محصولات پودری آرایشی

از زمان های دور انسان ها همواره از ابزارهایی جهت زیباتر دیده شدن استفاده کرده اند. این امر در جهان امروز به وضوح قابل مشاهده است. پیشرفت جوامع، کوچکتر شدن دهکده جهانی، در معرض دید بودن، جهت دهی رسانه های جمعی و از همه مهمتر میل سیری ناپذیر انسان مدرن به زیباتر و بیشتر دیده شدن، باعث شده اند که انسان امروزی همواره در پی یافتن راه های جدید و بهتری برای زیباتر شدن باشد. لوازم پودری آرایشی از جمله موادی بوده اند که همواره مورد توجه قرار گرفته اند.

امروزه مواد آرایشی نقش غیرقابل جایگزینی در بهتر و یا متفاوت دیده شدن چهره افراد بازی می کند. خط چشم، سایه چشم، ریمل، رژلب، رژگونه و انواع پودرهای آرایشی مثال هایی از موارد مورد استفاده هستند. مواد آرایشی برای اهداف متفاوت و با توجه به شرایط مورد استفاده قرار می گیرند. به عنوان مثال برخی افراد موادی را ترجیح می دهند که با آب به آسانی پاک شوند، اما دسته دیگر پایداری مواد در برابر رطوبت و آب را ترجیح می دهند. همچنین شرایط فیزیولوژیکی بدن (رطوبت پوست، رنگ پوست و حساسیتها) نیز در انتخاب این مواد موثر است.

 

مواد آرایشی در ایران

ایران در سال های اخیر به یکی از بزرگترین مصرف کنندگان لوازم آرایشی در جهان تبدیل شده است (گردش مالی حدودی 2.5 میلیارد دلار در سال 2016) و بازار بسیار بزرگی را در اختیار تولید کنندگان این لوازم قرار داده است.  متاسفانه در حال حاضر غالب این مواد وارداتی (قانونی و قاچاق) هستند و تولید کنندگان داخلی سهم کمی از این بازار بزرگ را در اختیار دارند. قطعا تولید مواد با کیفیت و سالم از نظر بهداشتی علاوه بر کمک به اقتصاد کشور از خطرات احتمالی استفاده از مواد قاچاق و غیر استاندارد نیز جلوگیری می کند. قیمت خرید و فروش لوازم آرایشی قطعا متاثر از کیفیت و محل تولید آن است.

 

پودرهای آرایشی

در ادامه این مقاله به نحوه تولید مواد آرایشی پودری خواهیم پرداخت.

تولید محصولات پودری آرایشی

احتمالا درست است اگر بگوییم فراورش در صنایع آرایشی تا حد زیادی از تجارت عملی نشات گرفته است و اصول کار بیشتر ضمن شبیه سازی با سایر صنایع جمع آوری شده است تا انجام مطالعات بنیادین. در ادامه به تشریح مواد و تجهیزات مورد نیاز برای تولید پودر آرایشی خواهیم پرداخت.

به صورت کلی سایه چشم های پودری، پودرهای صورت و رژگونه های پودری معمولا از مواد زیر تشکیل می شوند:

  • پودر تالک
  • رنگدانه ها
  • عوامل صدفی
  • چسپ مایع
  • نگهدارنده

پودر تالک اصلی ترین جزء تشکیل دهنده است و در حدود 60-80% وزنی از محصول بدست آمده را به خود اختصاص میدهد. رنگدانه ها با 14% وزنی دومین ماده فراوان در ساخت مواد پودری آرایشی هستند. بقیه عوامل بسته به هدف و نوع پودر انتخاب و به ترکیب اضافه می شوند. اگر قصد به راه انداختن یک خط تولید را دارید، آگاهی از فرمول های امتحان پس داده، استفاده از تجهیزات مناسب و توجه به شرایط محیطی و ژنتیکی می توانند عوامل موفقیت شما باشند.

 

فرآیند تولید مواد پودری آرایشی

ترتیب اختلاط این اجزا و فرایند اختلاط تا حد زیادی به نوع تجهیزات بستگی دارد. کیفیت محصول پودری آرایشی هنگامی رضایت بخش است که پس از رویت محصول در زیر میکروسکوپی با بزرگنمایی زیاد انبوهه های کوچک یا ذرات منفردی از رنگدانه ها به ذرات بزرگتر تالک چسپیده و سطح آن را پوشانده باشند. پودری که به خوبی فراورش نشده باشد حاوی انبوهه های مجزا و بزرگتری از رنگدانه هاست که از ذرات تالک جدا هستند. چنانچه این پودرها را توسط انگشت روی پوست بمالید، ظاهر آنها تغییر می کند. بدین معنی که این انبوهه ها شکسته شده و گروههای کوچکتر رنگدانه که بدین ترتیب آزاد شده اند، تمایل طبیعی خود را به پوشش دادن ذرات بزرگتر پی میگیرند. به این فرآیند غالبا “گسترش” رنگدانه ها روی تالک گفته می شود.

 

در فراورش محصولات پوری رنگ شده لازم است در مقیاس صنعتی به “گسترش” کافی دست یازیده شود. از میان تمامی دستگاههایی که که هر از گاه آزمایش شده اند، هیچ یک به خوبی آسیاب چکشی نبوده است. آسیاب چکشی به گونه ای طراحی شده است که یک ماشین خردکننده باشد. این دستگاه از محوری تشکیل یافته است که به سرعت چرخیده و چکشهایی را که در یک قفسه نصب شده اند به سهولت به نوسان در می آورد. در این قفسه صفحه مشبکی وجود دارد که خوراک با فشار به آن و عمدتا از طریق ضرباتی که چکشها وارد می کنند، خرد می شوند. سرعت بسیار زیاد حرکت چکشها (60 تا 100 متر در ثانیه) شانس برخورد چکش با هر ذره را افزایش می دهد و با تعویض صفحات مشبک با اندازه های مختلف در محل خروجی محصول، زمان ماند ذرات را می توان افزایش داد.

 

آسیاب های چکشی

کارایی آسیاب های چکشی در خرد کردن ذرات شکننده به اندازه های 50 تا 1500 میکرون بسیار زیاد است اما در کمتر از این اندازه ها کارایی آنها به شدت افت می کند. این مسئله جای خوشبختی است، چرا که تالک ها و میکاهای آرایشی بدون هیچ گونه تغییر قابل ملاحظه ای می توانند از آسیاب عبور کنند.

با این حال آسیابهای چکشی به عنوان دستگاههای گسترش دهنده رنگ دانه ها روی تالک معایبی نیز دارند. مثلا بخش بزرگی از انرژی بسیار زیادی که توسط این دستگاه مصرف می شود، هدر رفته و عمدتا صرف گرم کردن پودر می شود. سرعت خوراک دهی و در نتیجه زمان فرآیند برای تمامی پیمانه ها (به جز پیمانه های کوچک) بسیار کند است. احتمالا بزرگترین نقطه ضعف این دستگاه پیوسته کار کردن آن است که در حالی که به صورت ناپیوسته از آن استفاده می شود. به همین دلیل باید خوراک ورودی به این دستگاه از پیش به خوبی مخلوط شده باشد، در غیر این صورت رنگ محصول آسیاب شده باعبور هر بخش از مخلوط غیر یکنواخت از درون آسیاب، تغییر می کند.

 

آسیاب چکشی

پیش اختلاط 

از آنجا که پیش اختلاط عملیاتی اضافی بوده و زمان فرآورش را افزایش می دهد، کارایی مخلوط کن باید تا حد ممکن بالا باشد. احتمالا پرفروش ترین مخلوط کن در این زمینه “مخلوط کن روبانی” است که از یک استوانه افقی با یک محور چرخان که پاروهایی شبیه روبان به آن متصل است، تشکیل می شود. در این دستگاه عملیات اختلاط 20 تا 60 دقیقه به طول می انجامد. مخلوط کن های دیگری نیز در بازار وجود دارند که میزان مصرف انرژی بالتری دارند.

 

مخزن اختلاط

 

چسپ مایع

معمول است که چسپ مایع در مرحله پیش اختلاط به پودر اضافه شود. این چسپ را می توان از طریق یک روزنه مناسب، ونتوری و یا گردپاش به دورن مخلوط کن ریخت. چنانچه پس از عبور پودر از آسیاب به نظر برسد که چسپ مایع هنوز هم به طور یکنواخت توزیع نشده است، اغلب می توان با عبور دادن محصول از غربالی که روزنه های آن تا حد ممکن کوچک است، محصول را نجات داد.

 

عوامل صدفی

عوامل صدفی به ویژه میکاهای پوشش یافته با تیانیوم مشکل خاصی تولید می کنند. بسیاری از این مواد شکننده که اندازه آنها در دستیابی به نتیجه مطلوب نقش مهمی دارد، در صورت ریخته شدن در آسیاب چکشی در معرض خرد شدن قرار می گیرند. بدین علت پس از خروج محصول از آسیاب این مواد را با توده پودری مخلوط می کنند. لذا یک مرحله اختلاط دیگر به مراحل قبلی افزوده می شود. می توان برای اختلاط مواد صدفی از همان دستگاه اختلاط اولیه استفاده کرد و بعضا برای شکستن انبوهه های صدفی و اطمینان از توزیع یکنواخت آنها مجبور به گذارندن محصول از یک غربال باشیم.

 

تصحیح رنگ مواد پودری آرایشی به شیوه ناپیوسته

تصحیح رنگ به منظور هماهنگی با استاندارد حتی در صورت فراورش صحیح محصول پودری نیز امری غیر عادی نیست. از آنجا که پس از هر بار افزودن رنگدانه یا تالک گستراندن آنها الزامی است، لذا عبور از درون آسیاب اجتناب ناپذیر است. روش مرسوم به شرح زیر است:

پس از اتمام اختلاط اولیه، مقدار کمی از توده پودری (معمولا حدود 5 کیلوگرم) را که فرض می شود نمایانگر وضعیت کل توده پودری است، از درون آسیاب عبور می دهند. این مقدار نمونه در آزمایشگاه بررسی شده و در صورت نیاز مقدار رنگ دانه ای که باید بدان افزوده شود، مشخص می شود. این مقدار رنگدانه به 5 کیلوگرم محصول آسیاب شده اضافه شده و با دست مخلوط شده و مجددا از آسیاب عبور داده می شود. نمونه دوبار آسیاب شده به باقیمانده محصول پودری موجود افزوده شده و در مخلوط کن اولیه مجددا عملیات اختلاط تکرار می شود. سپس یک نمونه 5 کیلوگرمی دیگر برداشته و این فرآیند آن قدر تکرار می شود تا هماهنگی لازم با استاندارد پدید آید.

 

جایگزین های آسیاب چکشی

معایب این دستگاهها برای گستراندن پودر ها باعث شده است که از دستگاههای دیگری نیز استفاده شود. تجهیزات مطلوب باید دارای خواص زیر باشند:

  • بتواند ذرات سست به قطر 0.5 تا 50 بشکند؛ بدون آنکه به ذرات میکا و یا تالک که به همین اندازه اند، آسیب برساند.
  • دستگاه کم مصرفی بوده بدون اینکه مخلوط پودری را زیاد گرم کند.
  • به صورت ناپیوسته کار کند و بتواند عملیات اختلاط و گستراندن را در یک زمان انجام دهد.
  • سریع باشد، زمان کمتر از 10 دقیقه قابل قبئل است.
  • سبب هوادهی بیش از اندازه پودر نشود.
  • تمیز کردن آن آسان باشد.
  • کارایی آن با تغییر چسپندگی پودر تغییر نکند.

 

ذخیره کردن مواد پودری آرایشی

دو عامل تاثیر مهمی بر پودرهای آرایشی انبار شده می گذارند: رطوبت و فشار. افزایش اندک رطوبت نسبی می تواند سبب افزایش کافی رطوبت در پودر انبار شده شود، به طوری که مکانیزم اصلی پیوند ذره – ذره را تغییر داده و استحکام پیوند انبوهه را تا 2 برابر افزایش دهد. این مفدار افزایش در چسپندگی پودرهای آرایشی مشکلات ذاتی کار کردن با این مواد و جریان آنها را تشدید می کرده و می تواند مشخصات فراورش مثلا یک سایه چشم را تا آنجا تغییر دهد که لازم باشد کلیه تنظیم های ماشین پرس برای جبرات این تغییرات، عوض شود.

به همین دلیل هنگامی که مقدار زیادی مواد پودری آرایشی در مخازن عمودی بزرگ انبار می شود، با تخلیه تدریجی مخزن جریان خروج پودر به طور فزاینده ای دشوار می شود. با رسیدن به ته مخزن، لایه های پایینی به دلیل وزن پودر بالای سرخود فشرده شده اند، چسپندگی بشتری پیدا می کنند. بدین علت بهتر است به جای انبار کردن مقدار زیادی پودر در لاوک های بزرگ تقریبا بدون درپوش از تعداد زیادی ظروف کوچک استفاده شود که به خوبی نیز آب بندی شده اند.

پودری آرایشی پودری آرایشی پودری آرایشی پودری آرایشی پودری آرایشی پودری آرایشی پودری آرایشی

تولید پودر آرایشی صورت

همانگونه که اشاره شد پودر تالک اصلی ترین سازنده این نوع پودرهاست. باقی اعضا بسته به هدف و شرکت تولید کننده متفاوتند. در ادامه به یک روش آزمایشگاهی در مقیاس کوچک خواهیم پرداخت.

 

پودر صورت

در جدول زیر نوع مواد و در صد وزنی آنها را می توان مشاهده کرد.

درصد وزنی (w/w %) اجزا
8 کائولین (خاک رس چینی)
15 کلسیم کربنات
5 اکسید روی
5 استئارات روی
5 کربنات منیزیم
60 تالک
به مقدار دلخواه عطر

 

 

 

 

در این روش عطر به کربنات منیزیم در یک هاون اضافه می شود. در هاونی دیگر تمامی مواد باقی مانده را با توجه به نسبت وزنی هایشان مخلوط می گردد. در ادامه مخلوط کربنات منیزیم و عطر به مخلوط دیگر اضافه شده و به خوبی در داخل میکسر هم زده خواهد شد. پس از اختلاط مطلوب، مخلوط را از یک مش 40 میکرونی عبور داده و محصول نهایی پودر صورت خواهد بود.

محصولات مرتبط :

اسید استئاریک

جوهر نمک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *