خرید و فروش مونو پروپیلن گلیکول

این ماده یک الکل انحلال پذیر در آب است که به عنوان حلال در صنایع مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد. نداشتن رنگ و بو، نقطه جوش بالا، حلالیت خوب در آب و عدم سمیت باعث شده است که از این ماده به صورت گسترده به عنوان حامل، حلال، رقیق کننده و… . در تولید مواد غذایی خوراکی، دارو، مواد آرایشی ( عطر و… )، مواد بهداشتی (شامپو و… ) و همچنین ضد یخ استفاده شود. برای خرید مونو پروپیلن گلیکول با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

خرید مونو پروپیلن گلیکول:

با توجه به اینکه این محصول کاربردهای متعددی دارد بنابراین مورد توجه صنایع مختلفی قرار گرفته است،صاحبان صنایع مرتبط می توانند برای خرید این محصول با بهترین کیفیت از طریق شماره های تماس با کارشناسان ما در ارتباط باشند.

قیمت فروش مونو پروپیلن گلیکول:

برای اطلاع از قیمت مواد شیمیایی مورد نیازتان پیش از ثبت سفارش کافیست با کارشناسان فروش مبتکران شیمی تماس بگیرید

مونو پروپیلن گلیکول چیست؟

مایعی بی رنگ و بی بو است که می تواند به عنوان افزودنی مجاز تحت شرایط خاص به صورت مستقیم به مواد غذایی اضافه شود، همچنین در بسیاری از موارد به صورت غیر مستقیم نیز مورد استفاده قرار می گیرد. علاوه بر این به طور وسیعی در صنایع آرایشی و بهداشتی، مواد شوینده و همچنین صنایع دارویی کاربرد دارد.

با اینکه این ماده به صورت کلی سمی نیست و به عنوان ماده ای امن شناخته می شود اما در مواردی مشاهده شده است که داشتنتماس پوستی و یا استنشاق این ماده مشکلاتی را برای برخی از افراد به وجود آورده است. توصیه می شود پیش از استفاده حتما برگه MSDS محصول را مطالعه نمایید.

کاربرد مونو پروپیلن گلیکول

با توجه به ساختار این ماده کاربردهای متعددی برای آن بر شمرده شده است

تولید ضدیخ 

ماده مذکور را می توان جایگزین اتیلن گلیکول در سیستم های خنک کنندگی مدرن و کاربردهای ضد یخ می باشد.این محصول در ترکیب با آب محلولی با نقطه انجماد پایین به وجود می آورد، از همین رو در ساخت ضدیخ ها مورد استفاده قرار میگیرد. بسیاری از ضدیخ ها که در رادیاتور اتومبیل ها مورد استفاده قرار می گیرند حاوی این ماده به همراه آب، مواد ضد خوردگی و برخی افزودنی های دیگر هستند. همچنین برای جلوگیری از یخ زدگی در هواپیماها نیز استفاده می شود.

در چند سال گذشته PG در نسل جدید ضدیخ ها با اتیلن گلیکول جایگزین شده است. این تغییر به دلیل بهتر بودن PG نسبت به اتیلن گلیکول نیست، تنها عامل کمتر بودن میزان سمیت آن است. اتیلن گلیکول بسیار سمی بوده  و هنگامی که بلعیده شود باعث تولید کریستال های کلسیم اگزالات می شود. این کریستال ها در قلب، کلیه و ریه ها تشکیل می شوند که می تواند آسیب هایی دائمی به بدن وارد کند. طعم شیرین و بوی مطبوع اتیلن گلیکول باعث شده است که کودکان و حیوانات به صورت اتفاقی ضدیخ های حاوی این ماده را مصرف نمایند.

داروسازی

محصول فوق در طیف وسیعی از داروها به عنوان تثبیت کننده و حلال مورد استفاده قرار می گیرد. امتزاج این ماده با آب آن را قادر می سازد تا به عنوان حلال در فرمولاسیون های دارویی به کار برده شود.

مونو پروپیلن گلیکول در دارو سازی

در داروهای تزریق وریدی PG به بدن کمک می کند تا مواد شیمیایی راحت تر جذب کند. با وجود اینکه نگرانی هایی در مورد سمیت این ماده وجود دارد، باید توجه نمود که هنگام ورود به بدن به کریستال های بی ضرر تبدیل می شود.

تولید سیگارهای الکتریکی

سگیارهای الکتریکی به عنوان جایگزین هایی برای سیگار شناخته شده و مناسب کسانی هستند که خواهان ترک هستند. در این سیگارها چند نوع مایع به همراه نیکوتین وارد بدن شخص می شود. که عمدتا  گلیسیرین گیاهی و محصول فوق هستند.

مونو پروپیلن گلیکول در سیگارهای الکتریکی

مونو پروپیلن گلیکول در دامپزشکی

در دامپزشکی از MPG برای درمان بیماری کتوز ( بالا بودن مواد کتونی در خون ، شیر و یا ادرار دام ) استفاده می کنند. گاو ها پس از زایمان دچار کمبود انرژی می شوند که همین عامل باعث کم بودن شیر و ابتلا به کتوز می گردد. برای درمان این بیماری از PG استفاده می شود که  میزان شیر را افزایش می دهد ، چربی شیر کاهش پیدا می کند و درصد پروتئین آن بدون تغییر باقی می ماند. 

تولید پروپیلن اکساید

پروپیلن اکسید نیز توسط فرآیند کلروهیدرین، و یا فرآیند پروکسیداسیون (محصول جانبی) تولید می شود. در فرآیند کلروهیدرین، کلر، پروپیلن و آب با یکدیگر برای تولید پروپیلن کلروهیدرین ترکیب می شوند که بعدا با یک باز واکنش داده تا اکسید تولید شود. 

 این ترکیب شیمیایی به خاطر خواص ویژه مانند حلالیت خوب در آب، توانایی حل کردن بسیاری از چربی ها و بی رنگ و بی بو بودن ، در صنایع مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد که در ادامه به برخی از آنها اشاره خواهیم کرد:

کاربرد در لوازم آرایشی  و بهداشتی:

  • این ماده به عنوان یک عامل نرم کننده و ملین در لوازم آرایشی و دارویی کاربرد دارد. 
    ساخت کرم ها و لوسیون و ضد آفتاب
  • حلال بسیاری از مواد دارویی مانند دیازپام و لورازپام . و به طور کلی در داروسازی کاربرد فراوانی دارد.
  • حلال مواد معطر
  • شوینده ها و ضدعفونی کننده ها

مونو پروپیلن گلیکول در شامپو

محصولات مشابه :

خرید دی پروپیلن گلیکول

تولید ضدعفونی کننده های دست

سازگاری این ماده وعدم آسیب آن به پوست باعث استفاده از این ترکیب در محصولات ضد عفونی کننده گردیده است. دلیل این کاربرد را می توان خواص زیر دانست:

  • جذب آب: طبق مطالعات، محصول فوق می تواند در غلظت های پایین به عنوان یک هومکتانت عمل نماید. به این معنی که  به آب می چسبد و در لایه های بیرونی پوست، سبب هیدراتاسیون و حفظ رطوبت می گردد. با توجه به لزوم حفظ رطوبت پوست به خصوص در تولید مواد آرایشی و بهداشتی و همچنین مواد ضدعفونی کننده و شوینده ، این خاصیت MPG را به یکی از پراستفاده ترین مواد شیمیایی در صنایع ذکر شده تبدیل کرده است .
  • مرطوب کننده: این ماده می تواند موجب ایجاد رطوبت و نرمی  پوست شود. عدم چسبندگی پوست و ایجاد حس سبکی در کرم های استفاده شده از این ماده از مزایای آن به حساب می آید.
  • مناسب برای پوست های خشک و دارای چروک: با افزایش سن، رطوبت طبیعی پوست (NMF) کمتر شده و خشک و چروک می گردد. محصول فوق با حفظ آب روی پوست، میزان خشکی و چروک آن را به حداقل می رساند.
  •  برای پوست های حساس و پر آکنه: این ترکیب مانع از بین رفتن رطوبت روی پوست می شود، چرب نبوده و می تواند برای پوست های آکنه ای مناسب باشد.
  • افزاینده میزان نفوذ: این ماده با اثر بخشی بر روی سایر مواد شیمیایی موجود در لوازم آرایشی می تواند سبب بهبود عملکرد آن ها شود.

چه محصولات غذایی حاوی مونو پروپیلن گلیکول هستند؟

 در کنار کاربرد های ذکر شده بالا این محصول در گرید خوراکی به عنوان ماده ی افزودنی در محصولات غذایی متنوع مانند :سس سالاد، بستنی بدون چربی، رنگ های غذایی، ذرت بوداده،خامه ی ترش و کیک ، افزودنی به نوشیدنی ها و آبنبات ها همچنین پایدار کننده، ضخیم کننده و بهبود دهنده ی بافت مواد غذایی نیز استفاده می شود.

مونو پروپیلن گلیکول خوراکی

طبق آزمایشات صورت گرفته این افزودنی به عنوان ترکیبی امن برای استفاده در تولید مواد غذایی شناخته می شود و میزان مجاز استفاده از آن در محصولات مختلف به شرح جدول زیر است : 

مونو پروپیلن گلیکول در مواد غذایی مختلف

همانگونه که در جدول قابل مشاهده است، حد مجاز استفاده از این ماده در نوشیدنی های الکلی 5%، در شیرینی 24%، در محصولات لبنی که به صورت یخ زده استفاده می شوند 2.5%، میزان استفاده در طعم دهنده ها به میزان 97 %، در آجیل 5% و در مابقی غذاها 2 % است. 

عوارض مونو پروپیلن گلیکول

مطابق با سازمان غذا و داروی آمریکا، ماده مذکور به طور کلی به عنوان یک ماده ی امن برای استفاده به عنوان افزودنی تحت شرایط خاص در نظر گرفته می شود. با این حال، قرار گرفتن در معرض غلظت های بالا و قرار گرفتن طولانی مدت در معرض مقادیر پایین این ترکیب شیمیایی ممکن است منجر به ایجاد علائم آلرژیک جزئی و همچنین مشکلات سلامتی شدید گردند.مصرف دوزهای بالا باعث ایجاد اسید لاکتیک می شود که می تواند منجر به اسیدی شدن خون و نارسایی کلیه شود. نشانه اصلی مسمومیت اختلال در سیستم عصبی مرکزی است که منجر به کاهش تنفس، کاهش ضربان قلب و کاهش هشیاری می گردد.

اثرات تماس با مونو پروپیلن گلیکول:

برخی از عوارض جانبی و خطرات بهداشتی این ماده ی شیمیایی در زیر ذکر شده است. جهت کار با این ماده شیمیایی مطالعه MSDS آن توصیه می شود. 

سمیت دهانی

مصرف مکرر این ماده باعث تهوع و استفراغ در برخی افراد میشود.
قورت دادن باعث ناهنجاری های موقت یا دائم در عملکرد قلب، کبد و کلیه ها میشود.

پوست

قرار گرفتن در معرض این ماده منجر به خارش پوست  همراه با تحریک آن

  • شستشوی ناحیه ای از پوست که در معرض این ماده قرار گرفته با آب باعث رهایی از این ماده و تسکین پوست می گردد

استنشاق

استنشاق طولانی مدت باعث درد و ناراحتی در قفسه سینه میشود.

  • عامل خطرناکی برای بیماری آسم و سایر مشکلات حاد تنفسی  میباشد.
  • این ماده به فرم مایع یا بخار ممکن است باعث حساسیت خفیف چشم و قرمزی و درد چشم شود . برای رفع این مشکل باید سریعا محل آلوده را با آب شستشو دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *