پتاسیم دی کرومات

پتاسیم بی کرومات یا پتاسیم دی کرومات نمک اسید کرومیک یا همان اکسید کروم سبز است با فرمول شیمیایی Cr2K2O7.این ترکیب شیمیایی و غیر ارگانیک به شکل کریستال های نارنجی مایل به قرمز روشن دیده می شود . این ماده اکسید کننده ای قوی است و در صنایع مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد. در این متن با کاربرد ها و خواص این ماده بیشتر آشنا خواهید شد. برای خرید و فروش پتاسیم بی کرومات و اطلاع از قیمت این محصول با ما در ارتباط باشید.

خرید پتاسیم بی کرومات :

در حال حاضر موسسه ی مبتکران شیمی به عنوان یکی از تامین کنندگان محصولات شیمیایی کشور, طیف گسترده ای از مواد شیمیایی آزمایشگاهی و صنعتی را از برندهای معتبر در اختیار تولید کنندگان قرار می دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید با همکاران ما در ارتباط باشید.

اطلاعات محصول

تولید کننده: 

cas no: 7778-50-9

آنالیز محصول آنالیز

فروش پتاسیم بی کرومات:

جهت اطلاع از نحوه ی فروش این محصول و ثبت سفارش شما می توانید با همکاران ما در واحد فروش موسسه مبتکران شیمی در در ارتباط باشید.

قیمت پتاسیم بی کرومات:

برای آگاهی از قیمت با کارشناسان فروش ما در ارتباط باشید.

ویژگی های فیزیکی و شیمیایی

محصول فوق که به آن دی کرومات پتاسیم نیز گفته می شود یک ماده شیمیایی معدنی با رنگ روشن و سمی است که دارای کاربرد های صنعتی زیادی است. خواص فیزیکی و شیمیایی این ماده را در جدول زیر می توانید مشاهده نمایید:

فرمول شیمیایی K2Cr2O7
جرم مولکولی 294.185 g/mol
دانسیته 2.676 g/mL
نقطه ی ذوب 398 °C

همانطور که از ساختار این ماده مشخص است، محصول فوق یک ترکیب یونی با داشتن دو یون پتاسیم و یک یون دی کرومات با بار منفی می باشد. 

این ماده به رنگ نارنجی و یا قرمز روشن است و در دمای 500 درجه ی سانتی گراد تجزیه می شود.

با گرم نمودن این ترکیب، محصول فوق به صورت کرومات پتاسیم ، اکسید کرومیک و اکسیژن تجزیه می شود.

4K2Cr2O7   4K2CrO4 + 2CrO3 + 3O2

این ماده که اکسید کننده ای قوی است می تواند به راحتی یدید را به یداین اکسید نماید. واکنش این اکسیداسیون را در ادامه می توانید مشاهده نمایید:

Cr2O72- + 14H + + 6I– → 2Cr3 + + 7H2O + 3I2

ماده ی فوق انحلال پذیری بالایی در آب دارد.

تولید:

این ماده به صورت طبیعی به عنوان ماده ی معدنی لوپوزیت شناخته می شود.

در صنعت این ترکیب از واکنش KCl و Na2Cr2O7 به وجود می آید.

Na2Cr2O7 + 2 KCl → K2Cr2O7 + 2 NaCl

علاوه بر این از واکنش K2CrO4 با اسید ها می توان نمک دی کرومات را تولید نمود.

کاربرد

  • محصول فوق عامل اکسید کننده بسیار قوی است و برای تمیز کردن ظروف آزمایشگاهی و به عنوان یک عامل اچینگ مورد استفاده قرار می گیرد.
  • در رنگرزی این ماده برای رنگ نمودن نوع خاصی از چوب و برای ساخت رنگ قهوه ای استفاده می شود.
  • بی کرومات پتاسیم بسیار خورنده است و در تولید رنگدانه همچنین به عنوان ماده نگهدارنده چوب ،تولید چرم سفید کننده و … استفاده می شود.
  • در تهیه ی سیمان این ماده به عنوان افزودنی برای به تعویق انداختن زمان تنظیم و بهبود خواص سیمان مورد استفاده قرار می گیرد.
  • در چاپ و پرینت عکس ها
  • صنعت چرم سازی
  • این ترکیب در پزشکی به عنوان ضدعفونی کننده مورد استفاده قرار می گیرد.
  • محصول فوق همچنین به همراه تنگستن و آهن در نمایشگرهای پیروتکنیک  مورد استفاده قرار می گیرد.
  • این اکسید کننده ی قوی در سنتز محصولات پرکاربردی از جمله چسب، واکس، رنگ و… نیز استفاده می شود. یا این حال این اکسید کننده از پتاسیم پرمنگنات خفیف تر عمل می نماید و بیشتر برای اکسید نمودن الکل ها مورد استفاده قرار می گیرد. اکسید نمودن الکل ها با کمک این ماده موجب تبدیل الکل های اولیه به کربوکسیلیک اسید ها و آلدهید ها می شود

نگهداری:

این ماده تحت دما و فشار معمولی پایدار است اما به هیچ عنوان این ترکیب را همراه با مواد کاهنده ذخیره سازی نکنید.زیرا این محصول یک اکسید کننده قوی است. اکسید کننده قوی ترکیبی است که می تواند ماهیت قابل احتراق سایر مواد را با استفاده از اکسیژن افزایش دهد.  در نتیجه در صورت ذخیره سازی این ماده با عوامل کاهنده و یا سایر ترکیبات ناسازگار ،خطر انفجار و آتش سوزی توسط این ماده بسیار زیاد خواهد بود.

خطرات:

این ماده سرطانزا و بسیار سمی است. خورندگی این ماده به قدری است که در هنگام تماس با پوست و چشم می تواند منجر به تحریک شدید ، احساس سوزش و حتی منجر به کوری شود. علاوه بر این، محصول فوق می تواند منجر به جهش های ژنتیکی و به دنبا آمدن کودکان نابالغ گردد.

لازم به ذکر است این ترکیب در اثر گرما گاز سمی کرومیوم ایجاد می کند. این ماده با اثر گذاری بر روی دستگاه تنفسی باعث زخم، تنگی نفس، برونشیت، ذات الریه و آسم می شود اما همچنین می تواند دستگاه گوارش، کبد، کلیه ها و سیستم ایمنی بدن نیز اثر سو گذارد. این ماده سرطان زا شناخته شده است و موجب افزایش خطر ابتلا به سرطان ریه و سرطان حفره سینوس می گردد.

برای خرید مواد شیمیایی با ما در مبتکران شیمی در ارتباط باشید.

موسسه ی مبتکران شیمی

4/5 (1 Review)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *