کاربرد آمین ها

آمین ها خصوصا اتانول آمین ها در صنایع مختلفی مورد استفاده قرار می گیرند در این مقاله به کاربرد آمین ها در صنعت خواهیم پرداخت :

در صنعت گاز : 

اتانول آمین ها حلال های موثری در حذف آلودگی های گوگرد از پالایشگاه بی گاز هستند.

در صنعت چوب :

مونو اتانول آمین یک ماده مهم برای فرمولاسیون نگهدارنده چوب است. برای تزئین چوب در کاربردهای

بیرونی(در فضای باز) برای تضمین چرخه عمر طولانی استفاده می شود.

در آرایشی و بهداشتی :

مونو اتانول آمین از اجزای کلیدی در مکمل های کوکامید می باشند که ارزش آنها در سطح جهانی در فرمولاسیون محصولات و تمیز کننده های مراقبت شخصی مانند صابون مایع، شامپو و فوم حمام ثابت می شود.

آمین ها در محصولات آرایشی و بهداشتی

در صنعت چاپ :

مونو اتانول آمین (MEA) به عنوان عامل کنترل pH در فرمولاسیون بسته بندی و جوهر چاپ استفاده می شود.

صنعت کشاورزی :

در فرمولاسیون علف کش ها و به عنوان مواد واسطه شیمیایی برای آفت کش های مخصوص از بین بردن حلزون، قارچ کش ها و محصولات از بین برنده های جلبک استفاده می شود.

آمین ها در کشاورزی

صنعت سیمان :

آمینها در بسیاری از کاربردهای سیمان و بتن به منظور افزایش قدرت سیمان و بتن ، کاهش زمان خشک شدن آنها و نیز محافظت در برابر انجماد این مواد استفاده می شوند. دی اتانول آمین به عنوان یکی از اجزای تشکیل دهنده آسیاب سیمان در تولید سیمان استفاده می شود.

مایعات فلزکاری:

مواد افزودنی اسیدی و یا محصولات تجزیه ای اسیدی نخستین عامل خوردگی سطوح فلزی، به ویژه در حضور رطوبت است. اغلب به عنوان خنثی کننده مولکول های اسیدی در روان کننده ها (lubricants) مورد استفاده قرار گرفته و به عنوان یک ابزار برای جلوگیری از خوردگی مورد آزمایش قرار می گیرد. همچنین به عنوان واسطه در تهیه گریس محلول در آب، امولسیفایر، مهار کننده خوردگی و آفت کش ها استفاده می شود.

داروسازی:

در آنتی هیستامین ها، داروهای ضد مالاریا، آنتی بیوتیک ها، داروهای بیحس کننده موضعی، داروهای ضد افسردگی و شل کننده های عضلانی استفاده می شود.

صنعت چسب : 

به عنوان یک ماده شیمیایی برای مواد چسبنده عمل می کند.

مواد شوینده / پاک کننده ها / نرم کننده های پارچه : 

در کارهای سنگین خشکشویی از مواد شوینده ای حاوی تری اتانول آمین استفاده می کنند تا یک محفظه قلیایی برای حمام خشکشویی فراهم کند، که برای تمیز کاری کارآمد ضروری است. آلکان آمین ها اسید های چرب موجود در اجزای چرب خاک را به صابون های آمینی خودشان تبدیل می کنند و از عوامل ضد انجماد خاک هستند.

کاربرد در مواد شوینده

حفاری نفت : 

تری اتانول آمین در پایین حفره چاه نفت برای جلوگیری از خوردگی تجهیزات حفاری استفاده می شود.

آمین ها در حفاری نفت

لاستیک/ کمک کننده های فرآیند تولید لاستیک :

 TEA به عنوان یک واسطه برای مواد شیمیایی مورد استفاده در تولید لاستیک عمل می کند.

مواد شیمیایی عکاسی : 

تری اتانول آمین در سیستم های پیجیده مدرن در حال توسعه برای صنعت مواد شیمیایی عکاسی مورد استفاده قرار می گیرد.

مواد شیمیایی در عکاسی

سورفکتانت ها : 

آلکیل آلکانو آمین ها و اتانول آمین ها به راحتی با اسیدهای چرب زنجیره بلند واکنش نشان داده تا صابون های با سطح فعال ایجاد کنند. این محصولات مواد مومی و غیر کریستالی هستند که به عنوان مواد افزودنی امولسیون در روانکاری های نساجی، صیقل دادن، مواد شوینده، آفت کش ها و محصولات مراقبت شخصی مانند لوسیون دست، کرم اصلاح صورت  و شامپو اهمیت گسترده ای دارند.

در فوم های یورتان :

 TEA به عنوان کاتالیزور پایدار کننده در طول واکنش تولید فوم های یورتان انعطاف پذیر و سفت استفاده می شود. 

کاربرد آمین ها در فوم یورتان

در صنعت نساجی (افزودنی های نساجی) :

صابون سطح – فعال آلکانوآمین ، که عمدتا از اسید اولئیک ساخته شده اند، در تمیز کردن و تمیز کاری منسوجات استفاده می شود. هنگامی که با حلال های کلردار ترکیب می شوند ، این صابون ها به مواد مرطوب تبدیل می شوند. در همراهی با روغن های طبیعی مانند روغن سویا، روغن زیتون و روغن کرچک، این صابون ها به عنوان روان کننده های نساجی مورد استفاده قرار می گیرند که از ویژگی های آن، امولسیون پذیری و راحتی حذف آن می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *