ضد یخ بتن

ضد یخ بتن چیست؟ پیش از شروع بحث پیرامون این موضوع لازم است بدانید که قرار گرفتن بتن در معرض هوای سرد حدود 20 الی 40 درصد مقاومت بتن ها را کاهش می دهد. در نتیجه اضافه کردن ضدیخ بتن می تواند تا حدود زیادی عملکرد بتن ها در هوای سرد را بهبود ببخشد. این عملیات به خصوص در هنگام بتن ریزی در هوای سرد اهمیت ویژه ای دارد

عموما فرایند بتن ریزی در هوای سرد به دو صورت انجام می شود:

1- تامین دمای محیط برای بتن (این کار می تواند از طریق گرم شدن مواد تشکیل دهنده بتن یا تهیه محفظه های گرمایشی انجام شود)

2-اضافه کردن مواد افزودنی شیمیایی به فرمولاسیون بتن.

مواد افزودنی شیمیایی متداول برای بتن در هوای سرد

عموما برای بتن از کلرید کلسیم به عنوان مواد افزودنی تسریع کننده (افزودنی شتاب دهنده) استفاده می کند. با استفاده از این مواد شیمیایی هیدراتاسیون بتن به سرعت صورت می پذیرد و تاثیر عوامل موثر بر کندی واکنش تا حدودی به تاخیر می افتد. با این حال استفاده از این مخلوط در دما های زیر نقطه ی انجماد مفید واقع نخواهد شد در نتیجه برای مناطق سردسیر تر از مواد افزودنی دیگری که اصطلاحا مواد افزودنی ضد یخ بتن نامیده می شوند استفاده می گردد و دیگر افزودنی های شتاب دهنده به دلیل عدم توانایی و عدم بهبود عملکرد در هوای سرد ؛ در این مناطق مورد استفاده قرار نمی گیرند.

مواد افزودنی ضد یخ بتن

مواد افزودنی ضد یخ بر وضعیت فیزیکی آب موجود در مخلوط استفاده شده در بتن ریزی تأثیر می گذارد. این مواد می توانند نقطه انجماد آب را تا حد زیادی کاهش دهند و حتی در دماهای کمتر از منفی 30 درجه سانتیگراد استفاده شوند.

ترکیب شیمیایی و عملکرد مواد افزودنی ضد یخ

دو گروه از مواد شیمیایی وجود دارد که می تواند بر ویژگی های بتن در شرایط انجماد تاثیر گذار باشد و سبب بهبود سختی در شرایط مختلف شود.

  • گروه اول

گروه اول شامل مواد شیمیایی الکترولیت ضعیف، سدیم نیتریت، سدیم کلرید ، ترکیبات آلی غیر الکترولیتی و… است. این مواد دمای انجماد آب موجود در بتن را کاهش می دهند.  این گروه به عنوان شتاب دهنده های ضعیف برای تقویت خواص و سختی بتن عمل می کنند.

  • گروه دوم

این گروه شامل مواد افزودنی دوتایی و یا سه تایی می باشد. این مخلوط ها حاوی پتاس و مواد افزودنی بر پایه کلرید کلسیم ، نیتریت سدیم ، کلسیم کلرید با نیتریت سدیم ، نیترات کلسیم -نیترات-اوره و سایر مواد شیمیایی است. این مواد دارای خواص ضد یخ ، خاصیت تسریع کننده برای تقویت ستینگ تایم و بهبود سختی بتن می باشند.

ضد یخ بتن چیست

به عنوان مثال استفاده از 8٪ نیتریت سدیم برای نگه داشتن مایعات در دمای 15- درجه سانتیگراد مناسب می باشد. این مواد افزودنی با کاهش نقطه انجماد فاز مایع و تسریع هیدراتاسیون سیمان در دمای انجماد سبب بهبود فرایند بتن ریزی در دمای سرد می شوند. مواد گروه دوم در دوز های بیشتری نسبت به مواد افزودنی معمولی مورد استفاده قرار می گیرند.

از آنجایی که زمان ستینگ تایم بتن ها کاهش می یابد در بازه ی زمانی کمتری می توان از قالب ها مجددا استفاده نمود و میزان تولید را بهبود بخشید. در جدول زیر می توانید تفاوت ما بین بتن های ساده و بتن های حاوی مواد افزودنی از نظر مقاومت را در بازه های زمانی 3 ، 7 و 28 روزه مشاهده نمود.

دما و روز  مقاومت فشاری (MPa)

بتن خالص

مقاومت فشاری (MPa)

بتن همراه با افزودنی

-4 درجه سانتی گراد 3 روز 3.4 9.24
-10 درجه سانتی گراد 7 روز 8.3 39.3
-10 درجه سانتی گراد 28 روز 18.1 49.9

انتخاب مناسبترین مخلوط ضد یخ

عواملی که بر اساس آنها انتخاب مواد افزودنی ضد یخ بتن انجام می شود، عبارتند از:
1. نوع سازه
2. شرایط عملیات
3. روش های محافظت شده در بتن ریزی زمستانی
4. مارک سیمان و انواع ملات

به طور کلی میزان استفاده از این افزودنی ها را می توان به صورت تجربی به دست آورد.

برای خرید مواد شیمیایی با ما در موسسه ی مبتکران شیمی همراه باشید

برای ارتباط با کارشناسان فروش ما کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *