MAP

آمونیوم دی هیدروژن فسفات(ADP) به عنوان مونو آمونیوم فسفات (MAP) شناخته می شود، از این ماده اغلب در تهیه کود های کشاورزی خشک استفاده می شود و یک منبع مفید برای P وN است که دو عنصر متداول در صنعت تولید کود می باشند. کودهای جامد دارای مقادیر زیادی فسفر می باشند و فرآیند تولید نسبتا ساده ای دارند.

کود

MAP گرانولی در زیر سطح خاک در نزدیکی ریشه های گیاه و یا در لایه های سطحی خاک استفاده می شود؛ بدین شکل که با پخش کردن آن در زمین کشاورزی و مخلوط کردن گرانول ها با خاک سطحی مواد مغذی که در مونو آمونیوم فسفات وجود دارد به خاک تزریق می شود. فرم پودری آن، یک ترکیب مهم برای کودهای سوسپانسیونی می باشد. زمانی که MAP با H3PO4 خالص ساخته می شود، به آسانی در محلول شفاف حل می شود.

مصارف کشاورزی:

مونوآمونیوم فسفات یک کود گرانولی مهم می باشد و اغلب در کودهای خشک کشاورزی کارایی دارد. در آب محلول بوده و اگر رطوبت خاک مناسب و کافی باشد به سرعت در خاک حل می شود و باعث تقویت گیاه می شود. دو جزء اصلی این کود، NH4+ و H2PO4  که پس از انحلال، دو عنصر اساسی کود به طور جداگانه دوباره آزاد می شوند و برای تقویت و سلامت گیاه مهم بوده و عناصر فسفر و نیتروژن را به فرم قابل استفاده برای گیاهان فراهم می آورند. مونوآمونیوم فسفات به عنوان کود مطلوب در pH بالا و خاك های خنثی عمل می کند.

کود Npk

مصارف غیر کشاورزی:

پودرهای ریز MAP در خاموش کننده های آتش (کپسول های آتش نشانی)  در منازل، مدارس و ادارات وجود دارد که سوخت را پوشش می دهد و به سرعت شعله را خاموش می کند.

 

میزان مصرف : مونو آمونیوم فسفات در خاک های کشاورزی و باغات ، 5 تاه 10 کیلوگرم برای هر هکتار و در فاصله زمانی 2 هفته یکبار می باشد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *