فروش انواع مواد شیمیایی با بهترین کیفیت

دسته بندی مقالات

روغن بادام تلخ چیست و چه خواصی برای پوست و مو دارد؟

روغن بادام تلخ برای پوست صورت، مو و ابرو چه خواصی می تواند داشته باشد ؟ در این مقاله قصد داریم به این پرسش پاسخ دهیم.  و با خواص و مضرات آن بیشتر آشنا گردیم. بادام یکی از مغز های مهم است که خاصیت های زیادی دارد. همه ی ما تقریبا با این ماده ی مقوی آشنا هستیم اما جالب است بدانید که این گیاه بومی ایران می باشد. این ماده در دو نوع تلخ و شیرین موجود است.

نوع شیرین آن از گیاهی با نام  (Prunus amygdalus var. dulcis) به دست می آید و حاوی مواد سمی نمی باشد. اما نوع تلخ آن از گیاه (Prunus amygdalus var. amara) حاصل می شود و حاوی مواد سمی است.

خواص دارویی این ماده معمولا از هسته ی آن به دست می آید و برای بهبود اسپاسم ، درد ، سرفه و خارش استفاده می شود.روغن بادام تلخ را می توان از هسته ی میوه هایی مانند آلو، زرد آلو و هلو به دست آورد. در ادامه با خواص این ترکیب برای پوست و مو بیشتر آشنا می شویم:

فواید:

بادام ماده ای مغزی و سرشار از ویتامین ها، مواد معدنی، چربی های سالم، فیبر و… است. با اینکه گیاه این ماده در اصل به خاورمیانه تعلق دارد، اما جالب است بدانید به دلیل تقاضای بالای این محصول و خواص فراوان آن برای سلامتی و به خصوص قلب، رشد و پرورش آن در سایر کشور ها نیز صورت می پذیرد تا جایی که کالیفرنیا بزرگترین تولید کننده ی این ماده ی مغذی شناخته می شود و تولید آن در این ایالت در طی 20 سال گذشته 2 برابر شده است. انجمن قلب آمریکا مصرف بادام را به دلیل داشتن چربی های سالم برای قلب به شدت توصیه می کند.

اما روغن این محصول کمی با این ماده فرق دارد.

روغن بادام چیست؟

تقریبا نیمی از وزن بادام خشک شده روغن است. بادام رسیده تحت فشار قرار می گیرد تا با کمک حرارت و استخراج، oil مورد نظر به دست آید. این روغن بادام تصفیه نشده از مواد مغذی و طعم روغن محافظت می کند. برای تصفیه ی این ماده می توان آن را تحت حرارت بالا قرار داد و یا مواد شیمیایی خاصی به آن اضافه نمود.

روغن بادام تلخ چیست

با اینکه این ماده به صورت تصفیه شده تحمل دمایی بالاتری نسبت به نوع تصفیه نشده ی آن دارد اما به دلیل قرار گرفتن در دمای بالا می تواند فاقد ارزش غذایی و مواد مغذی گردد. معمولا تصفیه سازی به منظور حذف مواد سمی موجود در پوست این ماده صورت می پذیرد.

فواید کلی:

روغن بادام سرشار از ویتامین E است و منبع عالی منیزیم ، فسفر و مس به شمار می رود. این ماده به دلیل داشتن آنتی اکسیدان می تواند به مبارزه با رادیکال های آزاد بپردازد. همچنین این ترکیب ضد التهاب بوده و ایمنی بدن را تقویت می کند.

این ماده به دلیل داشتن اسید های چرب امگا 3 می تواند به شما در حفظ سطح کلسترول سالم بدن و بهبود حافظه یاری نماید. و در نتیجه از بیماری هایی مانند سرطان و بیماری های قلبی جلوگیری به عمل آورد.

خواص روغن بادام تلخ برای پوست:

محصول فوق قرن ها است که برای بهبود پوست و معالجه زخم ها و بریدگی های جزئی مورد استفاده قرار می گیرد. در چین باستان نیز این oil برای درمان بیماری هایی مانند پسوریازیس و اگزما های پوستی استفاده می گردید. به دلیل حفظ رطوبت و تعادل در برقراری آب موجود ، علاوه بر نرمی پوست های خشک با کمک این ترکیب می توان شاهد بهبود رنگ پوست و چهره نیز در اثر مصرف این ماده بود.

به دلیل خاصیت ضد باکتریایی و دارای بودن سطح ویتامین A بالا، از این ماده می توان در درمان آکنه نیز کمک گرفت. ویتامین E موجود نیز می تواند به از بین بردن آثار آفتاب سوختگی، کک و مک ، آثار پیری و محو نمودن زخم ها کمک نماید.

این ماده به سرعت می تواند موجب مرطوب سازی سطح شود. در نتیجه در مرطوب کننده های صورت و بدن به وفور مورد استفاده قرار می گیرد. استفاده از این ماده هم می تواند به صورت مستقیم و هم غیر مستقیم و به صورت یک افزودنی در مرطوب کننده ها صورت پذیرد. علاوه بر خواص مرطوب سازی این ماده خواص درمانی نیز دارد و یک oil عالی برای ماساژ پوست به حساب می آید. در ورزشکاران این روغن به دلیل خواص ضد قارچی نیز به وفور مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین می توانید آرایش خود را نیز با این ماده پاک نمایید.

خواص مو:

خواص درمانی این ماده تنها به استفاده های پوستی محدود نمی شود.روغنهای مغذی می توانند در بهبود و تقویت مو نیز نقش مهمی داشته باشند

این ماده سرشار از ویتامین B7 و بیوتین است و می تواند به تقویت و سالم نگه داشتن مو و ناخن کمک نماید.

همچنین به دلیل داشتن SPF 5 طبیعی در ساختار خود می تواند از آسیب به موهای شما در اثر تابش اشعه ی خورشید محافظت نماید.

بادام تلخ و خواص آن برای مو و پوست

روغن بادام تلخ می تواند در درمان پوست سر نیز مفید واقع شود و به دلیل خاصیت ضد باکتریایی موجب متعادل سازی مخمر ( عامل اصلی پوسته سر) شود و به کاهش شوره های موجود کمک نماید. این ماده به راحتی پوست سر را مرطوب می نماید و موجب تمیز سازی فولیکول های مو نیز می گردد.

موهای حاوی موخوره را نیز می توان با این ماده تقویت نمود. جهت صاف نمودن موهای خود قبل از سشوار کشیدن کمی از این روغن را به پایین موهای خود بمالید تا نرم و هیدراته شود.

آیا می توان این ماده را در پخت و پز نیز مورد استفاده قرار داد؟

این ماده سرشار از اسید های چرب اشباع نشده می باشد. افزایش سطح کلسترول “خوب” یا لیپوپروتئین های با چگالی بالا (HDL) و کاهش سطح چربی کلسترول “بد” یا لیپوپروتئین های با چگالی کم (LDL) را می توان در اثر جایگزین نمودن این ماده به جای چربی های ترانس و اشباع شده شاهد بود.

روغن بادام تلخ به دلیل داشتن مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها ، توانایی در کاهش التهابات بدن و تأثیر آن بر کلسترول ، می تواند به کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی کمک کند.

هنگام پخت و پز با روغن بادام تلخ، به یاد داشته باشید که روغن های تصفیه نشده را در حرارت پایین قرار دهید تا مواد مغذی موجود در آن ها از بین نرود این نوع روغن به دلیل تحمل دمایی پایین معمولا برای استفاده در پخت و پز و سالاد توصیه می گردد. اما روغن های تصفیه شده را می توان برای سرخ کردن نیز استفاده نمود زیرا تحمل دمایی بالاتری تا حدود 420 درجه فارنهایت (215 درجه سانتیگراد) از خود نشان می دهند.

دوز مناسب

دوز مناسب استفاده از بادام تلخ به چندین عامل مانند سن مصرف کننده ، سلامتی و … بستگی دارد. در حال حاضر مقدار دوز دقیق این ماده در دسترس نمی باشد اما لازم است بدانید که همه محصولات گیاهی بی خطر نیستند و دوز استفاده از آن ها می تواند بسیار مهم باشد. حتما پیش از استفاده به برچسب درج شده بر پشت محصول دقت نمایید و با داروساز یا پزشک یا سایر متخصصان مراقبت های بهداشتی مشورت کنید.

مصرف خوراکی بادام تلخ نیز به دلیل داشتن هیدروژن سیانید بیش از حد مجاز توصیه نمی گردد. زیرا می تواند مسمومست های شدیدی را به وجود آورد. اگر باردار هستید و یا به کودک خود شیر می دهید مصرف خوراکی این ماده را متوقف نمایید. همچنین این ماده می تواند سیستم عصبی را کند نماید در نتیجه استفاده از این ماده می تواند موجب ایجاد تداخل با داروهای بیهوشی شود. توصیه می شود حتما دو هفته پیش از عمل جراحی مصرف خوراکی بادام تلخ را متوقف نمایید.

انواع

تولید این ماده می تواند به صورت سنتزی و طبیعی صورت پذیرد. کارشناسان کنترل کیفی برای تشخیص طبیعی و یا مصنوعی بودن روغن بادام تکنیک های زیادی را می توانند استفاده نمایند. ساده ترین روش تشخیص اینکه محصول مورد استفاده طبیعی است و یا از مشتقات نفتی حاصل شده گشته، تجزیه و تحلیل کربن 14 می باشد.

این روش درصد دقیق ماده ای را که از زیست توده (طبیعی) تهیه شده است ، اندازه گیری می کند.

بازار جهانی:

همانطور که پیش از این نیز ذکر شد دو نوع روغن از این ماده وجود دارد ، روغن بادام تلخ و شیرین. بسیاری بر این باورند که هر دو روغن ضروری ذکر شده، دارای مزایای سلامتی زیادی هستند ، اما داده های علمی در دسترسی برای اثبات این ادعاها وجود ندارد. هر دو روغن در صنایع مختلفی از جمله مواد آرایشی ، مواد غذایی و نوشیدنی استفاده می شوند. با توجه به کاربرد تجاری آنها ، تقاضای فزاینده ای برای هر دو نوع روغن موجود وجود دارد. کاربرد های گوناگون آن موجب گشته است تا رشد بازار جهانی این محصول تا سال 2021 به حدود 2.21 میلیارد دلار برسد.

منبع:

Bitter Almond: Uses, Side Effects, Interactions, Dosage, and Warning. (n.d.). Retrieved October 28, 2019, from https://www.webmd.com/vitamins/ai/ingredientmono-314/bitter-almond.

Ferreira, M. (2017, October 11). Almond Oil: What Are the Benefits? Retrieved October 28, 2019, from https://www.healthline.com/health/food-nutrition/almond-oil#1.

نظرات:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *