بی کرومات سدیم

سدیم دی کرومات یکی از ترکیبات کروم 6 ظرفیتی است که عموما از فرم 2 آبه آن با فرمول مولکولی Na2Cr2O7.2H2O استفاده می کنند. این ترکیب، هنگامی که گرم میشود بخارات سمی تولید می کند که اکسید کننده ای قوی و بسیار خورنده است. ساختار این ماده را در شکل زیر مشاهده می نماید.

بی کرومات سدیم چیست؟

بی کرومات سدیم (Sodium dichromate) با نام های دیگر سدیم دی کرومات و بی کرومات سدیم ترکیبی معدنی با فرمول مولکولی Na2Cr2O7 است. دارای جرم مولکولی 261 الی 298 درجه سانتی گراد، نقطه ذوب 356.7ºC و دانسیته 2.52 g/cmاست. بی کرومات سدیم به صورت کریستال های نارنجی رنگ و بی بو است. این ماده خورنده و اکسید کننده را در آبکاری فلزات، تولید رنگدانه ها، سرامیک و منسوجات استفاده می کنند. 

.

خواص فیزیکی و شیمیایی:

ساختار  .
cas no 10588-01-9
فرمول شیمیایی  Na2Cr2O7
جرم مولکولی  261-298 g
مشخصات ظاهری کریستال های نارنجی بی بو 
دانسیته  2.52 g/cm3
نقطه ذوب 356.7 °C 
نقطه جوش 400 °C
حلالیت  محلول در متانول و اتانول 

روش تهیه:

برای تولید بی کرومات ابتدا باید کرومات را تهیه کرد و با استخراج دی کرومات از سنگ کرولیت میتوان میلیون ها کیلوگرم دی کرومات سدیم تولید کرد. سدیم دی کرومات شبیه پتاسیم دی کرومات است؛ بخصوص در واکنش پذیری و خصوصیات فیزیکی با این حال که نمک سدیم محلول در آب است و اکی والان آن بسیار کم است. 

4Na2Cr2O7 4 Na2CrO4 + 2Cr2O3 + 3 O2

واکنش ها:

هنگامی که با آلومینیوم دی کرومات و پتاسیم ترکیب میشود ، برای فرایند حرارت آلومینیوم ، برای تولید کروم از فرم اکسید شده آن مورد استفاده قرار میگیرد. این عمل در صنعت هوافضا برای تولید الیاژهای بالا مورد استفاده قرار میگیرد. در سنتز مواد  آلی ، این ماده بعنوان یک اکسید کننده در واکنش در حضور سولفوریک اسید شرکت میکند.
.

برای مثال: اکسیداسیون پارا نیتروتولوئن برای تبدیل به پارا نیتروبنزونیک اسید؛ اکسید کردن n-بوتانول برای تبدیل به  n– بوتیل الدهید، تبدیل فرم سیکلوهگزانون به سیکلو هگزانول.

کاربردهای سدیم بی کرومات:

فرم کرومات(VI)در ترکیبات بسیاری  استفاده میشود بعنوان مثال بعنوان مهار کننده خوردگی ،تولید نگهدارنده های چوب ، جوهر ، رنگدانه ها و سایر محصولات بیشتر از کروم بعنوان روکش و ساخت فولاد ضدزنگ،در گالواینزه و آبکاری، دباغی چرم و تولید نساجی  مورد استفاده قرار میگیرد. علاوه بر اهمیت این ماده در تولید محصولات حاوی  کروم ، در تولید مواد زیر استفاده میشود:

آبکاری فلزات:

از خوردگی فلزات جلوگیری میکند ، باعث تمیز کردن ساده تر سطوح فلزی میشود و در صنایع چوبی اجازه میدهد رنگ به چوب بچسبد.

محصولات ارگانیک :

بعنوان یک اکسید کننده در تولید ویتامین K و موم استفاده میشود.

رنگدانه ها:

برای تولید رنگدانه های کرومات معدنی استفاده میشود که در آن طیفی از رنگ های پایدار تولید میشود. کرومات با ظرفیت های دیگر برای جلوگیری از خوردگی در پزیرلایه ها مورد استفاده قرار میگیرد.

سرامیک :

در تولید شیشه های رنگی و لعاب سرامیک ها استفاده میشود. سدیم دی کرومات 2آبه ترکیبی ایده آل برای استفاده در درجه حرارت های بالا برای استفاده در لعاب سرامیک و شیشه های رنگی است.

منسوجات:

بعنوان تثبیت کننده رنگ های اسیدی و بهبود  خواص رنگ پذیری مورد استفاده قرار میگیرد. کرومیک اکسید از سایر اکسیدهای فلزی مانند تیتانیوم یا اهن سخت تر است، و مناسب برای استفاده در  محیط های خشن مانند دماهای بالا است.

کاربرد سدیم بی کرومات
این ماده به طور عمده برای تولید سایر ترکیبات کروم استفاده می شود، اما همچنین در دوغاب بنتونیت استفاده می شود که در تولید نفت استفاده می شود؛ در مواد نگهدارنده چوب؛ در تولید مواد شیمیایی آلی و به عنوان یک مهار کننده خوردگی.

بازار جهانی:

چین بزرگترین و اصلی ترین تولید کننده سدیم بی کرومات در جهان است، با این حال کارخانه های شیمیایی چینی(در سال کمتر از 50هزار تن تولید میکنند)که نسبت کارخانه های قزاقستان (بیش از 100،000 تن در هر سال) نسبت تولید کمتری دارند.

.

کارخانه ها در روسیه، ایالات متحده و بریتانیا میزان تولید متوسطی بین 50،000 تا 100،000 تن در سال دارند (Kogel، 2006).

قیمت بی کرومات سدیم :

4 نظر برای «کاربرد بی کرومات سدیم»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *