هیپوکلریت کلسیم

هیپوکلریت کلسیم یا پرکلرین یکی از کاربردی ترین مواد برای بلیچینگ (سفید کنندگی)، ضدعفونی و تصفیه آب است. در ادامه به مقایسه و تفاوت هیپوکلریت سدیم با این ماده بیشتر آشنا می شوید و به بحث پیرامون خواص، مضرات، کاربرد ها و موارد مصرف، روش تولید، نحوه عملکرد در کاربری های مختلف و msds این محصول بیشتر می پردازیم.

فروش هیپوکلریت کلسیم

این موسسه این افتخار را دارد که توانسته است شما صنعتگران عزیز را 30 سال مداوم در خرید مواد شیمیایی دلخواهتان همراهی نماید. برای اطلاعات بیشتر و اطلاع از قیمت هیپوکلریت کلسیم با ما در تماس باشید.

اطلاعات محصول کشور تولید کننده:  هند / ایران

 بسته بندی: مایع یا پودری درون بشکه 45 کیلویی 

 درصد خلوص : 70% / 65%

cas no: 7778-54-3

آنالیز محصول

قیمت خرید هیپوکلریت کلسیم

شما می توانید برای خرید این محصول و انواع مواد شیمیایی دیگر با مشاوران ما در مبتکران شیمی از طریق شماره های موجود در سایت، در ارتباط باشید. لازم به ذکر است که این ترکیب به صورت پرفرمایی نیز به فروش می رسد.

هیپوکلریت کلسیم چیست؟

هیپوکلریت کلسیم با نام دیگر پرکلرین و فرمول شیمیایی Ca(OCl)2 به صورت جامد کریستالی سفید رنگ، گرانوله یا قرص بدون بو وجود دارد. هیپوکلریت کلسیم به عنوان سفید کننده کاربرد موثری دارد. پرکلرین به دلیل خاصیت پاک کنندگی و سفید کنندگی در لباس شویی های صنعتی و خانگی و تصفیه آب کاربرد دارد. 

خواص و ویژگی های هیپوکلریت کلسیم

این ماده از مخلوط آهک و کلسیم کلرید به دست می آید و برای سفید سازی و یا تصفیه ی آب مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین در فرمولاسیون اسپری های ضد عفونی کننده، علف کش ها و مواد شوینده نیز کاربرد دارد. هیپوکلریت کلسیم عموما به صورت پودر سفید، قرص و یا صفحات تخت موجود است. این محصول سریعا در آب حل شده و در اثر حرارت دیدن اکسیژن و گاز سمی کلر از خود آزاد می کند.

قابل اشتعال نیست، اما می تواند به عنوان یک اکسید کننده برای مواد قابل احتراق عمل کند و ممکن است با آمونیاک، آمین ها یا سولفیدهای آلی به صورت انفجاری واکنش دهد. این ماده به عنوان بهترین ضد عفونی کننده آب استخر ها شناخته می شود. زمانی که با آهک مخلوط می شود به عنوان عامل بلیچینگ مورد استفاده قرار می گیرد.

ساختار ساختار شیمیایی هیپوکلریت کلسیم
فرمول شیمیایی Ca(OCl)2
جرم مولکولی ۱۴۲.۹۸ گرم/ مول
شکل ظاهری جامد کریستالی سفید رنگ، گرانوله یا قرص بدون بو
نام های دیگر پرکلرین، بلیچینگ، نمک کلسیم
حلالیت در آب (۲۰ درجه سانتیگراد) ۲۱۴ گرم/ یک لیتر آب
چگالی ۲/۳۵ گرم/ سانتیمتر مکعب
نقطه ذوب ۱۰۰ درجه سانتیگراد

احتمال احتراق هنگام واکنش این ماده با ترکیبات آلی و یا روغن ها،به دلیل تجزیه پذیری بالا وجود دارد. واکنش هیپوکلریت کلسیم با آب یک واکنش گرماده است و موجب تولید حرارت می شود.

  • این ماده به دو صورت پودری (رایج تر) و قرصی موجود می باشد
  • در فرم پودری این ترکیب دارای pH در حدود 11 و در فرم قرصی دارای pH ای در حدود 9 می باشد.
  • حاوی حدود 65-75 درصد کلر است
  • فاقد تثبیت کننده استخر است
  • به دلیل دارا بودن کلسیم باعث افزایش سختی آب می شود.

تولید هیپوکلریت کلسیم

دو روش اصلی برای تولید این ماده وجود دارد:

  • روش کلسیم بر پایه کلریناسیون آهک خردشده با استفاده مستقیم از گاز کلر بر طبق واکنش زیر است :

2Ca(OH)2 + 2Cl2 → Ca(ClO)2 + CaCl2 + 2H2O

  • روش سدیم نیز بر پایه واکنش سدیم هیپوکلریت با محصول روش کلسیم است جهت حذف کلسیم کلرید نامطلوب که یک محصول جانبی حاصل از روش کلسیم است :

CaCl2 + 2NaClO → 2NaCl + Ca(ClO)2

امروزه روش سدیم بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد. در هر دو روش تولید Ca(ClO)2 و آب بستگی مستقیمی به واحد کلرو آلکالی دارد که در آنجا گاز کلر تولید می شود. 

تفاوت هیپوکلریت سدیم و کلسیم

هم سدیم و هم هیپوکلریت کلسیم ترکیبات معدنی کلردار هستند که عموما برای مصارف ضدعفونی کنندگی مورد استفاده قرار می گیرند. آنیون هیپوکلریت به شدت در مقابل باکتری ها، قارچ ها و تشکیل لجن جلبک فعال بوده و آن ها را خنثی می کند.  

محصول فوق نسبتا پایدار است و خواص ضد عفونی کنندگی مناسبی همانند هیپوکلریت سدیم دارد. از تفاوت های این دو ماده می توان به مقدار کلر بیشتر در هیپوکلریت کلسیم (حدود 70 درصد) اشاره نمود. در مکان هایی که ده ها یا 100 ها میلیون گالن آب گنجایش دارند معمولا از هیپوکلریت سدیم برای کلرزدایی استفاده می نمایند. در سیستم های آب کوچکتر که کمتر از 5 میلیون گالن گنجایش دارند از هیپوکلریت کلسیم برای کلرزدایی استفاده می نمایند.

از آنجایی که Ca سبب سخت تر شدن آب می شود در نتیجه از هیپوکلریت کلسیم در آب های سخت استفاده نمی نمایند. در آب های با سختی بالا معمولا از نوع سدیمی این ترکیب استفاده می گردد. در نتیجه قبل از استفاده از ترکیبات کلردار آب باید از نظر ترکیبات شیمیایی، pH و… مورد آزمایش قرار بگیرد.

کاربردها کلسیم هیپوکلریت

این محصول به دلیل خواص پاک کنندگی و سفید کنندگی که دارد در لباس شویی های صنعتی و خانگی استفاده دارد همچنین به عنوان ضدعفونی کننده در آب استخر، دریاچه و آب آشامیدنی و پسآب، سنتز مواد شیمیایی و سفید کردن خمیر کاغذ کاربرد دارد. در ادامه به نحوه عملکرد این ترکیب در هر کدام از این کاربری ها خواهیم پرداخت:

ضدعفونی کننده آب استخر

به دلیل وجود کلر در ساختار پرکلرین، از آن به طور گسترده ای به عنوان ضدعفونی کننده آب استخر استفاده می شود. به طور کلیل ترکیبات کلر دار خاصیت ضدعفونی کنندگی دارند. این ماده می تواند انواع قارچ ها و باکتری های موجود در آب را از بین ببرد.

استفاده از هیپوکلریت کلسیم در استخر ها

ضد عفونی کننده و قارچ کش

مولکول های HClO خنثی و بسیار کوچک هستند. این خصوصیات به آن ها اجازه می دهد تا به راحتی از طریق دیواره سلولی باکتری ها منتشر شوند. این نحوه عملکرد باعث کاهش پتانسیل اکسیداسیون سلول و غیرفعال شدن دی هیدروژناز تریوزفسفات (آنزیمی که برای هضم گلوکوز ضروری است) می شود. غیر فعال شدن این آنزیم باعث از بین رفتن قابلیت عملکرد میکروارگانیسم و در نهایت منجر به از بین رفتن آن خواهد شد.

سفیدکنندگی – لباسشویی

واکنش پذیری هیپوکلریت در دمای پایین موجب سفید شدن بهینه الیاف و صرفه جویی در مصرف انرژی کل خواهد شد. در حضور هیپوکلریت شستن الیاف در 40 درجه سانتی گراد موجب از بین رفتن میکروب ها خواهد شد. همه ی ما با شوینده ای به نام وایتکس آشنایی داریم، اما آیا می دانستید این ماده همان هیپوکلریت سدیم است که برای ساخت و تولید آن از پرکلرین کمک می گیرند؟ واکنش تولید این ماده را در زیر می توانید مشاهده نمایید:

Na2CO3 + Ca(OCl)2 —> 2NaOCl + CaCO3

همانطور که در واکنش بالا مشاهده می شود از واکنش میان بی کربنات سدیم و محصول فوق می توان وایتکس که قدرت سفید کنندگی بالایی دارد را تولید نمود.

سفید کردن خمیر کاغذ

حذف رنگ از طریق واکنش دادن با لیگنین باقی مانده در خمیر.

مزایای پرکلرین

  • بسیار قوی است و برای رسید به مقدار کلر دلخواه، به میزان کمی از این محصول احتباج می باشد.
  • سریع عمل می کند
  • به استخر و تجهیزات موجود در آن آسیبی وارد نمی کند.
  • ماندگاری و دسترسی آسان
  • بسیار مقرون به صرفه است و از نظر محتوای کلر فعال، یکی از ارزان ترین انواع ترکیبات حاوی کلر است که می توانید بعد از هیپوکلریت سدیم (کلر مایع) خریداری کنید.

MSDS و خطرات هیپوکلریت کلسیم

لوزی خطر هیپوکلریت کلسیم

  • آنیون هیپوکلریت برای آبزیان خطرناک است اما خوشبختانه تماس بین این دو به ندرت اتفاق می افتد. یون موجود در آب های خروجی از خانه ها در اثر واکنش کاهش نابود شده و به یون کلرید تبدیل می شود. پسآب های صنعتی نیز قبل از رها شدن در محیط به واحدهای تصفیه فرستاده می شوند و در آن جا یون های اضافی حذف می شوند.  
  • برخی اوقات محلول های رقیقی از بعضی واحد های صنعتی مانند نیروگاه ها به محیط راه پیدا می کنند که به دلیل غلظت پایین عملا امن در نظر گرفته می شوند.
  • یکی از نگرانی هایی که در مورد استفاده از سدیم و هیپوکلریت کلسیم در تصفیه آب آشامیدنی و پسآب وجود دارد، تشکیل تری هالومتان ها است. برخی از تری هالومتان ها اثرات سرطان زایی از خود نشان داده اند و میزان مجاز تایید شده برای  وجود در آب آشامیدنی 100 ppm در نظر گرفته شده است.
  • سدیم و هیپوکلریت کلسیم ممکن است هنگامی که به عنوان ماده ضدعفونی کننده مورد استفاده قرار می گیرند بر روی برخی محصولات غذایی باقی بمانند. با این حال این باقی مانده ها اثرات مضری بر روی سلامتی انسان نمی گذارند.

چطور ممکن است ما در معرض این مواد قرار بگیریم؟

  • ما می توانیم در معرض دوز های بسیار کمی از این ماده در صورت استفاده از سفید کننده و ضد عفونی کننده های خانگی قرار بگیریم.
  • در استخر هایی که از این ماده برای از بین بردن باکتری ها و مواد بیماری زا استفاده می شود.
  • از طریق مصرف آب آشامیدنی
  • کارگرانی که در کارخانه های نساجی و کاغذ سازی در بخش سفید سازی مشغولند نسبت به دیگران با دوز بالاتری از این مواد سر و کار دارند.

آیا کلسیم هیپوکلریت می تواند برای انسان مضر باشد؟

سمیت این ماده در مرحله اول از بخش هیپوکلریتی آن ناشی می شود. اگر مقدار بسیار کمی از سفید کننده های خانگی که حاوی 3 الی 6 % از  این ماده هستند بلعیده شود تحریک سیستم گوارشی را در پی خواهد داشت. اما در صورت بلع مقدار بیشتری از این ماده یا سفید کننده های صنعتی که حاوی 10 % هیپوکلریت هستند و یا حتی پرکلرین جامد، خورندگی به همراه خون ریزی در سیستم گوارشی از دهان تا معده رخ خواهد داد و ممکن است موجب مرگ فرد شود.

بازار جهانی

پیش بینی می شود در بین سال های 2016 تا 2024 این ماده رشدی در حدود CAGR 3.4 را تجربه نماید. بزرگترین کاربرد این ترکیب را همچنان تصفیه آب به خود اختصاص خواهد داد. آمریکای شمالی و اروپا دو منطقه ای هستند که بازار این ماده را تحت کنترل خود قرار داده اند. در آسیا تقاضا برای تصفیه سازی آب بهبود یافته است و توانسته است بازار رو به بهبودی برای این محصول را تجربه نماید.

باید در نظر داشت که بازار جهانی ضد عفونی کننده ها، از جمله ضد عفونی کننده های کلردار، به دلیل نگرانی های روز افزون در مورد شیوع بیماری های عفونی رو به افزایش است. از دیگر دلایل اساسی رشد بازار این مواد به خصوص پرکلرین افزایش جمعیت و افزایش نیازهای لازم برای آب تمیز و کمبود آب شیرین در مناطق پرجمعیت، به طور عمده در آسیا است.

در شکل زیر می توانید بازار مصرفی سدیم هیپوکلریت را مشاهده نمایید. برای هیپوکلسیت کلسیم تقریبا بازاری مشابه پیش بینی شده است.

 

بازار جهانی هیپوکلریت کلسیم

 

رشد بازار این ترکیب به شدت تحت تاثیر مواد ضدعفونی کننده است. طبق پیش بینی ها بازار این ترکیب در طی سال های 2019-2024 رشدی در حدود 0.7 درصد خواهد داشت. در صنایع غذایی، از هیپوکلریت سدیم و کلسیم به عنوان ماده ضدعفونی کننده ی تجهیزات صنایع غذایی استفاده می شود. آسیا به دلیل آنکه جمعیت بالایی دارد و با توجه به آگاهی رسانی های صورت پذیرفته سهم قابل توجهی در بازار این محصول دارد. بزرگترین بازار جهانی محصول فوق ضد عفونی نمودن استخر است که حدود 37 درصد از کل مصرف آن را شامل می شود.

 

برای خرید هیپوکلریت کلسیم با ما در مبتکران شیمی در ارتباط باشید.

 

0/5 (0 Reviews)

3 نظر برای «هیپوکلریت کلسیم | خرید و فروش هیپوکلریت کلسیم»

  • مبصر می‌گوید:

    به تعداد ۱۰۰۰ بشکه کلسیم هایپو کلوراید
    calcium Hypocholorite
    ۶۵٪ الی ۷۰٪
    وزن ۴۵ الی ۵۰ کیلو گرام
    تاریخ انقراض داشته باشد
    قیمت ها وسایر معلومات را در ایمیل پایین برای ما ارئه نماید تشکر

  • محمد می‌گوید:

    سلام
    من برای تولید وایتکس از کدومشون استفاده کنم از سدیم یا کلسیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *