دی سدیم فسفات | دی سدیم هیدروژن فسفات

دی سدیم فسفات و دی سدیم هیدروژن فسفات در فرم های آنهیدروز و آبدار (2 ، 7 و 12 آبه) در تولید مواد غذایی، پزشکی، تصفیه آب و … کاربرد دارد. در ادامه ی متن با خواص این ترکیب بیشتر آشنا خواهید شد و به بررسی اصلی ترین کاربرد آن در محصولات غذایی و چرایی استفاده از آن بیشتر می پردازیم.

برای خرید و فروش دی سدیم فسفات و اطلاع از قیمت این محصول با ما در مبتکران شیمی در ارتباط باشید.

خرید دی سدیم فسفات و  خرید دی سدیم هیدروژن فسفات:

برای اطلاع از قیمت دی سدیم هیدروژن فسفات با ما در مبتکران شیمی همراه باشید. همچنین می توانید سوالات علمی خود را در این زمینه با کارشناسان ما در میان بگذارید.

اطلاعات محصول

کشور تولید کننده: چین

بسته بندی: کیسه 25 کیلویی

درصد خلوص : 99%

CAS NO: 7558-79-4

آنالیز محصول برگه آنالیز دی آمونیوم فسفات

دی سدیم هیدروژن فسفات به شکل های آنهیدروز (بدون آب) و آبدار وجود دارد که همگی آنها در آب قابل حل هستند. شکل بدون آب به صورت پودر سفید بدون بو و جاذب رطوبت است. فرم آبدار شامل دی هیدرات (دو آبه)، هپتا هیدرات (هفت آبه) و دودکاهیدرات (دوازده آبه) است. در ادامه مشخصات هر کدام از آنها ذکر شده است.

  • دی هیدرات: سفید، بدون بو، کریستال
  • هپتا هیدرات: سفید، بی بو، گرانوله و یا کریستالی
  • دودکاهیدارت: سفید، بی بو، پودر و یا کریستال

ساختار شیمیایی دی سدیم فسفات

 خواص فیزیکی و شیمیایی 

در جدول زیر فرمول شیمیایی و سایر خواص این ماده را می توان مشاهده نمود:

فرمول شیمیایی Na2HPO4
جرم مولکولی 141.96 g/mol
دانسیته 500 kg/m³
گرید خوراکی E339 ii

محلول در آب (انحلال پذیری: 7.7 گرم از این ماده در 100 میلی لیتر از آب حل می شود)

 

تولید دی سدیم هیدروژن فسفات :

مانند هر ماده شیمیایی دیگر برای تولید این محصول نیز راه های متفاوتی وجود دارد، اما تقریبا در تمامی آنها ردی از اسید فسفریک به چشم می خورد. در اینجا به شرح مختصر دو روش خواهیم پرداخت:

  • روش اول

اسید فسفریک و سولفات سدیم با توجه به نسبت های مولی با یکدیگر مخلوط شده و هم زده می شوند و محلول آمونیاک در آب و یا آمونیاک مایع نیز به آن افزوده می شود. pH سیستم را به گونه ای تنظیم می کنند که بالاتر از 8 باشد. مواد خام در دمایی بین 15-25 درجه سانتی گراد در معرض کریستالیزاسیون خنک قرار میگیرند و سپس فیلتر می شوند که شامل کریستال ها و فیلترشده ها می شوند. کریستال های تولید شده با سودا اش در دمایی بین 180-250 درجه سانتی گراد واکنش داده و در نهایت دی سدیم هیدروژن فسفات تولید می شود.

فیلترشده ها نیز تحت غلیظ سازی و کریستالیزاسیون قرار می گیرد تا در نهایت سولفات آمونیوم حاصل شود.

  • روش دوم

الف: ابتدا سدیم هیدروژن کربنات به آرامی به محلول اسید فسفریک افزوده می شود. دمای واکنش به مدت دو ساعت بین 80-100 درجه سانتی گراد ثابت نگه داشته شده و pH را نیز بین 8.7-9.2 ثابت نگه می دارند. آنچه تولید می شود محلول دی سدیم هیدروژن فسفات است.

ب: محلول بدست آمده پس از انجام مراحل زیر به صورت کریستالی خواهد شد:

  • تبخیر
  • تغلیظ
  • شستشوی محصول با استفاده از آب دیونیزه جهت حذف آلودگی های رسوب کرده بر روی سطح
  • آبزدایی با استفاده از سانتریفیوژ (نیروی گریز از مرکز)

 

کاربرد دی سدیم فسفات:

بسیاری از ترکیبات فسفاته مانند دی سدیم فسفات در پزشکی به عنوان منبعی برای جبران کمبود فسفر در بدن مورد استفاده قرار می گیرند. همچنین برای کاهش کلسیم بالای خون نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

 

صنایع غذایی

ترکیبات دارای فسفات مانند دی سدیم فسفات خوراکی برای بهبود خواص غذا مانند ارزش غذایی و بهبود پخت مورد استفاده قرار می گیرند. این ترکیب فسفاته در غذاهای بسته بندی شده مانند ماکارونی و پاستا کاربرد دارد. همچنین در برخی از پنیرها به عنوان امولسیفایر استفاده می شود، علاوه بر آن در محصولات گوشتی، ژله، شیر خشک، سس و … می توان رد پایی از این محصول یافت. در ماهی و غذاهای دریایی گاهی برای حفظ رطوبت از دی سدیم هیدروژن فسفات کمک می گیرند.

 

دی سدیم فسفات در صنایع غذایی

 

نقش دی سدیم فسفات در استفاده به عنوان افزودنی غذایی چیست؟

ضخیم کننده: باعث تثبیت و بهبود بافت مواد غذایی مانند پوره های سیب زمینی می شود.

حفظ رطوبت: در گوشت ها و فراورده های گوشتی این ماده سبب حفظ رطوبت گوشت و محصولات فرآوری شده ی آن مانند بیکن ها می شود.

بهبود خواص مخمر ها: استفاده از این ماده در کیک ها و محصولات نانوایی به پف نمودن بیشتر محصول و بهبود خواص آن کمک می کند

عامل امولسیونی: این ماده به عنوان یک امولسیفایر سبب می شود تا روغن و آب با هم مخلوط شوند و در محصولاتی مانند پنیر به خوبی بافت آن حفظ شود.

تنظیم کننده یpH: این ترکیب می تواند با تنظیم نمودن پی اچ سبب بهبود خواص، طعم و افزایش ماندگاری محصول شود.

خرید دی سدیم فسفات چینی و خرید دی سدیم هیدروژن فسفات 12 آبه را به ما در مبتکران شیمی بسپارید

 

اما آیا استفاده از دی سدیم هیدروژن فسفات به عنوان افزودنی غذایی ایمن است؟

با اینکه این ماده ی غذایی توسط سازمان غذا و داروی آمریکا مورد تایید قرار گرفته است اما دانشمندان گزارشات و مطالعات بیشتری را بر روی آن انجام می دهند تا سلامت آن بر روی انسان به طور مستقیم مشخص شود.

در سال 2012 گزارشی در خصوص افزودنی های حاوی فسفات منتشر شد که نشان می داد تجمع این مواد در بدن می تواند برای افراد به خصوص افراد دارای بیماری های کلیوی مشکل ساز شود و کلسیفیکاسیون را در فرد به وجود آورد. محققان در ادامه ی گزارش خود، بیان داشتند که تمام مواد غذایی حاوی این ترکیب باید برچسب گذاری شوند و به وجود این ماده در آن ها اشاره شود.

بررسی کاربرد های دی سدیم فسفات

 

با وجود این گزارش های ضد و نقیض، سازمان بین المللی نظارت بر افزودنی های غذایی سلامت دی سدیم فسفات را مجددا مورد تایید قرار داد. با این حال همین سازمان بیان نمود که به دلیل آنکه محصولات غذایی حاوی این ترکیب عموما محصولاتی فراوری شده هستند در نتیجه عموما انتخاب مناسبی از نظر سلامتی نخواهند بود.

چگونه از خوردن دی سدیم هیدروژن فسفات اجتناب کنیم؟

با وجود آنکه سلامت استفاده از این ترکیب مورد تایید قرار گرفته است اما برخی از افراد از خوردن آن اجتناب می کنند.

نخوردن غذا های آماده و بسته بندی شده یکی از راه های جلوگیری از خوردن این افزودنی است. نام این ماده اغلب بر روی لیبل محصولات غذایی درج می شود اما از آنحایی که این ترکیب می تواند در صنعت گوشت برای جلوگیری از فاسد شدن آن استفاده شود اما نام آن بر روی بسته بندی های گوشت ذکر نمی شود.

چه غذا هایی حاوی این ماده هستند؟

این ترکیب در محصولاتی مانند:

  • پاستا و ماکارونی
  • گوشت و محصولات فراوری شده ی آن 
  • تن ماهی
  • پنیر
  • فست فود

و…

یافت می شود.

محصولات آرایشی و بهداشتی

خانواده ی فسفات ها در صنایع آرایشی و بهداشتی مورد استفاده قرار می گیرند. نوع تری از این ترکیبات بیشتر به منظور عامل بافری و نوع دی به منظور یک عامل ضد خوردگی کاربرد دارد. این مواد اولیه را می توان در اغلب محصولات مراقبت از پوست مشاهده نمود. با این حال نگرانی هایی توسط بانک اطلاعات آرایشی و بهداشتی در مورد مسمومیت های عصبی و آسیب به برخی اندام ها در دوزهای متوسط تا زیاد از این ماده وجود دارد. در نتیجه استفاده از آن در محصولات ارایشی و بهداشتی حتما باید در غلظت های مجاز صورت پذیرد. سلامت استفاده از این ماده توسط ewg تایید شده است.

 

سلامت استفاده از دی سدیم فسفات در محصولات آرایشی و بهداشتی

نقش دی سدیم فسفات در محصولات آرایشی چیست؟

عمده نقش این ماده به دلیل خاصیت بافری آن می باشد . این ترکیب با تنظیم نمودن پی اچ فرمولاسیون مواد آرایشی سبب می شود تا این ترکیبات خطری برای پوست ایجاد نکنند. با این حال این ماده به دلایل دارا بودن خواص بازدارنده خوردگی ، ماده معطر ، عامل کیلیت و… نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

ضد خوردگی: از خورگی بسته بندی محصولات ارایشی و بهداشتی جلوگیری می نماید.

بافری نمودن: پی اچ مواد آرایشی را تثبیت می نماید.

ماسک کردن: سبب بهبود و یا مهار بو در محصولات آرایشی می شود.

 

در کدام محصولات آرایشی می توان این ترکیب را مشاهده نمود؟

در محصولات آرایشی و بهداشتی و محصولات مراقبت شخصی ، از ترکیبات سدیم فسفات در فرمولاسیون محصولات حمام ، ادکلن ، مواد پاک کننده ، دهان شویه ها ، نرم کننده های مو ،انواع رنگ مو ها ، شامپو ها ، محصولات مراقبت از پوست استفاده می شود.

 

این ماده به صورت کلی در 0.77٪ از مواد آرایشی و بهداشتی وجود دارد.

در زیر ترکیب درصد این محصول در برخی مواد آرایشی را می توانید مشاهده نمایید:

دهانشویه (9.4٪)

خمیر دندان بزرگسالان (4.07٪)

رنگ مو (3.61٪)

مراقبت از بدن و صورت (1.54٪)

کرم ضد آفتاب بزرگسالان (1.51٪)

 

سایر کاربرد ها

دی سدیم فسفات صنعتی در تصفیه آب و خاموش کننده آتش نیز بسیار کاربرد دارد. همچنین در تهيه برخي از سراميك های لعاب شيشه ای، لعاب كاری و نيز در دباغی چرم، صنايع نساجی، چاپ، شوينده ها، تصفيه آب بويلر و بافرسازی استفاده می شود. در تولید لاستیک  وچاپ عکس نیز این ماده شیمیایی به کاربرد می رود.

msds و خطرات دی سدیم فسفات

خطرات دی سدیم فسفات

هنگامی که نام افزودنی های غذایی شنیده می شوند، تمامی افراد حق دارند تا در مورد سلامت و بی خطر بودنشان اطمینان حاصل پیدا کنند. سازمان ها و موسسات مختلف (مانند FDA و شورای بین المللی افزودنیهای غذایی) این ماده را به عنوان یک افزودنی امن و غیر سمی برای انسان و محیط زیست معرفی کرده اند.

در سال 2012 مقاله ای منتشر شد و در آن تمامی ترکیبات حاوی فسفات را برای سلامتی انسان مضر اعلام کرد و اشاره کرد که باید تمامی محصولات غذایی حاوی این ترکیبات برچسپ داشته باشند تا مشتریان مطلع شوند. اما شورای بین المللی مواد افزودنی غذایی اعلام کرد که ترکیبات فسفاته معدنی دارای سابقه ای بسیار طولانی در تولید مواد غذایی هستند و مطالعات بسیاری ایمن بودن آنها را تضمین کرده اند.

با توجه به آنچه که گفته شد، احتمال دارد افرادی بخواهند از این ترکیبات دوری کنند و آن را از رژیم غذایی خود حذف نمایند. از آنجایی که هیچگونه برچسپی که به صورت خاص بر وجود دی سدیم هیدروژن فسفات در یک محصول خاص تاکید کند وجود ندارد، این افراد باید در مواد سازنده درج شده بر روی بسته بندی به دنبال ترکیبات فسفاته باشند. اما این روش نیز کامل نیست زیرا فسفات ها در محصولات گوشتی برای جلوگیری از فساد افزوده می شوند و معمولا استفاده از آنها بر روی بسته بندی ها ذکر نمی شود.

4.5/5 (2 Reviews)

2 نظر برای «دی سدیم فسفات | خرید دی سدیم فسفات»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *