فروش انواع مواد شیمیایی با بهترین کیفیت

پتاسیم پرمنگنات چیست | قیمت خرید فروش پتاسیم پرمنگنات

ارائه بهترین قیمت ها

کیفیت تضمین شده

ارسال به تمام نقاط ایران

توضیحات

پتاسیم پرمنگنات به دلیل قدرت بالای اکسید کنندگی که دارد در صنایع مختلف مانند تصفیه آب برای ضد عفونی کردن و یا در نساجی برای سفید کردن استفاده می شود . جهت سفارش ، خرید ، فروش و یا اطلاع از قیمت پتاسیم پرمنگنات با کارشناسان ما در موسسه مبتکران شیمی در ارتباط باشید.

خرید پتاسیم پرمنگنات :

در حال حاضر موسسه ی مبتکران شیمی به عنوان یکی از تامین کنندگان محصولات شیمیایی کشور, طیف گسترده ای از مواد شیمیایی آزمایشگاهی و صنعتی را از برندهای معتبر در اختیار تولید کنندگان قرار می دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید با همکاران ما در ارتباط باشید.

فروش پتاسیم پرمنگنات:

پتاسیم پرمنگنات از کجا تهیه کنیم؟ جهت اطلاع از نحوه ی فروش این محصول و ثبت سفارش شما می توانید با همکاران ما در واحد فروش موسسه مبتکران شیمی در در ارتباط باشید.

قیمت پتاسیم پرمنگنات:

برای آگاهی از قیمت با کارشناسان فروش ما در ارتباط باشید.

.خواص و ویژگی ها

پتاسیم پرمنگنات (KMnO4) یک ترکیب شیمیایی از منگنز، پتاسیم و اکسیژن است. این نمک همچنین به پرمنگنات پتاس و کریستال‌های کاندی معروف است. در این نمک منگنز با عدد اکسایش 7+ وجود دارد. یون پرمنگنات یک عامل اکسیداسیون بسیار قوی است که به راحتی در آب حل می‌شود و یک محلول بنفش تیره به دست می‌آید. بر اثر تبخیر این محلول کریستال‌های درخشان و منشوری به رنگ بنفش-سیاه ساخته می‌شود. طعم شیرینی دارد و بی بو است.

خواص فیزیکی و شیمیایی این ماده در جدول زیر آورده شده است.

فرمول مولکولی KMnO4
ظاهر کریستال‌های سوزنی بنفش تیره،

در حالت محلول به رنگ بنفش روشن

دانسیته g.cm-2 703/2
دمای نقطه ذوب 270 درجه سانتی‌گراد
جرم مولی g.mol-1 04/158
انحلال‌پذیری قابل حل در آب (6.38 g/100 ml at 20 C)، استون، اسید استیک،

متانول و پیریدین. غیر قابل حل در اتانول و حلال‌های معدنی

ساختار کریستالی راست لوزی (Orthorhombic)

محصول فوق بی بو و در آب محلول است و یک اکسید کننده بسیار قوی است که در تصفیه آب ، تولید مواد شیمیایی و به عنوان ضد عفونی کننده مورد استفاده قرار می گیرد .

این محصول به صورت صنعتی با خلوص 97% و به صورت استاندارد و بسیار خالص 99 درصد موجود می باشد.

potassium permanganate 500×500 1

سایر خواص:

1- جامدی است بلورین، لوزی شکل و ارغوانی تیره که دارای درخشندگی آبی فلزی و طعم و مزه ای شیرین است

2- در آب، اسید سولفوریک، استون محلول می باشد ولی در الکل تجزیه و متلاشی می گردد

3-وزن مولکولی آن 158.034 g/mol و وزن مخصوص آن 2.7 می باشد. نقطه ی ذوب این ماده (دمایی که در آن تجزیه می گردد) 240 درجه ی سانتی گراد می باشد.

تاریخچه:

در سال 1659 JR Glauber شیمیدان آلمانی مخلوطی از پیرولوزیت معدنی و کربنات پتاسیم را ذوب کرد و از  آن برای تهیه ماده‌ای که هنگام حل شدن در آب یک محلول سبز رنگ منگنات پتاسیم (K2MnO4) تولید می‌کند و به آرامی رنگ آن به بنفش تغییر می‌کند که نشان دهنده تشکیل پرمنگنات پتاسیم است، استفاده کرد. این گزارش به عنوان اولین یافته ها از تولید پتاسیم پرمنگنات در تاریخ ثبت شده است.

حدود 200 سال بعد Henry Bollmann Condy شیمدان لندنی که بر روی مواد ضدعفونی کننده کار می‌کرد و چندین محصول از جمله آب اوزونیزه شده را به بازار عرضه کرده بود دریافت که ذوب مخلوط پیرولوزیت و سدیم هیدروکسید (NaOH) و حل کردن آن در آب، محلولی با خواص ضدعفونی کننده تولید می‌کند. او این اختراع را تحت عنوان سیال کندی ( (Candy’s Fluid به ثبت رسانید. اختراع او اگرچه موثر بود اما یک راه‌حل پایدار نبود.

به منظور رفع این مشکل از پتاسیم هیدروکسید به جای سدیم هیدروکسید استفاده شد و مشاهده شد که کریستال‌های پرمنگنات پتاسیم خیلی راحت‌تر تولید می‌شوند و نسبت به حالت قبل از پایداری بیشتری نیز برخوردارند. این ماده بلوری به کریستال‌ها کندی  یا پودر کندی معروف شد.

ساختار مولکولی KMnO4 را در زیر می توانید مشاهده نمایید:

ساختار شیمیایی پتاسیم پرمنگنات

روش تولید

مراحل کلی تولید این ماده را می توان به صورت زیر تقسیم بندی نمود:

1- آسیاب کردن پیرولوسیت

2- واکنش با هیدروکسید پتاسیم

3- تولید منگنات پتاسیم

4- تبدیل به KMnO4

5 فیلتر کردن

6 تغلیظ و بلور کردن

7- خشک کردن

برای تولید محصول فوق از روش های مختلفی استفاده می شود. در این روش ها ابتدا از کانی های اکسید منگنز(IV) به عنوان ماده ی اولیه استفاده می گردد و سپس مراحل زیر پشت سر گذارده می شود.

(Mn (IV) → Mn (V) → Mn (VI) → Mn (VII

 

دو مرحله ی اول از طریق اکسایش اتمسفری و مرحله ی سوم به صورت الکتروشیمیایی انجام می شود.

اکسایش کانی های اکسید منگنز (IV) به منگنات (VI) در فرایند های یک یا دو مرحله ای صورت می گیرد.

فرایند دو مرحله ای

در مرحله ی نخست ، دو غابی شامل محلول 50 درصدی از هیدروکسید پتاسیم و سنگ معدن کاملا آسیاب شده دی اکسید منگنز با نسبت مولی MnO2:KOH+1:2.3-2.7  در دمای 390 الی 420 درجه ی سانتی گراد در واکنشی سریع به کمک هوا اکسید شده و منگنات (V)  تشکیل می گردد.

2MnO2+6KOH+0.5 O2→ 2K3MnO4+3H2O

 

این واکنش در کوره های دوار یا برج های پاشنده انجام می پذیرد. در مرحله ی دوم ، منگنات (V) ایجاد شده ( پس از آسیاب کردن اختیاری) ، در دمای 180 الی 220 درجه ی سانتی گراد به منگنات (VI) تبدیل می شود.

2K3MnO4+H2O+0.5O2→K2MnO4+2KOH

این واکنش بسیار آهسته تر از مرحله ی اول پیش می رود. در صورتی که در مرحله ی میانی عمل آسیاب کردن انجام شود، واکنش فوق 3 تا 4 ساعت به طول می انجامد .

در مرحله ی دوم باید فشار جزیی ویژه آب در حد خاصی حفظ شود. راکتور های این مرحله مشابه راکتور های مورد استفاده در مرحله ی اول می باشند. بهره دهی عمل منگنات (VI) حاصله 85 الی 90 درصد خواهد بود.

فرایند فاز مایع یک مرحله ای

در این فرایند مخلوط کانه ی کاملا آسیاب شده ی MnO2 و محلول 70-90 درصد هیدروکسید پتاسیم به نسبت مولی MnO2:KOH≥1:5  در 200 الی 260 درجه ی سانتی گراد تحت فشار کمی مثبت توسط هوا اکسیده می شود. زمان واکنش 4 تا 6 ساعت است. پس از تبلور ، بازده ی عمل (منگنات (VI) حاصله) 87 الی 94 درصد می باشد. در اثر اکسایش الکتروشیمیایی (مداوم یا غیر مداوم) منگنات پتاسیم (VI) حاصله، به پرمنگنات پتاسیم تبدیل خواهد شد:

K2MnO4+H2O→KMnO4+KOH+0.5H2

انواع مختلف پیل برای این فرایند به کار می رود:

یک یا دو قطبی، همراه یا بدون دیافراگم. آند های نیکلی یا مونلی و کاتد های فولادی در این فرایند مورد استفاده قرار می گیرند. بازده ی الکتری در این عملیات 60 الی 90 درصد می باشد. بسته به نوع پیل، پرمنگنات تشکیل شده مستقیما در خود پیل و یا در ظروف تبلور مجزا متبلور می گردد. ممکن است این فرایند دو بار تکرار شود و مجددا تبلور تکرار گردد. محصول حاصله باید در دمای کمتر از 150 درجه ی سانتی گراد خشک شود زیرا این ماده در دمای بالاتر از 200 درجه ی سانتی گراد به صورت گرمازا تجزیه می شود.

طی عمل الکترولیز ، به ازای هر مول از محصول، یک مول هیدروکسید پتاسیم تولید می گردد که باید بازیابی شود.

محصول به دست آمده به عنوان عامل اکسید کننده در سنتز مواد آلی ، جهت خارج نمودن ناخالصی های نا چیز ، در  تصفیه ی گاز خروجی و فاضلاب (مایعات خروجی)، تولید آب آشامیدنی ، رنگبری مواد معدنی و آلی و برای تصفیه محلول های سولفات روی در الکترولیز روی مورد استفاده قرار می گیرد.

گریدها:

گریدهای مختلف بر اساس خواص فیزیکی و خلوص این ماده تعریف می‌شوند.

همچنین گریدهای مختلف کاربردهای متفاوتی نیز دارد.

  • کریستال‌های گرید خالص (حداقل 99 درصد)
  • پودرهای گرید خالص (حداقل 99 درصد)
  • Free Flowing Grade (حداقل 97 درصد)
  • گرید فنی (حداقل 98 درصد)

کاربرد :

سنتز مواد آلی

محصول فوق یک محصول تجاری در دسترس است که به طور گسترده‌ای در اکسیداسیون ترکیبات عالی استفاده می‌شود. این فرآید یک فرآیند سازگار با محیط زیست است چراکه دی‌اکسید منگنز که از کاهش پرمنگنات تولید می‌شود به راحتی قابل بازیافت است.

محققان یافته‌اند اگر از استونیتریل به عنوان حلال استفاده شود حتی بدونه حظور کاتالیزور جامد، پتاسیم پرمنگنات به عنوان یک اکسید کننده قوی و موثر عمل می‌کند. با استفاده از این روش بنزیلیک‌های اولیه و الکل‌های ثانویه به آلدهیدها و کتون‌ها تبدیل می‌شوند و آلکیل آرین‌ها بر اثر اکسیداسیون به a-کتون تبدیل می‌شوند و هر دویه آلکیل و آریل سولفیدها با بازده عالی به راحتی به سولفون‌ها تبدیل می‌شوند.

وقتی از متیلن کلراید به جای استونیتریل به عنوان حلال استفاده می‌شود بازده تولید آلدهیدها، کتون‌ها، a-کتون‌ها . سولفون‌ها کاهش می‌یابد. با این حال بازده اکسیداسیون تیول‌ها به دی‌سولفیدها هنگامی که حلال متیلن کلرید استفاده می‌شود رضایت بخش است.

تصفیه آب

یونهای فلزی و ترکیبات حاوی گوگرد می توانند باعث ایجاد تغییرات ناخوشایند در رنگ و بوی آب شوند و باعث پایین آمدن کیفیت آب شوند. از آنجایی که پتاسیم پرمنگنات قدرت اکسید کنندگی بالایی دارد به آب افزوده می شود تا با اکسید کردن ترکیباتی مانند آهن ، منگنز و سولفید هیدروژن امکان حذف آن ها را فراهم کند. این فرآیند باعث می شود تا ذرات ناخالصی به شکل جامد در آمده تا بعدا بتوان آنها را با استفاده از روش های فیزیکی فیلتر و جداسازی کرد.

همچنین می توان به عنوان عامل کنترل کننده باکتری آهن در چاه ها استفاده کرد .

 

پتاسیم پرمنگنات در آب

روش استفاده

محصول فوق باعث می شود که آهن ،منگنز و هیدروژن سولفید اکسید شده و به صورت ذرات جامد درآیند ، حال با عبور آب از یک فیلتر چند منظوره ذرات جامد از آب جدا خواهند شد .

بهترین روش برای استفاده تزریق به آب جایی بین پمپ و مخزن ذخیره آب است . نکته حائز اهمیت این است که آب خروجی از فیلتر باید کاملا بی رنگ باشد . فیلترهای استفاده شده دارای اجزا و طراحی خاصی هستند که در صورت عدم اضافه کردن میزان دقیق از پرمنگنات پتاسیم بتوانند مقدار کمبود را جبران و یا مقدار اضافی را جذب کنند .

برای حذف باکتری آهن از چاه ، محلول KMnO4 به داخل چاه ریخته می شود. برای بهره وری مناسب غلظت 3.8 تا 7.6 گرم بر گالن توصیه شده است . پس از اضافه کردن محلول ، تلاطم و تحرک مداوم در آب باعث می شود که متلاشی شدن رسوبات و مواد آلی تشکیل شده توسط باکتری ها سریعتر انجام شود. تلاطم را می توان با کشیدن آب از چاه و دوباره بازگرداندن آن به داخل چاه انجام داد .

در آب هایی که مشکلاتی از قبیل داشتن آهن و سایر مواد معدنی را دارند ، استفاده از این محصول باید به صورت یک امر روتین همانند کلر زنی تبدیل شود و از آنجایی که کاری دقیق و حساس است مشاوره با متخصصین تصفیه آب امری ضروری و حیاتی در این زمینه است .

حل شدن این محصول در آب باعث به وجود آمدن رنگ ارغوانی پایدار در آب خواهد شد .

 

استفاده در نساجی

در فرآیندهای نهایی نساجی ( کارهایی که بر روی الیاف پس از رنگ کردن آن انجام می شوند ) از این محصول طی فرآیندی خاص برای ایجاد حالت مستعمل در پارچه جین استفاده می کنند .

کاربرد پتاسیم پرمنگنات

کاربرد در پزشکی

در برخی موارد از محلول رقیق این ماده در ترکیب با آب برای ضدعفونی کردن و تمیز کردن پوست استفاده می شود. در تسکین علائم اگزما و بهبود درمان زخم نیز می تواند مفید واقع شود . البته برای نحوه مصرف و شرایط استفاده حتما باید با پزشک متخصص مشاوره کرد .

از دیگر کاربرد های این ماده می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • به عنوان عامل اکسید کننده در فعل و انفعالات شیمیایی به کار می رود
  • در ساخت ساخارین ، اسید بنزوئیک و غیره به وفور مورد استفاده قرار می گیرد
  • همچنین برای سفید کردن و رنگبری روغن ها ، چربی ها و واکس ها استفاده می شود
  • این ماده به عنوان معرف تجزیه ای سنجش حجمی به کار می رود.
  •  به عنوان افزودنی در دوز ها خاص برای مواد غذایی
  • ضدعفونی کننده
  • حشره کش

پتاسیم پرمنگنات با آب اکسیژنه

پتاسیم پپرمنگنات به عنوان یک عامل اکسیداسیون برای تعیین میزان آب اکسیژنه موجود در یک محلول مورد استفاده قرار می گیرد .

آب اکسیژنه پرمنگنات را کاهش داده و آن را به صورت بی رنگ در می آورد . واکنش به صورت زیر اتفاق می افتد :

2 KMnO4 + 3 H2SO4 + 5H2O2 = 2 MnSO4 + K2SO4 + 5O2 + 8H2O

و یا در حالت ساده تر :

5 H2O2 + 2MnO4- + 6H+ = 5O2 + 2Mn2+ + 8H2O

یکی از موارد مهمی که باید رعایت کرد اسیدی بودن محلول هیدروژن پراکسید است . یون های هیدروژن موجود به عنوان واکنش گر عمل کرده و برای تشکیل آب نیاز هستند .

نکته دیگر استفاده از سولفوریک اسید و نه هیدروکلریک اسید است ، زیرا پرمنگنات به دلیل خواص اکسیداسیون قوی که دارد ، یون های کلرید را اکسید کرده و گاز کلر تولید خواهد شد که سمی است .

 

واکنش با گلیسیرین

گلیسیرین یک الکل بوده و KMnO4 نیز عامل اکسید کننده قوی ، هنگامی که این دو ماده با یکدیگر ترکیب شوند واکنشی به شرح زیر اتفاق خواهد افتاد :

14KMnO4 + 4C3H5(OH)3  →  7K2CO3 + 7Mn2O3 + 5CO2 + 16H2O

این واکنش به شدت گرمازا است و پس از گذشت مدتی ابتدا دود به شدت از آن خارج شده و سپس انفجار رخ می دهد .

واکنش پتاسیم پرمنگنات با گلیسیرین

بررسی جایگاه صنعتی

کاربرد این ماده با پیشرفت صنایع شیمیایی تدریجا در حال افزایش است.

تعداد واحد های زیادی مشغول به تولید این ماده می باشند ولی تولیدات آن ها جوابگو رشد مصرف این ماده نمی باشد.

بنابراین احداث واحد های جدید در زمینه ی تولید پرمنگنات پتاسیم مطلوب و مورد نیاز است.

ایمنی

msds پتاسیم پرمنگنات

به عنوان اکسید کننده می تواند موجب افزایش آتش شود .

دور از گرما و حرارت نگهداری شود.

در محیطی که با این ماده کار می شود از کشیدن سیگار ممانعت جویید.

پتاسیم پرمنگنات سبب ایجاد تحریکات پوستی می گردد

ورود این ماده به محیط زیست می تواند برای آبزیان مضر واقع شود.

در نتیجه بعد از اتمام کار با این محصول از ریخته شدن آن به فاضلاب جلوگیری نمایید و حتما از ظروف ویست (Waste) جداگانه برای آن استفاده کنید

قبل از شروع به کار با این محصول حتما msds آن را با دقت مورد مطالعه قرار دهید.

از بلعیدن این محصول خود داری نمایید.

برگه آنالیز محصول

آنالیز محصول

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “پتاسیم پرمنگنات چیست | قیمت خرید فروش پتاسیم پرمنگنات”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین محصولات