دی اتیلن گلیکول

دی اتیلن گلیکول (Diethylene glycol) ترکیبی شیمیایی با فرمول CH2OHCH2OCH2CH2OH و معمولا بدون بو است و در حلال های آبی  و اکثر حلال های آلی کاملا محلول است.این ماده یکی از حلال های مهم شیمیایی است که از آن در ساخت رزین های پلی استری، ضد یخ ها و… استفاده ی فراوان می شود.برای خرید دی اتیلن گلیکول و استعلام قیمت فروش آن با ما در تماس باشید.

خرید دی اتیلن گلیکول:

برای خرید این محصول و اطلاع از موجودی و قیمت خرید آن کافیست از راه های ارتباطی ذکر شده با واحد فروش مبتکران شیمی در ارتباط باشید.

اطلاعات محصول کشور تولید کننده: ایران (پتروشیمی شازند اراک) 

 بسته بندی: بشکه 230 کیلویی

 درصد خلوص :99% 

CAS NO:111-46-6

آنالیز محصول آنالیز دی اتیلن گلیکول

فروش و قیمت دی اتیلن گلیکول :

موسسه مبتکران شیمی به عنوان یکی از تولید کنندگان و تامین کنندگان این محصول با بهترین کیفیت و قیمت مقرون به صرفه همواره در کنار تولید کنندگان داخلی می باشد.

دی اتیلن گلیکول چیست؟

دی اتیلن گلیکول (Diethylene glycol) ترکیبی آلی با فرمول شیمیایی C4H10O3 است که به اختصار آن را DEG می نامند. این ترکیب حلالی بی رنگ و بو است که در غلظت های بالا بوی شیرینی از خود منتشر می کند. DEG حلال شیمیایی مهمی است که در ساخت رزین های پلی استر و ضد یخ ها استفاده می شود.

خواص فیزیکی و ساختار شیمیایی

این حلال شیمیایی فراریت کمتری نسبت به  (EG) دارد که این موضوع به دلیل جرم مولکولی بالای آن نسبت به EG است. ساختار شیمیایی آن نیز به صورت شکل زیر می باشد. این خواص، DEG را حلالی مناسب برای مواد شیمیایی و داروهای نامحلول در آب تبدیل کرده است، هر چند که به دلیل سمیتی که از خود نشان داده است دیگر در داروها مورد استفاده قرار نمیگیرد. در جدول زیر برخی از مشخصات این ماده را مشاهده می کنید.

ساختار شیمیایی دی اتیلن گلیکول

فرمول شیمیایی C4H10O3
جرم مولکولی 106.12 g/mol
نقطه ی جوش 245 درجه ی سانتی گراد
دانسیته 1.12 g/cm³

انحلال پذیری بالایی در آب دارد و در اکثر حلال های آلی حل می گردد. این ماده بی رنگ است و ویسکوزیته ی پایینی دارد و در حالت عادی بوی مشخصی ندارد. با این حال بخارات این ماده در غلظت های بالا دارای بوی شیرینی می باشد. گروه های هیدروکسیلی موجود در ساختار این ترکیب آن را در دسته ی الکل ها قرار می دهد و می تواند مشتقات زیادی را تشکیل دهد. گروه های هیدروکسیلی را می توان به آلدهیدها ، آلکیل هالیدها ، آمین ها ، آزید ها ، اترها ، مرکاپتانها ، استرهای نیترات ، کربوکسیلیک اسی ها، نیتریل ها ، استرهای آلی و… تبدیل کرد. از آنجایی که این ماده وزن مولکولی بالاتری نسبت به MEG دارد فراریت آن کمتر می باشد و دامنه ی کاربردی متفاوت تری نسبت به آن خواهد داشت

روش تولید این ماده چگونه است؟

 از واکنش آب و اتیلن اکسید می توان EG به دست آورد. با هیدرولیز جزیی اتیلن اکسید بسته به شرایط مقادیر مختلفی از  Diethylene glycol و انواع گلیکول ها تولید می شود. که این مواد را طی عملیات تقطیر می توان خالص سازی نمود.

تولید کنندگان:

 آمریکا بزرگترین تولید کننده ی DEG در جهان به حساب می آید،در ایران نیز این محصول در پتروشیمی مارون و پتروشیمی اراک تولید می گردد.

 کاربرد ها

این حلال پرکاربرد در سال 1869 کشف گردید اما تا سال 1928 به تولید تجاری نرسید. در همین سال اثبات گردید که می تواند حلالی بسیار خوب و جایگزینی مناسب برای گلیسرول به عنوان عامل رطوبت در تولید رزین و مواد منفجره باشد.به دلیل داشتن مقاومت بالای حرارتی برای بی آب کردن و جذب رطوبت گاز های طبیعی نیز استفاده می شود. این ماده به عنوان واسطه ی شیمیایی در تولید چسب ها ،روان کننده ها، ترکیبات سیلیکونی ،پوشش ها و… نقش به سزایی دارد.در تکمیل کاربردهای این محصول می توان موارد زیر را نیز ذکر نمود :

هیدراته کردن گاز ها:

دی و تری اتیلن گلیکول فراریت کمی داشته و قابلیت بالایی در جذب مولکول آب (hygroscopicity) از خود نشان می دهند، بنابراین یکی از محصولات شیمیایی پر تقاضا در هیدراته کردن گاز طبیعی و جداسازی و جذب ناخالصی های آن به شمار می آیند.

خرید دی اتیلن گلایکول

استفاده به عنوان حلال:

دی اتیلن گلیکولT همچنین مونو و تری اتیلن گلیکول حلال های بسیار مناسبی هستند و می توان از آنها در جداسازی آروماتیک ها و هیدروکربن های پارافینی، تمیز کردن تجهیزات تولید پلی اتیلن ترفتالات (PET)، سنتز مواد شیمیایی مانند 1و4 دی اکسان و مورفولین و تولید جوهر چاپ استفاده نمود.

باید توجه داشت که وجود این ماده در گلیسیرین و مصرف دارویی آن در محصولاتی مانند شربت های ضدسرفه یا شربت استامینوفن می تواند مسمومیت های زیادی را به بار آورد. با توجه به گزارشات متعدد پیرامون خطرات ناشی از مصرف داروهای مذکور، سازمان غذا و  دارو آمریکا (FDA) قوانین سرسختانه ای پیرامون استفاده از گلیسیرین حاوی DEG وضع نمود. تامین کنندگان گلیسیرین حتما باید به مقدار ناخالصی DEG توجه نمایند تا از مسمومیت های حاصله در اثر مصرف آن جلوگیری به عمل آورند

سازمان داروسازی اروپا مقدار مجاز این ناخالصی را در گلیسیرین در حدود (0.1٪ DEG) و برای پلی اتیلن گلیکول (مجموع DEG و اتیلن گلیکول ها 0.4 %) تعیین نمود. در آمریکا نیز مقدار مجاز برای گلیسیرین DEG 0.1% گزارش شده است و به سازندگان صنایع داروسازی توصیه می شود که حتما پیش از استفاده از گلیسیرین تست های اندازه گیری DEG را انجام دهند.

تولید رزین های پلی استری:

این حلال پر استفاده می تواند به عنوان یک واکنش دهنده در ساخت رزین های پلی استری نقش داشته باشند که استفاده های گوناگونی در مبلمان،چمدان،بدنه ی خودرو و هواپیما ،پارچه ،بطری های نوشیدنی و… دارند.

کاربرد دی اتیلن گلیکول در رزین های پلی استری
الیاف مذکور در صنعت نساجی از جمله تولید پارچه و بافت فرش های ماشینی مورد استفاده ی فراوان قرار می گیرد.

کاربرد دی اتیلن گلیکول در ضد یخ

این حلال به دلیل نقطه انجماد پایین و همچنین نقطه ی جوش بالا می تواند در اتومبیل ها به عنوان ضد یخ و خنک کننده مورد استفاده قرار بگیرد. البته در صنعت بیشتر از EG به عنوان ضد یخ و خنک کننده استفاده می شود نه مشتقاتشان.

MSDS و خطرات دی اتیلن گلیکول :

به طور کلی استفاده صنعتی از این محصول خطرات پایینی دارد با این حال تنفس بخارات غلیظ آن ممکن است باعث ایجاد سوزش در بینی، گلو و سایر اندام های تنفسی گردد. همچنین بلعیدن مقدار زیادی از این محصول  و یا تماس طولانی مدت یا مکرر با آن ممکن است به کلیه آسیب برساند.

سمیت:

در ژانویه 2020 ، سازمان غذا و داروی ایالات متحده به سه تولید کننده دارویی هشدار داده تا مصرف این ماده را در محصولات تولیدی خود کاهش دهند چرا که بررسی ها نشان داد داروهای حاوی DEG می توانند سبب ایجاد مسمومیت و عوارض کلیوی و حتی آسیب به سیستم عصبی شوند و باید استفاده از آنها در محصولات خوراکی و دارویی به طور جدی محدود شود.

سوالات متداول

چه مقدار دی اتیلن گلیکول سمی است؟

معمولا 1 میلی لیتر بر کیلوگرم DEG به صورت خالص سمی است.

دی اتیلن گلیکول چه کاربردهایی دارد؟

این ماده در تولید صنعتی ضدیخ، روغن ترمز، سیگار و برخی از سوخت ها استفاده می شود.

آیا DEG برای انسان ها خطرناک است؟

این ماده ترکیبی سمی است و به سیستم عصبی مرکزی، قلب و در نهایت کلیه ها آسیب می رساند. همچنین بلع مقدار زیادی از این ترکیب باعث مرگ می شود.

0/5 (0 Reviews)

2 نظر برای «دی اتیلن گلیکول | خرید دی اتیلن گلیکول»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *