دی آمونیوم فسفات

دی آمونیوم فسفات به عنوان یک کود حاوی نیتروژن و فسفر در کشاورزی کاربرد دارد. این کود نقش مهمی در رشد اولیه گیاه به ویژه ریشه دهی دارد. DAP گیاه را در برابر عوامل محیطی نامطلوب مانند خشکسالی، یخبندان و بیماری ها مقاوم می کند. بهترین زمان مصرف کود دی آمونیوم فسفات در اواخر زمستان و اواسط اسفند است.   

برای فروش و خرید کود دی آمونیوم فسفات و همچنین جهت اطلاع از قیمت ها و ثبت سفارش با مشاوران ما در ارتباط باشید. در ادامه ی متن با خواص این ماده، کاربرد ها،  مقدار و زمان مصرف و استفاده آن بیشتر آشنا خواهید شد پس با ما همراه باشید. برای تهیه ی انواع کود ها با ما در مبتکران شیمی همراه باشید. همچنین می توانید سوالات علمی خود را در این زمینه با کارشناسان ما در میان بگذارید.

خرید دی آمونیوم فسفات :

برای خرید این محصول با شماره های موجود در بخش تماس با ما، تماس بگیرید.

اطلاعات محصول

کشور تولید کننده: ایران/چین

بسته بندی: کیسه 25 کیلویی

درصد خلوص : 99%

شکل ظاهری (گرید کشاورزی) : گرانوله، تیره رنگ و محلول در آب

cas no: 7783-28-0

آنالیز محصول برگه آنالیز دی آمونیوم فسفات

دی آمونیوم فسفات چیست؟

دی آمونیوم فسفات (Diammonium phosphate) یا به اختصار DAP با فرمول NH4)2HPO4) ترکیبی گرانوله تیره رنگ و محلول در آب است. دی آمونیوم فسفات به عنوان کود شیمیایی حاوی نیتروژن و فسفر است که نقش مهمی در رشد اولیه، به ویژه رشد گیاه دارد. DAP به صورت کریستال ها خاکستری، سیاه یا سفید رنگ در انواع مایع، گرانوله و خوراکی وجود دارد. زمانی که در آب حل می شود یون های NH4+ و H2PO4- را آزاد می کند.

خواص و ویژگی ها

DAP به راحتی در آب حل می گردد و تقریبا می توان گفت از سال 1960 به بعد باغداران و کشاورزان از این ماده برای برطرف نمودن فسفر مورد نیاز گیاه استفاده می کنند. فرمول شیمیایی این ترکیب به صورت NH4)2HPO4) می باشد و زمانی که در آب حل می گردد می تواند یون های NH4+ و H2PO4- را در خاک آزاد نماید.

خصوصیات فیزیکی این ماده به صورت جدول زیر می باشد:

ساختار ساختار دی آمونیوم فسفات
فرمول شیمیایی (NH4)2HPO4) 
جرم مولکولی 132.06 g/mol
نقطه ی ذوب 155 درجه ی سانتی گراد
گرید خوراکی  E342
چگالی 1.619

 ساختار شیمیایی این ماده را می توانید در شکل زیر مشاهده نمایید:

این ماده به صورت کریستال ها خاکستری، سیاه یا سفید رنگ موجود باشد. گرانول های این ترکیب حدودا به اندازه 5-5 میلی متر (حداقل 95 درصد) می باشند.DAP حاوی 18٪ ازت به فرم آمونیاک و 46٪ فسفر به صورت فسفات آمونیوم می باشد (باید توجه نمود که درصد های گزارش شده می تواند برای برخی تولید کنندگان متفاوت باشد).

دی آمونیوم فسفات گرانوله

DAP در یک نگاه:

  • این ماده در گرید استاندارد حاوی 18-46-0 (نیتروژن، فسفر و پتاسیم) است. به دلیل بالا بودن غلظت نیتروژن و فسفر در این ماده ، کود فوق از محبوبیت بالایی در بین کشاورزان برخوردار است. با اعمال محصول فوق به زمین می توان pH خاک را به حدود 8.5 رساند.
  • برای تهیه 1 تن کود DAP ، تولید کنندگان از 1.5 تا 2 تن سنگ فسفات با 4/4 تن گوگرد و 2 تن آمونیاک استفاده می کنند.
  • با اعمال این ماده به خاک در ابتدا pH افزایش پیدا می کند اما بعد از مدتی باکتری ها با تجزیه ی نیترات موجود موجب اسیدی تر شدن خاک می گردند.
  • دی آمونیوم فسفات هنگامی که در مجاورت هوا قرار می گیرد چیزی در حدود 8 درصد فسفر خود را از دست می دهد
  • 1 گرم از این ماده می تواند در 1.7 میلی لیتر آب حل گردد.
  • وجود نیتروژن به شکل آمونیاک در این کود باعث می شود که جذب فسفر توسط گیاهان در خاکهای آهکی بدلیل ایجاد شرایط اسیدی در حاشیه گرانول آسان شود، همچنین هدر رفت نیتروژن آمونیاکی نسبت به نیتراتی کمتر می باشد. و از جذب بیش از حد پتاسیم جلوگیری می کند.
  • محصول فوق را می توان برای کلیه محصولات زراعی و باغی استفاده کرد. جهت اثرگذاری بهتر، این کود باید قبل از کاشت با 30 سانتی متر سطحی خاک مخلوط شود. استفاده از آن در اوایل بهار به طور عمده برای محصولات زمستانی توصیه می شود. همچنین این کود را می توان با کودهای کلرید پتاسیم و اور مخلوط کرد و استفاده نمود.

تولید

دی آمونیوم فسفات که اغلب در صنعت کشاورزی کاربرد دارد از واکنش میان آمونیاک و فسفریک اسید به دست می آید . در شکل زیر می توانید فرایند تولید این ماده را مشاهده نمایید

در ابتدا اسید فسفریک و گاز آمونیاک و مایع اسکرابر با یکدیگر مخلوط می شوند و به راکتور خنثی سازی منتقل می شوند.

هدف از این کار تشکیل دوغاب فسفات و انتقال آن به راکتور پایپ می باشد.

به منظور کاهش مقدار بخار آب در حین فرایند گرانوله شدن ، دوغاب موجود همواره با گاز آمونیاک و اسید فسفریک اضافی تغذیه می شود.

فرایند کامل تولید این ماده را به صورت شماتیک در زیر می توانید مشاهده نمایید

لازم به ذکر است که فرایند گرانوله نمودن این ماده در دمای 85 درجه ی سانتی گراد رخ می دهد

تولید دی آمونیوم فسفات

 

عموما آمونیوم فسفات ها از واکنش میان NH3 و H3PO4 به دست می آیند و به دو دسته ی زیر تقسیم می شوند:
(MAP(NH4H2PO4
(DAP ((NH4)2HPO4

  • NH3با H3PO4 به MAP تبدیل می شود. این ماده که اغلب به عنوان کود مورد استفاده قرار می گیرد دارای P2O5 در حدود 55 درصد و ازت در حدود 11 الی 12 درصد می باشد.
  • با افزودن مقدار بیشتری از آمونیاک DAP تشکیل می شود. این ترکیب دارای 16 الی 18 درصد ازت و 46 درصد P2O5 می باشد

تفاوت ها در تولید DAP و MAP

واکنش های تولید این دو ترکیب به صورت زیر است:
NH3 + H3PO4 ->NH4H2PO4
NH3 + NH4H2PO4-> (NH4 )2HPO4

تولید هر دوی این مواد شامل دو دسته ی خنثی سازی و گرانولیزه نمودن می باشد

در مرحله ی خنثی سازی مقدار NH3 برای تولید DAP و MAP متفاوت خواهد بود.

  • در تولید MAP مقدار نسبت NH3 به H3PO4 در مرحله ی خنثی سازی 0.6 و در مرحله ی گرانوله نمودن 1 می باشد.
  • این در حالی است که برای تولید DAP مقدار NH3 به H3PO4 در مرحله ی خنثی سازی و گرانوله نمودن به ترتیب 1.4 و 1 می باشد

کاربردها

دی آمونیوم فسفات را می توان در صنایع مختلفی به کار برد که در ادامه به انها پرداخته شده است: 

مصارف کشاورزی این کود:

این کود می تواند به عنوان یک کود حاوی نیتروژن و فسفر مورد استفاده قرار بگیرد.

میزان و مقدار، زمان و نحوه استفاده از این کود :

کودهای فسفره به دلیل نقش مهمی که در مراحل اولیه رشد بخصوص ریشه دهی و پنجه دهی گیاهان دارند بنابراین در شرایط  تشخیص کمبود فسفر توسط آنالیز خاک، از این کود به مقدار لازم متناسب با حد بحرانی فسفر در خاک قبل از کشت یا همزمان با کاشت بذر استفاده می شود. به گونه ای که حدود 15 در از کل فسفر در مرحله اولیه رشد جذب می شود.

کارایی نسبی کود فسفر به عوامل زیر بستگی دارد:

  • PH خاک
  • مقدار و شکل فسفر در خاک
  • مقدار، روش و زمان مصرف کود
  • میزان نیاز گیاه به این عنصر

جهت توصیه میزان کود مصرف جهت محصولات زراعی باید قبل کاشت آنالیز خاک و برای محصولات باغی علاوه بر آنالیز خاک و کیفیت آب باید آنالیز گیاه نیز انجام شود.

مقدار مصرف کود دی آمونیوم فسفات

توجه نمایید در صورتی که از مقدار کافی DAP استفاده نشود ریشه ها ضعیف می مانند، گیاه کوچک خواهد ماند، برگ ها به صورت سبز تیره و یا بنفش خواهند بود و بازدهی گیاه به طور کلی کاهش می یابد

اگر این کود را زودتر از زمان گزارش شده ( قبل از کشت یا همزمان با کاشت بذر) به خاک اعمال کنید، فسفر موجود با آهک و سایر عناصر مخلوط ، و اثر پذیری آن کاسته می شود.

اگر بعد از کاشت بکار رود ، روی سطح آن باقی می ماند و هیچ گونه ارزشی برای گیاه ندارد.

توصیه عمومی برای محصولات زراعی  براساس نتیجه آزمون خاک

مقدار فسفر قابل دسترس خاک میلی گرم در کیلوگرم

مقدار کود موردنیاز کیلوگرم در هکتار

کمتر از 5 150
5 تا 10 100
10 تا 15 50
بیشتر از 15 0

محصول فوق برای درختان بر اساس آزمون خاک و گیاه ، بیشتر به صورت چالکود در اواخر زمستان و اواسط اسفند ماه مصرف می شود.

میزان توصیه کودی عمومی  برای برخی محصولات

محصولات میزان توصیه (کیلوگرم در هکتار)
غلات 20 – 30
کلزا 45 – 55
سیب زمینی 30 – 40 (برای هر 10 تن )
ذرت دانه ای 20 – 30
ذرت علوفه ای 35 – 45
چغندر قند

35 – 45 (برای هر 10 تن)

مزایای استفاده از کود دی آمونیوم فسفات چیست؟

مقدار مناسب نیتروژن و فسفر در این کود سبب می شود تا مقاومت گیاهان در برابر عوامل محیطی نامطلوب (خشکسالی و یخبندان) افزایش یابد و همچنین مقاومت گیاهان در برابر بیماری بیشتر شود.علاوه بر این مقدار بالای فسفر به تجمع قند در محصولات ریشه و میوه کمک می کند. مصرف این ماده در فصل های بهار و تابستان برای تسریع در رسیدن میوه ها و توت ها طرفداران زیادی دارد.

اما چرا گیاهان به فسفر نیاز دارند؟

نیتروژن و فسفر موجود در دی آمونیوم فسفات هر دو از عناصر ضروری گیاه به شمار می روند. فسفر عنصری است که تقریبا در آب بدون حرکت است و مشکلات شسته شدن با آب را ندارد اما گیاه برای جذب آن نیاز به ریشه ای سالم دارد و pH و فعالیت بیولوژیکی می تواند بر جذب آن تاثیر داشته باشد.

فسفر یکی از 17 ماده مغذی ضروری برای رشد گیاه است.که توسط هیچ ماده مغذی دیگری قابل جایگزینی نیست.

تأمین کافی  P برای رشد و نمو گیاهان مورد نیاز است. این عنصر به عنوان یک ماده مغذی اصلی طبقه بندی می شود. غلظت کل P در محصولات کشاورزی به طور کلی از 0.1 تا 0.5 درصد متغیر است.

برای گیاهان جوان ، حضور این عنصر ضروری می باشد به گو نه ای که حدود 4/3 مقدار مصرف شده در طول چرخه زندگی گیاه در سه ماهه اول عمر آن جذب می شود.

فسفر (P) برای رشد گیاه حیاتی است و در هر سلول گیاهی زنده یافت می شود. این ماده در چندین فعالیت اصلی از جمله انتقال انرژی، فتوسنتز ، تبدیل قندها و نشاسته ها ، حرکت مواد مغذی در گیاه و انتقال ژنتیک گیاهی نقش دارد.

در صورت کمبود این عنصر در گیاه، اثرات قابل توجه ازجمله ، کاهش در گسترش برگ، سطح برگ و همچنین تعداد برگ مشاهده می شود. در این زمان رشد شاخه ها بیشتر از رشد ریشه می شود. همچنین رشد ریشه به دلیل کمبود P کاهش می یابد و در نتیجه باعث رسیدن توده ریشه کمتری به آب و مواد مغذی می شود.

با اینکه ابن ماده به طور عمده از فسفر تشکیل شده است اما به دلیل دارا بودن نیتروژن در ساختار خود می تواند تا حدودی کمبود نیتروژن را نیز برای گیاهان بر طرف نماید.

 برای فروش و خرید کود دی آمونیوم فسفات با شماره های موجود در سایت تماس حاصل فرمایید.

اما چرا گیاهان به نیتروژن نیاز دارند؟

گیاهان سالم اغلب حدود 3 الی 4 درصد نیتروژن در بافت های خود دارند. این غلظت در مقایسه با سایر مواد مغذی بالاتر می باشد . هیدروژن، اکسیژن کزبن عناصری هستند که نقش آنچنانی ای در باروری خاک ندازند اما تنها عناصری می باشند که در غلظت های بالا تر یافت می گردند. ازت یا همان نیتروژن به دلیل آنکه عنصر اصلی تشکیل دهنده ی کلروفیل (مورد استفاده در فتوسنز) گیاهان می باشد از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

علاوه بر این ترکیب فوق عنصر اصلی تشکیل دهنده ی آمینو اسید ها (کاربرد در ساخت پروتئبن ها) می باشد. بدون پروتئین گیاهان پژمرده می شوند و می میرند. بعضی از پروتئین ها به عنوان واحد های ساختاری در سلول های گیاهی عمل می کنند و برخی دیگر نقش آنزیم دارند ، بسیاری از واکنش های بیوشیمیایی گیاه با کمک این ماده امکان پذیر است.

نیتروژن عنصر مهمی از ترکیبات انتقال دهنده ی انرژی (مانند ATP) و اسیدهای نوکلئیک مانند DNA است. با توجه به نقش این ماده در DNA این عنصر نقش ویژه ای در رشد و تکامل گیاه دارد.

بیشتر نیتروژن موجود برای خاک آلی است و در بقایای گیاهان و حیوانات موجود می باشد. این مواد در خاک پایدار هستند و یا در بدن مبکروارگانیسم ها موجود می باشد و به طور مستقیم در دسترس گیاه قرار ندارد با این حال این عنصر می تواند توسط بعضی از میکروارگانیسم ها به اشکال در دسترس تبدیل شود.

علائم کمبود فسفر در گیاهان

  • در ابتدا ، گیاه سبز تیره می شود – نوع دیگری از سبز تیره (آبی / سبز) که در صورت کمبود پتاسیم ظاهر می شود.
  • رشد قد و رشد شاخه های جانبی گیاه مهار می شود.
  • پس از 2 تا 3 هفته ، لکه های نکروز بنفش / سیاه تیره بر روی برگهای قدیمی ظاهر می شود و باعث می شود برگها ناقص باشند.
  • نکروزهای بنفش / سیاه به ساقه برگ گسترش می یابد.
  • گیاه به طور کامل گل می دهد ، اما عملکرد حداقلی دارد.

 

علائم کمبود فسفر در گیاهان

دلایل کمبود فسفر

  • محیط در حال رشد دارای pH بسیار بالا (بالاتر از pH 7) است. در چنین مواردی به دلیل اینکه ترکیبات فسفر نامحلول ایجاد می شوند ، گیاه قادر به جذب آن نیست.
  • اگر pH خاک های خیلی اسیدی باشد، از دسترس گیاه خارج می شود.
  • غلظت بالای آهن و روی در خاک مانع از جذب این عنصر توسط گیاه می شود.
  • اگز فسفر در خاک تثبیت شده باشد دیگر نمی تواند جذب گیاه شود.

بنابراین جهت رفع کمبود فسفر در گیاهان از فسفاتهای معدنی (کودهای فسفاته) استفاده کنید زیرا این مواد به راحتی قابل جذب هستند. همچنین همیشه این کودها را با خاک مخلوط نمایید.

MAP گزینه ی مناسب تری است یا DAP؟

pH یکی از گزینه های مهمی است که باید به آن توجه نمود. MAP دارای pH ای در حدود 4 الی 5 و دی آمونیوم فسفات پی اچی در حدود 7 الی 8 می باشد. همین امر یکی از عوامل تفاوت بین این دو ماده است. بنابراین در خاک های آهکی ترجیحا از MAP به جای DAP استفاده می نمایند

با این حال تفاوت های دیگری بین این دو ماده نیز وجود دارد که از اصلی ترین آن ها می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • مقدار نیتروژن:

مقدار عنصر نیتروژن معمولاً 10 تا 11٪ برای MAP و 18٪ برای DAP می باشد.

  • شاخص نمک:

مقدار نمک برای MAP به طور معمول حدود 30 و DAP در حدود 34 می باشد. با این حال این مقدار تفاوت، بسیار ناچیز می باشد.

  • انحلال پذیری:

میزان انحلال پذیری در دمای 20 درجه سانتیگراد برای MAP تقریبا 35 تا 40 کیلوگرم در 100 لیتر است در حالی که  میزان حلالیت برای DAP به میزان 65 تا 70 کیلوگرم در 100 لیتر گزارش شده است. انحلال پذیری بالاتر می تواند شاخص نمک در خاک و برخی مسمومیت ها را برای گیاه به همراه داشته باشد.

با توجه به موارد بالا لازم است که حتما پیش از اعمال هر نوع کودی به گیاه، آزمایش های دقیق خاکشناسی انجام شود تا از وارد شدن هر گونه آسیب احتمالی به گیاه جلوگیری به عمل آید.

از آنجایی که مقدار نیتروژن در DAP حدود دو برابر بیشتر از MAP می باشد و پی اچ قلیایی تری دارد، در هنگام اعمال به خاک های قلیایی و خنثی امکان تبخیر نیتروژن و کمبود آن در گیاه بیشتر می شود.

با توجه به تحقیقات انجلم گرفته از دست دادن نیتروژن حاصل از اعمال DAP می تواند 0 تا 20٪ بیشتر از MAP در هنگام اعمال به خاک های قلیایی و خنثی باشد

گرید خوراکی:

دی آمونیوم فسفات با گرید خوراکی E342 به عنوان یک افزودنی غذایی مورد استفاده قرار می گیرد. یکی از کاربرد های عمده ی این ترکیب در صنایع غذایی، استفاده از آن به عنوان ماده مغذی در کشت مخمر می باشد که در تولید شراب، نان و مواد دارویی مورد استفاده قرار می گیرد.

مصارف غیر کشاورزی:

  • استفاده به ‌عنوان بازدارنده آتش در مواد ساختمان‌ های چوبی، تولیدات کاغذ و پارچه
  • در تولید مخمرها اضافه کردن این محصول باعث افزایش نیتروژن موجود در مخمر و کمک به فعال شدن آن می‌کند.
  • این ماده خوراکی نیز می باشد و در تولید مکمل‌ های غذایی برای حیوانات نقش به سزایی دارد. به دلیل افزایش خواص محصولات غذایی برای حیوانات از این ماده به عنوان یک افزودنی استفاده می شود
  • شکل مایع این محصول در آتش‌سوزی جنگل‌ها به‌ صورت اسپری کردن به‌کاربرده می‌شود که این کار هم باعث مهار آتش و هم کمک به رشد مجدد گیاهان می‌شود.
  • این ماده به طور گسترده به عنوان یک عامل تخمیر و تقویت کننده مواد غذایی در صنایع غذایی مورد استفاده قرار می گیرد.
  • به طور گسترده به عنوان یک عامل بافری در تولید مواد غذایی مانند تولید کالاهای پخته شده در جهت بهبود بافت محصولات غذایی مورد استفاده قرار می گیرد. گرید خوراکی این ماده E342 می باشد. این ماده سبب بالا رفتن ارزش غذایی و بهبود کیفیت محصولات می شود

 بازار جهانی :

در تولید دو ماده دی و مونو آمونیوم فسفات کشور چین در سال 2016 به ترتیب با 38 درصد و 46 درصد از کل تولید جهانی پیشتاز بوده است.

 پیش‌بینی می‌شود که تا سال 2021 با شیبی حدود 2.3 درصد بازار این محصول رشد خواهد داشت.

چین همچنین بزرگ‌ترین مصرف ‌کننده این ترکیب شیمیایی است که 37 درصد کل مصرف جهان را در سال 2016 به خود اختصاص داده است و به دنبال آن کشورهای جنوب غربی آسیا، ایالات ‌متحده آمریکا و آمریکای مرکزی و جنوبی قرار دارند. بالاترین میزان رشد مصرف این محصول در آمریکای مرکزی و جنوبی، اروپای شرقی و آفریقا بوده است و پیش‌بینی می‌شود که سالانه به میزان 4.5 درصد، 3.5 درصد و 3 درصد افزایش یابد.

مصرف جهانی این ماده طی سال‌های 2000 تا 2016 به ‌طور متوسط ​​سالانه 2.1 درصد رشد داشته است

و پیش‌بینی می‌شود که در طول سال‌های 2016 تا 2021 حدود 1.7 درصد افزایش یابد.

این رشد شامل تمام مناطق به‌ جز اروپای غربی و ژاپن خواهد بود.

 ایمنی:

msds دی آمونیوم فسفات

H315: سبب تحریک پوست می شود.

H320: سبب تحریک چشم می شود.

H335: ممکن است باعث تحریک دستگاه تنفسی شود.

H401: برای زندگی آبزیان مضر است.

محصول فوق غیر سمی، غیر قابل اشتعال و غیر انفجاری است.

ولی باعث تحریک شدن و سوزش چشم و پوست می‌شود.

لطفاً قبل از تماس با این محصول نکات ایمنی مربوط به آن را مطالعه فرمایید.

در هنگام آتش سوری می تواند سبب تولید آمونیاک شود. در صورت آتش سوزی آن را با فوم های شیمیایی، دی اکسید کربن و مواد شیمیایی خشک خاموش نمایید.

منابع

(n.d.). Retrieved December 18, 2018, from https://www.cropnutrition.com…-…

G, S., & S, C. (2018, April 02). Yeast Nutrient – (…) reviews summary.

Retrieved December 18, 2018, from https://www.morebeer.com/products…-yeast-nutrient.html

 (n.d.). Retrieved December 18, 2018, from https://ihsmarkit.com/products/ammonium-phosphates-chemical-economics-handbook.html

خرید کود دی آمونیوم فسفات با بهترین قیمت و کیفیت را به ما در مبتکران شیمی بسپارید

 

سایر کود های فسفاته:

مونو آمونیوم فسفات

کود سوپر فسفات ساده

کود سوپر فسفات تریپل

4/5 (1 Review)

10 نظر برای «دی آمونیوم فسفات چیست؟ | خرید کود دی آمونیوم فسفات»

  • کورش می‌گوید:

    سلام تشکر از مطلب جامع و خوبتون
    نوشته اید که اگر این کود در معرض هوا قرار بگیرد فسفر آن آزاد میشود و هدر می‌ره فکر کنم اشتباه شده بلکه بنظر میرسه نیتروژن آن بصورت آمونیاک جدا شده و هدر بره

  • حسین می‌گوید:

    سلام
    کود دی آمونیوم فسفات فصل پاییز موقع کاشت نهال به خاک آن اضافه کنیم بازدهی خواهد داشت یا نه؟ و هر نهال چه نقداری لازم است؟

    • مبتکران می‌گوید:

      با سلام.
      در چه استانی شما قصد استفاده از این کود را دارید؟ و همین طور نهال زیر کشت شما کدام است؟

  • هدایت الله خالقیار می‌گوید:

    سلام میخواستم قیمت یک تن کود دی ای پی آمونیوم فسفات را بدانم چند دلار آمرکایی است به افغانستان می آورم

    • مبتکران می‌گوید:

      با سلام.
      لطفا برای اطلاع از این موضوع با کارشناسان ما در دفاتر فروش در تماس باشید.

  • m.azizian می‌گوید:

    بادرود وسلام
    ایا کود دی آمونیوم فسفات بصورت تخصصی میتواند جهت گیاهان آپارتمانی قرار گیرد؟
    واینکه بنظرکارشناسان محترم ،کود تولیدی شماجهت مصرف گیاهان اپارتمانی که تامین کننده کلیه عناصرموردنیاز گیاهان آپارتمانی باشد چیست؟

    • مبتکران می‌گوید:

      به منظور تغذیه گیاهان آپارتمانی می توانید از کود NPK به عنوان یک کود کامل استفاده کنید.

    • مبتکران شیمی می‌گوید:

      با سلام بله گرید خوراکی این ماده E342 می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *