لانولین

لانولین چیست ؟ این ماده ترکیبی است که از فشردن غده چربی گوسفند به دست می آید. به صورت موم زرد رنگ است و به دلیل ساختار مومی که دارد نرم است. در ابتدا با چربی اشتباه گرفته می شد اما بعدها متوجه شدند که فاقد هرگونه چربی است. 

 این ترکیب، نامحلول در آب و قابل نفوذ به پوست و در نرم کنندگی و مرطوب ساختن سطح خارجی بدن موثر است و در تهیه ی پماد مورد استفاده قرار می گیرد. نقطه دوب این ترکیب 38-42 درجه سانتی گراد است. در ادامه ی متن با مضرات و عوارض لانولین، کاربرد ها، خواص و… این محصول بیشتر آشنا خواهید شد پس با ما همراه باشید.

ورود به صفحه خرید لانولین 

ترکیب شیمیایی لانولین چیست ؟

فرمول شیمیایی خاصی برای لانولین وجود ندارد چرا که این ماده ترکیبی از چند ماده مختلف است. حدود 97% از ساختار این ترکیبات را استرهای بلند زنجیر تشکیل می دهند و همین بلند زنجیر بودن آن ها باعث آب گریز شدن شان می شود. دیگر ترکیبات تشکیل دهنده این مواد اسیدهای چرب، الکل ها و هیدروکربن ها است. 

محققان تخمین زده اند که بیش از 8 هزار الی 20 هزار نوع استر، 200 نوع اسید چرب و 100 نوع الکل مختلف در لانونین، شناسایی شده اند. این آمارها نشان می دهند که این ماده علاوه بر داشتن ترکیبات باارزش، می تواند به عنوان ماده اولیه برای سنتز ترکیبات پیچیده تر نیز سودمند باشد.

این ترکیب می تواند تحت واکنش های مختلف هیدرولیز، کریستالیزه شدن، استری شدن، هیدروژناسیون، آلکوکسیله شدن و … قرار گیرد. محصولات حاصل از این فرایندها، در صنایع آرایشی و مراقبتی پوست کاربرد دارند.

هیدرولیز این ماده، الکل و اسید محصول فوق را می دهد که الکل لانونین منبع غنی از کلسترول است. این ترکیب، به عنوان امولسیفایر قدرتمند آب در روغن عمل می کند و شامل بیش از 50 درصد وزنی لانولین بی آب است که با پیوند شیمیایی به ترکیبات استری، متصل شده است.

روغن این ترکیب نیز بیش از 40 درصد مشتقات اسیدی لانولین، آلفا هیدروکسی اسیدها هستند که در تولید محصولات آرایشی پوستی بسیار مورد توجه قرار گرفته اند.

فواید این ماده برای پوست و مو

مطالعات نشان می دهد که این ماده می تواند در حدود 20 تا 30 درصد کاهش آب بدن را بهبود ببخشد. نرم نمودن و رفع خشکی پوست از مزایای این ترکیب به حساب می آید.

این ترکیب به عنوان ماده اولیه در صنایع آرایشی، در نقش مرطوب کننده ایفای نقش می کند. لانولین با آب موجود بر روی سطح پوست تشکیل امولسیون داده و با نگه داشتن آب بر روی سطح پوست، از آن محافظت می کند. همچنین، باعث عملکرد بهتر پوست می گردد. جلوگیری از خشکی چشم ها نیز از دیگر مزایای لانولین محسوب می شود.

این ترکیب به صورت پماد در صنایع دارویی شناخته شده است و خواص درمانی دارد. به علاوه، این ماده به عنوان ماده اولیه در تولید شامپو نیز به کار می رود. شامپو حاوی این ماده باعث افزایش استحکام و کاهش آسیب به موها می شود. کاربرد دیگر آن، کاهش التهاب لب ها است و نقش آب رسانی به لب ها را ایفا می کند. خاصیت ضدباکتری و ضد قارچی را می توان از دیگر خواص آن بر شمرد.

کاربرد این ماده برای خشکی لب

این ترکیب به همان دلایل مرطوب کنندگی ای که برای پوست دارد در درمان لب های خشک نیز مورد استفاده قرار می گیرد. این ماده بر خلاف سایر مزطوب کننده ها که بر روی سطح لب می مانند می تواند به اعماق لب نفوذ کند.

آیا این ماده همان چربی پشم است؟

ترکیب فوق هیچ گونه تری گلیسیریدی ندارد. با این حال این ماده به عنوان چربی پشم نیز شناخته می شود در حالی که چربی پشم حاوی تری گلیسیرید می باشد. یکی از اهداف و موارد مصرف ترکیب فوق حفاظت از پشم گوسفند است. همین ویژگی این ماده موجب استفاده از ترکیب فوق در محصولات آرایشی، کرم ها و… شده است.

ترکیب فوق را از قراردادن پشم گوسفند در دستگاه سانتریفیوژ و جدا نمودن روغن از سایر مواد شیمیایی به دست می آورند.

فرایند تولید این ترکیب هیچ آسیبی به گوسفندان وارد نمی کند زیرا بعد از چیده شدن پشم آن ها تولید می گردد. این ماده در بسیاری از محصولات مورد استفاده قرار می گیرد.

روغن لانولین به عنوان نرم کننده شناخته می شود و برای بهبود پوست های خشک یا کم آب مورد استفاده قرار می گیرد.

آیا این ماده در از بین بردن چین و چروک صورت موثر است؟

بیشتر ترکیباتی که برای درمان چین و چروک صورت مورد استفاده قرار می گیرند حاوی روغن و یا الکل این ماده می باشند. این امر ممکن است مصرف کنندگان را به این باور برساند که این ترکیب می تواند به مبارزه و درمان چین و چروک بپردازد. با این که شواهد علمی کمی وجود دارد اما این ترکیب می تواند تا دو برابر وزن خود آب را در ساختار خود نگه دارد و موجب بهبود پوست شود.

کاربرد ها :

  • مرطوب کننده پوست های خشک یا جلوگیری از خشک شدن پوست
  • از لینولین برای کاهش تیرگی پوست استفاده می شود.
  • لوسیون ها، کرم ها، لوازم آرایش و زیبایی
  • کرم های پیش گیری از خارش پوست
  • روغن بچه و کرم های اصلاح
  • اسپری لانولین برای مو
  • کرم های ضدآفتاب

این ترکیب برای مصرف خارجی، ماده ای ایمن به شمار می آید. در حالی که به دلیل داشتن محتوای سمی، برای استعمال داخلی خطرناک است.

.

لانولین

بیشتر بخوانید: فرمول ساخت صابون گلیسیرینه در خانه

مضرات و عوارض این ماده

تمام افرادی که به پشم حساسیت دارند باید از این ماده دوری نمایند. این ماده ممکن است موجب ایجاد آلرژی شود با این حال محصول فوق حساسیت های اندکی را به همراه دارد به طوری که تنها 1.7 درصد از 2500 فرد مورد بررسی عوارض آلرژی را نسبت به این ماده از خود نشان دادند.

قیمت لانولین :

شما می توانید جهت اطلاع از قیمت این محصول و هم چنین سایر محصولات شیمیایی با مشاوران ما در موسسه ی مبتکران شیمی فعال در زمینه ی تامین مواد شیمیایی در ارتباط باشید.

لانولین از کجا بخریم ؟ خرید لانولین:

در حال حاضر موسسه ی مبتکران شیمی به عنوان یکی از تامین کنندگان محصولات شیمیایی کشور, طیف گسترده ای از مواد شیمیایی آزمایشگاهی و صنعتی را از برندهای معتبر در اختیار تولید کنندگان قرار می دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید با همکاران ما در ارتباط باشید.

فروش لانولین :

جهت اطلاع از نحوه ی فروش این محصول و ثبت سفارش شما می توانید با همکاران ما در واحد فروش موسسه مبتکران شیمی در در ارتباط باشید.

8 نظر برای «لانولین چیست ؟ | فواید و عوارض لانولین برای پوست و مو»

    • مبتکران می‌گوید:

      لانولین جهت آبرسانی و مرطوب کنندگی پوست مورد استفاده قرار می گیرد و از تیرگی پوست جلوگیری می کند.

  • مژگان بخشایش می‌گوید:

    بله لانولین خیلی داروی موثری است
    با تشکر از توضیحات خوبتون لطفاً در مورد کسانی که دوستشون مثل پیاز نازک شده در پیری و یا قطع کلاژن چیزی پیشنهاد می کنید چون این افراد پوستشان نازک شده و شدید احساس درد می کنند مخصوصا جاهای حساس بدن با تشکر از شما

    • مبتکران می‌گوید:

      سپاس از توجهتون.
      متاسفانه روند معکوس سازی نازک شدن پوست امکان پذیر نیست، اما با برخی از مراقبت ها می توان عوارض ناشی از آن را کاهش داد. داشتن یک رژیم غذایی سالم سرشار از پروتئین، ویتامین E، میوه ها و سبزیجات و نوشیدن آب کافی می تواند تحریکات را کنترل کند. استفاده از کرم های مرطوب کننده و عدم استفاده از مواد شوینده می تواند برای این امر موثر باشد. همچنین کرم های دارای ویتامین A که با عنوان رتینول یا رتینوئید وجود دارند، می توانند موثر باشند.

  • رضا شاكرمي می‌گوید:

    سلام
    ما در ساخت كرم صورت از لانولين استفاده مي كنيم نتايج بسيار خوبي دارد
    از جمله از بين برنده لك صورت و آفتاب سوختگي و حفظ رطوبت پوست

    • مبتکران می‌گوید:

      سلام
      بله لانولین ترکیب مناسب برای محصولا پوستی است.

    • مبتکران می‌گوید:

      سلام
      برای دریافت مشاوره و اطلاع از قیمت ها با شماره 02177677382 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *