متیل اتیل کتون

متیل اتیل کتون چیست؟ متیل اتیل کتون یا بوتانول (Butanone) که به اختصار به آن MEK می گویند، ترکیبی آلی با فرمول شیمیایی C4H8O است. متیل اتیل کتون به دلیل نقطه جوش پایین حلال کارآمدی است. MEK در پوشش های سطحی، چسب و جوهر، رنگ ها و واسطه های شیمیایی کاربرد دارد.این ماده در حدود 79.64 درجه سانتی گراد می جوشد و دانسیته کمتری از آب دارد (0.805 gr/m3). این ترکیب به دلیل قابلیت امتزاج بالایی که با مواد مختلف دارد ، در صنایع متنوعی به عنوان حلال مورد استفاده قرار می گیرد. 

کاربرد حلال MEK بسیار زیاد می باشد که در این متن به بعضی از این موارد می پردازیم:

1-پوشش های سطحی

2-چسب و جوهر

3-واسطه های شیمیایی و ساخت نوار مغناطیسی

4-عامل موم زدا از روغن های لوبریکنت (روانکار) 

MEK-5 همچنین به عنوان یک محیط استخراج برای چربی ها، روغن ها، واکس ها و رزین ها استفاده می شود.

6- به عنوان حلال در فرایند پلیمریزاسیون پلی استایرن، آکریلونیتریل- بوتادین-استایرن (ABS) و استایرن-بوتادین-رابر (SBR)

کاربرد های دیگر

همچنین متیل اتیل کتون یک حلال بسیار کارآمد و چند جانبه برای پوشش های سطحی است. به علت کارآیی آن به عنوان یک حلال، MEK به ویژه در فرمولاسیون پوشش های بالای جامدات ، که به کاهش انتشار گازهای گلخانه ای کمک می کند، بسیار ارزشمند است. متیل اتیل کتون (بوتانون) جزء طبیعی بسیاری از غذاها، از جمله آب سیب، لوبیا، مرغ، عسل و انواع پنیر است. از نام های دیگرMEK ، می توان به 2-بوتانون، اتیل متیل کتون و متیل استون اشاره نمود.

رنگ ها یکی از بزرگترین صنایع اصلی ای هستند که بازار این محصول مصرفی را به خود اختصاص داده اند. رنگ ها و پوشش ها و کاربرد آن ها در صنایع ساختمان سازی توانسته است فروش این محصول را تا حدود زیادی تحت تاثیر قرار دهد.

متیل اتیل کتون و کاربردهای آن

MEK ماده ای است که افزودن آن به طور غیر مستقیم به مواد غذایی ، چسبها و پلیمرها تأیید شده است. کاربرد اصلی این ترکیب به دلیل نقطه ی جوش پایین برای پوشش های نیتروسلولز، سطوح آکریلی و وینیلی می باشد. حدود نیمی از تقاصای جهانی MEK به صنعت رنگ ها و پوشش ها اختصاص دارد که در مبلمان، ساختمان سازی و صنایع خودرو سازی مورد استفاده قرار می گیرد.

بازار جهانی

صنعت ساخت و ساز جهانی در سال 2018 رشدی در حدود 3.5 درصد داشت. ساخت و سازهای مسکونی و تجاری به طور قابل توجهی در سراسر جهان رو به افزایش بوده و همین امر باعث افزایش تقاضا برای MEK برای مصارف ساختمانی شده است.

کاربرد های متیل اتیل کتون

مناطق آسیا-اقیانوسیه و آمریکای شمالی شاهد رشد جدی در ساخت و سازهای مسکونی بودند که احتمالاً همین امر در دوره پیش بینی شده تقاضای متیا اتیل کتون برای کاربردهای مسکونی را افزایش می دهد. پیش بینی می شود روند رو به رشد متیل اتیل کتون در بازه ی سال های 2019 تا 2024 همچنان ادامه داشته باشد و رشد CAGR ای در حدود 5.4 درصد را تجربه نماید. در این بین تا سال 2024 آسیا و اقیانوسیه نیز به دلیل افزایش فعالیت های ساختمانی ، افزایش تولید خودرو و رشد صنعت داروسازی بر بازار جهانی این محصول پیشتاز خواهند بود.

یک نظر برای «متیل اتیل کتون چیست و چه کاربردهایی دارد؟»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *