فروش ایزوپروپیل الکل

ایزوپروپیل الکل (Isopropyl alcohol) یک الکل نوع دوم است که به دلیل توانایی بالایی که در حل کردن مواد مختلف دارد، در بسیاری از پاک کننده و ضد عفونی کننده ها مورد استفاده قرار می گیرد. با فرمول شیمیایی C3H8O ترکیبی بی رنگ، قابل اشتعال با بوی قوی است. ایزوپروپیل الکل این روزها جایگزین بسیاری از حلال های سمی شده است. 

خرید الکل ایزوپروپیل صنعتی با بهترین کیفیت و قیمت در مبتکران شیمی .در ادامه متن می توانید آنالیز و توضیحاتی تکمیلی را در مورد خواص، کاربردها، روش های تولید و غیره را در مورد این محصول مشاهده نمایید.

خرید ایزوپروپیل الکل :

جهت اطلاع از نحوه ی فروش این محصول و ثبت سفارش شما می توانید با همکاران ما در واحد فروش موسسه مبتکران شیمی در ارتباط باشید.

اطلاعات محصول کشور تولید کننده: LG کره جنوبی

بسته بندی: بشکه ی 160 کیلویی

درصد خلوص :در دو گرید دارویی (99.9%) و ریکاوری

CAS NO: 67-36-0

آنالیز محصول pdf

فروش:

سوال بسیاری از افراد این است که “الکل ایزوپروپیل از کجا بخرم؟” با توجه به اهمیت این الکل و استفاده فراوانی که در بخش های مختلف صنعتی دارد، تهیه نمونه با کیفیت آن از اهمیت بالایی برخوردار است. خرید عمده (حداقل یک بشکه) با کیفیت و قیمت ویژه در مبتکران شیمی.

قیمت ایزوپروپیل الکل :

به دلیل نوسانات بازار و جهت جلوگیری از ضایع شدن حق مشتریان گرامی قیمت ها در سایت درج نمی شوند و قیمت های به روز را می توانید از کارشناسان فروش ما از طریق شماره های موجود در سایت جویا شوید.

ایزوپروپیل الکل چیست ؟ 

این ماده ترکیب شیمیایی بی رنگ، قابل اشتعال با بوی قوی است و یک الکل نوع دوم به حساب می آید.

  ساختار ایزوپروپیل الکل

ویژگی های فیزیکی و شیمیایی

در جدول زیر برخی از ویژگی های فیزیکی و شیمیایی این الکل را می توانید مشاهده نمایید :

جرم ملکولی

60.1  gr/mol

فرمول شیمیایی

C3H8O

رنگ

بی رنگ

دمای ذوب

-89.5 °C

دمای جوش

82.5 °C

دانسیته

786 kg/m³

فلش پوینت

12 °C

سلامتی

آتش

واکنش پذیری

محافظت شخصی

لوزی خطر الکل ایزوپروپیل

این الکل در آب، اتانول، اتر و کلروفرم قابل اختلاط است. این ترکیب می تواند اتیل سلولز، پلی وینیل بوتیرال، بسیاری از روغن ها، آلکالوئیدها، چسب و صمغ و رزین های طبیعی را در خود حل کند. برخلاف الکل هایی مانند متانول و اتانول، ایزوپروپانول با محلول های نمکی امتزاج پذیر نیست و از این خاصیت می توان برای جداسازی آن، با افزودن نمکی مانند کلرید سدیم به محلول آبی، استفاده کرد.

این ماده با آب آزئوتروپی تشکیل می دهد، که نقطه جوش 80.37 درجه سانتیگراد و ترکیب 87.7 درصد وزنی الکل را ایجاد می کند. مخلوط آب-ایزوپروپیل الکل دارای نقاط ذوب کمتری است. طعم آن کمی تلخ است و خوردن آن خطرناک است.

این الکل با کاهش دما ویسکوز تر می شود و در 89- درجه سانتیگراد یخ می زند.

واکنش ها

این الکل می تواند با اکسید کننده هایی مثل کرومیک اسید، اکسید شده و ماده ارزشمند استون را که یک کتون است تولید کند. همچنین می توان ایزوپروپانول را تحت دما و با کمک کاتالیزور مس هیدروژن زدایی کرد و استون را تولید کرد.

(CH3)2CHOH → (CH3)2CO + H2

ایزوپروپانون اغلب به عنوان هم حلال و هم منبع هیدرید در کاهش Meerwein-Ponndorf و دیگر واکنش های هیدروژناسیون استفاده می شود. همچنین اگر آن را با اسید سولفوریک گرم کنید، دهیدراته شده و به پروپن تبدیل می شود.

مانند اکثر الکل ها با فلزات فعال مانند پتاسیم واکنش داده و آلکوکسیدهایی را تشکیل می دهد که آن را ایزوپروپوکسید می نامند.

کاربرد های ایزوپروپیل الکل

  • حلال

ماده ی فوق طیف گسترده ای از ترکیبات غیر قطبی را حل می کند و به سرعت تبخیر می شود و نسبت به حلال های جایگزین نسبتا غیر سمی است. بنابراین، به طور گسترده به عنوان یک حلال تمیز در لوازم آرایشی و بهداشتی، ضد یخ، رنگ ها و رزین ها، داروها، مواد غذایی، جوهر و چسب است.

  • تمیز کننده سطوح

خواص ضد باکتریایی و ویروسی ایزوپروپانول آن را به یک ضدعفونی کننده سطوح برای دست و لوازم منزل (household cleaning) تبدیل نموده است. از مهمترین کاربردهای این الکل به عنوان تمیز کننده استفاده در صنایع الکترونیکی است. قابلیت تمیز کنندگی بالا، فراریت مناسب و امتزاج پذیری با آب، این ماده را به تمیزکننده ای ایده آل برای تجهیزات حساس الکترونیکی تبدیل نموده است. 

  • ضدعفونی کننده

محصول فوق یک ماده ضد باکتری قوی است به همین علت به عنوان ضد باکتری،  ضد عفونی کننده و تمیز کننده زخم های جزئی استفاده می‌شود. اغلب در بیمارستان و آزمایشگاهها برای ضدعفونی کننده سطوح،تصفیه کننده ، مایع تمیز کننده دست برای اعضای تیم جراحی و از محلول ۷۰-۶۰ درصد ایزوپروپیل الکل در آب، برای ضدعفونی کننده دست و پد های ضدعفونی استفاده میشود. اثر این ترکیب بر روی ویروس ها به اندازه باکتری ها نیست اما بازهم می تواند موثر باشد، در تهیه محلول های ضدعفونی کننده دست معمولا ترکیبی از این ماده و اتانول را به کار می برند، تا نهایت اثرگذاری و میکروب کشی حاصل گردد. 

آشنایی با اتانول و خواص ضدعفونی کنندگی آن

تفاوت ایزوپروپیل الکل با اتانول در کشتن میکروارگانیسم ها

با توجه به شیوع برخی بیماریهای ویروسی در جهان استفاده از الکل های برای ضد عفونی و از بین بردن میکروارگانیسم ها بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. از این رو شناخت نحوه عملکرد و تفاوت الکل های مختلف امری مهم است.

متانول در میان الکل ها کمترین اثر را بر روی باکتری ها دارد. اتانول در غلظت 60-95 % می تواند تعداد زیادی از میکروب ها را از بین ببرد و این در حالی است که ماده ی فوق فعالیت ضد باکتریایی قوی تری در مقایسه با اتانول دارد.

تحقیقات نشان داده است که اتانول در غلظت 60-80 درصد طیف وسیعی از ویروس ها (آنفولانزا، هپاتیت ب ، HIV و …) را از بین می برد. این ماده توانایی از بین بردن ویروس های غیرلیپیدی را ندارد، اما ویروس های لیپیدی را از بین می برد.

بنابراین اگر قصد دارید که برای از بین بردن ویروسی از الکل استفاده کنید ابتدا ماهیت آن را پیدا کرده و سپس از الکل مناسب استفاده کنید. به عنوان مثال ویروس کرونا که در سال 2020 بسیاری از کشورهای جهان را درگیر خود کرده است، لیپیدی است و می توان از ایزوپروپیل و اتانول برای نابودی آن استفاده کرد.

  • تسکین درد

این ماده را می توان به عنوان روغن عضله به کار برد، زیرا پوست را تحریک می کند که باعث بهبود گردش خون و تسکین درد می شود.

  • خارج کردن آب از گوش

ماده ی فوق به عنوان یک وسیله خشک کردن آب برای جلوگیری از عفونت گوش میانی شناخته شده است. شناگران معمولا با پدیده گیر افتادن آب در داخل گوششان مواجه هستند، وجود باکتری در آب می تواند باعث ایجاد عفونت در داخل گوش شود. روش های زیادی برای خارج نمودن آب از گوش وجود دارد که یکی از موثر ترین آنها استفاده از قطره است که حاوی ایزوپروپیل الکل است. 

پاک کردن گوش با رابینگ الکل

روش ساخت ایزوپروپیل الکل

برای تولید این محصول دو روش وجود دارد که در ادامه به شرح آنها خواهیم پرداخت :

  • هیدراسیون غیرمستقیم

دو روش تولید تجاری مرسوم است. روش قدیمیتر هیدراته کردن غیر مستقیم پروپیلن پالایشگاه با استفاده از اسید سولفوریک برای تشکیل ایزوپروپیل سولفات است سپس ایزوپروپیل سولفات با بخار هیدرولیز می شود تا اسید سولفوریک و این الکل ایجاد شود، سپس عملیات تقطیر انجام می شود تا به خلوص مورد نظر برسد.

  • هیدراسیون مستقیم

یک مسیر مدرنتر، هیدراسیون مستقیم شیمیایی پروپیلن  با خلوص (90-99٪)  است که دیگر نیاز به اسید سولفوریک نیست. پروپیلن و آب گرم می شوند و مخلوط مایع و بخار تحت فشار قرار می گیرند و به یک رآکتور  جریانی که حاوی رزین های مبادله یونی کاتدی پلی استایرن سولفون وارد می شوند. همچنین واکنش را می توان در فاز گاز درون یک راکتور بستر ثابت با کاتالیزور بر پایه  فسفریک اسید انجام داد، در فاز مایع نیز ازکاتالیزور تنگستن محلول می توان استفاده کرد. سپس این ماده از تقطیر محلول آبی به دست میآید.

MSDS و نکات ایمنی:

پیش از کار با این مایع قابل اشتعال، برگه اطلاعات ایمنی آن را مطالعه کنید.

  • در صورت تماس با چشم ها باعث تحریک، قرمزی و آسیب جدی به آنها می شود. پس از تماس چشم آسیب دیده را برای 15 دقیقه با آب بشویید.
  • در صورت تماس با پوست، باعث درد و حساسیت پوستی می شود. پس از آن، آن ناحیه را برای 15 دقیقه با آب فراوان بشویید و لباس های آلوده را خارج کنید.
  • در صورت بلع تصادفی باعث تهوع، استفراغ و اسهال می شود. همچنین آسیب جدی به کلیه ها، سیستم عصبی مرکزی، سردرد، خواب آلودگی، گیجی، کما و حتی مرگ می شود. پس از بلع حتما 2 الی 4 لیوان آب یا شیر بنوشید و به پزشک مراجعه کنید.
  • استنشاق غلظت بالای آن باعث تاثیر در سیستم عصبی مرکزی، سردرد، گیجی، خواب آلودگی و حتی کما می شود. پس از آن محیط کار را ترک و هوای تازه استشمام کنید.
  • برای خاموش کردن آتش آن از اسپری آب، مواد شیمیایی خشک، کربن دی اکسید و فوم الکل مقاوم استفاده کنید.

با رعایت نکات ایمنی، خطرات ناشی از کار با این ترکیب را کنترل کنید.

نگهداری:

این ماده را در مکانی دور از گرما و ترکیبات اکسید کننده، محیطی خشک، خنک و دارای تهویه نگهداری کنید.

سوالات متداول

آیا ایزوپروپیل الکل خوراکی است؟

خیر، این ماده ترکیبی سمی است و در صورتی که بلعیده شود باعث مسمومیت می شود.

آیا ایزوپروپیل الکل سمی است ؟

سمیت این ماده بسیار شبیه به اتانول اما شدیدتر از آن است. میزان اثرگذاری و سمیت الکل ها با وزن مولکولی آنها رابطه مستقیم دارد، از این رو ایزوپروپیل در مقایسه با اتانول اثرگذاری بیشتری دارد. مکانیسم عملکرد دقیق این ترکیب بر روی سیستم عصبی مرکزی مشخص نیست . در برخی از منابع اعدادی به عنوان دوز کشنده برای انسان عنوان شده اند، اما بنظر چنان قابل تایید نیستند.

چه غلظتی از ایزوپروپیل الکل بهتر است؟

ایزوپروپیل الکل 70 % تاثیر بهتری در نابودی باکتری دارد، به همین دلیل از بقیه غلظت های آن بهتر است.  

منابع:

https://www.cdc.gov/infectioncontrol/guidelines/disinfection/disinfection-methods/chemical.html#
https://iums.ac.ir
https://pubchem.ncbi.nlm.nih.gov/compound…
5/5 (1 Review)

10 نظر برای «ایزوپروپیل الکل | خرید ایزوپروپیل الکل»

  • محمد می‌گوید:

    با عرض سلام و تشکر بابت پاسخ به سوالات.1)شما محصولی ویژه ادکلن سازی ندارید؟
    2)در حلالهای عطر سازی موجود در بازار از ایزوپروپیلن استفاده میشود.این ماده برای پوست مضر نیست؟
    3)اگر به جای ایزوپروپیلن از اتانول برای ماده عطر سازی استفاده شود بهتر نیست؟

    • مبتکران می‌گوید:

      با سلام.
      چه ترکیبی با چه کاربری ایمد نظر شما هست؟
      هر دو الکل ایزوپروپیل و اتانول در تماس با پوست باعث ایجاد خشکی می شوند و از این جهت توصیه می شوند همراه با مواد مراقبتی پوست مثل پروپیلن گلیکول و گلیسیرین مورد استفاده قرار گیرند.

  • عليرضا می‌گوید:

    با عرض ادب و احترام
    لطفا تفاوت و طرز توليد الكل طبي با ایزوپروپیل الکل را بفرماييد

    • مبتکران می‌گوید:

      ایزوپروپیل الکل را معمولا از برهم کنش آب و گاز پروپِن و یا هیدروژن دار کردن استون انجام می دهند اما, الکل اتانول معمولا طی یک فرایند فرمانتاسیون از مواد قندی تولید می شود.

  • على می‌گوید:

    سلام . وقت‌ به‌خير
    من سئوالى نداشتم. فقط قدردان پاسخگويى مشروح و منسوط شما هستم.
    موفق باشيد

  • جواد می‌گوید:

    باسلام
    الکل ایزو بیست لیتری خرییدم ولی با الکل سنج که اندازه میگیرم ۴۰ در صد نشون میده ایا الکل سنج برای سنجش الکل ایزو مناسبه
    البته وقتی یک پیمانه از الکل اتش میزنم همش میسوزه و چیز ی ازش نمیمونه
    به اسم ۹۹ درصد به ما فروختن
    لطفا راهنمایی کنید

    • مبتکران می‌گوید:

      با سلام.
      میزان دانسیته نسبی الکل های اتانول و ایزوپروپیل الکل بسیار به هم نزدیک هست. از این جهت الکل سنج های شیشه ای که بر اساس چگالی عمل می کنند را می توان برای تشخیص میزان الکل استفاده کرد. و باید بهتون اطلاع بدم که متاسفانه محلول خریداری شده توسط شما دارای میزان الکل کافی ای نیست و نی توان از آن برای ضدعفونی کردن استفاده کرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *