فروش انواع مواد شیمیایی با بهترین کیفیت

خرید مونو پتاسیم فسفات |قیمت فروش کود مونو پتاسیم فسفات

ارائه بهترین قیمت ها

کیفیت تضمین شده

ارسال به تمام نقاط ایران

توضیحات

مونو پتاسیم فسفات یک ترکیب شیمیایی سازگار با محیط زیست بوده که دارای ساختار جامد و رنگ سفید می باشد.از آنجایی که این ماده منبع غنی فسفر و پتاسیم بوده و انحلال پذیری مناسبی در آب دارد به وفور در کودهای شیمیایی (MPK) استفاده می شود.این ماده همچنین یک عامل بافر کننده است و می توان از آن در مخلوط های کودی برای کاهش فرار از آمونیاک با پایین نگه داشتن pH استفاده کرد.برای خرید کود مونو پتاسیم فسفات و استعلام قیمت فروش آن با کارشناسان مبتکران شیمی تماس بگیرید

خرید مونو پتاسیم فسفات :

در حال حاضر موسسه ی مبتکران شیمی به عنوان یکی از تامین کنندگان محصولات شیمیایی کشور, طیف گسترده ای از مواد شیمیایی آزمایشگاهی و صنعتی را از برندهای معتبر در اختیار تولید کنندگان قرار می دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید با همکاران ما در ارتباط باشید.

قیمت کود مونو پتاسیم فسفات :

برای آگاهی از قیمت با کارشناسان فروش ما در ارتباط باشید.

معرفی

 این ترکیب شیمیایی دو عنصر مهم یعنی P (فسفر) و K (پتاسیم) را در ساختار خود دارد و همین امر باعث می شود تا از آن به عنوان کود در کشاورزی استفاده کنند. بهبود طعم میوه از جمله کارایی های این ماده است.

خواص این ماده به صورت زیر می باشد

فرمول شیمیایی KH2PO4
جرم مولی 136.084 g/mol
نام های دیگر پتاسیم دی هیدروژن فسفات، اسید پتاسیم فسفات، به اختصار MKP
نقطه ذوب 253 °C
شکل ظاهری – رنگ – بو کریستالی –سفید یا بی رنگ – بدون بو
حلالیت بسیار محلول در آب و نامحلول در اتانول

روش تولید

به صورت کلی اکثر مواد فسفاته از اسید فسفریک تولید می شوند. خود این اسید از سنگ فسفات تولید می شود. برای این کار دوغاب سنگ فسفات به داخل راکتور ریخته شده و سپس در طی عمل لیچینگ (استخراج از جامدات) اسید فسفریک تولید می گردد. برای تولید MKP پتاسیم هیدروکسید را در یک راکتور با اسید فسفریک واکنش داده و پس از خالص سازی و خنک کردن، محصول نهایی را برای گرانوله کردن آماده می کنند.

KOH + H3PO4  KH2PO4 + H2O

روش تولید دیگری که برای دستیابی به این ماده استفاده می شود واکنش بین اسید فسفریک و پتاسیم کربنات به شرح زیر است :

2H3PO4 + K2CO3 → 2KH2PO4 + H2CO3

کاربرد مونو پتاسیم فسفات:

MPK به سبب انحلال پذیری بالا در آب در صنایع کشاورزی به عنوان کود به وفور استفاده می شود. همچنین از این محصول برای تنظیم سطح pH و نیز به عنوان مکمل غذایی و به عنوان قارچ کش استفاده می گردد. از این ماده در تولید نوشابه انرژی زا ، صنایع نساجی نیز استفاده می شود.

استفاده در کشاورزی

برای رشد و نمو در گیاهان عناصر زیادی لازم هستند اما در میان آنها 3 عنصر پتاسیم، فسفر و نیتروژن از اهمیت بالاتری برخوردار هستند. MKP به دلیل دارا بودن پتاسیم و فسفر و  حلالیت بسیار خوبی که در آب دارد، به صورت گسترده به عنوان کود مورد استفاده قرار می گیرد.

همچنین بدلیل وجود این عناصر ضروری مورد نیاز گیاهان به عنوان یکی از کودهای ترکیبی نقش زیادی در کشاورزی زراعی و باغی دارد. در این کود عناصر به شکل قابل استفاده گیاه می­باشد بنابراین درصورت نیاز گیاهان و استفاده از این کود عناصر به سرعت در دسترس گیاه قرار می ­گیرند. از ویژگی های کود مونو پتاسیم فسفات که برای کشاورزان جهت استفاده بسیار مهم می­باشد و باعث کاهش هزینه ها می­ شود عبارتند از :

  • شاخص شوری پایین
  • بی خطر بودن زمان محلول پاشی برای افراد
  • قابل استفاده بودن همراه با سایر کودها (بجز کودهای حاوی کلسیم و منیزیم به دلیل رقابتی که بین کلسیم و منیزیم با پتاسیم بر اثر جذب توسط گیاه ) و سموم
  • قابل استفاده به روشهای مختلف مصرف خاکی ،کودآبیاری و محلول پاشی
  • هزینه پایین تهیه

یکی دیگر از برتری های این کود نداشتن عناصر خطرناک همانند کلر، سدیم و فلزات سنگین است. از این کود برای بهبود رشد در میوه ها، گیاهان، پنبه ، تنباکو، چای و … استفاده می شود. بر اساس تحقیقات مشخص شده است که این ماده هنگام استفاده بر روی برگ گیاهان از رشد قارچ جلوگیری کرده و در صورت استفاده با مواد ضد آفت قدرت تاثیر گذاری آنها را افزایش می دهد.

مشخصات فنی محصول:

مشخصات محصول یکی از موراد مهمی است که باید در هنگام خرید آن را مورد توجه قرار داد ، این مشخصات برای گریدهای مختلف خوراکی ، کود ، دارویی و تکنیکال باهم متفاوت هستند. در جدول زیر مشخصات گرید کود را می توان مشاهده کرد :

شاخص مقدار
میزان KH2PO4 حداقل 99%
P2O5 در دسترس حداقل 52%
pH 4.4-4.6
K2O 34%
رطوبت حداکثر 0.2%
مواد نامحلول در آب حداکثر 0.2%
کلرایدها حداکثر 0.1%

نحوه مصرف

به دلیل حلالیت بالایی که این ماده در آب دارد، روش های مختلفی برای استفاده از آن به عنوان کود وجود دارد. پاشش بر روی سطح خاک، کندن زمین و قرار دادن کود در آن و حل کود در آب و پاشیدن آن از جمله روش هایی هستند که برای استفاده از این ماده می توان به کار برد. این کود را می توان در ترکیب با سایر کودها برای تامین مورد نیاز در چرخه رشد گیاه استفاده کرد. بر خلاف فسفریک اسید این ماده قدرت اسیدی بسیار کمی دارد و بر روی پمپ و سایر تجهیزات ایجاد خوردگی نمیکند. بهترین زمان برای جذب عناصر پتاسیم و فسفر در گیاه مراحل اولیه رشد است و این در حالی است که در این زمان گیاه مقدار نیتروژن زیادی لازم ندارد، از این رو در این مقطع استفاده از MKP بسیار مفید است.

نحوه مصرف کود مونو پتاسیم فسفات

این ترکیب با فراهم نمودن pH ای در حدود 4.5 می تواند عناصر کمیاب و مهم برای گیاهان را بیشتر در دسترس شان قرار دهد و موجب رشد بهتر آن ها شود. از استفاده ی این محصول با ترکیبات کلسیم دار خود داری نمایید. این ماده می تواند کمبود نیتروژن و فسفر را که در اغلب گیاهان و درختان میوه دار دیده می شود به دلیل متعادی سازی pH کنترل نماید

زمان مصرف

از آنجا زمان نیاز گیاهان زراعی به فسفر (جهت ریشه دهی ) و پتاسیم (جهت فعال سازی آنزیم ها و انتقال ترکیبات در گیاه) و اینکه فسفر در خاک یک عنصری با تحرک پایین می­باشد از این کود بیشتر در زمان قبل از کشت استفاده می­شود. ضمنا در صورت مشاهده علائم کمبود این عناصر در گیاه و یا انجام آنالیزهای لازم در صورت نیاز می­توان در طی فصل رشد از این کود استفاده نمود. همچنین این کود با شاخص شوری پایینی که دارد مناسب استفاده به صورت محلول پاشی با غلظت های مختلف می ­باشد.

بیشتر بخوانید :

کاربرد آمونیوم تیوسولفات در کشاورزی

استفاده در صنایع غذایی

گرید خوراکی این محصول معمولا قیمت خرید بالاتری نسبت به گریدهای دیگر دارد و در تولید موارد زیر مورد استفاده قرار می گیرد:

  • گوشت فراوری شده
  • سوسیس
  • همبرگر
  • سبزیجات کنسرو شده و خشک شده
  • شکلات
  • پودینگ
  • آبمیوه ها
  • محصولات لبنی
  • سوپ
  • توفو

و…

کاربرد پزشکی

 یون های +K و PO4-3 هر کدام در بخش هایی از بدن نقش هایی را بر عهده دارند. پتاسیم یون اصلی داخل سلولی است و در تنطیم میزان pH در داخل سلول نقش اصلی را ایفا می کند، مونو پتاسیم فسفات در بسیاری از واکنش های آنزیمی نقش فعال کننده را دارد و در سنتز بافت ها و متابولیسم کربوهیدرات ها نقش ایفا می کند. فسفات نیز در تعادلات اسیدی نقش خنثی کننده را دارد و در دفع یون های هیدروژن از کلیه نقش اساسی ایفا می کند. هنگامی که مقدار یون های پتاسیم و خصوصا فسفات در بدن کم باشند برای جبران آن از پتاسیم دی هیدروژن فسفات استفاده می شود.

کاربرد پزشکی مونو پتاسیم فسفات

کاربرد در صنایع آرایشی و بهداشتی  :

مونو پتاسیم فسفات باعث تنظیم PH مواد آرایشی و بهداشتی و درنتیجه بهبود خواص آن می گردد از طرفی با توجه به تاثیر PH در کنترل فساد،ماده مذکور می تواند سبب افزایش زمان ماندگاری محصولات آرایشی گردد.از این محصول در تولید خمیردندان و دهان شویه نیز کاربرد دارد. همچنین برای محافظت از مینای دندان هم از این ماده بهره گرفته می شود.

مشتریان گرامی می توانند بر اساس زمینه فعالیت خود نسبت به خرید مونو پتاسیم فسفات از مبتکران شیمی اقدام نمایند

خطرات و عوارض استفاده :

از عوارض جانبی مصرف بیش از حد این ماده می توان به حالت تهوع ، درد قفسه سینه ، ضربان قلب نامنظم، بی حسی یا سوزن سوزن شدن در بازوها یا پاها، ضعف یا احساس سنگینی در پاها و از دست دادن حرکت در هر قسمت از بدن اشاره نمود.

مصرف بیش از حد این ماده می تواند باعث مشکلات سلامتی مانند آسیب کلیه و پوکی استخوان شود.

حمل و نقل و نگهداری :

MPK می تواند گاز های سمی را در جو منتشر کند که ممکن است سبب احتراق شود.در صورت بروز حریق، این ماده را با اسپری آب، پودر خشک شیمیایی و کف و CO2 خشک نمایید.این ماده با اکسید کننده های قوی ناسازگار است بنابراین پیشنهاد می شود محل نگهداری آن به دور از این مواد و همچنین در محیط خشک و خنک و دارای تهویه مناسب باشد.

منابع:

Potassium dihydrogen phosphate. (n.d.). Retrieved March 18, 2019, from https://pubchem.ncbi.nlm.nih.gov/compound/Potassium_dihydrogen_phosphate#section=Top

Monopotassium phosphate. (n.d.). Retrieved March 18, 2019, from https://www.drugbank.ca/drugs/DB09413

Wanichanukul, S. (1990). Effect of spraying monopotassium phosphate fertilizer on flowering and nutritional contents in the shoot of two lychee cultivars.

برگه آنالیز محصول

دریافت آنالیز محصول

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “خرید مونو پتاسیم فسفات |قیمت فروش کود مونو پتاسیم فسفات”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین محصولات