روغن سیلیکون 1000

روغن سیلیکون (Silicone oil) به دلیل خواصی که دارد در صنایع مختلف از ساخت دارو گرفته تا استفاده به عنوان روان کننده (در تردمیل، خودرو و…) به کار برده می شود. در حال حاضر این محصول در دو گرید با ویسکوزیته های 350 و 1000 cSt (سانتی استوک) موجود است. جهت ثبت سفارش، و یا اطلاع از قیمت این محصول با مشاوران ما در مبتکران شیمی تماس بگیرید. 

خرید روغن سیلیکون

آنالیز و سایر اطلاعات مورد نیاز برای خرید این روغن روان کننده در جدول زیر آورده شده است. برای ثبت سفارش و اطلاع از قیمت روز لطفا با واحد فروش تماس بگیرید. 

اطلاعات محصول

بسته بندی: بشکه 200 کیلویی

CAS NO: 68083-14-7 

آنالیز برگه آنالیز روغن سیلیکون ۱۰۰۰

برگه آنالیز

برگه آنالیز روغن سیلیکون ۳۵۰

برگه آنالیز

قیمت روغن سیلیکون 1000 و 350 تماس بگیرید.

روغن سیلیکون چیست؟

روغن سیلیکون (Silicone oil) یا پلی متیل سیلوکسان با فرمول شیمیایی C2H8O2Si، در دمای اتاق به صورت مایع شفاف است. این ترکیب مایع شفاف، بی بو، غیر سمی و خنثی است که در دو گرید با ویسکوزیته 350 و 1000 وجود دارد. روغن سیلیکون به عنوان روان کننده در صنایع غذایی، تولید روکش های کاغذی، بطری و کنسرو، واشر و مهر و موم کاربرد دارد.

خواص و ویژگی های فیزیکی و شیمیایی

این ترکیب با نام شیمیایی پلی متیل سیلوکسان در دمای اتاق به صورت مایع شفاف وجود دارد. فرمول روغن سیلیکون C2H8O2Si بوده و جرم مولکولی آن 92.17 گرم/ مول است. اشتعال پذیر بوده و نقطه اشتعال آن 300 درجه سانتیگراد است. این ماده به عنوان یک روان کننده در طیف وسیعی از برنامه های کاربردی از جمله: تهیه غذا، بسته بندی مواد غذایی، تولید روکش کاغذی مواد غذایی، نگهداری مواد غذایی، بطری و کنسرو، نگهدارنده های مواد غذایی، واشر و مهر و موم استفاده می شود.

گرید های مختلف این ماده دارای ویسکوزیته از 50 تا 1000 Ct هستند و هر کدام خواص و کاربردهای مخصوص به خود را دارند. در حال حاضر دو گرید 50 و 1000 این محصول در مبتکران شیمی موجود است. خواص این دو گرید را در جدول زیر می توانید مشاهده کنید : 

روغن سیلیکون 1000 روغن سیلیکونی 50 گرید و خواص
1000 350 (Viscosity (CSt
0.970 0.968 Density @ 25 ° C
21.2 20.9 (Surface tension (mN/m
1.4035 1.403 Refractive Index @ 25 ° C
25- (Melting point (° C

سیلیکون مهمترین عضو پلی دی متیل سیلو کسان است، که دارای ساختاری پلیمری است. به طور کلی ویسکوزیته ی این ترکیب از 0.65cs تا 2,000,000cs متغیر است با این حال ویسکوزیته ی این مواد در طیف وسیعی از دماها ثابت است.

پلیمر های Si به دلیل پیوند های محکم میان سیلیسیم و اکسیژن پایداری حرارتی بالایی (بالای 250 درجه ی سانتی گراد) در مقایسه با سایر پلیمر های آلی دارند و همین امر موجب به وجود آمدن ویژگی های منحصر فرد و کاربرد های ویژه ای در این ماده شده است.

آشنایی بیشتر با روغن سیلیکون

  • این ماده به دلیل کشش سطح پایین به راحتی بر روی سطح پخش می شود و در مقایسه با روغن های هیدروکربنی و مواد معدنی از تراکم بالایی برخوردار می باشد
  • پلیمرهای سیلوکسان دارای خواص دی الکتریک خوب و مقاومت بالا و قابل ملاحظه ای در برابر تنش ، اکسیداسیون و هیدرولیز می باشند
  • معمول ترین روغنهای سیلیکونی ترکیبات خطی پلی سیلوکسان هستند. این مواد پایداری بالایی دارند و در دما های بالا انعطاف پذیری خود را نیز حفظ می کنند پلی دی متیل سیلوکسان پلیمری سیلیکونی به حساب می آید. 
  • می توان به این ماده گروه هایی مانند فنیل ، وینیل ، اپوکسید یا آمینو اضافه نمود تا پلیمری با خواص منحصر به فرد تولید کرد
  • اسکلت اصلی ساختار ترکیب فوق و یا سایر پلیمر های سیلوکسان SiO2 می باشد
  • روغنهای سیلیکون از زنجیره های تکرار شونده ی سیلیکون و اکسیژن تشکیل شده اند که هر اتم سیلیکون نیز دارای دو اتصال بر پایه کربن است که بیشتر آنها گروه های متیل می باشند

ساختار

متناسب با تعداد گروه های تکرار شونده در این ترکیب، درجه پلیمریزاسیون آن می تواند متفاوت بوده و بین چند واحد تا پند هزار واحد باشد. جایگزینی بخشی از گروه های متیل با گروه های فنیل یا گروه های عاملی آمینو می تواند نحوه واکنش و عملکرد پلیمرهای سیلوکسان با سایر مواد را تغییر دهد. افزودن گروه های عاملی آلی به این ماده می تواند سبب فعال نمودن پلیمر های سیلوکسان با سایر پلیمر های آلی شود و موجب بهبود عملکرد آن شود.

همانند تمام سیلوکسان ها، روغن سیلیکون نیز دارای ساختار زنجیره ای پلیمری، شامل پیوند های متناوب سیلیکون و اتم های اکسیژن است. بسیاری از گروه ها می توانند به مراکز سیلیکونی متصل شوند، اما در اکثر مواقع گروه های متیل یا گاهی اوقات فنیل به عنون استخلاف در این روغن ها موجود می باشند. همانطور که گفته شد، فرمول روغن سیلیکون به صورت C2H8O2Si بوده و ساختار مولکولی آن مطابق شکل زیر است:

ساختار روغن سیلیکون

بسیاری از سیلیکون های مایع، پلیمرهای خطی هستند. silicone یک الاستومر نیمه ارگانیک با مقاومت بالا نسبت به حرارت است. این ماده به دلیل خاصیت انعطاف پذیری ای که دارد در برابر فشار مقاوم است. 

لاستیک سیلیکون خواص مکانیکی ضعیف و مقاومت سایشی دارد و به همین دلیل در بسیاری از صنایع مورد استفاده قرار می گیرد. روغن سیلیکون نسبت به گازها بسیار نفوذپذیر است و به طور کلی استفاده ی همزمان آن با کتون ها، اسیدهای متمرکز یا بخارها توصیه نمی شود. حلال های هیدروکربنی و کلردار مانند تری کلرواتیلن ، پرکلرواتیلن و متیلن کلرید بهترین حلال برای روغن سیلیکون می باشد.

فروش روغن سیلیکون

روغن سیلیکون 1000

یک پلی دی متیل سیلوکسان خطی غیرفعال (واکنش نمی دهد) با ویسکوزیته تقریبی 1000 میلی متر مربع بر ثانیه است، به همین علت آن را به این اسم می خوانند. این ترکیب به دلیل ساختار شیمیایی، مشخصات ویژه ای دارد که آن را از مواد آلی مانند روغن های معدنی با ویسکوزیته یکسان جدا می کند. دارای کاربردهایی مثل روان کننده و ضد اصطکاک، کاربرد در قالب های سیلیکونی، روغن جلا جهت مراقبت از سطح، مایعات هیدرولیکی و انتقال حرارت، عامل انتشار برای دستگاه های چاپ دیجیتال، ضد کف و… است.

همچنین از این گرید در روانکاری تردمیل نیز استفاده می شود. مزیت اصلی این نوع از سیلیکون قابلیت استفاده از آن ها در ابزارها و دستگاه هایی است که تحت درجه حرارت شدید و فشارهای زیاد قرار دارند. همچنین این ترکیبات سازگاری بسیار بالایی با مواد پلاستیکی و لاستیکی دارند به همین علت از آن ها برای روغن کاری حلقه های O، واشرها، سوپاپ ها و… به طور گسترده ای استفاده می شود.

 

چگالی در دمای 25 درجه سانتیگراد 0.97 گرم بر سانتی متر مکعب
نقطه اشتعال >314 درجه سانتیگراد
دمای احتراق حدودا 450 درجه سانتیگراد
کشش سطحی در دمای 25 درجه سانتیگراد 0.0211 نیوتن بر متر
چگالی دینامیکی (25 درجه سانتیگراد) 1000 میلی پاسکال بر ثانیه
چگالی سینتیکی (25 درجه سانتیگراد) حدود 1000 میلی متر مربع بر ثانیه

کاربردهای روغن سیلیکون

محصول فوق عمدتا به عنوان روان کننده، روغن حرارتی یا مایع هیدرولیکی استفاده می شود. این روغن ها عایق الکتریکی بسیار خوبی به حساب می آیند و بر خلاف آنالوگ های کربن، غیر قابل اشتعال هستند. ثبات دمایی بالای آنها و ویژگی های انتقال حرارت خوبشان موجب گردیده تا از این ماده به طور گسترده ای در آزمایشگاه ها برای گرم کردن انواع حمام ها و همچنین در خشک کن های یخچال به عنوان مبرد، استفاده شوند. در صنایع نفت و گاز نیز از آنها به عنوان پمپ پخش بخارات نفتی استفاده می شود.

کاربردهای روغن سیلیکون

در صنایع فضایی نیز به طور محدود از محصول فوق به عنوان حلقه خنک کننده خارجی و رادیاتور ماژول فضایی برای جلوگیری از گرمای بیش از حد استفاده می شود.

بعضی از روغن های سیلیکونی مانند سمیتیکون به علت تنش سطحی بالایی که دارند، یک عامل ضد فوم قوی به حساب می آیند درنتیجه از آنها در فرآیند هایی همچون تقطیر یا تخمیر نیز استفاده می شود.

محصول فوق گاهی به روغن های پخت و پز اضافه می شوند تا از کف بیش از حد در طی سرخ کردن جلوگیری شود. روغن های سیلیکونی ای که به عنوان روان کننده ها استفاده می شوند، می توانند در تولید فرآورده های فوم پلی اورتان و پودرهای ناخواسته (آلاینده ها) مورد استفاده قرار بگیرند.

برای خرید روغن سیلیکون با ما تماس بگیرید.

 

جالب است بدانید این روغن همراه با اسید بوریک یکی از دو ماده اصلی در بتونه کردن سل ها به حساب می آید.

مصارف پزشکی

محصولات مصرفی برای کنترل گرفتگی عضلانی اغلب حاوی روغن سیلیکونی هستند. همچنین این ماده برای درمان بیماری های شبکیه چشم مانند ویتوریوتینوپاتی، پرولیفراتیو و ترومای چشم نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

درمان بیماری های چشم به کمک روغن سیلیکون

در عمل های لیزر چشم نیز روغن سیلیکون به دلیل آنکه آب را از سطح شبکیه ی چشم به خوبی انتقاب می دهد و موجب چسبندگی سطح شبکیه با سطح رنگدانه های اپیتلیوم چشم می گردد بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

کاربرد در محصولات آرایشی

سیلیکون های مورد استفاده در محصولات مراقبت شخصی عموما انواع گوناگونی دارند و به صورت سیکلیک ، خطی و … موجود می باشند. این مواد سبب ضد آب نمودن محصولات، بالا بردن مقاومت، افزایش نفوذ پذیری، احساس نرمی پوست و… می شود. این ماده در کرم ها، شامپو ها و… استفاده می شود.این محصولات عمدتا به سه دلیل به محصولات آرایشی اضافه می شوند:

  • گسترش و پخش راحت تر: سیلیکون ها دارای کشش سطحی کمتری نسبت به روغن و آب هستند و می توانند راحت تر بر روی طوح گسترش یابند. همین امر موجب می شود تا استفاده از این ماده در کرم ها سبب ایجاد حس سبکی و نرمی شود. برای مو ها نیز از خشکی و زبری مو ها تا حدود زیادی کاسته می شود.
  • درخشندگی: بسیاری از سیلیکون ها محلول در آب نیستند و می توانند فیلم نازکی بر روی سطوح مو و یا پوست ایجاد نمایند که سبب براقیت آن ها شود.
  • محافظت از پوست: این مواد می توانند از پوست در برابر عوامل شیمیایی و یا نور آفتاب به خوبی مراقبت نمایند. همچنین از آنجایی که این ماده می تواند لایه ای نازک بر روی پوست تشکیل دهد سبب جلوگیری از تبخیر آب بدن و در نتیجه نرمی پوست می شود.
  • کاهش فوم: در صورت ساخت پاک کننده ای که فوم زیادی تولید نکند ، استفاده از روغن سیلیکون ها در فرمولاسیون آن ها بسیار مفید می باشد.

کاربرد روغن سیلیکون در رزین

امروزه رزین در ایجاد آثار هنری و نقاشی های بسیار کاربرد دارد. این ماده با ایجاد نقوش زیبا و سلولی یک ویژگی منحصر به فرد به این آثار می دهد. رزین در هنرهای اپوکسی، آبستره، ساخت زیورالات خاص و… بسیار مورد استفاده قرار می گیرد.

جایگزین روغن سیلیکون چیست؟

روان‏ کنندگی و ضدآب بودن این روغن منجر به رواج استفاده از آن شده است. بیشتر روغن‏ های سیلیکونی در صنایع تولید محصولات پلاستیکی مناسب نیست و گاها مضر می باشد، در این مواردمی توان روغن لاستیکی قرمز جایگزین سیلیکون کرد.

راهنمای خرید روغن سیلیکون

همانگونه که پیشتر نیز اشاره شد، این روغن در ویسکوزیته های مختلفی به بازار عرضه می شود. دلیل این تنوع شرایط متفاوتی (ویسکوزیته، تحمل دمایی و …) است که در دستگاه های مختلف وجود دارد، از همین رو باید روغن مناسب را خرید. معمولا سازندگان نوع و مشخصات روغن مناسب را بر روی آن درج می کنند، در غیر این صورت باید با متخصصین مجرب مشورت نمود. مبتکران شیمی در حال حاضر روغن سیلیکون را در ویسکوزیته های 1000 و 350 با کیفیت مناسب و قیمت عالی را در بازار عرضه می کند.

0/5 (0 Reviews)

28 نظر برای «روغن سیلیکون چیست | خرید روغن سیلیکون»

  • عابدیان می‌گوید:

    سلام . آیا روغن سیلیکون را می توان برای لاستیک های دور درب و سانروف خودرو استفاده کرد ؟

    • مبتکران می‌گوید:

      سلام. بله، روغن سیلیکون برای لاستبک در و سانروف کاربرد دارد.

  • N می‌گوید:

    سلام روزتون بخیر.
    من برای روغنکاری یک قسمت چرخ سردوز صنعتی باید روغن سیلیکون تهیه کنم.
    داخل دفترچه دستگاه فقط نوشته روغن سیلیکون و عدد خاصی جلوش نداره.
    به نظر شما چه روغن سلیکونی باید تهیه کنم؟

    • مبتکران می‌گوید:

      سلام، معمولا برای روغن کاری های صنعتی از روغن سیلیکون با ویسکوزیته متوسط بین 350 تا 1000 استفاده می کنند.

  • Raha می‌گوید:

    سلام و درود
    آیا از روغن سیلیکون می توان در سنسورهای فشار جهت ترانسمیترها ی اندازه گیری استفاده کرد؟ به عنوان مثال در سنسورهای پیزومقاومتی؟؟

    • مبتکران می‌گوید:

      سلام، بله. روغن سیلیکون بین قالب و دیافراگم قرار می گیرد. زمانی که فشار دیفرانسیل اندازه گیری شده به دیافراگم وارد می شود، فشار از طریق روغن سیلیکون به قالب منتقل می شود و می توان فشار دیفرانسیل را با دقت اندازه گیری کرد.

  • محمود معیری می‌گوید:

    با سلام میخواستم از روغن سلیکونی بین سنسور دما و غلاف ان برای اندازه گیری دما استفاده کنم ایا مجاز هستم

    • مبتکران می‌گوید:

      سلام، روغن سیلیکون می تواند دمای بسیار پایدار و یکنواختی را برای کالیبراسیون سنسورهای دمایی ایجاد کند، لذا برای کالیبره کردن سنسورهای دمایی در حمام کالیبراسیون از آن استفاده می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *