مواد شیمیایی صنایع آرایشی
صنایع آرایشی: مواد شیمیایی و ترکیبات مختلف در صنایع آرایشی مورد استفاده قرار میگیرد که وابسته به ترکیبات شیمیایی آنها، بافت مورد نظر مشخص خواهد شد. بیش از 12500 نوع ماده اولیه در تولید مواد آرایشی مختلف به کار گرفته می شوند که محصولات رایج شامل 15-50 نوع ماده شیمیایی است.
محققان دریافته اند که هر شخص بین 9-15 محصول آرایشی مختلف استفاده میکند که به طور متوسط، روزانه شامل بیش از 515 ماده شیمیایی مختلف هستند. اجزای کلیدی در ترکیبات آرایشی شامل آب، امولسیفایر، نگه دارنده ها، تغلیظ کننده ها، مرطوب کننده ها، رنگها، پایدارکننده pH و اسانس است. این اجزا می توانند مصنوعی و یا مواد طبیعی پردازش شده باشند و اثری که بر روی سلامت ما میگذارند، وابسته به نوع ترکیب شیمیایی آنها متفاوت است.

عمر مفید مواد آرایشی:

محصولات آرایشی دو تاریخ انقضا دارند. یک تاریخ به مدت زمانی بر می گردد که نگه دارنده ها و دیگر ترکیبات شیمیایی موجود در ماده آرایشی سالم باقی می مانند و بعد از آن، میکروب ها و باکتری ها شروع به رشد می کنند. تاریخ دیگر تاریخی است که مربوط به مدت زمان قابل استفاده از آن ماده، بعد از باز کردن پلمپ است و معمولا بر روی جلد داخلی بسته درج می شود. در واقع این تاریخ ها، عمر مفید ماده آرایشی است و به دین معنی است که حتی اگر تاریخ انقضای محصول هم نگذشته باشد و درب آن باز شد، باید مراقب بود که فرد مصرف کننده، دچار عوارض ناشی از فساد آن نشود.

تاریخ انقضای برخی از محصولات آرایشی رایج به این صورت است:

کرم پودر مایع:

مدت نگهداری و عمر مفید آن آن یک سال است. با دیدن علائمی چون رنگ غیر عادی، بوی بد و غلیظ شدن، باید از مصرف کرم پودر خودداری کنید.

رژ لب:

مدت نگهداری آن یک الی دو سال است. بعد از این مدت رنگ آن تغییر کرده ، حالت چسبندگی پیدا می کند و شکننده می شود. در حالیکه، برق لب از جمله مواد آرایشی است که طول عمر زیادی دارد و معمولا بعد از 6 ماه تا 12 ماه، تغییر رنگ می دهد. 

سایه چشم:

مدت نگهداری آن دو الی سه سال است. بعد از این مدت ممکن است رنگ آن تغییر کرده و دیگر نرمی اولیه خود را نداشته باشد.

رژگونه:

12 تا 18 ماه عمر مفید رژگونه می باشد.

لاک:

2 سال، استفاده از لاک پس از بازه زمانی مورد نظر ممکن است سبب ایجاد حساسیت های پوستی و ایجاد آسیب به ناخن می شود.

ریمل:

مدت نگهداری آن چهار الی شش ماه است. بعد از این مدت کم کم خشک می شود و بوی آن تغییر می کند.
چشم نسبت به عفونت های باکتریایی بسیار آسیب پذیر است. بنابراین توجه به تاریخ انقضای موادآرایشی چشم بسیار مهم است.
انقضای مواد آرایشی بهداشتی

نگه داری مواد آرایشی:

مواد آرایشی و بهداشتی نیز مانند مواد غذایی باید در شرایط مناسبی نگه داری شوند. یخچال خانه در صورت داشتن دمای ثابت، می تواند محل مناسبی برای نگه داری لوازم آرایش باشد. زیرا که دمای متغیر مثلا سرد شدن یا گرم شدن ناگهانی دمای محیط، می تواند باعث تغییر غلظت مواد تشکیل دهنده محصولات آرایش شود. موم، روغن و یا آب درون ترکیبات، در اثر تغییر دما، ممکن است وا برود و یا فازهای آن از هم جدا شود.
اگر محصولات ما ارگانیک و بدون نگه دارنده باشند، بهتر است در یخچال نگه داری شوند. در غیر این صورت، یخچال محیط مناسبی برای نگه داری مواد ارگانیک نیست.
محققان دریافته اند که نگه داری عطرها در یخچال نیز می تواند طول عمر مفید آن ها را افزایش دهد. همچنین، کرم های دور چشم و ماسک های صورت نیز در صورتی که در محیط سرد نگه داری شوند، اثر درمانی بهتری از خود نشان می دهند و پف چشم را بیشتر کاهش و در کم کردن قرمزی پوست نیز موثرتر هستند.  قراردادن کرم های ضد آفتاب نیز در یخچال، باعث افزایش مقاومت آن ها در برابر اشعه ماورابنفش خواهد شد.
لاک ناخن، کرم های ضد آکنه و خط چشم از جمله موارد دیگر هستند که بهتر است در یخچال نگه داری شوند.

خرید مواد آرایشی:

در حال حاضر موسسه ی مبتکران شیمی به عنوان یکی از تامین کنندگان محصولات شیمیایی کشور, طیف گسترده ای از مواد شیمیایی آزمایشگاهی و صنعتی را از برندهای معتبر در اختیار تولید کنندگان قرار می دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید با همکاران ما در ارتباط باشید.

فروش مواد آرایشی:

جهت اطلاع از نحوه ی فروش این محصول و ثبت سفارش شما می توانید با همکاران ما در واحد فروش موسسه مبتکران شیمی در در ارتباط باشید.

5 نظر برای «مواد شیمیایی صنایع آرایشی»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *