سدیم هیدروسولفیت

یکی از ترکیبات شیمیایی که به دلیل داشتن قدرت کاهندگی زیاد، در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرد، هیدرو سولفیت سدیم نام دارد. صنایع کاغذ، رنگرزی، لوازم آرایشی و بهداشتی و واحد های تولید کننده اسید سولفوریک عمده ترین خریداران و مصرف کنندگان این محصول تلقی می شوند. برای خرید هیدروسولفیت سدیم از مبتکران شیمی تنها کافیست از طریق تماس تلفنی یا شبکه های اجتماعی مجموعه سفارش خود را ثبت نمایید.

اطلاعات محصول کشور تولید کننده: آلمان- چین

خلوص: ۹۰٪

نوع بسته بندی: بشکه ۱۰۰ کیلویی- بشکه ۵۰ کیلویی

CAS NO: 16721-80-5

آنالیز محصول برگه آنالیز

هیدرو سولفیت سدیم چیست؟

هیدروسولفیت سدیم (Sodium hydrosulfide) با نام دیگر سدیم سولفید ترکیبی  فرمول شیمیایی Na2O4S2 است. هیدروسولفیت سدیم به صورت کریستال سفید رنگ مایل به زرد کم رنگ با بویی شبیه به گوگرد دی اکسید است. این ترکیب شیمیایی به عنوان عامل کاهنده، سفید کننده و واسطه شیمیایی در صنایع کاغذ، رنگ و لوازم آرایشی و بهداشتی کاربرد دارد. 

این پودر سفید رنگ فرم تجاری و رایج سدیم سولفید است، که با نام های سدیم دی تیونیت (sodium dithionite) ، سدیم سولفوکسیلات (sodium sulfoxylate) و سولفوکسیلات (sulfoxylate) ، جوهر قند و بلانکیت شناخته می شود.

هیدروسولفیت سدیم را از کجا تهیه کنیم؟

هیدروسولفیت سدیم را از کجا تهیه کنیم؟مبتکران شیمی با ارائه تنوع بالایی از مواد شیمیایی آماده رفع نیاز واحد های صنعتی به این محصول به صورت عمده و با بهترین کیفیت می باشد.نکته مهم و قابل تکیه ما تضمین کیفیت، ارائه بهترین قیمت و تحویل در کوتاهترین زمان ممکن می باشد.

بسته بندی این محصول را در شکل زیر می توانید مشاهده نمایید:

بسته بندی هیدروسولفیت سدیم

فروش هیدروسولفیت چینی

چین و آلمان به عنوان تولید کننده سدیم هیدروسولفیت، این ماده را با کیفیت و خلوص بالا تولید می کنند. مبتکران شیمی اقدام به فروش هیدرو چینی و آلمانی با خلوص ۹۰درصد و کیفیت بالا و قیمت مقرون به صرفه است. برای اطلاع از قیمت این محصول و اطلاعات بیشتر با مشاوران ما در مبتکران شیمی در تماس باشید.

خواص فیزیکی و شیمیایی

این ماده قابلیت اشتعال خود به خودی در هنگام ارتباط با هوا و رطوبت را دارد و می تواند باعث مشتعل شدن مواد اطراف خود گردد. هنگامی که در معرض طولانی مدت گرما و یا آتش قرار بگیرد امکان پاره شدن شدید ظرف نگهدارنده آن وجود دارد. در جدول زیر این خواص را می توان مشاهده نمود:

ساختار هیدرو سولفیت سدیم
فرمول شیمیایی Na2O4S2
جرم مولکولی

174.11 g/mol مونو هیدرات

 210.146 g/mol  دی هیدارت

شکل ظاهری پودر کریستالی سفید رنگ
دمای خود اشتعالی

250 °C

حلالیت در آب

250 g/l @ 20°C

pH بین 6-8

دیگر ویژگی های سدیم هیدرو سولفیت

این ماده پودری سفید رنگ است و به صورت تجاری حاوی 85 الی 90 درصد سدیم دییتونیت W / W  است. به راحتی در آب حل می شود و در محلول های آبی قدرت کاهندگی بسیار بالایی از خود نشان می دهد. این ترکیب با رنگ های نامحلول در آب و یا رنگ های سولفوردار واکنش می دهد و  فلزات محلول در آب را تشکیل می دهد. در نتیجه در صنعت نساجی این ترکیب مورد توجه ی فراوان قرار گرفته است. کاهش بیش از حد رنگ ها سبب ثبات و تقویت آن ها می شود. علاوه بر این ترکیب فوق می تواند اکسید های باقی مانده و رنگدانه های اشتباه را نیز از بین ببرد.

ترکیب فوق یک سفید کننده نیز به حساب می آید و می تواند سبب کاهش گروه های کربونیل و الکل شود (این گروه ها اغلب سبب رنگی شدن مواد می شوند). در نتیجه در سفید سازی کاغذ، پنبه، پشم و خاک رس کائولن استفاده می شود. با توجه به ساختار مولکولی این ماده باید توجه داشت که ترکیب فوق می تواند در اغلب واکنش های شیمیایی به عنوان عامل سولفون کننده و منبع یون سدیم عمل نماید.

سنتز سدیم هیدرو سولفیت

تمامی روش های موجود برای تولید این ماده بر پایه کاهش سولفوروس اسید هستند که می تواند به صورت آزاد (SO2) و یا هیدروژن سولفیت ( HSO3-) وجود داشته باشد.

روش هایی که می توان به صورت تجاری استفاده کرد به قرار زیر هستند:

  • غبار روی: فرآیند کربنات سدیم
  • فرآیند کاهش الکترولیتی و یا کاتدی
  • فرآیند سدیم فرمات
  • پروسه سدیم بوروهیدرات
  • فرآیند سدیم آمالگام

کاربرد هیدروسولفیت سدیم

این ماده را می توان به عنوان یک کاهنده بسیار قوی به شمار آورد که در بسیاری از رنگینه ها موثر است و آن ها را کاهش میدهد. بدین منظور در صنایع رنگرزی کاربرد دارد. همچنین از این خاصیت کاهندگی در جدا کردن برخی رنگینه ها از پارچه و صابون ها استفاده میشود. یکی از مشکلات این ترکیب عدم پایداری آن است ولی این مشکل بر طرف شده و می توان این ترکیب را ذخیره کرد. در صنعت رنگرزی به این ماده هیدرو نیز می گویند و در صنعت خمیر چوب و کاغذ به جای استفاده از روی، از محصول فوق استفاده می کنند (استفاده از روی در این صنعت به دلیل عوارض خاص ممنوع اعلام گشته است).

کاربرد هیدرو سولفیت سدیم در تولید کاغذ

در صنایع مرتبط با خاک برای جدا کردن رنگ قرمز آهنی از خاک در ساخت کاغذ برقی و چینی از این ترکیب استفاده می کنند. از این ترکیب به مقدار زیاد در رنگرزی پارچه جین با رنگ نیلی استفاده می شود.

سدیم دی تیونیت در تولید محصولات متنوعی از جمله: فیلم های عکاسی، کاغذ، شراب، محصولات چرمی، بازیابی فلزات و به عنوان عامل کاهنده در منسوجات رنگی استفاده می شود. 

تولید اسید سولفوریک

در نهایت این ماده در تولید سولفوریک اسید کاربرد دارد و به عنوان ماده واسطه شیمیایی در تولید داروها، مواد شیمیایی لاستیکی، آفت کش ها، پلیمرها و چرم استفاده می شود.  

استفاده در لوازم آرایشی

در لوازم آرایشی و محصولات مراقبت شخصی از این ماده در فرمولاسیون محصولات دست و بدن ، دئودرانت ها، رنگ موها، رنگ ها، مرطوب کننده ها و… مورد استفاده قرار می گیرد. عوامل کاهنده مانند ماده ی فوق معمولا هیدروژن را به سایر مواد می دهند. این ترکیبات می توانند به عنوان یک آنتی اکسیدان برای مهار اکسیژن مورد استفاده قرار بگیرند و توانایی شکستن پیوندهای دی سولفید در مو را دارند . درنتیجه ، در فر کننده ها و صاف کننده های مو به وفور مورد استفاده قرار می گیرند.

سفید سازی کاغذ (Removing Rust Stains from Paper)

از بین بردن لکه های حاصل از زنگ زدگی بر روی کاغذ یکی از مشکلات موجود در راه محافظت از کاغذ است. این زنگ زدگی می تواند اشکال مختلفی داشته باشد ، از پوشاندن کل سطح کاغذ گرفته تا یک لکه کوچک که بر روی سطح می ماند. زنگ موجود بر روی کاغذ که Fe2O3.H2O یا FeOOH است به دلیل نامحلول بودن در آب برای جداسازی دشوار است. به صورت سنتی زنگ در یک فرآیند مرطوب با کاهش شیمیایی فریک (III) نامحلول به فروس (II) که محلول در آب است. سپس می توان آنر ا از آب با استفاده از یک عامل کلاته کننده مانند ادتا جدا نمود ، این فرآیند را تا زمانی که زنگ به صورت کامل و یا میزان قابل توجهی از بین برود تکرار می شود.

در حال حاضر ماده ای که به صورت عمده برای فرآیند کاهش جهت جداسازی آهن استفاده می شود هیدروسولفیت سدیم است. خواص کاهندگی و موثر بودن این ترکیب به اثبات رسیده است اما استفاده از آن مشکلاتی را نیز به همراه دارد که عبارتند از قابلیت اشتعال بالا و احتراق خود به خودی. از این رو باید حتما در فضایی که دارای تهویه مناسب است فرآیند کاهش را انجام داد که در برخی موارد ایجاد اشکال می کند. همچنین قابلیت اشتعال خود به خودی آن ملاحظاتی را در جابه جایی و حمل و نقل ایجاد می کند که می تواند هزینه های اضافی را در پی داشته باشد.

برای خرید و فروش هیدرو سولفیت سدیم با ما در مبتکران شیمی در ارتباط باشید

به عنوان کاهنده آهن

محصول فوق به صورت گسترده ای به عنوان یک عامل کاهنده به خصوص برای آهن مورد استفاده قرار می گیرد. یون دیتیونیت (S2O42) عامل فعالی است که با اوکسی هیدروکسیدهای آهن واکنش داده و اکسیدهای آهن را از فرم +3 به 2+ تبدیل می کند که بسیار انحلال پذیرتر است.

به طور کلی ماده ی فوق به دلیل سه خاصیت زیر کاربرد دارد:

به عنوان ماده کاهش دهنده : ترکیب فوق با اهدای الکترون سایر اجزای شیمیایی را کاهش می دهد.

عامل سولفون کننده: این ترکیب می تواند سولفور را به سایر ترکیبات شیمیایی بیافزاید.

منبع کاتیون: به دلیل داشتن سدیم ، ترکیب فوق می تواند کاتیون را به واکنش های شیمیایی بیافزاید.

صنایعی که در تولید محصولات خود به سدیم هیدروسولفیت وابسته هستند عبارتند از : نساجی (به عنوان عامل کاهنده برای رنگ) ، در صنایع کاغذ (به عنوان عامل کاهنده) ، صنایع سیمان ، صنایع چرم ، غذا و نوشیدنی ، پلیمرها ، عکاسی ، پاک کننده ها ، فرآیند های شیمیایی ، خالص سازی گاز ، تصفیه پساب و در فرآیند های سفید سازی[1] .

هیدروسولفیت سدیم 1

بازار جهانی فروش و خرید هیدروسولفیت سدیم

بازار مصرفی این ماده در سال 2017 بیش از 240 میلیون دلار امریکا بوده است و صنایع پیش بینی می کنند که این میزان تا سال 2024 به بیش تر از 450 کیلو تن برسد. تقاضای روزافزون برای محصولات چرمی باعث افزایش تولید این ماده شده است. از آنجایی که هیدرو سولفیت سدیم ماده مورد استفاده برای دباغی چرم می باشد درنتیجه این عامل بر روی بازار جهانی آن نیز اثر گذاشته است.

این ماده برای مو زدایی از چرم استفاده شده و ضایعاتی کمی بر جای می گذارد. تا سال 2024 ارزش مبادلات صنعت محصولات چرمی از مرز 125 میلیارد دلار عبور خواهد کرد. مطالعات و پژوهش های فراوانی نیز روی استفاده از آن در فرمولاسیون داروها جهت کاهش صدمات کلیوی انجام شده است. هیدروسولفیت سدیم محصول قلیایی می باشد که نقش اساسی را در بسیاری از صنایع از جمله رنگ ها و مواد شیمیایی کشاورزی بازی می کند. و با توجه به اینکه سمیت پایین تری نسبت به گوگرد دارد و از لحاظ اقتصادی نیز  به صرفه تر  است.تمامی مواردی که در بالا ذکر شد دلایل کافی برای توجیه افزایش ارزش بازار خرید هیدروسولفیت سدیم به شمار می رود.

با وجود رشد بازار این ماده مشکلات بسیاری در فرآیند های تولیدی مانند هزینه های بالا خروجی کم و خطرات انفجار ممکن است مانع سود آوری صنایع شود و در نتیجه بازار این ماده و قیمت تمام شده  را تحت تاثیر قرار دهد.

بازار خرید و فروش هیدروسولفیت سدیم

خطرات و عوارض هیدروسولفیت سدیم 

msds هیدروسولفیت سدیم

محصول فوق تحت شرایط عادی پایدار است. نسبت به رطوبت حساس است.عامل کاهنده بسیار قوی است. در صورت تماس با عوامل اکسیداسیون منجبر به انفجار و آتش می شود. از قرار دادن این ماده در محیط های مرطوب و در معرض گرما باید خودداری شود. در صورت تماس با اسیدها  گارهای سمی آزاد می شوند. پساب حاوی این ماده در گروه پساب های سمی قرار می گیرد.این ماده سمیت نسبی پایینی دارد و LD50 یا متوسط دوز کشنده آن 5 گرم در هر کیلوگرم  است.

0/5 (0 Reviews)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *