جوش شیرین

جوش شیرین چیست؟ خوردن این ماده چه فوایدی دارد؟ خواص جوش شیرین چیست؟ جالب است بدانید کاربرد های این ماده به استفاده در صنایع غذایی محدود نمی شود و این ترکیب به دلیل خواص زیادی که دارد در صنایع زیادی مورد استفاده قرار می گیرد. با ما همراه باشید تا با این ماده و کاربردهای شگفت انگیز آن که تاکنون نمیدانستید بیشتر آشنا شوید.

آشنایی بیشتر با این ماده

جوش شیرین با نام دیگر بی کربنات سدیم ماده ای شیمیایی است که در صنایع غذایی به خصوص تولید کیک و شیرینی به وفور مورد استفاده قرار می گیرد. این ماده با cas no برابر 8-55-144 که نوعی نمک است از ترکیب یون Na و یون بی کربنات تشکیل می شود. ماده ی فوق یک کریستال جامد سفید رنگ است که اغلب ظاهر آن به صورت پودری می باشد.

چگونه این ماده باعث پف کردن خمیر نان و شیرینی میشود؟

محصول فوق یک ترکیب قلیایی است و زمانی که با اسید ترکیب شود گاز دی اکسید کربن آزاد میکند. هنگامی که ماده ی فوق را به خمیر کیک یا نان اضافه میکنند ، حباب های کوچک کربن دی اکسید در خمیر گیر می افتند و باعث برآمدن و پف کردن میشوند. اسیدهایی که برای ایحاد این واکنش موثر هستند : شامل سرکه،آبلیمو،ماست و کرم تارتار … میباشد. این ماده به محض تجزیه شدن در اثر گرما ، گاز آزاد میکند که در این صورت برای انجام واکنش نیازی به اسید نداریم این آزادسازی گاز عموما در دمای بالای 80 درجه سانتی‌گراد (176 درجه فارنهایت) اتفاق می‌افتد.
اگر خمیر حاوی آن در دمای اتاق گذاشته شود، به آرامی بالا می آید و خمیر حالتی کرکی شکل به خود میگیرد که دلیل این حالت شروع واکنش های اسید و باز در درون خمیر میباشد.
در مرحله دوم که خمیر در فر قرار گرفته میشود گرما موجب تسریع واکنش بین اسید و باز شده و همچنین منجر به تجزیه جوش شیرین می شود که در هر دو حالت گاز خروجی دی اکسید کربن تولید میشود.


علاوه بر موارد گفته شده این محصول میتواند در موارد زیر نیز موثر واقع شود:

  • ترد کردن گوشت و مرغ
  • حذف بو و مزه سرکه
  • جلوگیری از دلمه شدن شیر
  • حفط رنگ گل کلم و گرفتن بوی آن

آیا میدانید فرق بین این ماده و بکینگ پودر در چیست؟

محصول فوق یک ترکیب شیمیایی قلیایی است اما بکینگ پودر حاصل واکنش محصول فوق با اسید است. اسید داخل بکینگ پودر معمولا به شکل نمک است یعنی تا زمانی که مایعی اضافه نشود واکنشی رخ نخواهد داد. عموما از جوش شیرین در روش هایی استفاه میشود که در دستور پخت آن از مواد اسیدی مانند ماست استفاده بشود اما اگر در دستور پخت از مواد اسیدی استفاده نشود از خود بکینگ پودر که خود شامل اسید میباشد استفاده می گردد.

کاربرد ها و خواص 

همانطور که پیشتر نیز گفته شد خواص این ماده فقط در شیرینی پزی نیست بلکه در موارد پزشکی ، پوست و مو، دندان و استفاده های خانگی کاربرد دارد.

خواص این ماده برای پوست و مو :

از این ترکیب میتوان به عنوان بوگیر طبیعی ، لایه برداری پوست ، نرم کننده دست ، تسکین دهنده و ماساژ پا ، تسکین خارش پوست استفاده کرد. همچنین از دیگر کاربردهای محصول فوق میتوان به مقابله با جوش سرسیاه ، پاک کردن سموم و دیگر ضایعات پوستی ، مقابله با شوره سر ، از بین بردن تیرگی زیر بغل و نرم کردن پوست آرنج و سر زانو نیز اشاره کرد.

با کمک این ماده میتوان اشیا و خارهای ریز فرو رفته در پوست را بیرون آورد ، برای بسیاری از ما گاها موقعیت هایی پیش می آید که اشیا ریزی مانند خار به درون پوست نفوذ میکند و خارج کردن آن کار راحت و آسانی نیست اما با کمک این محصول میتوان به راحتی این کار را انجام داد فقط کافیست قسمت آسیب دیده را روزی دو بار با محلول جوش شیرین و اب گرم بخیسانید و پس از چند روز به راحتی میتوان شی را بیرون آورد.

 

خواص این ماده برای دندان:

بعنوان یک پاک کننده و تمیز کننده شناخته میشود به همین دلیل استفاده از ان بعنوان خمیر دندان نیز رایج است. اما بدلیل خاصیت سایندگی مینای دندان در طول زمان استفاده مستقیم از آن بعنوان خمیر دندان توصیه نمیشود بلکه میتوان آن را با خمیر دندان ترکیب کرد، همچنین میتواند بوی بد دهان را از بین ببرد و التهاب لثه را تسکین دهد.

این ماده می تواند به عنوان دهانشویه مورد استفاده قرار بگیرد و به دلیل خاصیت ضد باکتریایی و میکروبی منجر به پاکسازی دهان شود. برای این منظور نصف قاشق چایخوری از این ماده را با نصف لیوان آب گرم مخلوط نمایید و استفاده کنید.

جوش شیرین و سفید سازی دندان


سفید کردن دندان 

اگر دوست دارید دندان‌هایتان مثل مروارید سفید به نظر برسند، با ترکیب یک قاشق چایخوری از ماده ی فوق و کمی آب، یک خمیر ساختگی درست کنید. تنها یک بار در هفته این خمیر را روی دندان‌هایتان بمالید و اجازه دهید به مدت 5 دقیقه روی آنها بماند. سپس دهان و دندانتان را بشویید.

در ادامه به  روش های دقیق تر برای سفید سازی دندان با کمک این ماده می پردازیم:

روش اول:

1/2 الی 1/4 از این ماده (حدود 3 گرم) را در ظرف کوچکی بریزید و با آب مخلوط نمایید تا مخلوط به دست آمده خمیری شکل شود. معمولا برای ساخت این خمیر مخلوط نمودن 2 پارت از ترکیب فوق با 1 پارت آب مناسب می باشد. هرگز این مخلوط را با آب لیمو و یا سار میوه ها درست نکنید. زیرا این ترکیبات اسیدی می باشند و در هنگام مخلوط شدن با این ماده می توانند خسارات جبران ناپذیری به دندان های شما وارد نمایند.

با این خمیر می توانید به مدت 1 الی 2 دقیقه مسواک بزنید و سپس دهان خود را شست و شو دهید. توجه نمایید که هنگام استفاده از خمیر دندان های حاوی فلوراید نباید دندان های خود را با آب بشویید زیرا از میزان اثر گذاری یون های فلوراید موجود کاسته می شود. در نتیجه هنگام استفاده از خمیردندان های حاوی فلوراید از این خمر استفاده نکنید.

این کار را هر روز و برای مدت یک الی 2 هفته تکرار نمایید. بعد از این دوره فقط یک الی 2 بار در هفته از این خمیر استفاده کنید. استفاده ی بیش از حد از این ماده می تواند موجب آسیب رساندن به مینای دندان و سایش دندان ها شود.

  • روش دوم:

در این روش 2 پارت از محصول فوق را یا 1 پارت از سدیم هیدروکسید 1 الی 3 درصد مخلوط نمایید. شما می توانید با این مخلوط به مدت 1 الی 2 دقیقه مسواک بزنید و سپس دهان خود را شست و شو دهید. هیدروژن پراکسید خاصیت سفید سازی نیز دارد اما استفاده از آن باید با احتیاط صورت پذیرد. حتما توجه نمایید که هیدروژن پراکسید مورد استفاده غلظتی بیش از 3 درصد نداشته باشد و عوارض خوردگی را برای شما ایجاد نکند. لازم به ذکر است که از این مخلوط بیش ار 1 بار در هفته استفاده نکنید. در صورتی که در دهان خود احساس سوزش نمودید فورا دهانتان را آبکشی کنید و از این مخلوط دیگر استفاده ننمایید

  • روش سوم:

6 گرم (1 قاشق چای خوری) از این ماده را در یک لیوان آب (240 میلی لیتر) مخلوط نمایید و مرتب هم بزنید تا حل گردد. سپس مخلوط را غرغره نمایید. این ماده با این روش به صورت غیر مستقیم موجب سفید سازی دندان می شود و با خنثی نمودن اسید های موجود در اثر خوردن غذا های اسیدی از فرسایش دندان ها جبوگیری به عمل می آورد.

کاربرد جوش شیرین

موارد دارویی:

از ترکیب فوق میتوان برای پیشگیری از سرطان استفاده کرد بدلیل اینکه بعنوان افزایش دهنده pH تومورهای اسیدی ، بدون تاثیر بر pH بافت های سالم و خون شناخته میشود هنگامی که PH در بدن از بین میرود ، بافت ها و ارگان های بیمار قادر به رشد و شکوفایی در بدن خواهد بود که باعث صدمه زدن به دیگر بافت ها و اندام ها میشود و سیستم ایمنی بدن را به خطر می اندازد

خواص این ماده برای معده

سوزش سر دل که به عنوان رفلاکس معده شناخته می شود می تواند قسمت فوقانی معده را تحت تاثیر قرار دهد و این حس ناخوشایند در گلو نیز احساس گردد. استرس، خوردن ادویه های زیاد و پرخوری از جمله مواردی هستند که می توانند منجر به ایجاد رفلاکس معده شوند.

برای تسکین سوزش معده از این ترکیب می توان به عنوان یک داروی کم هزینه و ارزان استفاده کرد که پس از خوردن غذا نوشیدن این محلول باعث کمک به رفع سوزش معده و خنثی سازی اسید معده می شود. یک قاشق چایخوری از این ماده را در یک لیوان آب سرد حل نمایید و مخلوط را به آرامی بنوسید تا تاثیر آن را بر سوزش معده مشاهده نمایید.
درمان نفخ ناشی از مصرف سبزیجات ، تسکین سوزش و خارش ناشی از آبله مرغان ، کاهش درد ورم لوزه و سرعت بخشیدن به فرایند درمان آن ، تسکین درد مفاصل ، درمان آفت دهان استفاده شود

استفاده به عنوان ضدعفونی کننده:

محصول فوق خاصیت ضدعفونی کنندگی دارد و میتواند قارچ ها و باکتری ها را از بین ببرد.

شست و شوی لباس ها:

  • باعث نرم شدن لباس ها و از بین برنده بوی آن ها میشود
  • لکه های زرد رنگ و سرسخت روی یقه لباس و سر استین ها را از بین میبرد
  • به مواد شوینده خاصیت پاک کنندگی و سفید کنندگی میدهد
  • توانایی از بین بردن لکه های روغنی و لکه های جوهر را دارد.

فواید در تمیز کردن خانه :

به عنوان پاک کننده و براق کننده جواهرات و زیورآلات، پاک کننده لکه های روی چوب ، پاک کننده قسمت فلزی اتو ، پاک کننده زنگ آهن از ابزار الات فلزی تمیز و درخشان کردن ظروف و مجسمه های کریستالی و بلور، مبلمان چوبی و حصیری بعنوان ضدعفونی کننده دستشویی و کف حمام، باز کننده لوله ها پاک کننده لکه مداد شمعی و جوهر ، دوده شومینه

سایر کاربرد ها :

ماده ی فوق یک ضد قارچ و دفع کننده طبیعی حشرات است و میتواند سوسک ها و مورچه ها را از خانه فراری بدهد. این ماده برای مقابله با آفت باغچه و از بین بردن علف های هرز نیز موثر میباشد.

قیمت خرید جوش شیرین:

برای تهیه ی این محصول با ما در تماس باشید.                   

8 نظر برای «جوش شیرین چیست و آشنایی با مهم ترین کاربرد های آن»

  • شهریار می‌گوید:

    بی کربنات سدیم
    استفاده آن در کباب کوبیده سیخی سبب سفت شدن کباب شده ولی کباب ها ازسیخ نمی ریزند
    در درست کردن کباب کوبیده از جوش شیرین استفاده نشود بهتر است

  • نثار می‌گوید:

    تشکر از معلومات سود مند و جامع تا در ارزوی موفقیت های بیشتر تان

  • فاطمه سیاح می‌گوید:

    اگر داخل نان ضرر نیست

    چرا ممنوع هست
    و چرا نانوایان متخلف به اشد مجازات میرسند

    • مبتکران می‌گوید:

      نان در کشور ما تقریبا بخشی از غذای اصلی افراد به حساب می آید و میزان مصرف آن در افراد حداقل 300 گرم در روز است. همچنین نان یکی از منابع مهم تامین کننده ریز مغذی ها از جمله آهن است. استفاده از جوش شیرین در نانوایی ها به چند دلیل ممنوع است، مقدار زیاد آن باعث:
      • بیات شدن نان
      • افزایش ضایعات
      • کاهش عطر و طعم نان
      • ایجاد حالت قلیایی و رنگ زرد در نان
      می شود؛ که مسلما هیچکدام از این عوامل مطلوب نیستند. از سوی دیگر مصرف بیش از حد مجاز این ماده، به صورت روزانه در غذای اصلی (نان) مشکلات سلامتی از جمله خنثی سازی اسید معده، مشکلات هضم و جذب مواد معدنی، اختلال گوارشی، نفخ، کم خونی، پوکی استخوان و بیماری های قلبی و عروقی را در پی دارد. البته مصرف آن در مقدار کم در کیک ها، شیرینی ها و نان های خانگی باعث افزایش حجم محصولات می شود و مشکلی را در پی ندارد.

    • مبتکران می‌گوید:

      سلام، خیر مضر نیست؛ اما برخی در اثر استفاده از جوش شیرین دچار معده درد می شوند، که می توان به جای جوش شیرین از بیکینگ پودر استفاده کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *