سدیمی گلوتامات اسید می باشد. MSG نوعی اسید آمینه ی غیر ضروری به حساب می آید. در بدن انسان 20 نوع اسید آمینه وجود دارد که برای ساخت پروتئین های خاصی از بدن با هم ترکیب می شوند و پروتئین مورد نیاز بدن را می سازند. در نتیجه بدن انسان می تواند گلوتامات مورد نیاز خود را تامین نماید.

این ماده به ساخت سایر پروتئین ها کمک می نماید و یک انتقال دهنده ی عصبی به شمار می آید. MSG در انواع محصولات پروتئینی از جمله نخود، سس سویا، پنیر، قارچ،گوشت و… به صورت طبیعی یافت می گردد. MSG می تواند در فرم ازاد (به تنهایی) و یا با سایر اسید های آمینه و به فرم پروتئین یافت شود. این ماده می تواند منجر به تقویت طعم و عطر غذا ها شود و به عنوان عصاره و یا چاشنی در تهیه ی غذا مورد استفاده قرار بگیرد. MSG همانند نوع طبیعی گلوتامات عمل می کند و به صورت تجاری از فراوری چغندر قند و یا شیره ی نیشکر به صورت جامدی پودری و سفید رنگ به دست می آید. در ادامه بیشتر با این ماده غذایی آشنا خواهیم شد.

خصوصیات شیمیایی و فیزیکی

برخی از مهم ترین خصوصیات شیمیایی و فیزیکی این ماده در جدول زیر خلاصه شده است.

فرمول شیمیایی C5H8NNaO4
جرم مولی 169.11g/mol
انحلال پذیری در آب محلول است اما در اتانول حل نمی‌شود.
pH 6.8
نقطه جوش 225°C
ساختار مولکولی ساختار مونو سدیم گلوتامات

روش تولید

MSG به طور طبیعی در بسیاری از مواد غذایی مانند پنیر و گوجه فرنگی یافت می‌شود. در گذشته، MSG از استخراج و متبلور کردن این ماده از منابع طبیعی تولید می‌شد اما امروزه معمولا این ماده را از تخمیر نشاسته، نیشکر و چقندر قند تهیه می کنند. 

MSG molecule

کاربرد 

همانگونه که گفته شد مهمترین کاربرد این ماده در تولید مواد غذایی است. در ادامه به این موضوع خواهیم پرداخت : 

تولید مواد غذایی

گلوتامات در غذاهای پروتئینی مانند: گوشت، ماهی، مرغ و سبزیجات یافت می گردد. گلوتامات آزاد در محصولاتی مانند گوجه، رب گوجه، پنیر و قارچ موجود است. بنابراین بسیاری از محصولات غذایی که ما مورد استفاده قرار می دهیم و یا برای افزایش طعم دهی مورد استفاده قرار می گیرند حاوی مقادیر زیادی گلوتامات است. این ماده به انواع ترشی ها، سوپ ها، سس ها (مخصوصا سس سویا) و… به صورت مازاد برای افزایش طعم دهی اضافه می گردد.

غذاهای حاوی MSG

  • پروتئین‌های حیوانی: مرغ، گوشت گاو، ماهی قزل آلا، گوش ماهی، خرچنگ، میگو
  • پنیر: پنیر پارمزان و پنیر چدار
  • سبزیجات: گوجه فرنگی، پیاز، کلم، نخود سبز، اسفناج، قارچ، بروکلی
  • گوشت های فرآوری شده: بیکن، پاسترامی، سوسیس، سالامی
  • سس ها: سس سویا، سس کچاپ، خردل، سس مایونز، سس باربیکیو، سس سالاد
  • غذاهای آماده: سوپ های کنسرو شده، کنسرو ماهی تن، غذاهای منجمد، چیپس سیب زمینی، تنقلات طعم دار

 این ماده همانند MSG های طبیعی به عنوان چاشنی مورد استفاده قرار می گیرد. گلوتامات های دیگری  نظیر Monopotassium L-glutamate با گرید 622، کلسیم گلوتامات با گرید 623 ، Monoammonium L-glutamate  با گرید 624 و منیزیم گلوتامات با گرید 625 نیز موجود می باشند که در صنایع غذایی مورد استفاده قرار می گیرند.

مونو سدیم گلوتامات در مواد غذایی

چرا MSG به غذا ها افزوده می شود؟

  1. بعضی رستوران ها برای افزایش طعم دهی غذاهای خود از این محصول کمک می گیرند. این ماده طعم منحصر به فرد خود را ندارد اما موجب تشدید طعم و عطر غذا می گردد.
  2. طعم به دست آمده از این ماده موجب به دست آمدن مزه ی اومامی (UMAMI) به غذا می گردد.
  3. اومامی پنجمین طعم اصلی بعد از شیرینی ، ترشی، تلخی و شوری به حساب می آید.
  4. یکی از دلایل دیگر اینکه از این محصول در صنایع غذایی استفاده می گردد کاهش میزان نمک مصرفی در غذاها می باشد.
  5. نمک موجود در این افزودنی اندک می باشد و دارای مقدار مناسبی است.
  6. بنابراین نمک موجود در غذاهای فراوری شده را می توان با استفاده و جایگزین کردن MSG به جای سایر نمک ها کاهش دارد.

بررسی میزان سلامت

هیچگونه سند و مدرک پزشکی مبنی بر عدم تحمل غذا های حاوی این ماده گزارش نشده است. بنابراین اثبات این مسئله امری دشوار است. اما در افرادی که احساس می کنند بعد از مصرف غذاهای حاوی گلوتامات دچار مشکلات گوارشی می شوند توصیه می گردد که مصرف اینگونه مواد غذایی که در بالا نیز به آن ها اشاره شده است را محدود نمایند و در صورت نیاز به تغییر رژیم غذایی، از یک متخصص تغذیه کمک بگیرید.

عوارض مونو سدیم گلوتامات

بیش از 30 سال است که تاثیرات استفاده از MSG بر روی بدن انسان مورد بررسی قرار می گیرد. تحقیقات نشان می دهد که استفاده از آن برای عموم در سطح فعلی بی خطر است. همچنین سازمان غذا و داروی آمریکا FDA ، سازمان بهداشت جهانی WHO و سازمان استاندارد های غذایی استرالیا و نیوزیلند (FSANZ) سلامت این ماده در استفاده های غذایی در دوز های مشخص را تایید نموده اند.

بعضی از رستوران ها ادعا می کنند که غذاهایی بدون گلوتامات تولید می نمایند. این بدین معنی است که پودر گلوتامات را به صورت مصنوعی به غذا اضافه نمی کنند اما ممکن است که این ماده به صورت طبیعی در غذا موجود باشد. در کل استفاده از این ماده در دوز های قابل قبول خساراتی را به بار نمی آورد و استفاده از غذاهای بدون msg تنها یک شعار تبلیغاتی برای رستوران ها و تولید کنندگان به حساب می آید.

متابولیسم در بدن

دو منبع اصلی برای در معرض قرار گرفتن گلوتامات وجود دارد. روش اول از طریق هضم پروتئین مصرف شده است و روش دوم از طریق مصرف غذاهایی است که حاوی گلوتامات آزاد (به صورت طبیعی وجود دارد و یا به صورت MSG به آن افزوده شده است) هستند.

بر اساس مطالعات صورت گرفته غالب گلوتامات مصرف شده (حدودا 90 درصد) در روده جذب شده و 10 درصد باقی مانده نیز در اجزای دیگر مانند کبد متابولیزه می شود . این ترکیب بخش زیادی از انرژی مورد نیاز روده را می تواند تامین کند.

کاربرد های دیگر

این ماده در صنایع دارویی نیز مورد استفاده قرار می گیرد و می تواند منجر به کاهش سطح آمونیاک خون، درمان کم کاری کبد، بیماری های روانی و عقب ماندگی ذهنی شود.

عوارض مونو سدیم گلوتامات

یکی از متداول‌ترین سوالات در مورد MSG در مورد عوارض این ماده است. در سال 1960 یک پزشک آمریکایی چینی در مجله ای نوشت که پس از مصرف غذاهای چینی بیمار شده است. او احتمال می داد که بیماریش به علت مصرف MSG باشد. به همین دلیل، بعدها تحقیقات بسیاری در مورد مقدار ایمن مصرف این افزودنی غذایی انجام شد. این تحقیقات حاکی از آن بود که به ازاء هر کیلوگرم وزن بدن مصرف 30 میلی گرم از این افزودنی غذایی به طور روزانه، ایمن به حساب می‌آید. 

تاثیر MSG بر مغز

این ماده شیمیایی سلول های عصبی مغز را برای ایجاد سیگانل تحریک میکند. اگر مقدار زیادی از این ماده مصرف شود، تحریک سلول های مغز بیش از اندازه صورت میگیرد و منجر به مرگ سلولی می‌شود. با این وجود، معمولا میزان MSG استفاده شده در محصولات غذایی به میزانی کم است که از سد مغزی عبور نمی کند. به طور کلی، تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد مصرف معمول این ماده تغییری در مغز ایجاد نمی‌کند. 

سیگنال مغزی MSG

MSDS و اطلاعات ایمنی

هنگام کار با این محصول استفاده از عینک، دستکش و ماسک توصیه می گردد. این ماده اشتعال زا نیست اما در هنگام آتش سوزی می توانید آن را با اسپری آب ، کربن دی اکسید و یا… خاموش نمایید. در هنگامی که این محصول بر روی پوست، چشم و یا سایر نقاط بدنتان ریخت، محل آلوده شده را با دقت با آب شست و شو دهید تا آلودگی به طور کامل رفع گردد و در صورت نیاز با پزشک تماس حاصل نمایید.

بازار خرید و فروش

به نظر می‌رسد بازار خرید MSG از سال 2024 تا 2029، 4.01% رشد داشته باشد. یکی از دلایل افزایش مصرف این طعم دهنده غذایی، افزایش تمایل مردم به مصرف غذاهای نیمه آماده و کنسروها است. آمریکا، کانادا، مکزیک، برزیل، آلمان، چین، ژاپن، هند و استرالیا بیشترین تقاضا را برای خرید این افزودنی غذایی دارند. 

جمع بندی

مونو سدیم گلوتامات ماده ای موثر در بهبود طعم مواد غذایی مختلف است به همین دلیل بسیاری از رستوران ها از این افزودنی غذایی در چاشنی غذاهای خود استفاده می کنند. کاربرد این ماده به صنایع غذایی ختم نمی‌شود. MSG در تهیه بسیاری از داروها نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. با وجود اینکه تا به حال گزارشی مبنی بر حساسیت با این ماده ثبت نشده بهتر است در صورت تماس این ماده با پوست یا چشم خود محل تماس را با آب فراوان بشویید.

سوالات متداول

مونو سدیم گلوتامات در چه غذاهایی است؟

معمولا MSG در تهیه فست فودهایی مانند مرغ سرخ شده، برنج سرخ شده و ساندویچ‌ها استفاده می‌شود. همچنین، می‌توان از آن در تهیه چیپس و اسنک نیز استفاده کرد.

چگونه خرید اینترنتی مونو سدیم گلوتامات را انجام دهیم؟

شما می‌توانید با همکاران ما در مبتکران شیمی تماس بگیرید و سفارش خود را ثبت کنید تا در کمترین زمان و با بهترین کیفیت به دست شما برسد.

MSG چیست و چه کاربردی دارد؟

MSG یک افزودنی غذایی محبوب در رستوران‌ها و تولید کنندگان اسنک است که باعث بهبود طعم این مواد غذایی می‌شود. 

مونوسدیم گلوتامات در غذا چه کاربردی دارد؟

این ماده باعث بهبود طعم غذا استفاده می‌شود. همچنین، بسیاری از رستوران‌ها از این ماده به عنوان افزودنی استفاده می‌کنند. 

منابع:

https://pubchem.ncbi.nlm.nih.gov/compound/Monosodium-Glutamate

مقاله های مرتبط:

خرید اسید سیتریک
خرید اسید استیک
0/5 (0 Reviews)

15 نظر برای «مونو سدیم گلوتامات (MSG) | خرید مونو سدیم گلوتامات»

    • مبتکران می‌گوید:

      در هر کیلوگرم گوشت کمتر از یک قاشق چای خوری مونو سدیم گلوتامات استفاده می‌شود.

    • مبتکران می‌گوید:

      معمولا مونو سدیم گلوتامات در فست فود، گوشت یخ زده و اسنک‌ها یافت می‌شود.

  • علی می‌گوید:

    تشکر از پاسختون، می‌شه خواهش کنم بفرمایید مقادیر کم رو بغیر از سفارش از خارج، در ایران از چه جایی می‌شه تهیه کرد؟

    • مبتکران می‌گوید:

      بله با سرچ در گوگل شرکت هایی که در زمینه ی فروش مواد شیمیایی در مقادیر اندک در ایران هستند را می توانید مشاهده نمایید.

    • مبتکران می‌گوید:

      با سلام بله ولی متاسفانه مبتکران شیمی تنها در تناژ بالا فروش دارد.

  • masi می‌گوید:

    سلام ممنون از مطالب مفیدتون.
    میخوام بدونم میزان مصرفش در غذا مثلا یک پیتزا یک نفره چقدر هست؟ چطور میتونم گرید خوراکی رو تهیه کنم؟ پیشنهاد جایگزین چی دارین؟

    • مبتکران شیمی می‌گوید:

      با سلام. برای اطلاع از این موضوع باید به استانداردهای سازمان غذا و دارو مراجعه کنید, اما در وبسایت ما هم با سرچ کلمه ” مواد نگه دارنده” می تونید مطالب مفیدی در مقالات پیدا کنید.

    • مبتکران شیمی می‌گوید:

      با سلام مقادیر مجاز استفاده از این ماده در غذا ها از 0.5 تا 3 گرم می باشد و بسته به نوع غذا متغیر می باشد.
      برای خرید مونو سدیم گلوتامات در تناژ بالا با واحد فروش ما در تماس باشید 02177641136

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *