خرید کلرید پتاسیم

کلرید پتاسیم چیست؟ماده شیمیایی با فرمول KCl از پتاسیم و کلرید تشکیل شده و یک نمک فلزی به حساب می آید.با توجه به خواص متعدد این ماده از آن در دو کلرید پتاسیم صنعتی (کشاورزی) و دارویی مورد استفاده قرار میگیرد.  جهت ثبت سفارش خرید می توانید از طریق شماره های زیر با کارشناسان ما در مبتکران شیمی در ارتباط باشید.در ادامه به بررسی خواص،کاربردها،اثرات مصرف و همچنین مصارف و بازار جهانی این ترکیب خواهیم پرداخت.

فروش کلرید پتاسیم

برای آگاهی از قیمت کلرید پتاسیم با کارشناسان فروش ما تماس بگیرید. 

خرید کلرید پتاسیم

شما می توانید برای خرید کود پتاسیم و همچنین جهت اطلاع از قیمت این محصول با کارشناسان ما در مبتکران شیمی در ارتباط باشید.

اطلاعات محصول کشور تولید کننده: روسیه

 بسته بندی: کیسه 25 کیلویی 

 درصد خلوص : 98/5% و محلول در آب

CAS NO: 7447-40-7

آنالیز محصول آنالیز پتاسیم کلرید

خواص فیزیکی و شیمیایی

KCl ترکیبی شیمیایی متشکل از دو عنصر پتاسیم و کلر است و قطبی است. بیشترین مصرف آن به دلیل داشتن پتاسیم در کود های شیمیایی است. از نام های دیگر آن می توان به کلروپتاس و سیلویت نیز اشاره کرد. به صورت پودر کریستالی سفید رنگ و بدون بو موجود است. در آب، الکل و ترکیبات قلیایی محلول است. محلول آب آن مزه نمک مانند دارد. در جدول زیر به برخی خواص و ویژگی های آن اشاره شده است.

فرمول شیمیایی KCl
جرم مولی 74.5513  g/mol
دمای ذوب 770 °C 
نقطه جوش 1420 °C 
چگالی 1.98 gr/cm3
حلالیت در اتر نامحلول بوده و در الکل به طور جزیی حل می شود 

در آب، گلیسرول و بازها محلول است.

خواص ظاهری بلورهای جامد سفید و بدون بو

روش تولید کلرید پتاسیم

ماده ی فوق را می توان از آب نمک دریاها و دریاچه ها و یا از کانی سیلویت استخراج نمود. همچنین می توان آن را از واکنش دو اسید اسیدکلریدریک و پتاسیم نیترات طبق واکنش زیر به دست آورد.

واکنش تولید پتاسیم کلرید

رسوب های موجود چیزی در حدود 57 میلیون تن پتاسیم دارند که از این میزان کانی سیلویت خود به تنهایی حاوی 63% پتاسیم می باشد.به دلیل در دسترس بودن این کانی و استخراج آسان و کم هزینه ی آن ،از دیگر روش های تولید در مقیاس صنعتی  استفاده ای نمی گردد.

کانادا ،آلمان و روسیه با داشتن رسوب های فراوان از کانی سیلویت به عنوان تولید کننده ی عمده ی این نمک در دنیا شناخته می شوند.

کاربرد پتاسیم کلرید

ترکیب مذکور در صنایع گوناگونی از جمله صنایع غذایی،کشاورزی،دارویی و… کاربرد دارد که در ادامه توضیحاتی در مورد آنها داده شده است:

کلرید پتاسیم در کشاورزی

بیش از 90 درصد از تولید جهانی پتاس جهت تغذیه گیاهان استفاده می شود. زمانی که خاک نمی تواند مقدار K مورد نیاز گیاهان را تامین کند کشاورزان باید جهت رفع کمبود این عنصر ضروری مورد نیاز گیاهان از کودهای پتاس استفاده کنند. پتاس یک اصطلاح کلی است که برای توصیف انواع کودهای حاوی K استفاده می شود.

کود کلرور پتاس به عنوان رایج ترین منبع پتاسیم در کشاورزی استفاده می شود. این کود با نام موریات پتاس یا MOP  نیز شناخته شده است. آنالیز کودی این ترکیب به صورت 60-0-0 است که حاوی 60 درصد K2O که تقریبا برابر 50  تا 52درصد K و حاوی 45 تا 47 درصد کلر می باشد. این کود همچنین دارای حلالیت بالا در آب که تقریبا برای 344 گرم در لیتر آب و PH برابر 7 می باشد. برخی گیاهان به کلر حساس می باشند از این جهت می توان از کود سولفات پتاسیم استفاده کرد.

کلرید پتاسیم در کشاورزی

  • چرا پتاسیم برای گیاهان ضروری است و علاوم کمبود آن چیست؟

K موجود در این کود شیمیایی یکی از عناصر مهم برای گیاهان است که فعال کننده ی بیش از 60 آنزیم ضروری در گیاهان به حساب می آید و عملکرد مستقیمی در سنتز پروتئین و افزایش مقاومت گیاه دارد. همچنین عملکرد گیاه را در برابر شوری، سرما، آفات، خشکسالی، بیماری ها و آلودگی ها بهبود می بخشد.

از علائم کمبود این عنصر در گیاهان می توان به رنگ پریدگی و زرد شدن حاشیه برگهای پیر (پایینی) اشاره کرد.

 

 

  • چرا کلر برای گیاهان ضروری است؟

محصول فوق به دلیل محلولیت بالایی که در آب دارد تنها کودی است که به عنوان منبع تامین کننده ی Cl برای گیاهان می تواند مورد استفاده قرار بگیرد. برای محصولاتی مانند ذرت،گندم،جو و… کود های حاوی Cl- می تواند عملکرد این گیاهان را افزایش دهند.کلر می تواند موجب بهبود فرایند فتوسنتز،تنظیم اسمز  و حرکت سلولی در بعضی گونه های گیاهان شود.
کمبود کلر در گیاهانی که فاصله ی بیشتری از دریا دارند بیشتر رخ می دهد. همچنین درختانی مانند درخت نخل و یا کیوی تقاضای بالایی برای دریافت گونه ی Cl- دارند.

گیاهان واکنش های متفاوتی به وجود Cl- نشان می دهند.

گیاهانی که نسبت به کلر حساس هستند عبارتند از : فلفل،کلم،کاهو،سیب زمینی شیرین،تنباکو

گیاهانی که به این کود جهت دریافت کلر نیازمندند عبارتند از: هلو، گندم، ذرت، پنبه، گوجه فرنگی، بادمجان، موز

همچنین کلر می تواند بیماری های مختلف گیاهی از جمله:زنگ برگی جو (Puccinia hordei)، پوسیدگی ریشه جو (Cochliobolus sativus, Fusarium culmorum) و پوسیدگی ساقه ی ذرت (Fusarium spp) را در بعضی از این گونه ها به دلیل بالا بردن فشار اسمزی و افزایش جذب عنصر منگنز سرکوب کند.

کاربرد کلرید پتاسیم در کشاورزی

  • مقدار، زمان و نحوه استفاده از این کود

انتخاب میزان کاربرد صحیح کود K یک مسئله مهم است.کودهای K معمولاً براساس نتایج آزمایش خاک استفاده می شوند ، اما متخصصان توصیه می کنند روشهای دیگری را نیز در نظر بگیرند، از جمله: استفاده از مقدار  K برداشت شده توسط محصولات در طی فصل رشد. تعیین نیاز خاکها به K  توسط روش پیشرفته آزمایش خاک ، مانند تبادل کاتیون

  • زمان مناسب استفاده 

  جذب کودهای K توسط گیاهان نیاز به سالم بودن ریشه های گیاه دارد.ازجمله شرایط خاکی که بر جذب این عنصر توسط گیاه موثر است می توان به دمای سرد خاک، تراکم و غرقاب شدن خاک را نام برد که باعث کاهش جذب می شوند. بنابراین یافتن زمان مناسب برای استفاده از آنها بسیار مهم است.

تعیین زمان نیاز گیاه به درک مناسبی از عوامل خاکی، پویایی ریشه و خواسته های محصول بستگی دارد.

  • توصیه کودی 

حد بحرانی این عنصر در خاک 250  تا 300 پی پی ام می باشد. بنابراین میزان استفاده از این کود در شرایطی که مقدار پتاسیم در خاک کمتر از 100 پی پی ام باشد میزان 100 تا 150 کیلو در هکتار بسته به نوع کشت آبی یا دیم مصرف می شود. نصف آن قبل از کشت و مقدار باقی مانده همراه با مصرف کودهای نیتروژنه می باشد.

در صورتی که مقدار بین 100 تا 250 پی پی ام باشد مقدار 70 تا 100 کیلو در هکتار استفاده شود. اگر مقدار پتاسیم خاک برابر 250 پی پی ام باشد مقدار 50 کیلو قبل از کشت استفاده شود.

صنایع دارویی

پتاسیم عنصری ضروری برای بدن است که در پمپاژ قلب نقش اساسی ایفا می کند. این ماده طی یک دوره بیماری، مصرف دارو و یا در نتیجه اسهال یا استفراغ  ممکن است در بدن کاهش بیابد. داروی KCl در بیمارانی که دارای سطح پایینی از k در خون هستند مورد استفاده قرار می گیرد.

نکات مهم در مصرف داروهای حاوی این ماده

  • محصول فوق دارای تداخل دارویی بوده و نباید همراه با داروهای ادرار آور حاوی پتاسیم مصرف شود.
  • قبل از استفاده از داروهای حاوی پتاسیم باید سطح K خون بررسی شده و تنها در صورت کمبود K در خون استفاده شود.
  • قرص های حاوی این ماده شیمیایی باید به یکباره بلعیده شوند، شکستن و مکیدن این قرصها باعث تحریک گلو و عدم تاثیر آن می شود.
  • ترکیب فوف به صورت دارویی به اشکال مختلف خوراکی، تزریقی و گاهی شیاف و سرم تجویز می شود. کلرید پتاسیم تزریق به صورت انفوزیون آهسته در ورید انجام می شود و در زمان مواجهه شدید پتاسیم تجویز می شود.
  • برخی از قرص های کلرید پتاسیم با پوسته ای ساخته می شوند که در بدن جذب یا ذوب نمی شود. بخشی از این پوسته ممکن است در مدفوع شما ظاهر شود. این طبیعی است و اثربخشی دارو را کم نمی کند.
  • این دارو باید در دمای اتاق به دور از رطوبت، گرما و نور نگهداری شود. دارو را در ظرف دربسته نگهداری کنید.

عوارض جانبی

 به طور کلی عوارض استفاده از این ترکیب به صورت دارویی را می توان به صورت زیر دانست:

  • بروز علائم آلرژیک، مانند سوزش و خارش پوست به همراه تورم و قرمزی یا ایجاد تاول روی پوست
  • احساس گرفتگی در قفسه سینه، سرگیجه و احساس سبکی 
  • بی حسی و احساس ضعف
  • تغییر و آهسته شدن ضربان قلب
  • یبوست یا اسهال به همراه تورم شکم

کاربرد کلرید پتاسیم در پزشکی

صنایع غذایی

گریدخوراکی یا گرید غذایی کلرید پتاسیم ( E508 ) به عنوان یک مکمل در موارد زیر مورد استفاده قرار می گیرد:

  • این ماده موجب بهبود طعم و عطر غذا ها می گردد.
  • کلرور پتاس موجب بهبود شکل دهی ژله ها و طعم آن می شود.
  • به عنوان یک عامل پخش کننده موجب پراکندگی مواد در هنگام طبخ غذا می گردد.
  • KCl ویسکوزیته ی مواد غذایی را کاهش می دهد.

برخی مواد خوراکی مانند موز، سیب زمینی و… به طور طبیعی حاوی پتاسیم می باشند. این عنصر به صورت پتاسیم سیترات در این ترکیبات وجود دارد. با این حال مکمل های غذایی و یا غذاهای فراوری شده،وشیدنی های حاوی لبنیات ، شکلات شیری ، پنیر ، انوع خامه ، شیر تغلیظ شده ، ماست ، پودینگ،محصولات حاوی تخم مرغ و… می توانند حاوی KCl باشند. طبق مطالعات انجام شده در سال 2005، هر دو نوع پتاسیم ممکن است به کاهش فشار خون کمک کنند. با این حال کلرید پتاسیم به دلیل طعم بسیار تلخ  معمولاً فقط در مقادیر کم مورد استفاده قرار می گیرد. با این حال افراد دارای بیماری های کلیوی، بیماری آدیسون و دیورتیک باید مقادیر این ماده و کلا هر محصولی که حاوی K باشد را محدود نمایند.

 

  • غلات

اگر می خواهید استفاده از این ماده را محدود نمایید، حتما برچسب درج شده بر روی محصولات را مشاهده نمایید. بااین حال همه ی غلات حاوی این ترکیب نمی باشند اما این ماده ممکن است در پاستا ها، جو دوسر، غلات صبحانه، پودر برنج یا تاپیوکا و محصولات برنج فرآوری شده و… مورد استفاده قرار بگیرد

  • میوه ها و سبزیجات

کنسرو های رب گوجه و انواع رب گوجه ها می توانند حاوی این ترکیب باشند. از جمله سبزیجات دیگری که حاوی این ترکیب می باشند می توان به سبزیجات تخمیر شده، سبزیجات خشک، سبزیجات کنسرو شده، محصولات سبزیجات پوره ای ، محصولات گیاهی سرخ شده یا پخته شده، سس سویا، سرکه، آب نمک یا روغن اشاره کرد.

کاربرد در آب آشامیدنی

این نمک در آب های آشامیدنی موجب می شود تا سختی آب کاهش یابد و آب نرم گردد. این ماده نسبت به مشابه خود یعنی سدیم کلرید از مزایای بیشتری برخوردار است.

در سال 1905 دانشمند آلمانی به نام گانس دریافت که رزین های نرم كننده آب با نمك قابل بازسازی و احیا هستند. در ابتدا NaCl بهترین نمک شناخته شده در آن زمان بود که برای این منظور مورد استفاده قرار می گرفت.

مصرف نمک برای این منظور در 14 سال ، از سال 1984 تا 1999 تقریباً دو برابر گردید.

کلرید پتاسیم

با توجه به اینکه سدیم برای افزایش فشار خون بسیار مضر می باشد، چالش هایی برای نرم نمودن آب با این نمک وجود داشت. این ماده وارد فاضلاب می گردید و هم می توانست سبب وجود یون سدیم در آب آشامیدنی شود.

تبادل یون پتاسیم با کلسیم و منیزیم موجود در آب های سخت می تواند نرم شدن آب را در پی داشته باشد.

مزایای استفاده از Kcl در نرم نمودن آب

استفاده از کلرید پتاسیم در نرم کننده های آب به جای کلرید سدیم می تواند تأثیر مخرب NaCl را کاهش دهد زیرا KCl یک ماده مغذی سالم برای انسان و گیاهان محسوب می شود.

این ماده منبع اصلی کود پتاسیم به حساب می آید و برای گیاهان بسیار مفید است. باید توجه نمود که بدن انسان نیز این عنصر را تولید نمی کند و باید از محصولات غذایی دریافت شود.

مصرف آب نرم شده با  محصول فوق می تواند تا 11 درصد نیاز مصرف این ماده به پتاسیم را برای بدن برطرف نماید (این میزان براساس مصرف هشت لیوان آب در روز و با فرض اینکه آب حاوی سختی 15 باشد اندازه گیری شده است). در صورتی که اگر همین 8 لیوان با NaCl نرم شود چیزی در حدود 240 میلی گرم سدیم وارد بدن می گردد (  حدود نیمی از نمک توصیه شده در رژیم های غذایی کم سدیم).

مطالعات نشان می دهد نرم شدن آب با این ترکیب نه تنها سدیم را وارد آب نمی کند بلکه می تواند تا حدود 90 درصد سدیم موجود را از آب خارج نماید

جایگزین های مناسب برای KCl 

جالب است بدانید پتاسیم پرمنگنات نیز به منظور نرم نمودن آب های آشامیدنی مورد استفاده قرار می گیرد با این حال مقدار پتاسیم منتشر شده از آن بسیار کمتر از KCl است. در جايي كه از پرمنگنات پتاسيم به منظور تصفيه آب استفاده مي شود ، غلظت پتاسيم اضافه شده حداكثر 10 ميلي گرم در ليتر می باشد.

 در بدنسازی

این ترکیب به صورت آمپول و یا قرص مورد استفاده قرار می گیرد.ورزشکاران حرفه ای به دلیل انجام ورزش های سنگین و کاهش وزن هایی که به دلیل شرکت در مسابقات انجام می دهند موجب از دست رفتن آب و کاهش سطح K بدن شان می شوند. به منظور عملکرد بهتر کلیه ها و برقراری تعادل بین سدیم و پتاسیم معمولا مصرف KCl به عنوان مکمل در بعضی ورزشکاران حرفه ای توصیه می گردد.

کاربرد های بیشتر نمک فلزی را می توانید در بخش مقالات مشاهده فرمایید. 

msds کلرید پتاسیم

هنگام استفاده با مواد شیمیایی رعایت نکات ایمنی یکی از اولویت های مهم به شمار می رود. ضمن بررسی لوزی خطر آن توصیه می شود از دستکش عینک و ماسک هنگام کار با این محصول استفاده نمایید.

msds پتاسیم کلرید

بازار جهانی فروش و خرید کلرید پتاسیم

موسسه Global Market Insight گزارشی را در مورد پیش بینی بازار این افزودنی غذایی منتشر کرده است که تغییرات بازار را از سال 2020 تا 2026 مورد بررسی قرار داده است. در ادامه به اختصار مواردی از یافته و پیش بینی های این گزارش به صورت کلی آورده شده است.

نتایج گزارش

با توجه به گستردگی صنایع و خریدارانی که از این محصول استفاده می کنند، پیش بینی می شود در طول 6 سال آینده (2020-2026) بازار همچنان تقاضای ثابتی برای خرید پتاسیم کلرید داشته باشد. افزایش تقاضای خرید محصولات فلزی، نفتی و شیشه ای در دوره بررسی شده باعث افزایش تقاضا برای این محصول خواهد شد. در صنایع فلزات، نفت و شیشه کلرید پتاسیم ماده اولیه برای بسیاری از ترکیبات پتاسیم است که در این صنایع مورد استفاده قرار می گیرند.

نقش صنایع غذایی در بازار

بر اساس گفته سازمان غذا و داروی آمریکا استفاده از این نمک در مواد غذایی بلامانع بوده و مشکلی برای انسان به وجود نخواهد آورد. پتاسیم کلراید در صنایع غذایی به دو منظور به کار برده می شود: جبران کمبود پتاسیم ، جایگزینی نمک طعام جهت کاهش سدیم موجود در غذا.

در پیش بینی استفاده مستقیم در مواد غذایی اثر قابل ملاحظه ای بر روی رشد بازار ندارد و در عوض سوخت های زیستی آن را تحت تاثیر قرار می دهند. یکی از منابع رو به رشد خوراک مورد نیاز برای سوخت های زیستی روغن پالمی است که از گیاهان حاصل می شود. به عقیده نویسندگان این گزارش افزایش تقاضا برای کود میزان مصرف و خرید فروش کلرید پتاسیم در این حوزه را افزایش خواهد داد.

صنعت داروسازی

با توجه به افزایش بیمارانی که از کمبود عنصر پتاسیم در بدن خود رنج می برند، پیش بینی می شود تقاضا و مصرف این محصول در این حوزه با افزایش رو به رو شود.

خریداران و فروشندگان

منطقه اسیا اقیانوسیه بزرگ ترین مصرف کننده این محصول است و به دنبال آن آمریکای شمالی و اروپا قرار دارند. مصرف زیاد در مناطق دارای کشاورزی محرک بزرگی برای رشد بازار است. بازار جهانی این نمک تحت تاثیر تولیدکنندگان متوسط و بزرگ در سطح جهانی است که می توانند با سیاسیت های خود این بازار را تحت تاثیر قرار دهند. برخی از این تولید کنندگان عبارتند از:

  • Arab Potash
  • Sinofert
  •  Agrium
  •  Uralkali
  •  Saskatchewan
  •  Yara
  •  JSC Belaruskali
  •  Mosaic
  •  CF Industries Holdings
  •  Sociedad Química y Minerade Chile (SQM)
  • PotashCorp
  •  ICL
  • IMC Global
  •  K+S KALI
  • Intrepid Potash
5/5 (1 Review)

2 نظر برای «خرید کلرید پتاسیم | پتاسیم کلرید»

  • علی می‌گوید:

    با سلام
    من چند قلم جنس می‌خوام مثل( پتاسیم کلرید – سولفات مس و بوراکس – مس (II) کلرید – ‌‌و ماده ای هم برای ایجاد آتش قرمز رنگ ) این مواد رو برای ایجاد آتش رنگی می‌خوام .
    از هر کدام ۲۵۰ گرم
    لطفاً در صورت موجود بودن قیمت رو بفرمایید.

    • مبتکران شیمی می‌گوید:

      با سلام متاسفانه مبتکران شیمی در زمینه ی خورده فروشی فعالیتی نداد. شما می توانید جهت اطلاع از موجودی و قیمت با واحد فروش ما در ارتباط باشید 02177641136

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *