سدیم ساخارین

سدیم ساخارین یکی از نمک های پرکاربرد است که به واسطه طعم شیرینی که دارد در تولید مواد غذایی و دارویی مورد استفاده قرار می گیرد. از دیگر موارد مصرف این ترکیب استفاده در صنایع آبکاری، خمیر دندان ها و مواد غذایی است. جهت ثبت سفارش و خرید سدیم ساخارین با واحد فروش مبتکران شیمی تماس حاصل فرمایید. در ادامه ی متن با مزایا، کاربرد ها ، خواص و رابطه ی این ترکیب با دیابت بیشتر می پردازیم پس با ما همراه باشید.

خرید سدیم ساخارین:

در حال حاضر موسسه ی مبتکران شیمی به عنوان یکی از تامین کنندگان محصولات شیمیایی کشور, طیف گسترده ای از مواد شیمیایی صنعتی را از برند های معتبر در اختیار تولید کنندگان قرار می دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید با همکاران ما در ارتباط باشید.

اطلاعات محصول

کشور تولید کننده: چین

بسته بندی: کیسه 25 کیلویی

درصد خلوص: 99% و محلول در آب

CAS NO: 81-07-2

آنالیز محصول برگه آنالیز

 قیمت فروش سدیم ساخارین: 

برای آگاهی از قیمت این محصول با کارشناسان ما در ارتباط باشید

سدیم ساخارین چیست؟

سدیم ساخارین (sodium saccharin) با فرمول شیمیایی C7H4NNaO3S یک شکر مصنوعی و به شکل کریستال ها یا پودر سفید و بی بو است. این شیرین کننده مصنوعی 200 تا 700 برابر شکر معمولی، شیرینی دارد. اما هیچ کالری ندارد. سدیم ساخارین در صنایع غذایی، دارویی، تهیه خمیر دندان و حتی آبکاری کاربرد دارد.

خواص و ویژگی ها:

ساختار شیمیایی ساختار شیمیایی سدیم ساخارین
فرمول مولکولی C7H4NNaO3S
جرم مولکولی 205.17 g/mol
شکل ظاهری کریستالی سفید شبیه شکر بدون بو 
CAS NO 81-07-2

محلول آبی آن در حضور کاغذ لیتموس خاصیت خنثی و یا قلیایی از خود نشان می دهد ، اما در حضور فنول فتالئین این خاصیت قلیایی را نشان نمی دهد. هنگامی که در معرض هوا قرار می گیرد رطوبت خود را از دست می دهد و طعمی کاملا شیرین دارد.

این ترکیب حدود 300 برابر از قند شیرین تر است و به صورت گسترده به عنوان شیرین کننده مصنوعی مورد استفاده قرار می گیرد و مانند بسیاری از نمک های دیگر هنگامی که در آب حل می شود به اجزای تشکیل دهنده آن تجزیه می شود.

سدیم ساخارین می تواند با سایر شیرین کننده های مصنوعی مخلوط شود و در فرمولاسیون محصولات فراوری شده، مورد استفاده قرار بگیرد.

مخلوط شیرین کننده ها می تواند نقاط ضعف دیگر شیرین کننده ها ی مصنوعی را پوشش دهد. به عنوان مثال استفاده از مخلوط آسپارتام و این محصول در نوشابه های رژیمی می تواند این اطمینان را برای تولید کننده به وجود آورد تا در صورت ذخیره سازی نوشابه به مدت طولانی نوشابه همچنان طعم شیرین خود را حفظ می نماید و به دلیل عمر کوتاه آسپارتام طعم خود را از دست نداده است.

ساخارین چگونه کشف شد؟

ساخارین برای اولین بار در سال 1879 توسط کنستانتین فالبرگ، که در زمینه تولید مشتقات قطران ذغال سنگ در دانشگاه جان هاپکینز کار می کرد، تولید شد. در ابتدا فالبرگ طعم شیرینی که در دستش احساس کرد را به ترکیب بنزوئیک سولفیمید نسبت داد. در ادامه و در سال 1884 ترکیب ساخارین را شناسایی کرد و ثبت اختراع کرد. برخی از مطالعاتی که بر روی این ماده در دهه 1970 صورت گرفتند ، سرطان زا بودن آن را در موش های صحرایی تایید می کردند. از همین رو FDA شرکت های تولید کننده مواد عذایی را مجبور کرد که برچسپ هشدار بر روی محصولات خود بگذارند.

در مطالعات بعدی که بر روی اثرات این ترکیب بر روی انسان صورت گرفت ، همگی بی خطر بودن آن را تایید می کردند. از همین رو FDA در 2001 این ماده را ایمن نامید.

تولید

محصول فوق را می توان با استفاده از فتالیک آنهیدرید تولید کرد. مواد خام مورد نیاز در این روش فتالیک آنهیدرید ، متانول ، آمونیاک، کلر مایع ، سدیم هیدروکسید ، اسید کلریدریک ، اسید سولفوریک ، نیترات سدیم ، سولفات مس ، سدیم بی کربنات ، گوگرد دی اکسید مایع ، تولوئن و کربن فعال هستند

کاربرد ها :

1- صنعت آبکاری : 

این ماده در صنایع آبکاری به عنوان یک افزودنی در مایعات و چسب فلزکاری مفید است. به عنوان مثال، در آبکاری نیکل ،  از آن به عنوان یک الکترولیت استفاده می كنند (ماده ای كه در محلول حل می شود و از نظر الکتریکی هدایت می شود). در صنایع آبکاری نیکل از سدیم ساخارین استفاده می کنند تا در پایان کار آبکاری یک جلوه روشن تر به دست بیاید. در آبکاری طلا و آبکاری پالادیوم نیز از آن استفاده می شود. 

2 – صنعت غذا

E954 می تواند در خمیر دندان و دهان شویه استفاده شود و در انواع غذا ها و نوشیدنی ها به عنوان شیرین کننده و تثبیت کننده غیر مغذی بکار برده شود.  

محصول فوق یک ماده شیمیایی متوسط در تولید آفت کش ها و علف کش ها است و یک عامل کاتالیستی در تولید چسب بی هوازی (چسبی که بدون حضور اکسیژن سفت و سخت می شود) محسوب می شود. چسب های بی هوازی به عنوان اتصالات قفل یا مهر و موم ها نامیده می شوند و برای مهر و موم کردن قطعات سخت گیر بکار برده می شوند. در مقایسه با آسپارتام ، سدیم ساخارین در برابر حرارت مقاوم است و می توان از آن در پخت و پز بدون از دست دادن طعم شیرینی استفاده کرد.

3 – صنعت دارویی

صنعت دارویی از این نمک به عنوان پوشش روی دارو استفاده می کند. قرص های مولتی ویتامین و قرص های جویدنی اغلب حاوی مقداری از آن هستند تا طعم آنها را بهبود بخشد. نام این ترکیب را در قرص های جوشان نیز می توان مشاهده نمود. 

  • سدیم ساخارین در خمیر دندان

برای بهبود طعم خمیردندان و شیرین کردن مزه آن از سدیم ساخارین استفاده می شود. از آنجایی که این ترکیب بسیار شیرین است، مقادیر بسیار کمی از آن می تواند طعم خمیردندان را بهبود ببخشد.

سدیم ساخارین در خمیر دندان

بر اساس مطالعاتی که صورت گرفته اند این افزودنی خمیردندان هیچگونه فایده ای برای سلامتی دندان ندارد و صرفا یک شیرین کننده است که به منظور بهبود طعم خمیر دندان ها استفاده می شود.

مزایا:

این ماده که یک شیرین کننده ی مصنوعی رایج به حساب می آید دارای کالری کمتر و شیرین کنندگی بیشتری نسبت به شکر می باشد. در نتیجه استفاده از آن می تواند برای بیماران دیابتی کمتر مضر به حساب آید. کنترل وزن بدن نیز از دیگر مزایای این شیرین کننده به حساب می آید.

یا این حال سازمان غذا و داروی آمریکا رژیم سرشار از سدیم ساخارین را به هیچ وجه توصیه نمی کند. طبق تحقیقاتی که بر روی موش ها صورت پذیرفت این نتیجه به دست آمد که این ترکیب می تواند در رژیم های غذایی سرشار از این ترکیب موجب ایجاد سرطان مثانه شود. با این حال تحقیقات نتوانست وجود این بیماری را در انسان نیز ثابت نماید و این بیماری مختص به موش ها گزارش گردید.

طبق محاسبات صورت پذیرفته مصرف معمول این ماده نمی تواند مضراتی داشته باشد. سازمان غذا و داروی آمریکا مقدار روزانه ی 5 میلی گرم از این ماده، به ازای هر کیلوگرم از وزن بدن را مجاز دانسته است. در نتیجه اگر شما فردی با 70 کیلوگرم وزن داشته باشید می توانید روزانه چیزی حدود 350 میلی گرم از این ترکیب را در رژیم غذایی خود استفاده نمایید.

عوارض

از آنجایی که ترکیب فوق در بسیاری از مواد غذایی و دارویی مورد استفاده قرار می گیرد، شناخت عوارض آن امری ضروری است با این حال تاکنون خطرات این ترکیب برای انسان ثابت نگردیده است.

طبق مطالعات جدید صورت پذیرفته بر روی شیرین کننده های مصنوعی نظیر محصول فوق ، آسپارتام، ساکارولوز این نتیجه به دست آمد که تمامی شیرین کننده ها می توانند تعادل باکتریایی موجود در روده را به هم بریزند.

مطالعات انجام پذیرفته بر روی شیرین کننده های مصنوعی و مکمل ها بسیار جدید می باشد و نیاز به مطالعات بیشتری دارد اما طبق همین مطالعات دلایل محکمی وجود دارد که نامتعادل شدن باکتری های موجود در روده می تواند خطر ابتلا به چاقی و دیابت نوع 2 را افزایش دهد.

دانشمندان بر این باورند که این شیرین کننده ی مصنوعی می تواند رشد یک نوع باکتری خاص که موجب تبدیل مواد غذایی به انرژی می شود را افزایش دهد و کالری در دسترس موجود از مواد غذایی را افزایش دهد در نتیجه خطر ابتلا به چاقی، افزایش فشار خون و دیابت در فرد بیشتر می گردد.

  • سرطان

همانگونه که پیشتر نیز گفته شد بر اساس مطالعات تکمیلی که بر روی انسان انجام شده است ، ارتباطی بین سدیم ساخارین و ایجاد سرطان در انسان کشف نشده است و از سال 2001 استفاده ی مجدد از این ماده از سر گرفته شد. طبق تحقیقات حیوانی ای که در سال 1977 انجام پذیرفت استفاده از این ماده به دلیل ایجاد سرطان در موش های صحرایی به صورت موقت متوقف گردیده بود. در سال های بعد، هیچ شواهدی دال بر سرطانزا بود این ماده به دست نیامد و سازمان غذا و دارو استفاده از آن را مجاز دانست.

  • دیابت

سدیم ساخارین هیچ کالری ندارد و توسط روده جذب نمی شود. با این حال ممکن است به دلیل طعم شیرینی که دارد ، لوزالمعده را تحریک کرده و باعث تولید انسولین شود. انسولین وظیفه حمل قند به بافت ها و نقاط مختلف بدن را دارد. هنگامی که قند مصنوعی وارد جریان خون شود ، انسولین چیزی برای اتصال ندارد و این ممکن است موجب کاهش حساسیت انسولین شده و خطر ابتلا به دیابت را افزایش دهد.

  • افزایش وزن

حتی اگر محصول فوق یک شیرین کننده مصنوعی بدون هیچگونه کالری باشد اما ممکن است خطر ابتلا به چاقی را افزایش دهد. طعم شیرین این سیگنال را بدن می فرستد که قرار است مقدار زیادی کالری دریافت کند و دستگاه گوارش نیز برای این کالری اضافی آماده می شود. هنگامی که این کالری ها وارد بدن نشوند ممکن است بدن در برابر آن مقاوم شود و هنگامی که شیرینی واقعی همراه با کالری زیادی وارد بدن شود ، بدن نتواند واکنش مناسب را به این قضیه نشان دهد و در نتیجه باعث افزایش چربی و افزایش وزن شود.

با وجود تحقیقات به عمل آمده برخی از محققین بر این اصل معتقد هستند که مصرف این ترکیب باید در خانم های باردار، کودکان و نوزادان محدود شود. زیرا در برخی مطالعات مصرف این ماده در این افراد سبب ایجاد واکنش های آلرژیک گردیده است. دلیل این امر این است که سدیم ساخارین به دسته ای از ترکیبات به نام سولفونامیدها تعلق دارد ، که می تواند در بعضی از افراد واکنش های آلرژیک ایجاد کند. این واکنش ها می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • سردرد
  • مشکلات تنفسی
  • اسهال
  • مشکلات پوستی

بازار خرید و فروش جهانی

پیش بینی ها نشان می دهد بازار جهانی ساخارین طی دوره 2018-2024 با CAGR 2.20٪ رشد می کند. بازار ساخارین جهانی بر اساس نوع، فرم، کاربر نهایی و جغرافیا تقسیم بندی شده است. بر اساس نوع، بازار به ساخارین سدیم، ساخارین و کلسیم ساخارین نامحلول تقسیم شده است. از نظر فرم، بازار به عنوان گرانول و پودر طبقه بندی شده است. توسط کاربر نهایی، بازار به مواد غذایی و آشامیدنی، دارویی، مراقبت شخصی، خوراک دام و سایر محصولات تقسیم شده است. 
تجزیه و تحلیل منطقه ای با تجزیه و تحلیل و پیش بینی دقیق برای دوره 2018 تا 2024 ارائه شده است. بازار جهانی به مناطق آمریکای شمالی، آمریکای جنوبی، اروپا، خاورمیانه، آفریقا، آسیا و اقیانوسیه تقسیم شده است. 
خرید سدیم ساخارین را به ما در مبتکران شیمی بسپارید.
5/5 (1 Review)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *