دی متیل فرم آمید و کاربرد های آن

دی متیل فرم آمید و کاربرد های آن Dimethylformamide : استفاده اولیه از این ماده به عنوان یک حلال با سرعت تبخیر پایین است. DMF در تولید الیاف و پلاستیک اکریلیک استفاده می شود. همچنین به عنوان یک حلال در ترکیب پپتید ها برای داروها، در توسعه و تولید آفت کش ها و در تولید چسب ها، پوست های مصنوعی، الیاف، فیلم ها و پوشش های سطحی استفاده می شود. در ادامه با کاربرد های دی متیل فرم آمید بیشتر آشنا خواهید شد

بررسی کاربرد ها

1- به طور گسترده ای در تولید و پردازش پلیمر استفاده می شود، حلال ریسندگی برای الیاف پلی آکریلونیتریل و الیاف پلی یورتان (اسپندکس) و حلال فرآیند برای تولید چرم مصنوعی و پلی یورتان.

2- برای جداسازی و پالایش استیلن از گاز نفتی خام مورد استفاده قرار می گیرد.

مصارف صنعتی دی متیل فرم آمید

3- به عنوان یک حلال برای بازیابی H2S یا SO2 و یا حذف HCl، Cl، HBr و غیره در هیدروکربن ها استفاده می شود.

4- در استخراج حلال های هیدروکربن معطر در پالایش نفت استفاده می شود.

5- گازهایی مانند استیلن که مایع کردن و ایمن نگه داشتن آنها دشوار است می توانند به راحتی با حل کردن آنها در DMF با جامد متخلخل (مانند کلسیم سیلیکات) به راحتی ذخیره و قابل حمل و نقل می شوند.

6- به طور گسترده ای به عنوان یک حلال برای واکنش استفاده می شود. به طور کلی استیل دار کردن، کلراسیون، سولفونیزاسیون و واکنش های مختلف تراکم و پلیمریزاسیون از جمله مواردی است که دی متیل فرم آمید به عنوان حلال مورد استفاده قرار می گیرد.

7- این یک حلال عالی برای سولفونامید، ویتامین ها، نیتروفوران، کینولین، آدرنالین، کلرید آمین و غیره است. به طور گسترده ای در تولید داروها به عنوان حلال واکنش، استخراج حلال و حمام کریستال گیری استفاده می شود.

8- دی متیل فرم آمید به راحتی رنگدانه های (پیگمنت) رنگی قلیایی رنگدانه های نیتروسو، رنگدانه های فتالوسیانین، رنگدانه های آزو و اسید رنگی فلزات اسیدی را حل می کند. همچنین به عنوان یک حلال پیگمنت یا جوهر نفوذی برای فیلم های مختلف، چوب، چرم، رزین ها و غیره استفاده می شود.

کاربرد های دی متیل فرم آمید

9- دی متیل فرم آمید به تنهایی یا مخلوط با متیلن کلراید، به عنوان لاک پاک کن استفاده می شود. 

یک نظر برای «دی متیل فرم آمید و کاربرد های آن»

  • Parsa می‌گوید:

    ممنون از سایت خوبتون ــ روغن dmf تو فیلتر سازی برای چه چیزی استفاده میشه ؟؟؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *