سیانور سدیم

دقت فرمایید فروش هر نوع سیانور فقط به صورت عمده و با داشتن مجوز از سوی خریدار امکان پذیر است. لطفا در صورت نداشتن مجوز برای خرید تماس نگیرید.

این ماده توسط آب به آرامی و توسط اسیدها به سرعت تجزیه شده و گاز هیدروژن سیانید تولید می کند که به شدت سمی و قابل اشتعال است.  اگر 5 برابر آب مورد نیاز (محاسبه شده تئوری) به این ماده اضافه شود، در طی 12 دقیقه نصفی از میزان گاز هیدروژن سیانید تئوریکال آزاد می شود. امروزه هرگاه اسم این سم را می شنویم ناخوآگاه به یاد خودکشی و کاربردهای مرگبار این ماده می افتیم. منشا این دیدگاه به قرص های انتحاری مورد استفاده ارتش نازی ها در جنگ جهانی دوم برمی گردد. اعضای این ارتش همواره مقداری از این قرص ها را با خود حمل می کردند و در مواقع لزوم با استفاده از آن به زندگی خود پایان می دادند. در آن قرص ها از ترکیب سیانید پتاسیم استفاده شده بود.

جالب توجه است که سیانید در بسیاری از منایع طبیعی مانند گیاهان و میوه های خوراکی وجود دارد. یونجه و بادام در ترکیب خود حاوی مقادیری از این ماده هستند، اما در شرایط معمولی به دلیل دوز پایین مشکلی برای انسان و دام ها بوجود نمی آورند. در صورت مصرف زیاد و بیش از حد این ماده به بدن، می تواند باعث مرگ شود. البته امروزه سیانید کاربردهای بسیاری از جمله در آزمایشگاه ها دارد. 

سیانور سدیم چیست؟

سیانور سدیم (Sodium cyanide) با نام دیگر سیانید سدیم ترکیبی با فرمول شیمیایی NaCN است. به شکل کریستال های سفید با بوی ملایم شبیه بادام است که به شدت سمی، خطرناک و کشنده است. حلالیت بالایی در آب دارد و محلول آن در آب شفاف و بی رنگ است. از سیانور سدیم در استخراج طلا، ساخت دارو، حذف آفات و حشرات استفاده می کنند. استنشاق، بلع و تماس آن با پوست باعث مرگ می شود. سیانید سدیم از ترکیب فلز سدیم و یون سیانید ساخته شده است، 

استخراج طلا توسط سیانور سدیم

عمده مصرف سیانید سدیم در معادن و خصوصا معادن استخراج سنگ است. بر خلاف آنچه که مورد انتظار است، بسیار کم پیش می آید که در سنگ معدن بتوان طلا را به صورت قطعات فلزی پیدا کرد و عموما طلای موجود به صورت پودر طلاست. استفاده روز افزون و تقاضای بازار باعث شده است که امروزه طلا را از سنگ هایی که حاوی فقط 0.005% طلا هستند، استخراج کنند. برای انجام این کار از سیانور سدیم استفاده می شود. سدیم سیانید می تواند با طلا واکنش دهد و آن را از سنگ معدن جدا سازد.

سیانور سدیم

در ابتدا سنگ معدن را خرد کرده و آن را با سیانید سدیم مخلوط می کنند. آهن با سیانید واکنش می دهد و به شکل جامد در می آید. با توجه به اینکه جامد تولیدی در آب قابل حل است، در طی عملیات شستشو با آب، سنگ از مخلوط جدا می شود. حال به باقی محلول، فلز روی اضافه می شود و روی با سیانید واکنش می دهد و طلای خالص بدست می آید. با توجه به اینکه در طول این عملیات و در پایان آن تماس انسان با این ماده اجتناب ناپذیر است و همواره مقادیری از سیانور در پساب های موجود در معادن وجود دارد، آگاهی از اثرات و نحوه کار کردن با این ماده بسیار مهم است.

حذف سیانور سدیم از پساب های معادن

سیانید ترکیب پیچیده ای است و با بسیاری از مواد و فلزات قابلیت انجام واکنش را دارد. این ترکیب شیمیایی قابلیت تولید اسیدهای ضعیف و قوی را در واکنش با مواد مختلف دارد. خطرناک ترین این ترکیبات هیدروژن سیانید است که از واکنش سیانید با آب و اسیدها بوجود می آید.

قدرت اسیدی بالا و حالت گازی، این ماده را به خطرناکترین ترکیب حاوی سیانور تبدیل کرده است.

حذف سیانید از پساب های معادن طلا به روش های مختلف مکانیکی، شیمیایی و بیولوژیکی انجام می گیرد. در اینجا به سه روش عمده مورد استفاده برای انجام این کار می پردازیم:

  • تکنیک های کنترلی: در این روش سعی بر این است که مقدار پساب تولیدی از فرآیند استخراج به حداقل برسند و یا کلا پسابی به وجود نیاید. این روش بسیار دشوار است.
  • مسیرهای وقفه ای: در این روش ها سعی بر این است که پساب آلوده با سیانید را بعد از تشکیل و قبل از آزاد شدن آن در محیط انبار کنند و یا مسیر آن را تغییر دهند.
  • فناوری های انتشار کنترل شده: در این فناوری پساب های آلوده با روش های شیمیایی برای ورود به سایر پساب ها و محیط آماده می شوند. این عمل را می توان از طریق روش های زیر انجام داد:

الف: تثبیت طبیعی و/ یا جذب توسط مواد معدنی

حذف سیانور

ب: اکسیداسیون سیانید و تبدیل آن به سیانات که کمتر سمی هستند. عمل اکسیداسیون می تواند به صورت طبیعی، بیولوژِیکی و/ یا انجام فرآیند خنثی سازی سمیت بر پایه اکسیداسیون کمکی که با استفاده از هیدروژن پراکسید، گوگرد دی اکسید، اوزون و غیره انجام می گیرد، صورت پذیرد.

خطرات سیانور  برای انسان

سیانید سدیم در دسته مواد فوق سمی قرار می گیرد. ورود مقدار 5mg/kg از این ترکیب به بدن از طریق بلع، استنشاق و یا جذب از طریق پوست می تواند باعث مرگ شود. این ماده بر ارگان های حساس به اکسیژن مانند سیستم عصبی، قلبی عروقی و ریوی اثر می گذارد. افراد مبتلا به مشکلات حاد کلیوی، تنفسی، پوستی و تیروئیدی بیشتر در معرض خطر گاز هیدروژن سیانید هستند. تماس سیانید سدیم با پوست و چشم باعث سوختگی می شود.

ممکن است چند دقیقه پس از در معرض این ماده قرار گرفتن، حمله قلبی رخ دهد. باید توجه داشت که عوارض ناشی از مسمومیت با این ماده ممکن است تاخیر داشته باشد. در اثر انفجار تانکر حامل NaCN در شهر تیانجین کشور چین، خرابی های بسیاری به وجود آمد و حدود 85 نفر از جمله 25 آتش نشان کشته شدند.

در ویدیوی زیر با کاربرد های این ماده در استخراج طلا بیشتر آشنا خواهید شد:

عوارض ناشی از وارد شدن سیانور به بدن انسان

اگر شخصی در معرض مقدار دوز بالایی از این ماده سمی قرار گیرد نشانه های زیر قابل رویت هستند:

  • افزایش ضربان قلب و فشار خون که پس از مدتی هردوی این علایم کاهش پیدا می کنند.
  • آریتمی (ناهماهنگی ضربان قلب) و سایر مشکلات قلبی معمولا وجود دارند.
  • سیانوسیز (کبود شدن پوست و لایه های مخاطی) و قرمز شدن غشاهای مخاطی و خون ریزی ممکن اتفاق بیفتد.
  • بالا رفتن سرعت تنفس و خونریزی ریه ممکن است رخ دهد.
  • سردرد، سرگیجه، تشنج، فلج و کما از سایر عوارض هستند.

همچنین این ترکیب شیمیایی باعث سوختگی و سوزش (پاره شدن پوست) پوست دهان و گلو میشود و باعث افزایش بزاق، تهوع و استفراغ در افراد می شود.

درد سیانور

به طور کلی تماس بدن انسان با مواد سمی همانند NaCN باعث سوزش و سوختگی در پوست و سایر اجزای بدن می شوند. مکانیزم عمل این سم به این صورت است که پس از ورود به بدن باعث کمبود اکسیژن می گردد.

همین عامل باعث می شود، اجزایی مانند سیستم عصبی، دستگاه تنفسی و خون رسانی بدن کلا دچار مشکل شوند. شاید برخی بر این باور باشند که استفاده از این ماده سمی برای خودکشی دردی را به همراه نخواهد آورد اما چنین نیست. 

ایمنی کار با سیانور سدیم

برای کار با NaCN و ترکیبات مختلف آن باید حداکثر اقدامات ایمنی مورد نیاز را انجام داد. استفاده از ماسک پوشاننده کامل صورت، لباس یکدست  وکامل، دستکش و چکمه برای انجام هر گونه کار با این ترکیب ضروری است. 

MSDS سیانور سدیم

این ماده به صورت کریستال های جامد سفید رنگ در شرایط محیطی پایدار است. در دسته مواد بسیار سمی قرار دارد و برای سلامتی انسان مضر است. در صورت وارد شدن دوز بالایی از این ماده به بدن انسان، باعث مرگ می شود. سیانور مس قابل اشتعال نیست اما گاز هیدروژن سیانید متصاعد از آن به شدت قابل احتراق است.

سیانور سدیم

در صورت مسمومیت باید در سریعترین زمان ممکن فرد مسموم را به مراکز درمانی منتقل کرد. پرسنل درمانی باید با پوشش های محافظتی کامل در محل حاضر و از برخورد مستقیم خودداری کنند.

مسمومیت با استنشاق

  • قربانی را به هوای تازه منتقل کنید.
  • علائم حیاتی قربانی را چک کنید، در صورت عدم وجود ضربان قلب باید عمل احیا صورت گیرد. در صورت نبود تنفس از تنفس دهان به دهان خودداری کرده و از کپسول اکسیژن با اکسیژن 100% استفاده شود.
  • به سرعت فرد را به مراکز درمانی انتقال دهید

تماس با پوست و چشم

  • قربانی را به هوای تازه منتقل کنید.
  • علائم حیاتی قربانی را چک کنید، در صورت عدم وجود ضربان قلب باید عمل احیا صورت گیرد.
  • در صورت نبود تنفس از تنفس دهان به دهان خودداری کرده و از کپسول اکسیژن با اکسیژن 100% استفاده شود.
  • به سرعت فرد را به مراکز درمانی انتقال دهید.
  • در صورت تماس با چشم، چشم را به مدت حداقل 15 دقیقه با آب ولرم بشویید.
  • در صورت تماس با پوست، آن ناحیه را با آب و صابون بشویید.

مسمومیت با بلع

  • علائم حیاتی قربانی را چک کنید، در صورت عدم وجود ضربان قلب باید عمل احیا صورت گیرد.
  • در صورت نبود تنفس از تنفس دهان به دهان خودداری کرده و از کپسول اکسیژن با اکسیژن 100% استفاده شود.
  • به سرعت فرد را به مراکز درمانی انتقال دهید.
  • از تحریک مسموم به استفراغ خودداری کنید.
  • استفاده از کربن فعال برای افرادی که هوشیار باشند، مفید است.
  • خوراندن داروهای دفع ادرار به افراد هشیار مفید است.

آتش سوزی

خود سیانید سدیم قابل اشتعال نیست، اما گاز هیدروژن سیانید که از واکنش این ماده با آب و یا اسیدها آزاد می شود، به شدت قابل اشتعال است.

برای جلوگیری از این آتش موارد زیر را در نظر بگیرید:

1- حتما از ماسک، دستکش، چکمه و … استفاده کنید (کلا نباید هیچ محلی از پوست در معرض تماس با آتش قرار گیرد).

2- عملیات را از حداقل فاصله ممکن انجام دهید.

3- در صورت امکان ظرف حاوی ماده را جابه جا کنید.

4- از پراکنده کردن سیانید سدیم خودداری کنید.

5- برای خاموش کردن آتش های کوچک از آب، کربن دی اکسید و اسپری آب یا کف استفاده کنید.

6- برای آتش های بزرگ از آب و یا کف باید استفاده کرد.

فروش سیانور سدیم

منابع:

  • Sodium cyanide. (n.d.). Retrieved January 8, 2019, from https://pubchem.ncbi.nlm.nih.gov/compound/sodium_cyanide#section=Top
  • Burke, B. (2018, October 22). Explainer: How dangerous is the sodium cyanide found at Tianjin explosion site? Retrieved January 8, 2019, from https://theconversation.com/explainer-how-dangerous-is-the-sodium-cyanide-found-at-tianjin-explosion-site-46229
  • NOAA Office of Response. (n.d.). Search Chemicals. Retrieved January 8, 2019, from https://cameochemicals.noaa.gov/chemical/4477
  • CDC – The Emergency Response Safety and Health Database: Systemic Agent: SODIUM CYANIDE – NIOSH. (n.d.). Retrieved January 8, 2019, from https://www.cdc.gov/niosh/ershdb/emergencyresponsecard_29750036.html
  • Álvarez, R., Ordóñez, A., Martínez, T., Loredo, J., Pendás, F., & Younger, P. (2004). Passive treatment for the removal of residual cyanide in drainage from closed gold mine tailing ponds. Mine Water, 1, 35-42.

2 نظر برای «کاربردها و خطرات سیانید سدیم»

  • سلام
    میشه بگین نحوه ی تماس یا استفاده اش چطوریه؟یعنی دستکش و اینا و اگر‌ تنفسش کنیم مسموم میشیم یعنی

    • مبتکران می‌گوید:

      سلام. برای اطلاع دقیق از نحوه کار با این ماده شیمیایی و مخاطرات آن. از این شروع به کار حتما برگه msds آن را مطالعه فرمایید.
      با تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *