متیل اتیل کتون mek

متیل اتیل کتون یک حلال شیمیایی مهم است که در پوشش های سطحی ،چسب ها، جوهر ها،  ساخت نوار های مغناطیسی کاربرد فراوانی دارد. همچنین این ماده در  استخراج رزین ها، واکس ها، روغن ها و… نیز مورد  استفاده قرار می گیرد. این ماده به صورت پروکسید و یا پروکساید نیز موجود می باشد که با نماد MEKP نشان داده می شود. برای فروش و یا خرید متیل اتیل کتون (MEK) با ما در ارتباط باشید. همچنین جهت اطلاع از قیمت ها و ثبت سفارش با مشاوران ما در موسسه مبتکران شیمی تماس حاصل فرمایید. در متن زیر با msds ، خطرات و کاربرد های محصول فوق بیشتر آشنا می شوید.

خرید متیل اتیل کتون (MEK) :

جهت اطلاع از نحوه ی فروش این محصول و ثبت سفارش شما می توانید با همکاران ما در واحد فروش موسسه مبتکران شیمی در ارتباط باشید.

 

اطلاعات محصول

کشور تولید کننده : تایوان

 بسته بندی: بشکه 165 کیلویی 

 درصد خلوص :99%

CAS NO:78-93-3

آنالیز محصول متیا اتیل کتون

فروش متیل اتیل کتون (MEK) :

در حال حاضر موسسه ی مبتکران شیمی به عنوان یکی از تامین کنندگان محصولات شیمیایی کشور, طیف گسترده ای از مواد شیمیایی آزمایشگاهی و صنعتی را از برندهای معتبر در اختیار تولید کنندگان قرار می دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید با همکاران ما در ارتباط باشید.

حلال متیل اتیل کتون (MEK) چیست؟

محصول فوق یک حلال شیمیایی مهم است که در پوشش های سطحی ،چسب ها، جوهر ها،  ساخت نوار های مغناطیسی کاربرد فراوانی دارد. همچنین این ماده در  استخراج رزین ها، واکس ها، روغن ها و… نیز مورد  استفاده قرار می گیرد. این محصول یک حلال کار آمد به حساب می آید و عمده کاربرد آن در پوشش های سطحی است. این حلال مهم در فرمولاسیون پوشش های جامدات نیز نقش دارد و موجب کاهش انتشار گاز ها در حین عملیات پوشش دهی می شود.

ساختار مولکولی بوتانون به صورت شکل زیر است:

متیل اتیل کتون mek

این ماده  با فرمول شیمیایی C4H8O دارای جرم مولکولی 72.11 g/mol می باشد و در  بنزن، الکل، اتر، کلروفرم و آب به راحتی حل می گردد.

این محصول با نام های دیگری از جمله:

2-Butanone

Butan-2-one

Butanone

متیل استون

نیز شناخته می شود.

این ماده به طور طبیعی جز اصلی بسیاری از مواد غذایی  از جمله، آب سیب،لوبیا، عسل، مرغ و انواع پنیر به شمار می رود.

بوتانون ماده ای بی رنگ، فرار ، قابل اشتعال و دارای بوی تند و تیز است.

در معرض قرار گرفتن این ماده می تواند التهاب پوست، قرمزی، خشکی، تورم، سردرد ، سرگیجه و یا حتی کما را در پی داشته باشد.

متیل اتیل کتون پروکساید (پروکسید)

این ترکیب به صورت پراکسید در تهیه و ساخت پلیمر ها نقش مهمی دارد. ساختار این ماده به صورت زیر می باشد:

متیل اتیل کتون پروکساید

کاربردها:

بوتانون کاربرد های زیادی در صنعت به عنوان حلال دارد که در ادامه به آن ها می پردازیم.

پوشش ها:

بوتانون یک حلال مناسب برای ساخت پوشش های نیتروسلولزی، اکریلیک و وینیل به شمار می رود.

 بیش از نیمی از بازار این محصول را صنعت رنگ و پوشش ها به خود اختصاص داده است.

مزیت مهم این ماده در ساخت این محصولات این است که با کمک mek می توان محلول هایی با ویسکوزیته ی کم و حاوی ذرات جامد بسیار، بدون اثر گذاری بر روی خواص سطح پوشش داده شده، تولید نمود. این گونه رنگ ها در صنایع خودروسازی، کالاهای الکتریکی و ساخت مبلمان به وفور مورد استفاده قرار می گیرند.

بازیافت و ساخت جوهر

از لاستیک های فرسوده در ساخت سیمان ها نیز استفاده می کنند. سرعت تبخیر بالای این ماده موجب گشته است تا از این ماده در ساخت سیمان های بر پایه ی لاستیک و جوهر ها استفاده ی فراوان شود. این ماده می تواند در دماهای پایین موجب ایجاد پیوند های مولکولی و به عنوان یک حلال آزئوتروپی در جداسازی رنگ ها نقش داشته باشد.این حلال در ساخت نوار مغناطیسی نیز نقش مهمی دارد.

پلیمر سازی

بوتانون در فرایند پلیمریزاسیون و ساخت پلیمر هایی مانند پلی استایرن، آکریلو نیتریل بوتادین استایرن (ABS) و لاستیک های استایرن بوتادین( SBR) نقش به سزایی دارد. متیل اتیل کتون پروکسید نیز مشتق MEK به حساب می آید و برای شروع فرایند پلیمریزاسیون رزین های پلی استری مورد استفاده در فایبر گلس ها مورد استفاده قرار می گیرد.

بازار مصرفی:

بازار مصرفی این محصول نسبتا متمرکز است و 10 درصد از کشور های دنیا بزرگترین تولید کننده ی این محصول به شمار می روند. کشور های چین، ژاپن و اروپای غربی با اختصاص دادن 85 درصد حجم تولیدی این ماده  در سال 2018 جز بزرگترین تولید کنندگان محصول فوق در جهان به حساب می آیند.

بازار مصرفی متیل اتیل کتون

آسیا

در سال 2018 طبق پیش بینی های انجام شده آسیا حدود 70 درصد از مصرف جهانی این محصول را به خود اختصاص داد. رنگ ها و پوشش ها بیشترین مصرف این ماده را در بر میگیرند ولی انتظار می رود که در سال 2023 تغییراتی را در این بازار شاهد باشیم.چسب ها نیز دومین بازار این محصول را به خود اختصاص داده اند که به دلیل تولید عمده ی کفش در کشور چین همواره سریعترین و بزرگترین بازار رو به رشد در این کشور به حساب می آیند.

اروپای غربی

به منظور افزایش بازیافت در کشور های اروپایی مصرف این ماده نیز روندی صعودی پیدا کرده است.

در این کشور ها به دلیل افزایش قیمت این محصول به فکر جایگزینی آن با موادی دیگر هستند.

انتظار می رود که سرعت رشد این محصول چیزی حدود 3 درصد  در سال های 2018 تا 2023 باشد. مصرف این ماده در کشور های رو به رشد همواره در مقیاس پیش بینی شده روندی صعودی خواهد داشت.

طبق تحقیقات انجام گرفته رشد اندک بازار این محصول نسبت به سال پیش به دلیل کاهش جهانی رشد اقتصادی، رقابت با سایر حلال ها و جایگزینی تکنولوژی پوشش ها با روشی نوین است.

پیش بینی می شود بیشترین رشد مصرفی این محصول را در سال های بین 2018-2023 در کشور های آسیایی به خصوص چین، به دلیل مصرف MEK در چسب ها ، چرم مصنوعی، تمیز کردن دستگاه های الکترونیکی  و… شاهد باشیم.

قیمت بوتانون به شدت تحت تاثیر قیمت نفت خام و میزان عرضه و تقاضا است.

این دو عامل می توانند نوسانات عمده ای را در قیمت این محصول به همراه داشته باشند.

Msds متیل اتیل کتون

Msds متیل اتیل کتون

این ماده دارای بخارات و مایعات بسیار اشتعال پذیر می باشد.

باعث التهاب جدی چشم می گردد

کار کردن با این محصول ممکن است خواب آلودگی و گیجی را به همراه داشته باشد.

پرسش و پاسخ

چگونه بوتانون می تواند وارد طبیعت شود؟

MEK  می تواند در فضای خانه و یا خارج از منزل نیز وجود داشته باشد. این ماده از طریق فوتواکسیداسیون برخی آلودگی ها مانند بوتانون و سایر هیدروکربن ها تولید می شود. در منزل و یا محل کار، کارکردن با محصولات شیمیایی می تواند شما را در مجاورت متیل استون قرار دهد. همچنین MEK را می توان در آب های آشامیدنی و یا آب های سطحی در برخی مکان ها نیز مشاهده نمود.

درهنگام تولید و یا حمل نقل این ماده مقداری از آن می تواند وارد طبیعت شود.

بعضی از موجودات زنده نیز به مقدار کمی از این ماده را تولید می کنند.

آیا در معرض قرار گرفتن این ماده می تواند موجب آسیب رسانی به سلامت شود؟

در معرض قرار گرفتن این ماده به طور طبیعی توسط مصرف کنندگان و یا در دوز های موجود در طبیعت نمی تواند خطراتی را برای سلامتی به وجود اورد. اما در معرض قرار گرفتن این ماده در غلظت های بالا موجب تحریک چشم، گلو؛ پوست و… می شود.

آیا MEK می تواند موجب ایجاد سرطان گردد؟

خیر، این محصول نمی تواند موجب ایجاد سرطان گردد.

اگر در معرض آلوده شدن با MEK قرار گرفتم چه کار کنم؟

انتظار نمی رود در دوز های پایین این ماده آلودگی خاصی را ایجاد کند اما اگر با دوز های بالا کار میکنید حتما msds این ماده را قبل از شروع به کار با دقت مطالعه نمایید

در قدم اول هنگام آلوده شدن با این ماده لازم است تا آلودگی را پاک نمایید.

برای این منظور اگر مقداری از این ماده بر روی پوستتان ریخت لباس های آلوده را تعویض نمایید و 10 الی 15 دقیقه آن را به خوبی با آب بشویید.

از خوردن این ماده به طور جد بپرهیزید و در صورت مصرف آن با پزشک تماس حاصل فرمایید.

مقاله های مرتبط:
کاربری حلال ها در صنایع غذایی

0/5 (0 Reviews)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *