خرید سوربات پتاسیم

پتاسیم سوربات چیست؟ Potassium sorbate نمک سوربیک اسید است و فرمول شیمیایی آن به صورت CH3CH=CH−CH=CH−CO2K است. این نمک بدون بو و مزه در سال 1850 توسط یک دانشمند فرانسوی از توت درخت خاکستر گرفته شد.

با وجود اینکه این ترکیب به طور طبیعی در میوه ها وجود دارد اما امروزه بیشترین مقدار آن به صورت سنتزی تهیه می شود. گاهی از سوربیتول، گلیسیرین، پروپیلن گلایکول به دلیل خواص مشابه با این ترکیب شیمیایی می توان به عنوان جایگزین سوربات پتاسیم استفاده کرد. از جمله نام های دیگر آن می توان به سوربیستات پتاسیم و پتاسیم 2و4-هگزادی انوات اشاره کرد. صنایع مرتبط می توانند برای خرید پتاسیم سوربات آگاهی از قیمت فروش این محصول با کارشناسان ما در ارتباط باشند.

خرید سوربات پتاسیم

خرید این محصول بسیار ساده است، تنها کافیست بعد از بررسی محصول درخواستی از روش های ذکر شده بالا با واحد فروش تماس گرفته و سفارش خرید خود را ثبت نمایید. آماده سازی و تحویل محصول در کوتاهترین زمان ممکن انجام خواهد شد.

اطلاعات محصول

تولید کننده: چین با خلوص 99%

بسته بندی: کیسه 25 کیلویی

CAS NO: 24634-61-5

آنالیز محصول برگه آنالیز

قیمت سوربات پتاسیم

برای دریافت قیمت این محصول و اطلاع از شرایط خرید آن، با کارشناسان مجرب ما در واحد فروش مبتکران شیمی تماس حاصل فرمایید.

سوربات پتاسیم چیست؟

سوربات پتاسیم (Potassium sorbate) با فرمول شیمیایی C6H7KO2 نمک سوربیک اسید است. سوربات پتاسیم به طور طبیعی در بعضی از میوه ها وجود دارد. یک افزودنی شیمیایی است و به عنوان نگهدارنده در غذاها (E number 202)، نوشیدنی ها، و محصولات بهداشتی-مراقبتی استفاده می شود. این نمک در صنایع غذایی یک قارچ کش و مهار کننده تخمیر و کپک است. 

ویژگی های اسید سوربیک

فرمول مولکولی آن C6H7KO2 است که در واقع یک اسید چرب اشباع نشده طبیعی است. این ترکیب را به طور طبیعی در میوه هایی مانند توت، توت فرنگی و… می‌توان یافت. سوربیستات پتاسیم یک نمک با ساختار کریستالی سفید رنگ، بی بو و بدون طعم خاصی است که به شکل پودری و رشته ایی موجود می باشد. از نظر شیمیایی، این ترکیب یک زنجیره مستقیم، آلفا بتا اشباع نشده، ترانس 2و4-هگزادینوئیک مونوکاربوکسیلیک اسید است. هنگامی که تا دمای تخریب گرم می شود تا تجزیه شود، گازهای سمی K2O منتشر می کند.

این ماده به طور کلی ترکیب پایداری است و مشاهدات به دست آمده نشان می دهد که اگر آن را تا دمای 210 درجه سانتیگراد به مدت 90 دقیقه حرارت دهیم رنگ آن و ساختارش تغییری نمی کند اما اگر در کنار مواد اکسید کننده قوی قرار بگیرد ساختارش تغییر می کند و همچنین در دماهای بالاتر از 270 درجه تخریب می شود.

ساختار سوربات پتاسیم

در جدول زیر برخی از خواص فیزیکی و شیمیایی این ماده آورده شده است: 

 

فرمول شیمیایی C6H7KO2
جرم مولکولی 150.22 g/mol
شکل ظاهری پودر کریستالی سفید رنگ
دمای ذوب 270 °C
حلالیت در آب (دما 100 درجه سانتیگراد) 5/85 گرم در 100 میلی لیتر آب
دانسیته   1.363at 25 °C 
pH (در آب و دمای 20 درجه سانتیگراد)

8/7

تولید سوربات پتاسیم

این ترکیب به دو صورت طبیعی و سنتزی یافت می شود. همانطور که قبلا نیز گفته شد این ترکیب به طور طبیعی در میوه های گروه توت ها موجود است و می توان آن را استخراج کرده و مورد استفاده قرار داد. اما از آنجاییکه کاربرد امروزه این ترکیب بسیار زیاد است، نیاز به روش های صنعتی برای تولید آن وجود دارد. یکی از مهم ترین روش های سنتز سوربیستات پتاسیم واکنش اسید سوربیک و پتاسیم هیدروکسید می باشد که طی یک واکنش جانشینی به سوربات پتاسیم تبدیل می شود. در این روش مواد اولیه با نسبت های مولی یکسان استفاده شده و در پایان واکنش با کمک تبلور مجدد در حلال اتانول محصول مورد نظر تهیه و تولید می شود. واکنش مربوطه را در زیر مشاهده می کنید:

CH3CH=CH-CH=CH-CO2H + KOH → CH3CH=CH-CH=CH-CO2K + H2O

تولید سوربات پتاسیم

موارد مصرف سوربات پتاسیم

موارد استفاده از این ماده معدنی همانطور که پیشتر نیز ذکر شد گستردگی بالایی دارد اما عمده موارد استفاده از آن شامل موارد زیر است:

سوربات پتاسیم در صنایع غذایی

در درجه اول این ماده به عنوان قارچ کش و مهارکننده کپک و تخمیر مورد استفاده قرار می گیرد. عمده کاربرد این ماده پس از برداشت محصولات غذایی به منظور حفظ و افزایش ماندگاری آن هاست. از جمله کاربردهای غذایی می توان به استفاده به عنوان نگهدارنده در محصولات پخته شده ، شکلات ، پنیر، خیارشور و …  و  کاربرد در در مومهای میوه اشاره کرد .از آنجایی که این ماده انحلال پذیری مناسبی در آب دارد و استفاده از آن تغییری در خواص، طعم، مزه و بوی محصولات غذایی ایجاد نمیکند بنابراین می توان آن را در اکثر محصولات خوراکی پیدا کرد.

سوربات پتاسیم در صنایع غذایی

بیشتر بخوانید: پروپیونات کلسیم

مقدار مصرف سوربات پتاسیم طبق استاندارد سازمان غذا و دارو برای افراد بالغ  بر اساس وزن، هر کیلو حدود 25 میلی گرم تعریف شده است. برای یک فرد بالغ با وزن حدود هفتاد کیلوگرم میزان 1750 میلی گرم سوربیستات پتاسیم مقدار مناسبی می باشد. وقتی E 202 را به عنوان یک افزودنی غذایی می خورید، به شکل آب و دی اکسید کربن از بدن شما خارج می شود و در آن جمع نمی شود. این ماده در گروه مواد بی خطر قرار گرفته اما نحوه استفاده این ماده شیمیایی بسیار مهم است. میزان مصرف بیش از حد مجاز آن می تواند منجر به مسمومیت شود. و سازمان محیط زیست EWG میزان خطر آن را سه تعیین کرده است.

فروش سوربات پتاسیم با بهترین کیفیت در مبتکران شیمی

استفاده در صنایع آرایشی و بهداشتی

این محصول به عنوان عامل ضد میکروبی و نگهدارنده در محصولات بهداشتی شخصی همچون شامپوها و مرطوب کننده ها و ترکیبات آرایشی همچون سایه چشم و…  نیز استفاده می شود .

سوربات پتاسیم خوراکی

به منظور افزایش طول عمر مواد غذایی در دمای اتاق، همچنین انواع کنسروها و… از این ترکیب به غذاها اضافه می شود. این ترکیب به علت خواصی که دارد به عنوان نگهدارنده عمل می کند و منجر به افزایش طول عمر مواد غذایی می شود. 

کاربرد پتاسیم سوربات دارویی

خواص نگهدارندگی این ترکیب معدنی تنها به مواد غذایی محدود نمی شود و در صنایع دارویی نیز از آن برای افزایش ماندگاری و به عنوان نگهدارنده بهره می برند.

عوارض سوربات پتاسیم

بر اساس گزارشات سازمان هایی مانند FDA و EFSA این ترکیب به عنوان ماده ای امن برای سلامتی انسان معرفی شده است. هنگامی که این ماده به عنوان یک افزودنی غذایی وارد بدن انسان می شود به صورت آب و کربن دی اکسید به شکل بی خطر دفع می شود و در بدن تجمع نمی کند. با این حال مطالعاتی نیز وجود دارند که به ارتباط هایی بین آن و ایجاد سرطان اشاره دارند. تحقیقات تایید نشده نشان داده اند که این ترکیب می تواند باعث اخلال در DNA انسان شود. در مطالعه دیگری ، محصول فوق در ترکیب  با اسید اسکوربیک (ویتامین C) ، باعث ایجاد جهش و آسیب رسانی به DNA شده است. البته همانطور که گفته شد نتایج این مطالعات هنوز به طور رسمی تایید یا تکذیب نشده است.

نحوه استفاده از پتاسیم سوربات

با این که این ماده برای سلامتی انسان خطری ندارد با این حال مقدار مجاز مصرف آن حداکثر 25 میلی گرم به ازای هر کیلوگرم از وزن بدن در روز است و نمی توان خود آن را به طور مستقیم مصرف کرد و استفاده از آن تنها در مواد غذایی و دارویی امکان پذیر است.

برگه اطلاعات ایمنی (MSDS)

برخی از افراد ممکن است نسبت به سوربات پتاسیم موجود در غذاها واکنش آلرژیک داشته باشند. آلرژی به سوربیستات پتاسیم بیشتر در محصولات آرایشی و شخصی وجود دارد ، جایی که می تواند باعث تحریک پوست یا پوست سر شود. به همین دلیل سازمان محیط زیست این ماده را با خطر کم به عنوان یک ماده تحریک کننده پوست ارزیابی کرده است و به طور کلی سوربات پتاسیم به شکل خالص تحریک کننده پوست ، چشم و تنفس است.

خطر آتش سوزی قابلیت آتش سوزی دارد. از اسپری آب ، پودرها ، دی اکسید کربن استفاده کنید.
استنشاق باعث تحریک دستگاه تنفسی می شود. به مدت 15 دقیقه از هوای تازه استفاده کنید.
پوست باعث تحریک و قرمزی پوست می شود. محل را با آب بشویید.در صورت وجود التهاب و قرمزی از مراقبت های پزشکی استفاده منید.
چشم آسیب جدی به چشم وارد می کند. در حالی که چشم ها را کاملاً باز نگه دارید ، با آب روان بشویید. (حداقل 15 دقیقه) اگر مشکل ادامه داشت به مرکز پزشکی مراجعه کنید.
گوارش خوردن آن به صورت خالص به دستگاه گوارش آسیب می زند. خود را به هیچ وجه وادار به استفراغ نکنید. دهان خود را با آب بشویید.

بازار فروش و خرید پتاسیم سوربات

این محصول یکی از پرکاربردترین مواد به عنوان نگهدارنده در صنعت غذا، دارو و مواد آرایشی و بهداشتی است. تحلیلگران پیش بینی کرده اند که بازار این ترکیب CAGR بیش از 4٪ تا سال 2023 ثبت خواهد کرد. به نظر می رسد بازار آن متمرکز است و با حضور چند شرکت از جمله APAC Chemical Corporation و Celanese، فضای رقابتی کاملاً شدید است. عواملی مانند افزایش تقاضا برای مواد پاک کننده و افزایش تقاضا در غذاهای فرآوری شده، فرصت رشد قابل توجهی را برای تولیدات سوربیستات پتاسیم فراهم می کند. شركت APAC Chemical ، Celanese ، FBC Industries ، JINNENG ، Sorbic International و Tengzhou Aolong Fine Chemical برخی از شركتهای اصلی تولید این ماده هستند. عوارض جانبی و آلرژیک ناشی از مصرف بیش از حد این نمک می تواند چالش جدی برای بازار این ماده در دوره پیش بینی باشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *