تری اتانول آمین

تری اتانول آمین (Triethanolamine) ماده‌ای روغنی با بوی ملایم آمونیاک است که به طور گسترده در تهیه مواد شوینده‌ای مانند شامپو یا مایع ظرفشویی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ماده یک سورفکتانت است بدان معنا که یه سرآبگریز و یک سر آبدوست دارد. سر آبگریز آن به روغن و آلودگی متصل می‌شود و به کمک اتصال سر آبدوست به مولکول‌های آب، تمامی آلودگی‌ها از سطح پاک می‌شوند. جالب است بدانید تمامی خواص این ماده به صنایع تولید مواد شوینده برنمی‌گردد. این ماده در محصولات آرایشی به عنوان امولیسفایر برای تثبیت امولسیون‌ کرم های پوستی و تنظیم pH نیز کاربرد دارد. از نام های دیگر آن می توان به ترولامین و دالتوژن اشاره کرد، اما معمولا آن را با نام مختصر TEA می‌شناسند. شما می توانید برای خرید تری اتانول آمین با قیمت مناسب و خلوص بالا از مبتکران شیمی با مشاوران ما تماس بگیرید.

خرید تری اتانول آمین

پتروشیمی شازند یکی از برترین تولیدکنندگان TEA در کشور است که این محصول را با کیفیتی عالی به بازار عرضه می کند. برای دریافت قیمت و شرایط خرید تری اتانول آمین شازند با کارشناسان ما تماس بگیرید. در جدول زیر اطلاعات و آنالیز این محصول را می توانید مشاهده کنید.

اطلاعات محصول کشور تولید کننده: ایران – پتروشیمی شازند

بسته بندی: بشکه 230 کیلویی

خلوص محصول: 85%

CAS NO: 102-71-6

آنالیز محصول آنالیز تری اتانول آمین

 

تری اتانول آمین چیست؟

تری اتانول آمین (triethanolamine) که با TEA نمایش داده می‌شود یکی از مشتقات آمین است که فرمول شیمیایی C6H15NO3 را دارد. TEA مایعی بدون رنگ است که عطر آن به امونیاک بسیار نزدیک است. این ماده به عنوان سورفکتانت و امولسیفایر در کرم ها و مایع ظرفشویی کاربرد دارد. شما باید حین کار با این ماده از دستکش، عینک و تجهیزات ایمنی استفاده کنید زیرا تماس فرم خالص آن با پوست می‌تواند باعث بروز حساسیت شود. 

خواص فیزیکی و شیمیایی

این ترکیب یک مایع ویسکوز بدون رنگ با بویی مشابه آمونیاک است که دانسیته بیشتری نسبت به آب دارد. TEA انحلال پذیری خوبی را در ان-هپتان، بنزن، تتراکلرید کربن و استون از خود نشان داده است. در جدول زیر به برخی از ویژگی های این ترکیب اشاره شده است:

فرمول شیمیایی C6H15NO3
جرم مولکولی 149.19 گرم/ مول
چگالی 1.124 گرم/ میلی لیتر
نقطه ذوب 21.6 درجه سانتیگراد
نقطه جوش 335.4 درجه سانتیگراد
حلالیت امتزاج پذیر با آب

ساختار مولکولی TEA

ساختار مولکولی این ماده در شکل زیر مشاهده می شود. همان طور که می‌بینید در این مولکول عنصر نیتروژن به عنوان عنصر مرکزی قرار گرفته و سه گروه اتانول به صورت سه وجهی به آن متصل شده اند.

ساختار تری اتانول آمین

روش تولید

به طور معمول این ترکیب را از واکنش اتیلن اکسید و آمونیاک تهیه می کنند. در فرآیند تولید آن دو ماده مونو اتانول آمین و دی اتانول آمین نیز به عنوان محصول جانبی تولید می شود. در این فرآیند نسبت محصولات تولید شده را می توان با تغییر نسبت استوکیومتری مواد واکنش دهنده کنترل کرد. معادله واکنش آن به صورت زیر است:

 

C2H4O + HN(CH2CH2OH)2 → N(CH2CH2OH)3

کاربرد تری اتانول آمین

این ماده در آزمایشگاه‌های شیمیایی، صنعت تولید محصولات آرایشی بهداشتی، ساخت مواد شوبنده‌ای مانند مایع ظرفشویی و تهیه سیمان مورد استفاده قرار می‌گیرد. در ادامه، به بررسی جزئی‌تر کاربرد TEA در صنعت می‌پردازیم. 

در شیمی

یکی از مهم‌ترین کاربردهای این ماده به شیی تجزیه و دستگاه کروماتوگرافی مایع- گاز یا GC برمی‌گردد. همچنین، از این ماده به عنوان حلال جایگزین برای پیریدین و متیلن استفاده می کنند. از دیگر کاربردهای آن در شیمی به کاربرد آن به عنوان پوشاننده جهت جلوگیری از تداخل یون ها به یکدیگر استفاده می شود. از جمله این یون ها می توان به یون های تیتانیوم، آلومینیوم، آهن، قلع و انواع دیگر آن ها اشاره کرد. از این ترکیب می توان برای تهیه بافر در مخلوط با اسید کلریدریک استفاده کرد.

مواد آرایشی و بهداشتی

این ترکیب دارای خواص امولسیون کننده و بافری کننده است. خاصیت امولسیون کننده این ماده به پایداری کرم‌های پوستی و شامپو کمک می‌کند و باعث ایجاد بافتی نرم و منسجم می‌شود. یکی دیگر از خصوصیات این ماده در فرمولاسیون محصولات آرایشی تنظیم pHاست.

کرم سازی

این ترکیبات هیچگونه خواصی برای پوست ندارند اما به منظور بهبود کیفیت محصولات مورد استفاده قرار می گیرد. در ادامه به دلایل وجود این ترکیب در محصولات آرایشی بیشتر می پردازیم:

  • تنظیم نمودن pH: از آنجایی که استفاده از محصولات آرایشی که در خارج از دامنه ی پی اچ معمول قرار دارند می توانند سبب تحریک های پوستی شوند استفاده از اتانول آمین ها می تواند سبب خنثی نمودنموادی شود که می توانند سبب کاهش pH شوند.
  • امولسیفایر: برای آنکه محصولات روغنی و غیر روغنی با یکدیگر ترکیب شوند نیاز به یک ماده ی شیمیایی می باشد که بتواند آن ها را در کنار یکدیگر نگه دارد.این ماده به اصطلاح امولسیفایر نامیده می شود. بدون وجود امولسیفایر ها آب و روغن از یکدیگر جدا خواهند بود و آب در قسمت بالا و روغن در قسمت پایین قرار خواهد گرفت.
  • تثبیت کننده: این ماده یک امولسیفایر است که به بهبود ساختار محصولات آرایشی و بهبود ساختار کمک می‌کند. 

کاربرد تری اتانول آمین در شامپو

فعال کننده هایی موجود در شامپو با نام سورفکتانت دارای دو بخش قطبی و غیر قطبی هستند. بخش غیر قطبی، چربی را از روی مو حل کرده بخش قطبی با جذب شدن به ملکول های باعث پاک شدن چربی از موی سر می شود.

تری اتانول آمین در شامپو

در فرآیند تولید شامپو برای کاهش PH از اسید سیتریک یا اسید لاکتیک و از TEA به منظور افزایش pH و همچنین امولسیفایر استفاده می شود. خود این ترکیب تاثیری در پاک کنندگی و شستشو ندارد. اما استفاده از آن در فرمولاسیون شامپو ها به ایجاد امولسیون بهتر و با ثبات تر کمک می کند. همچنین غلظت آن را افزایش می دهد.

تولید سیمان

این ماده یک افزودنی آلی در فرآیند تولید سیمان است. استفاده از آن از تجمع پودرها در سطح دیوار جلوگیری می کند.

آزمایشگاه و عکاسی

از دیگر کاربردهای این ماده کمپلکس کردن یون‌های آلومینیوم در محلول آبی است. جالب است بدانید در عکاسی نیز از آن به عنوان عامل قلیایی استفاده می‌شود.

آبکاری

در حال حاضر تری اتانول آمین به عنوان عامل کمپلکس کننده معمول و موثر در آبکاری بدون الکترود استفاده می شود.

لحیم کاری

این ترکیب همراه دی اتانول آمین و اتانول آمین اجزای اصلی شارهای آلی مایع برای لحیم کاری آلیاژهای آلومینیوم با استفاده از قلع-روی و دیگر لحیم های نرم بر اساس قلع یا سرب هستند.

داروسازی و پزشکی

یک از داروهایی که در ساختار خود TEA دارد Triethanolamine Salicylate است. این پماد که با نام ترولامین سالیسیلات نیز شناخته می شود برای درمان دردهای جزئی در ناحیه عضلات و مفاصل مورد استفاده قرار می گیرد. قبل از استفاده از این دارو حتما دستورات و راهنمایی های موجود بر روی بسته بندی را بخوانید. توصیه شده است که ترولامین سالیسیلات حداکثر 3 تا 4 بار در روز بر روی محل مورد نظر به آرامی مالیده شود.

سایر کاربردها 

  • این ترکیب به علت خاصیت قلیایی که دارد می تواند اسیدها را خنثی کند و به عنوان بافر عمل نماید.
  • قابلیت انحلال روغن ها و ترکیباتی که به طور کامل در اب حل نمی شوند را دارد.
  • در ساخت سورفکتانت ها مانند امولسیفایر استفاده می شوند.
  • در تولید مواد شوینده مانند مایع لباسشویی، ظرفشویی، پاک کننده ها و ضدعفونی کننده ها کاربرد دارد.
  • این ترکیب در ساخت انواع ضد آفتاب ها، لوسیون ها، کرم های موبر و… کاربرد دارند.
  • در تولید و ساخت لاستیک، چسب وایجاد پلیمر های اپوکسی به کار می رود.
  • برای جلوگیری و جلبک زدایی در استخر ها و آب های شیرین بسیار موثر است.
  • در تولید فوم های اورتان قابل انعطاف و سخت این ماده شیمیایی به همراه DEA در نقش کاتالیزور به کار می رود.
  • به دلیل خاصیت ضد خورندگی در چاه های نفت استفاده می شود.
  • در صنایع کشاورزی، در فرمول ساخت علف کش ها این ماده شیمیایی مورد استفاده قرار می گیرد.

آیا استفاده از این ترکیبات در صنایع آرایشی و بهداشتی مجاز است؟

  • سازمان غذا و داروی آمریکا FDA دو ماده ی DEA و TEA را در لیست افزودنی های غذایی مجاز غیر مستقیم قرار داده است. مواردی مانند چسب های موجود در بسته بندی، کمک به شستشو یا لایه برداری از میوه ها و سبزیجات در این دسته کاربردها قرار می گیرند.
  • در سال 1983، CIR به این نتیجه رسید که استفاده از این مواد برای کاربردهای کوتاه مدت و یا شست و شوی کامل از سطح پوست مناسب بوده و بی خطر می باشند. با این حال در محصولاتی که برای تماس طولانی مدت با پوست در نظر گرفته شده است، غلظت TEA و دی اتانول آمین نباید از 5٪ تجاوز کند.
  • توصیه می شود این مواد تنها در محصولات قابل شستشو استفاده شوند. استفاده از این مواد در محصولاتی که در فرمولاسیون خود حاوی N-nitrosating agents می باشند به دلیل تشکیل نیتروزآمین توصیه نمی گردد.

خطرات استفاده در کرم سازی و لوازم آرایشی و بهداشتی چیست؟

این ماده را می توان در 40 درصد از اقلام آرایشی و بهداشتی موجود مانند عطر ها،کرم ها ،لوسیون های پوستی،رنگ مو، سرم های چشم و پاک کننده های پوستی یافت. این ماده به دلیل تنظیم pH و افزایش خاصیت مخلوط شدگی مواد با یکدیگر در این صنعت کاربرد فراوان دارد. اما به دلیل عوارض های جانبی و حساسیت های گزارش شده استفاده از این ماده در ساخت و تهیه ی لوازم آرایشی در چندین کشور دنیا ممنوع اعلام شده است.

سازمان غذا و داروی آمریکا غلظت مجاز استفاده از آن را حدود 5 درصد اعلام کرده است زیرا این ماده در دوزهای بالا می تواند خطرناک باشد و خسارات جبران ناپذیری را به بار آورد. اما در دوز های مجاز زیانی وارد نمی کند.

TEA در لوازم آرایشی

همچنین توصیه می شود بعد استفاده از لوازم آرایشی و بهداشتی حاوی Triethanolamine شست و شوی لازم صورت پذیرد و از ماندن این لوازم آرایشی و بهداشتی به طور طولانی مدت بر روی پوست خودداری شود.

دوز مجاز در محصولات آرایشی

این ماده شیمیایی با نام های تری آلکانول آمین و تری آلکیل آمین و نمک های آن در برچسب های مواد موجود در محصولات آرایشی قابل مشاهده است و در محصولاتی که نیاز به شست و شو ندارند، مواد آرایشی و محصولات مراقبت شخصی با حداکثر غلظت 2.5٪ استفاده می شود.

نه TEA و نه DEA با سیستم های حاوی نیترات قابل استفاده نیستند، این مواد باید دارای خلوص 99٪ با حداکثر مقدار آمین ثانویه 0.5٪ و مقدار نیتروز امین 50 میکروگرم بر کیلوگرم یا کمتر باشند. 

دلیل نگرانی های موجود برای سرطانزا بودن این محصولات این است که همه ی آمین ها ترکیباتی قلیایی هستند که همیشه توسط یک اسید برای تولید نمک های خود خنثی می شوند و نگرانی در مورد پتانسیل تشکیل نیتروزامین (ترکیبی سرطان زا) وجود دارد. به خصوص آمین های ثانویه که پیش ساز های اصلی تشکیل نیتروزآمین می باشند.

 

خطرات (MSDS) تری اتانول آمین

کار کردن با هر ماده ی شیمیایی می تواند خسارات و عواقبی را بر جای بگذارد و برای پیشگیری از بروز حوادث احتمالی لازم است نسبت به رعایت موارد ایمنی ذکر شده در برگه اطلاعات ایمنی این محصول اقدام نمایید.

در ادامه برخی از خطرات TEA را بررسی نموده ایم:

  • تماس با چشم: باعث تحریک چشم می شود.
  • استنشاق: در صورت استنشاق این ماده می تواند موجب سرفه و تحریک دستگاه تنفسی شود.
  • بلع : در صورت بلعیدن، این ماده می تواند موجب اسهال و استفراغ شود.
  • تماس با پوست: ممکن است باعث تحریک پوست شود. تماس مکرر و طولانی مدت می تواند موجب واکنش های آلرژیک ،درد و قرمزی شود.

طی بررسی های انجام گرفته روی DEA و TEA مشخص شد که این مواد، تحریک کننده های خفیف پوست و چشم هستند و با افزایش غلظت، این تحرکات افزایش می یابند. هر چه ماندگاری این مواد بر روی پوست بیشتر باشد میزان تحرکات به وجود آمده نیز افزایش می یابد. در نتیجه استفاده از این ماده در محصولات قابل شستشو بلامانع است اما برای محصولات با ماندگاری بالا بر روی پوست مانند کرم های مرطوب کننده و لوسیون ها توصیه نمی گردد.

توصیه می شود که محصولات آرایشی و بهداشتی حاوی TEA بیش از 24 ساعت بر روی پوست و یا دور چشم باقی نمانند و در سریعترین زمان ممکن با استفاده از پاک کننده های آرایشی آثار کرم و یا سایر محصولات از روی پوست پاک شوند. لازم به ذکر است که صابون به تنهایی توانایی پاک کردن کامل را ندارد.

بازار خرید و فروش TEA 

کاربرد گسترده این محصول در صنایع مختلف همانگونه که پیشتر به آن اشاره شد عامل محرک و دلیلی برای افزایش تقاضا در بازار خرید TEA در سراسر جهان بوده است. حتی با وجود اثبات مضر بودن استفاده از دوز های بالای این ماده شیمیایی برای پوست و ایجاد بیماری تنفسی در صورت استفاده مکرر، میزان خرید و تقاضا برای این ماده شیمیایی در صنایع آرایشی و بهداشتی رشد چشمگیری داشته است.

بازار خرید تری اتانول آمین
TEA4

با این حال پیش بینی می شود اثبات مضر بودن استفاده از آن سبب تاثیر منفی و کاهش میزان فروش TEA در برخی صنایع همچون صنایع آرایشی و بهداشتی گردد.

بیشتر بخوانید: مونو اتانول آمین چیست؟

سوالات متداول

نقش تری اتانول آمین در شوینده چیست؟

TEA یک سورفکتانت پر کاربرد است. این ماده یک سر آبدوست و یک سر آبگریز دارد. سر آبگریز آن به آلودگی‌ها متصل شده و به راحتی آنها را از سطح پاک می‌کند. 

قیمت TEA چقدر است؟

جهت کسب اطلاع از قیمت TEA و خرید تری اتانول آمین با همکاران ما مبتکران شیمی تماس حاصل فرمایید.

چرا تری اتانول آمین در مایع ظرفشویی مورد استفاده قرار میگیرد؟

این ماده نقش موثری در پاک کرده لکه و چربی از سطح ظروف دارد زیرا یک سر آن به این چربی‌ها متصل شده و به راحتی آنها را از سطح تمیز می‌کند.

تری اتانول آمین برای پوست چه خواصی دارد؟

این ماده به نرم شدن پوست کمک می‌کند. بنابراین در فرمولاسیون بسیاری از کرم‌های آرایشی به کار می‌رود. 

3.5/5 (2 Reviews)

10 نظر برای «تری اتانول آمین | خرید تری اتانول آمین»

  • معتمدی می‌گوید:

    سلام. pH این ماده چقدره؟ میشه ازش در فرمولاسیون شامپو استفاده کرد؟

    • مبتکران می‌گوید:

      سلام. تری اتانول آمین یک ماده قلیایی است. pH تری اتانول آمین 0.1% حدود 10 است اما می‌توان از آن برای تنظیم pH شامپو استفاده کرد.

  • سهیلا می‌گوید:

    نقش تری اتانول آمین در شوینده چیه؟ چرا اسم این تو لیست مواد تشکیل دهنده مایع ظرفشوییه؟

    • مبتکران می‌گوید:

      سلام. تری اتانول آمین در ترکیبات شوینده به خصوص مایع ظرفشویی به عنوان امولسیون کننده مورد استفاده قرار میگیرد. این ماده دو سر آبدوست و آبگریز دارد. سر آبدوست این ماده به مولکول‌های آب متصل می‌شود و سر آبگریز آن به مولکول‌ها چربی و آلودگی‌های روی سطوح وصل می‌شود تا در نهایت به راحتی لکه را از روی سطح پاک کند.

  • مجید می‌گوید:

    از این حلال برای حل کردن گوگرد در آب میتوان استفاده کرد؟بهترین حلال برلی این کار چیه؟

    • مبتکران می‌گوید:

      سلام.
      برای حل این ترکیب در آب یا باید از ترکیبات انتقال فاز استفاده کنید. سولفور در کربن دی سولفید محلول است.

  • Ali می‌گوید:

    چطور مقدار به کار رفته رو چک کنم؟از خود شرکت تولیدکننده هم پرسیدم ولی جوابی ندادن.
    ممنون بخاطر پاسخگویی

    • مبتکران می‌گوید:

      با سلام. لطفا سوالتان را دقیق تر بفرمایید. مقدار چه ماده ای را؟

  • Ali می‌گوید:

    ممنون بخاطر این مقاله.
    فقط یه سوال با توضیحات داده شده هر محصول ارایشی که TEA رو داره رو استفاده نکنیم؟مثل کرم های مرطوب کننده.
    راستش یه برند ایرانی کرم مرطوب کننده با ترکیبات خوبی تولید کرده ولی توی این ترکیبات TEA هم هست و بخاطر همین من مردد شدم راجع به استفادش

    • مبتکران می‌گوید:

      با سلام ، ممنون از همراهیتون . همونجوری که توی متن هم نوشتیم ایده آل ترین حالت اینه که از لوازم آرایشی دارای تری اتانول آمین استفاده نکنین . ولی اگر حتما میخواین استفاده کنین و جایگزین مناسبی برای این محصول ایرانی ندارین ، چک کنین که دوز TEA حتما کمتر از 5 درصد باشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *