سنجش خلوص اسید فرمیک

شناسایی کیفی اسید فرمیک : اسید فرمیک مایع شفاف و بی رنگ و با بوی تند است که در آب، اتانول، اتر و گلیسرول حل می شود می باشد.

برای اطمینان از کیفیت این محصول:

  • 1 میلی لیتر از اسید فرمیک را با سدیم هیدروکسید (مایع) خنثی کنید و 2 قطره اسید اضافه کنید، سپس حدود 1 میلی لیتر کلرید فریک اضافه کنید؛ یک رنگ نارنجی مایل به قرمز تشکیل می شود که با افزودن اسیدهای معدنی، به نارنجی متمایل به زرد تغییر رنگ خواهد داد.  
  • 2 میلی لیتر از اسید فرمیک را در یک لوله آزمایش بریزید، 5 میلی لیتر اسید سولفوریک به آن بیفزایید و گاز حاصل را مشتعل کنید. یک شعله آبی تشکیل می شود که نشان دهنده وجود  کربن مونوکسید می باشد.

برای اطمینان از این درصد خلوص:

درصد خلوص این محصول از اسید فرمیک، % 85  می باشد. 15 میلی لیتر آب را در یک فلاسک شیشه ای بریزید. فلاسک را وزن کنید. حدود 1/5 – 1 میلی لیتر اسید فرمیک به آن اضافه کرده و دوباره وزن کنید. با افزودن آب، محلول را رقیق کرده و به حجم 50 میلی لیتر برسانید. چند قطره شناساگر فنول فتالئین اضافه کرده و آن را با سدیم هیدروکسید 1 نرمال تیتر کنید. هر 1 میلی لیتر از سدیم هیدروکسید 1 نرمال، معادل با 46.03 میلی گرم اسید فرمیک خواهد بود.

برای بررسی درصد فلزات سنگین، 10 میلی گرم از سدیم کربنات را به 4 گرم (3/3 میلی لیتر) اسید فرمیک بیفزایید و اجازه دهید تا در یک حمام بخار تبخیر و خشک شود. ترکیب حاصل را در 1 میلی لیتر اسید استیک 1 نرمال حل کرده و با افزودن آب رقیق کنید و به حجم 25 میلی لیتر برسانید. مقدار فلزات سنگین در این محصول، نباید از 5 میلی گرم بر کیلوگرم بیشتر شود.

حداکثر مقدار سولفیت در این محصول، 3 میلی گرم بر کیلوگرم است. برای اطمینان از این ترکیب درصد، 25 میلی لیتر از اسید فرمیک را با 25 میلی لیتر آّب رقیق کنید و 0.1 میلی لیتر از محلول 0.1 نرمال ید به آن بیفزایید. رنگ محلول باید یک زرد روشن باقی بماند. 

محصولات مرتبط:

اسید فرمیک

سود مایع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *