آلومینیوم مدت طولانی است که به عنوان ماده منعقد کننده اولیه برای شفاف کردن اب آشامیدنی ومصارف فرایندهای صنعتی استفاده می شود. مکانیزم اصلی برای یون آلومینیوم از ترکیب آلوم گرفته شده است . دردسترس بودن و عدم وجود جایگزین  مناسب ازنظر هزینه  دو دلیل اصلی استفاده گسترده از آلوم در گذشته بود.

نحوه عملکرد :

بازه عملیاتی انعقاد توسط این ماده به میزان هیدرولیز آلومینیوم بستگی دارد. فرایند هیدرولیز بعد از افزودن مقدار مشخصی از سولفات آلومینیوم به آب شروع می شود. مانند هر واکنش شیمیایی دیکر درجه هیدرولیز نیز وابسته است به نوع آب مورد استفاده, زمان واکنش و دما.

این مجموعه واکنش را می توان به صورت زیر خلاصه کرد:

.

هرچه فرایند به میزان بیشتری پیش می رود وزن مولکولی ترکیبات هیدرولیز شده نیز افزایش می یابد. میزان بازدهی کواگولانت تولیدی با استفاده از این فرایند، رابطه ی مستقیمی با وزن مولکولی پلیمرهای آلومینیوم با دانسیته ی الکتریکی بالا دارد.

مشکلات استفاده از آلوم

با این حال مشکلاتی در رابطه با استفاده از آلوم وجود دارد. Al2SO4 به شدت اسیدی است و می تواند pH محلول را حتی زمانیکه در مقدار و دوز طبیعی و نرمال استفاده می شود، به طور چشمگیری کاهش دهد.برای جبران این کاهش pH باید مواد شیمیایی مثل آهک یا سود کاستیک به محلول اضافه شود همچنین استفاده از Al2SO4 مقدار زیادی لجن آلومینیوم هیدروکسید تولید می کند. بنابراین زمانی که همه جوانب در نظر گرفته شود هزینه استفاده از آلوم  شامل : تنظیم pH (آهک ،سود و غیره) ، تصفیه لجن تولیدی  و از بین بردن مواد جامد نیز می شود. 

.

مزایای استفاده از PAC

  • PAC ترکیبی است  که کارایی و عملکرد بهتری نسبت به آلوم دارد.
  • مزیت دیگر آن در مقایسه با  آلوم کاهش هزینه های اضافی است .
  • PAC  کمترین تاثیر رو  بر روی pH  دارد در این صورت به کمترین مقدار  ماده شیمیایی برای تنظیم pH نیاز است.
  • این ماده، همچنین زمانیکه به طور میانگین  30-60% آلومینیوم کمتری استفاده میکنیم قادر است کاراست کار خودرا به خوبی انجام دهد.
  • درصورت میزان استفاده یکسان از پک و آلوم ،پک مقدار لجن کمتری تولید می شود. 
  • سرعت توسعه و استفاده از (PAC) بسیار چشم گیر بوده است. .به طوریکه   در بسیاری از مناطقی که PAC  برای یک دوره زمانی معین و مشخص  به بازار عرضه شد؛ این ماده جایگزین بیشتر از 70% آلوم مورد تقاضا می شود .همزمان با رشد  و توسعه پک ، پلیمرهای آلی مانند ،  پلی الکترولیت که به فرآیند انعقاد کمک می کنند نیز توسعه یافتنند وبه صنعت تصفیه آب ارائه شد.

این پلیمر های آلی(پلی الکترولیت ها) عموما به عنوان منعقد کننده اصلی مفید نخواهند بود اما زمانی که به همراه یک منعقد کننده آلومینیوم دار مانند Al2SO4 یا پک استفاده شود به بهتر انجام شدن کل فرآیند انعقاد کمک می کند.

اخیرا، برای معرفی نسل سوم از موادی که در تصفیه استفاده می شوند،PAC ومنعقد کننده های آلی دیگر  ترکیب می شوند تا به  یک شیوه تصفیه مطلوب  دست یابند.

بستگی به  مواد شمیایی موجود در آب و مشخصات فرآیند،از انواع  ترکیبات میتوان برای تولید آب با کیفیت بالا و کاهش هزینه های تصفیه استفاده کرد. جهت دریافت آنالیز و خرید پک ( پلی آلومینیوم کلراید) با بهترین کیفیت و قیمت با ما تماس حاصل بگیرید

برخی از محصولات مورد نیاز صنعت تصفیه آب:

سود مایع

گلوتارآلدئید

کلسیم هیپوکلریت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *