اسید فرمیک

اسید فرمیک (Formic acid) یا همان اسید مورچه، ساده‌ترین کربوکسیلیک اسید است که کاربردهای گسترده ای در صنایع گوناگون دارد. مورچه های سرخ از این ماده در بدن خود به عنوان عامل دفاعی و پاشش آن برای فراری دادن مهاجمان استفاده می کنند و نخستین بار تقطیر این مورچه ها باعث تولید این اسید ضعیف شد. این اسید در زنبورداری برای از بین بردن کنه واروا مورد استفاده قرار میگیرد اما کاربرد آن به کندوهای عسل محدود نمی شود. این اسید در صنابع غذایی و پیل های سوختی نیز کاربرد دارد. در ادامه به بررسی روش خرید اسید فرمیک، ویژگی ها، کاربردها و خطرات این ماده می پردازیم.

خرید اسید فرمیک

برای خرید فرمیک اسید و اطلاع از قیمت آن می توانید با همکاران ما در واحد فروش در تماس باشید. همانطور که پیشتر نیز گفته شد مشتریان عزیز می توانند برای خرید محصول فوق از بخش تماس با ما موجود در سایت، اقدام به ثبت سفارش نمایند.

اطلاعات محصول تولید کننده: چین با خلوص 85%

بسته بندی: گالن 25 کیلویی

CAS NO: 64-18-6

آنالیز محصول برگه آنالیز اسید فرمیک

قیمت اسید فرمیک صنعتی

برای اطلاع از قیمت خرید اسید فرمیک این و سایر مواد شیمیایی مورد نظر خود کافیست با واحد فروش مبتکران شیمی تماس بگیرید.

اسید فرمیک چیست؟

اسید فرمیک (Formic acid) یا متانوئیک اسید با فرمول شیمیایی CH2O2 با نام اسید مورچه شناخته می شود. متانوئیک اسید در سه نوع جامد،مایع و گازی وجود دارد. این اسید در نگهدارنده های غذایی و مبارزه با کنه های واروا در زنبور داری کاربرد دارد. اسید مورچه می تواند سمی باشد و باعث مسمومیت شود. این اسید به طور طبیعی در گزنه، نیش زنبور و مورچه یافت می شود.

اسید مورچه

مشخصات و ویژگی ها

این ماده به دلیل تشکیل پیوند هیدروژنی میان مولکول‌های متانوئیک‌ اسید و ایجاد دیمر، به خوبی در آب حل می شود. اسید مذکور در طبقه بندی اسید های ضعیف قرار می‌گیرد. ساختار این ترکیب به صورت زیر است که در آن یک گروه هیدروکسیل به کربونیل متصل شده است.

نام آیوپاک متانوئیک اسید
فرمول شیمیایی CH2O2
جرم مولکولی 46.03 گرم بر مول
نقطه جوش 100.8 درجه سانتیگراد
نقطه ذوب 8.4 درجه سانتیگراد
چگالی 1.22 گرم بر سانتی متر مکعب

این اسید ضعیف، یک ماده شیمیایی با ارزش است که جایگزین کردن آن در بسیاری از موارد دشوار است. خواص اسیدی و کاهندگی آن باعث شده اند که در بسیاری از کاربری های کشاورزی، داروسازی، غذایی، نساجی و شیمیایی مورد استفاده قرار گیرد. جدیدا FA به عنوان منبعی برای تولید هیدروژن نیز شناخته شده است که در طی یک فرآیند برگشت پذیر می توان این ماده را به هیدروژن و کربن دی اکسید تجزیه کرد.

انواع اسید فرمیک

متانوئیک اسید در سه نوع موجود است:

  • گازی: این نوع اسید به صورت دیمرهایی با پیوند هیدروژنی است.
  • جامد: در این حالت مولکول هایی با پیوندهای هیدروژنی به صورت نامحدود موجود هستند.
  • مایع: این حالت نیز مانند حالت جامد، مولکول هایی با پیوند هیدروژنی وجود دارند.

روش تولید اسید فرمیک

همانطور که گفته شد، به طور طبیعی متانوئیک اسید در گزنه، نیش زنبور و مورچه وجود دارد. همچنین این ترکیب به صورت سنتزی نیز تولید می شود. در این فرآیند عمدتا از متیل فرمات و فرمامید استفاده می‌شود. هیدرولیز متیل فرمات، CH2O2 تولید می‌کند. متیل فرمات نتیجه واکنش متانول و CO در حضور سدیم متوکسید می باشد. در صنعت این واکنش در فاز مایع با فشار بالا (80 درجه سانتی گراد و 40 اتمسفر) انجام می‌شود، گاهی متیل فرمات ابتدا با واکنش با آمونیاک، به فرمامید تبدیل می شود و سپس به وسیله هیدرولیز با سولفوریک اسید طبق معادله سوم به CH2O2 تبدیل می شود.

CH3OH + CO → HCO2CH3

HCO2CH3 + NH3 → HC(O)NH2 + CH3OH

2 HC(O)NH2 + 2H2O + H2SO4 → 2HCO2H + (NH4)2SO4

 

از معایب این روش دفع محصول جانبی سولفات آمونیوم است، که همین موضوع تولید کنندگان را به روش های مبتنی بر جداسازی CH2O2 از آب اضافی مورد استفاده در هیدرولیز مستقیم سوق داده است. در روش شرکت BASF از استخراج مایع- مایع با یک پایه آلی از اب استفاده شده است که این روش جایگزینی برای کاهش انرژی می تواند باشد. محصول مذکور را بر اساس نیاز در غلظت های 75 تا 99 درصد تولید می شود که غلظت 85 درصد وزنی آن رایج تر است.

واکنش با آب 

از واکنش شیمیایی این ترکیب با آب کربن متانول و اوزون تولید می شود. فرمول واکنش آن به صورت معادله زیر است:

CHOOH + H2O → CH3OH + O3

تفاوت فرمیک اسید و استیک اسید

فرمیک اسید و استیک اسید جزو ساده‌ ترین کربوکسیلیک اسیدها به شمار می‌آیند. هر دو اسید در دمای اتاق به صورت مایع وجود دارند و عطر قوی دارند. جالب است بدانید، هر دو اسید می‌توانند با مولکول‌های آب پیوند هیدروژنی تشکیل دهند. اما این دو اسید با هم تفاوت‌هایی نیز دارند. تفاوت اصلی بین این دو اسید این است که اسید فرمیک حاوی یک گروه اسید کربوکسیلیک متصل به اتم هیدروژن است در حالیکه اسید استیک دارای یک گروه متیل است که به یک اسید کربوکسیلیک متصل است.

کاربرد اسید فرمیک

به سبب ویژگی های خاص، فرمیک اسید در موارد متعددی در صنایع غذایی برای افزایش ماندگاری محصولات استفاده می شود که در ادامه به چند مورد از آنها اشاره خواهیم نمود. 

جلوگیری از فساد خوراک دام

یکی از کاربردهای این اسید جلوگیری از فساد و افزایش ماندگاری خوراک دام و طیور است.

متانوئیک اسید می تواند موجب حفظ تازگی سیلاژ شود. به طور کلی سیلار باعث می شود حتی در صورت نبود شرایط آب و هوایی مناسب حیوانات علوفه باکیفیتی استفاده کنند. در نتیجه استفاده از این ماده در شمال اروپا که دارای هوای مرطوب تری می باشد رواج بیشتری دارد. سیلاژ تحت شرایط بی هوازی تخمیر می گردد. در این فرایند، اسید لاکتیک تولید شده توسط باکتری ها سبب حفط سیلاژ می شوند.فرمیک اسید با کاهش  pH  مانع از رشد ناخواسته ی میکروب ها می شود. افزودن ماده ی فوق نیز باعث افت سریع تر pH و افزایش رشد باکتری های تولید کننده ی lactic acid و سرکوب رشد باکتری های تولید کننده ترکیبات نامطلوب مانند اسید بوتیریک می شود. هنگامی که افت pH با این ماده افزایش می یابد ، تخمیر خود به خود محدود می شود.

تولید پیل های سوختی مایع

تجزیه متانوئیک اسید در اثر حرارت یا در اثر واکنش با اسید سولفوریک با تولید مونو اکسید کربن و آب همراه است که در صورت استفاده از کاتالیزور مناسب آب به هیدروژن تبدیل خواهد شد.از آنجایی که میزان هیدروژن تولیدی در این واکنش زیاد بوده بنابراین می توان از آن به عنوان منبع مناسبی از هیدروژن مورد نیاز سوخت های هیدروژنی استفاده نمود.این سوخت های مایع به سبب تجدید پذیری در حال گسترش کاربرد در وسایل نقلیه و سایر موارد صنعتی می باشند.هزینه پایین ذخیره سازی، بازار تولید اشباع، هزینه پایین و ایمنی مناسب عواملیست که سبب استفاده از این کربوکسیلیک اسید ساده در تولید پیل های سوختی گردیده است.

 

پیل سوختی مایع

 

CH2O2 → H2 + CO2

CH2O2 + H2SO4 → H2SO4 + H2O + CO

اسید فرمیک در زنبورداری و مبارزه با کنه واروا

یکی از کاربردهای اسید مورچه، از بین بردن کنه ی زنبورها می‌باشد، کنه واروا از انگل‌هایی است که سلامت زنبور ها را به خطر می‌اندازد، استفاده از پدهای آغشته به این ماده و یا اسپری اسید فرمیک برای کنه، از جمله روش‌های مبارزه با کنه واروا است. این ماده با خاصیت  خود، می‌تواند از ورود کنه به کندو جلوگیری کند. غلظت اسید مورد استفاده بسیار اهمیت دارد اگر غلظت زیاد باشد(95%) اسید سریع‌ تر تبخیر می‌شود و باعث آسیب دیدن زنبور ملکه می‌شود ولی در غلظت کمتر (55%-65%) آب سریع‌تر تبخیر و اسید غلیظ می‌شود که این موضوع باعث عدم آسیب به زنبور ها و حفظ خاصیت در از بین بردن کنه ها خواهد شد. از اسید اگزالیک نیز در کنترل کنه های مذکور استفاده می شود. در ادامه تصویر کنه مذکور و زنبورهای آلوده شده به آن را مشاهده می نمایید:

 

اسید فرمیک در زنبورداری

 

زمان مصرف

اطلاع از زمان مصرف اسید فرمیک و نحوه استفاده از این اسید برای زنبورداران بسیار مهم است زیرا یکی از مهم ترین روش های از بین بردن کنه واروا استفاده از این اسید است. در صورتیکه کنه واروا از بین نرود، می‌تواند در مدت زمان کوتاهی بین تمامی زنبورها شبوع پیدا کند و آنها را از بین ببرد. معمولا از این اسید در اواخر تابستان برای از بین بردن کنه واروا استفاده می‌کنند. شما نیز می‌توانید پس از خرید اسیدفرمیک مناسب برای زنبورداری، از این ماده جهت از بین بردن کنه واروا استفاده کنید.

زنبورداری

متانوئیک اسید برای از بین بردن کنه در چند شکل ژل، پد و مایع وجود دارد. شما باید با توجه به شرایط خود از بهترین شکل این اسید استفاده کنید. سپس در اواخر تابستان یا اوایل پاییز که بهترین زمان مصرف این اسید در زنبورداری است، طبق دستورالعمل نوشته شده روی پد یا مایع اسید از آن استفاده کنید و آنها را داخل کندو قرار دهید.

سایر کاربردها

  • به طور عمده به عنوان ماده اولیه در تولید سایر محصولات شیمیایی استفاده می شود،صنایع دارویی، تولید سموم کشاورزی و حشره کش ها بخشی از محصولاتی هستند که این اسید به عنوان ماده اولیه در آنها استفاده می شود
  • به طور عمده در سنتز مواد شیمیایی از فرمیک اسید استفاده می شود؛ تولید کاتالیست آلومینیوم، سنتز مواد دارویی مانند انسولین، تولید حشره کش ها و سموم نباتی از موارد استفاده این اسید می باشد.
  • می توان از متانوئیک اسید به عنوان واسطه برای تولید ایزو بوتانول از کربن دی اکسید استفاده کرد.
  • در دستگاه کروموتوگرافی مایع با عملکرد بالا گاهی اوقات، به عنوان فاز متحرک برای جداسازی درشت مولکول های آبگریز ،مانند پتید ها، پروتئین ها و… مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • تولید پاک کننده های چند منظوره پودرهای لباسشویی و پاک کننده های سطوح زنگ زده
  • استفاده در صنعت نساجی برای بهبود رنگ پذیری و شستشو
  • در صنایع غذایی به عنوان نگهدارنده و طعم دهنده از گرید خوراکی این ماده استفاده می شود.
  • استفاده در صنایع پزشکی و دارویی از جمله تولید ویتامین ها
  • صنایع لاستیک سازی

 

خرید فرمیک اسید از مبتکران شیمی با بهترین کیفیت 

تاثیر اسید فرمیک بر موهای زائد

شاید شما نیز شنیده باشید که از این این ماده برای توقف رشد موهای زائد نیز استفاده می شود اما سوال اینجاست که آیا واقعا این موضوع صحت دارد؟در پاسخ باید گفت این دیدگاه از گذشته وجود داشته اما تحقیقات نشان می دهد استفاده از آن تنها ممکن است باعث تاخیر در رشد مجدد موهای زائد گردد و نمیتوان به عنوان راه حل دائمی و موثر در جهت از بین بردن ریشه موهای زائد بهره برد.

عوارض اسید فرمیک MSDS

استنشاق این ماده می تواند سمی باشد در این صورت فرد مسموم شده را به مکانی با هوای آزاد هدایت کنید در صورت تماس با چشم و پوست، مکان آلوده شده را کاملا تمیز کنید. در صورت بلعیدن ، دهان را کاملا بشویید. متانوئیک اسید در بدن به آسانی متابولیزه و از بدن دفع می شود ولی قرار گرفتن مداوم در معرض این ماده باعث ایجاد حساسیت های پوستی می‌شود. در صورت نشت آن از جاذب‌های جامدی مانند خاک و… استفاده کنید. مقدار مجاز بخار این اسید، طبق اعلام FDA مقدار 5ppm اعلام شده است. پیشنهاد می شود پیش از شروع به کار با این ماده در محیط های صنعتی و آزمایشگاهی MSDS این محصول را مطالعه نمایید.

خطرات اسید فرمیک

شرایط نگهداری

این ماده یک کاهنده ی قوی است در مقابل عوامل اکسنده ی قوی یا بازهای قوی احتمال واکنش دارد. متانوئیک‌اسید به گرما و رطوبت حساس است و در مجاورت آب و کربن دی اکسید احتمال تجزیه شدن دارد که این امر منجر به آزاد شدن گازهای تحریک کننده و بخارات قابل اشتعال می شود. درب ظرف نگهداری را به طول کامل بسته نگه دارید و در محیط خشک و خنک قرار دهید. برای غلبه به تجمع فشار بخار، ظروف را به طور دوره ای باید تخلیه شود.

 

جهت خرید اسید فرمیک با بهترین کیفیت کافیست سفارش خود را نزد کارشناسان ما ثبت نمایید

جمع بندی

متانوئیک اسید یکی از پرکاربردترین مواد شیمیایی در صنایع مختلف از جمله زنبورداری است. این ماده نقش قابل توجهی در از بین بردن کنه واروا دارد. این اسید در پیل های سوختی نیز مورد استفاده قرار میگیرد. این اسید جرو اسیدهای ضعیف طبقه بندی می شود اما حین کار با آن باید به نکات ایمنی توجه داشته باشید و از دستکش، عینک و روپوش آزمایشگاهی استفاده کنید. جهت خرید اسید فرمیک با ما در مبتکران شیمی تماس بگیرید.

سوالات متداول

نحوه استفاده از اسید فرمیک برای درمان کنه واروا چگونه است؟

برای استفاده از این اسید، ابتدا مناسب‌ترین شکل آن مانند مایع یا پد را تهیه کرده و در اواخر تابستان یا اوایل پاییز آن را در کندو قرار دهید. 

عوارض اسید فرمیک چیست؟

بهتر است حین استفاده از این اسید از ماسک و دستکش استفاده کنید زیرا استنشاق بخارات این اسید باعث حساسیت سیستم تنفسی شما می شود. همچنین، قرار گرفتن در معرض غلظت زیاد این اسید حساسیت پوستی را در پی دارد.

اسید فرمیک از کجا تهیه کنیم؟

مبتکران شیمی یکی از بزرگترین تامین کنندگان این اسید در ایران است. شما می توانید با همکاران ما تماس بگیرید تا در مورد قیمت و روش خرید اسید فرمیک اطلاعاتی کسب کنید. 

آیا می توان پس از مصرف این اسید از عسل استفاده کرد؟

اگر شما می‌خواهید از این اسید برای از بردن کنه استفاده کنید، باید حداقل دو هفته زمان دهید و سپس عسل را برداشت کنید.

منبع

0/5 (0 Reviews)

10 نظر برای «خرید اسید فرمیک»

  • شبنم می‌گوید:

    بسیار جامع و عالی.
    در مورد کاربرد اسید فرمیک در صنایع غذایی هم توضیح میدید؟

    • مبتکران می‌گوید:

      سلام. کاربرد اسید فرمیک در صنایع غذایی به دلیل خاصیت طعم دهندگی این اسید است.

    • مبتکران می‌گوید:

      سلام. فرمیک اسید در دسته اسیدهای ضعیف قرار میگیرد.

  • حبیب کشتکار می‌گوید:

    سلام وقت بخیر، لطفا قیمت اسید فرمیک رو اعلام کنید، ممنون

    • مبتکران می‌گوید:

      با سلام، لطفا جهت اطلاع از قیمت روز و شرایط خرید اسید فرمیک با کارشناسان فروش ما تماس بگیرید.

  • رشید حمیدی می‌گوید:

    فرمیک اسید رو از کجا باید بخرم؟نحوه سفارش به چه صورت هستش؟

    • مبتکران می‌گوید:

      با سلام، برای خرید این محصول از مبتکران شیمی و هماهنگی جهت ثبت سفارش و تحویل آن با شماره 77677382-021 تماس بگیرید

  • ابوالفضل اعظمی می‌گوید:

    سلام
    ۳ لیتر اسید فرمیک لازم داریم.
    لطفاً قیمت و شرایط ارسال رو اعلام بفرمایید

    • مبتکران می‌گوید:

      سلام
      لطفا برای استعلام موجودی، اطلاع از قیمت و شرایط ارسال با کارشناسان بخش فروش ما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *